var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27094;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27094","0","הדר קיבלוה","25/02/13 00:19","טו אדר","תשע"ג","00:19","דוד כוכב","מי הם תלמידי חכמים שבבבל המצוינין?

ראה כאן.","125","","4081","True","True","False","","695","213.151.50.251","0","0","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("27095","27094","זה קצת צורם במחילה","25/02/13 01:38","טו אדר","תשע"ג","01:38","המכריע","אנא רבי דוד מחול נא, אבל לאוזן עדינה של בני תורה הן מצויינים והן שאינם כאלה, לא ינעם לקרוא על רבי יהודה שאין כוחו כל כך גדול בתורה. הלוא הוא האיש גדול תלמידיהם של רב ושל שמואל וממלא מקומם, וחלק גדול מהתלמוד בבלי שבידינו עבר דרכו לדורות שאחריו. ראה המעשה הידוע עם רב נחמן בפ' עשרה יוחסין ועוד הרבה.
אין לנו אלא מה שאמרו שבימיו לא היו לומדים ברבים סדר טהרות ורוב לימודם היה בנזיקין, הגמרא רק אומרת שתפילתו התקבלה מהר משום חסידותו היתירה בנוסף לגדלותו בתורה. ואילו הקובע היה רק רוב העסק בתורה הרי דורם של אביי ורבא עלה על דורו כדאי' בגמרא שהבאת. אבל מכאן ועד להתבטאות ממעטת הדמות של גדלותו בתורה של אחד ממעתיקי השמועה בשלשלת מוסרי התורה ממשה ועד היום, ירחק ממנו הדרך. עליו נאמר "אינם בני תורה"???

גם על התנא רבי יהודה (ב"ר אילעאי) אמרו שנקרא חסיד סתמא וסיפרו מחסידותו אי אלו עניינים הכי נאמר עליו שלא היה גדול בתורה?

כוונת חז"ל לכאורה לכאלו שאינם מספיק גדולים והם נאלצים להתהדר בבגדי כבוד, והיו כנראה כאלו מצויים בבבל. כי כשיש גדלות אמיתית, יש את הכבוד וההערכה למרות שהביגוד לא מי יודע מה...","199","","4081","True","True","False","","286","95.86.106.239","0","27094","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("27096","27095","כל הפושט יד - רעיון לפורים","25/02/13 01:42","טו אדר","תשע"ג","01:42","המכריע","חשבתי לי (בדרך דרוש כמובן), מה זה "כל" הפושט יד. כמובן הפשט הוא שביום הפורים אין בודקין אחריו האם אכן הוא זכאי ליטול צדקה.

אבל בכיפורים (החציו לה' של פורים שהוא החציו לכם של כיפורים) בנעילה אומרים אתה נותן יד לפושעים וימינך פשוטה לקבל שבים... כביכול הקב"ה גם פושט יד, לא מעות הוא מבקש. תנה בני לבך לי, את אחיו הוא מבקש. מבקש הוא שנשוב אליו באמת בלב שלם באהבה ויראה. ולוואי נזכור ליתן לפושט יד הגדול והנורא הלזה את אשר ראוי ליתן לו.","199","","4081","True","True","False","","299","95.86.106.239","0","27094","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("27097","27096","כמובן, חלילה","25/02/13 02:26","טו אדר","תשע"ג","02:26","דוד כוכב","אכן לא כתבתי את הניסוח הצורם: "שאין כוחו כל כך גדול בתורה". אלא: "לא בתלמוד תורה היה עיקר כוחו, אלא בחסידותו", כלומר שכח חסידותו היה גדול מכח תורתו. וכן בהמשך: "רב יהודה עיקר כוחו לא היה בתורה", אלא עיקר כוחו היה בחסידותו.
זוכרני את פסק רב הונא במסכת קידושין דף ע ע"א שרב יהודה גדול מרב נחמן, ובגדלותו של רב נחמן די לחלוק על רבי יוחנן ולהפיל חומות מימות יהושע בן נון (מסכת חולין דף קכד ע"א).
ולמדים אנו על אחת כמה וכמה, כמה גדולה חסידותו של רב יהודה, ומה עמוקים הוויות דאביי ורבא.
"אינם בני תורה" לפי דרוש זה אינו כפי הפשט, אלא שאינם בני הויות דרב ושמואל כאביי ורבא.
וחוץ מזה שבני ברק עיר פרזות ומה לה במלחמתה של שושן.

פשט כל מי שפושט ידו ליטול נותנים לו, שנותנים לעני בדוק מעות פורים אף שישתמש בהם אחר פורים. אבל דין (מסכת בבא בתרא דף ט ע"א) בודקין לכסות ואין בודקין למזונות לא פקע.","125","","4081","True","True","False","","151","213.151.50.251","0","27094","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("27102","27097","לגבי פושט יד","25/02/13 11:24","טו אדר","תשע"ג","11:24","המכריע","השו"ע מצמיד לזה את הדין של מקום שנהגו ליתן אף לעכו"ם נותנים. וכמדומה שהפירוש שהבאת תלוי בגירסאות השונות בההיא ברייתא (ב"מ עח:) של אין מדקדקין בדבר ובפירושים השונים שם.

נהגנו בבני ברק כל דיני המוקפין לחומרא. אבל במקום שיש חילול כבוד הרב אין חולקין מקומות לפי השם. עדיין אני מנסה לשער אילו מישהו היה אומר על אחד מרבותיך שאתה מעריך, את הלשון שהוא לא בן תורה והיה מבאר שהכוונה בדרך דרוש לא בן תורה שאינו יודע או רגיל בדרך לימוד מסויימת, לא היית חש בחסרון כבוד התורה?","199","","4081","True","True","False","","247","95.86.106.239","0","27094","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("27103","27102","גם אני שלחתי פעם מנות בב"ב בט"ו","25/02/13 14:18","טו אדר","תשע"ג","14:18","דוד כוכב","לא עלי תלונותיכם אלא על רבא. היום לא היו מתבטאים כדבריו על דורות קודמים. אני רק פירשתי "שאינם בני תורה" - כלומר יחסית, וכדברי רבא.","125","","4081","True","True","False","","124","213.151.50.251","0","27094","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("27105","27103","השלמה","25/02/13 23:09","טו אדר","תשע"ג","23:09","דוד כוכב","על כרחך לשון "אינם בני תורה" בסוגיין אין משמעו כבעלמא שאינם בני תורה כלל, שהרי לפי הפשט מיירי בכל ת"ח שבבבל, ולכן פירש רש"י: "שאינן בני תורה - כל כך, לכבדם כבני ארץ ישראל". (ובספר חיי מוהר"ן אות תכא כתב דזהו בחינת "מלכה ושריה בגוים אין תורה, גם נביאיה לא מצאו חזון מה'" איכה ב'). לכן ודאי שאין מקום להצטער בהעמדת דרשה זו ברב יהודה לבדו.

ומצאתי שנתעורר לחומרה שלכאורה של ביטוי זה ולכן ביאר באופן אחר, בספר בניהו בן יהוידע:
"מפני מה תלמידי חכמים שבבבל מצויינין לפי שאינם בני תורה. הדבר יפלא איך ס"ד לגנות כל כך בחכמי בבל אשר בזמן רבי יוחנן היו עיקר החכמים בבבל, וחד מינן דסליק להתם הוי כתרי מנייהו. ונראה לי בס"ד דאמרינן בגמרא כל שהוא תלמיד חכם ובנו ובן בנו תלמידי חכמים שוב אין תורה פוסקת מזרעו, כי בדור שלישי נעשה אכסניה של תורה, ואז מדור שלישי ואילך נקראים בני תורה, ואפשר כי בארץ ישראל באותם הימים היו נמצאים הרבה שנקראים בני תורה דהיינו שלשה דורות של אבותם בזה אחר זה כולם היו תלמידי חכמים, אבל בבבל אף על פי שמצויים תלמידי חכמים הרבה הנה אלו שנקראים בני תורה אינם מצויים הרבה, והנה בודאי אלו שנקראים בני תורה שיש להם חזקת אבות בתורה מכמה דורות הם נודעים וניכרים לכל המון העם, ואלו אין צריכים לציין עצמם בבגדים חשובים כי יכירום בלאו הכי וינהגו בהם כבוד תלמידי חכמים, אבל אותם שאין להם חזקת אבות בתורה שאין נקראים בני תורה אין ניכרים לכל המון העם, ולכן הם מציינין עצמם בבגדים חשובים כך הוה ס"ד מעיקרא".

עוד אוסיף שכזכורני שמצוי בספרים שביטוי שעל פי הפשט הוא חמור נדרש באופן אחר על צדיקים. ואיני נזכר עתה היכן.","125","","4081","True","True","False","","151","213.151.50.251","0","27094","שבת|קמה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);