var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27052;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","50"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27052","0","גורפין מלפני הפטם","21/02/13 07:25","יא אדר","תשע"ג","07:25","ינון קליין","לשון המהר"ץ חיות.
"דברי רש"י שפי' שלא ידרסנו ברעי קשה להולמו. ובפרט כי דברי הירושלמי כאן שנאמר שם מפני מה שהפטם מותיר הרעי אוכל אינו מובן כלל. ושמעתי עניין אמיתי בשם גדול אחד. דהנה מצינו בקרא (מלכים א פ"ד פכ"ג) ועשרים בקר רעי. ופירש"י מן האחו עי"ש. א"כ יש לנו שני מינים שוורים. מין שמפטמין אותם בבית ונקרא שור פטם ומין השני אשר רועים באחו נקרא שור רעי. ואמרה המשנה דגורפין מלפני הפטם היינו לפני השורים אשר מפטמין אותם, דלפניהם צריך להכין הכל באבוס. ומסלקין לצדדים מפני הרעי היינו לפני שור רעי סגי בסילוק לצדדין ומפרש בירושלמי הטעם דמה שהפטם מותיר הרעי אוכל דשור הרעי מספיק עצמו במועט לאכול המשויר מן המאכל אשר הכינו לפני הפטם וזה אמת".

ולכאו' יש להשיב על דבריו.
א. מה שהביא מהירושלמי "מפני מה שהפטם מותיר הרעי אוכל" וכתב שאינו מובן, הנה בקרבן העדה שם ביארו בפשטות, "שור פטם אפילו מותר הרעי אוכל ואינו קץ בו ולמה יסלקנו או יגרפנו בחנם" ולפי פירושו יש לקרוא את הירושלמי כך, "מפני מה שהפטם, מותר הרעי אוכל".
ב. במה שתפס על רש"י מפירושו שלו עצמו במלכים, לכאו' אין ראיה לפי שקי"ל (ע"ז נח ב) לשון תורה לעצמה ולשון חכמים לעצמו". ובאמת בחז"ל לא מצאנו שמילת רעי מתייחסת לשור הרועה באחו, אלא לצואה.
ג. ובעצם קושייתו דדברי רש"י קשה להולמן, ג"כ לא הבנתי, שדברי רש"י בזה מבוארים, החשש הוא שמא ילכלך את האבוס ברעי.
ד. גם אם נודה לפירושו בירושלמי, מוכרחים אנו לומר שהבבלי חולק על הירושלמי. שהרי לפי דבריו יוצא שבאותה פעולה הוא גם מסלק מלפני הפטם וגם משייר לרעי, ואילו אצלנו מפורש בגמ' שהם שתי פעולות, לפי שהגמ' שואלת רבנן ארישא פליגי או אסיפא פליגי. [כדברים האלה כתב ביפה עינים].

ע"כ נראה להחזיק בפירוש רש"י, שפשוט יותר בסוגיה.","322","","4092","True","True","False","","968","84.228.56.171","0","0","שבת|קמ ע"א",""),new Message("27053","27052","לב.","21/02/13 07:26","יא אדר","תשע"ג","07:26","דוד כוכב","בסתמא בלא הכרח לא תלינן דלשון חכמים לעצמם ושונה משל תורה.","125","","4092","True","True","False","","107","84.228.56.171","0","27052","שבת|קמ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);