var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26774;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26774","0","מעשה טפקא","07/02/13 23:50","כז שבט","תשע"ג","23:50","מתפעל",""אלא אמר רב אשי לעולם כדאמרן מעיקרא ובעושה מעשה טפקא ורבי מאיר לדבריו דרבי יהודה קאמר לדידי אפילו בעושין מעין מלאכה אלא לדידך אודי לי מיהא דכהאי גוונא מלאכתו הוא".

יש לדקדק, הטפקא הזו האם אין לה דין של כלי שמלאכתו לאיסור? הרי אופים עליו. ואם כן, מה יעזור שאינו נחשב שבר כלי כי יש בו שימוש, אבל אין בו שימוש המותר בשבת והרי הוא מוקצה גם אם יש עליו שם כלי.

ושמא י"ל דאין הכי נמי, רק שיש נ"מ לענין טלטולו לצורך גופו או מקומו.","148","","4103","True","True","False","","1115","95.86.121.231","0","0","שבת|קכה ע"א",""),new Message("26784","26774","יש לדון","08/02/13 10:07","כח שבט","תשע"ג","10:07","כדי","יש לומר שהשבר רק עושה מעשה טפקא, כלומר שראוי לשמש למלאכה זו, אבל לאו דווקא עומד לכך. ולכן לפמ"ש בבאה"ל (סי' שח ס"ג ד"ה קרדם) שכל שאין עיקרו עומד למלאכת איסור אינו נחשב כשמל"א, גם כאן הטפקא תיחשב ככלי שמלאכתו להיתר.

ואי קשיא הא קשיא, שלהעמדה של רבא פליגו ר"י ור"מ בתנור גופיה, ור"ל דלר"מ יהיה מותר לטלטלו, וכאן ע"כ נצטרך לומר דהיינו דווקא לצורך גופו ומקומו, שהרי וודאי עיקרו של תנור עומד למלאכת איסור.

ומעתה ניהדר אנפין לטפקא וניחזי אנן. דהנה בכלי שמלאכתו להיתר שנשבר בשבת כתבו הפוסקים שמותר לטלטל שבריו אף מחמה לצל. אך יל"ע בכלי שמל"א שנשבר בשבת, ושבריו ראויים למלאכה או למלאכתן הראשונה, היכי נדון בה. ולכאורה נראה לומר שלמ"ד דבעינן מלאכה, הרי הוא ככלי בפנ"ע לכל דבר, ומותר לטלטלו אף מחמה לצל. ולמ"ד מעין מלאכתן, הרי זה ברור שאינו יכול להיות יותר קל מאביו היינו הכלי הראשון, שהרי כל עיקר סמיכתנו להתירו בטלטול הוא מחמת שלא בטל ממנו שם הכלי הראשון, ולא יהיה הטפל קל מהעיקר.

אולם כד דייקינן נראה שסברא זו נכונה אף למ"ד דבעינן שיהיה ראוי למלאכה כלשהי. שאע"פ שלפו"ר נראה שהנך שתי דיעות דמלאכה ומלאכתן פליגי בזה - דמ"ס שאע"פ שפקע ממנו שם הכלי הראשון, מ"מ יש עליו שם כלי אחר, ומ"ס דבעינן שיהיה עליו שם הכלי הראשון בדווקא, אע"פ שהיה אפשר לפרש כן, מ"מ איכא למימר דלכו"ע בעינן שיהיה עליו שם הכלי הראשון, רק שנחלקו היאך היא המציאות שיהיה כן, דלר"מ סגי שיהיה עליו שם כלי כל דהו ובזה כבר לא בטל משם בכלי הראשון, ולר"י בעינן דווקא מעין מלאכתו הראשונה.

ואם כנים אנו בזה, נמצא שאף לר"מ ישנה את אותה סברא שכתבנו לעיל לר"י, שלא יתכן שטפל לכלי יקבל קולא שאין בכלי עצמו, וממילא דאף לר"מ כלי שמל"א שנשבר אסור יהיה לטלטל את שבריו אלא לצורך גופו ומקומו. ובאמת גם בלי כל הנ"ל ע"כ לומר כן לר"מ, שאף אם נאמר דלר"מ שבר הרי הוא ככלי בפנ"ע ואינו תלוי בכלי הראשון, עדיין י"ל שא"א להתירו בטלטול מחמה לצל, דמגו דאיתקצאי בביה"ש בטלטול מחמה לצל, איתקצאי לכולי יומא. אלא דאכתי י"ל דפנים חדשות באו לכאן ובכה"ג לא אמרינן מגו דאיקצאי וכו'. ויל"ע.","249","","4102","True","True","False","","228","109.66.132.35","0","26774","שבת|קכה ע"א",""),new Message("26802","26784","אוהו - פלפול שלם נתת כאן","10/02/13 09:14","ל שבט","תשע"ג","09:14","מתפעל","שיעור כללי.

ואכן יש לעיין.

יישר כח גדול","148","","4100","True","True","False","","270","212.29.198.117","0","26774","שבת|קכה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);