var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26686;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26686","0","חסידים וחכמים","01/02/13 13:38","כא שבט","תשע"ג","13:38","דוד כוכב","רב הונא ובנו, מי החכם ומי החסיד.
על כך כאן.","125","","4110","True","True","False","","867","95.86.120.124","0","0","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26693","26686","קשה להאמין: רבא האמין בהשפעת הכוכבים","03/02/13 09:25","כג שבט","תשע"ג","09:25","יהודי_קדום","על האדם ואולי משום כך מה שכתב הרב כוכב במאמרו "וקשה הלא איפכא..." - לא יקשה הרבה ורק על רבא יקשה מאוד כי רבא האמין בהשפעת הכוכבים (!!!???) על המציאות כולל שהכוכבים משפיעים על אורך חיי האדם, פרנסתו ומספר הילדים שיהיו לו:

"אמר רבא חיי בני ומזוני ל א ב ז כ ו ת א תליא מילתא אלא במזלא תליא מילתא ..." (מועד קטן כח.) (1)

כלומר אתה יכול להיות מלא זכיות כרימון וזה לא יעזור לך כי גרמי השמים (שומו שמים) קבעו לך כבר את מציאות חייך.

ועל כך אני שואל:

מדוע רבא "בעאי קמי שמיא" - לקבל "עותריה דרב חסדא" וכו' ? והרי "קמי מזלי" היה צריך להתפלל ! שהרי מזלו/הכוכבים קובעים לו! (לפי המובן בגמרא אפשר לשנות מזלו של אדם פרטי - לדעת ר' חנינא ולדעת רבא ראה לעיל ובשבת קנו. וקנו:)


(1) ובשבת קנו. דעת ר' חנינא כדעת רבא במ"ק שם אלא שבהמשך: "... רבי יוחנן אמר אין מזל לישראל ואזדא רבי יוחנן לטעמיה דא''ר יוחנן מניין שאין מזל לישראל שנאמר {ירמיה י-ב} כה אמר ה' אל דרך הגוים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו כי יחתו הגוים מהמה הם יחתו ולא ישראל ואף רב סבר אין מזל לישראל דאמר רב יהודה אמר רב מניין שאין מזל לישראל שנאמר {בראשית טו-ה} ויוצא אותו החוצה אמר אברהם לפני הקב''ה רבש''ע {בראשית טו-ג} בן ביתי יורש אותי אמר לו לאו {בראשית טו-ד} כי אם אשר יצא ממעיך אמר לפניו רבש''ע נסתכלתי באיצטגנינות שלי ואיני ראוי להוליד בן אמר ליה צא מאיצטגנינות שלך שאין מזל לישראל"","233","","4108","True","True","False","","181","109.65.126.57","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26694","26693","ח"ו! לא תהא כזאת בישראל!","03/02/13 09:51","כג שבט","תשע"ג","09:51","כדי","והריני להעתיק לשון הריטב"א הידוע במו"ק שם:
פירוש, ח"ו שיהא תלוי במזל לגמרי, דקיי"ל (שבת קנו.) אין מזל לישראל, ובטלת ברכות וקללות שבתורה כי חיי בני ומזוני כללים הם לכל טובות העולם הזה, אלא ה"ק דלאו בזכותא תליא מילתא לגמרי, דמזלא נמי איכא, אלא שזכות גדולה מבטלת המזל, וכולי עלמא לא חזו להכי אלא צדיק גמור שהוא למעלה מן המזל, ולפיכך תרי צדיקי לא דמו בהא להדדי כדמפרש ואזיל דמסייע ליה מזלא, ומאן דאית ליה מזלא כיון דהוי בינוני שלא יפסיד מזלו סגי ליה בהכי, ומאן דלית ליה מזלא צריך זכיות גדולות. עכ"ל.
וע"ע בתוס' מו"ק שם.

וברוח הימים הממשמשים ובאים, אמרו בתענית (כט.) שבחודש אדר גובר מזלם של ישראל, וכתב שם הריטב"א:
ואף על גב שאין מזל לישראל הני מילי בשאר ימים אבל בשני חדשים אלו יש מזל שכן נגזר עלינו מן השמים, ואפשר עוד דמזל לאו דוקא אלא על הגזירה קרי מזל בלשון בני אדם. עכ"ל.

ובין כך ובין כך, ישתקע הדבר ולא ייאמר שיצעק אל המזל, וכמו שגינו זאת בירושלמי לא תצווח אל מיכאל וכו'. וההיא דסנהדרין (מד:) כבר פירשוה יפה. וידוע הפולמוס סביב אמירת מכניסי רחמים ושאר פיוטים דומים. ויכלה הזמן בפריסת השיטות, אך נקוט מיהא האי כללא בידך: "כי מי גוי גדול אשר לו אלקים קרובים אליו כה' אלקינו בכל קראינו אליו".","249","","4108","True","True","False","","196","79.181.211.173","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26708","26693","גם אברהם אבינו הביט בכוכבים ושאל","04/02/13 02:14","כד שבט","תשע"ג","02:14","הודו_כי_טוב","במה אדע כי ארישנה
ורש"י מפרשבראשית פרק טו - ה
ויוצא אתו החוצה" - לפי פשוטו הוציאו מאהלו לחוץ לראות הכוכבים ולפי מדרשו אמר לו צא מאצטגנינות שלך שראית במזלות שאינך עתיד להעמיד בן אברם אין לו בן אבל אברהם יש לו בן וכן שרי לא תלד אבל שרה תלד אני קורא לכם שם אחר וישתנה המזל ד"א הוציאו מחללו של עולם והגביהו למעלה מן הכוכבים וזהו לשון הבטה מלמעלה למטה

מסדר את הכוכבים במשמורתיהם כרצונו","207","","4107","True","True","False","","227","46.117.14.249","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26695","26694","אֶל-דֶּ֤רֶךְ הַגּוֹיִם֙ אַל-תִּלְמָ֔דוּ","03/02/13 10:43","כג שבט","תשע"ג","10:43","יהודי_קדום",""כֹּ֣ה | אָמַ֣ר יְהוָ֗ה אֶל-דֶּ֤רֶךְ הַגּוֹיִם֙ אַל-תִּלְמָ֔דוּ וּמֵאֹת֥וֹת הַשָּׁמַ֖יִם אַל-תֵּחָ֑תּוּ כִּֽי-יֵחַ֥תּוּ הַגּוֹיִ֖ם מֵהֵֽמָּה:" (ירמיה י,ב) ועליו בשבת קנו. :"... כי יחתו הגוים מהמה הם יחתו ולא ישראל ואף רב סבר אין מזל לישראל...".

ולענ"ד דברי הריטב"א והתוס' "שזכות גדולה מבטלת המזל" קיימים על ר' יוחנן וכדכוותיה ולא על רבא שבכלל דבריו אין דברי הריטב"א והתוס'. עכ"פ אני לא מצאתי.

וכי איך לא נתמהה: האם יעלה על הדעת שאנו קמים כל בוקר באמירת מודה אני, לומדים ומתפללים יום יום וכו' בגלל איזה סדר מסויים של הכוכבים? אוי לי ואבוי לי ממחשבה כזו! אני, ורק אני מחליט מה לעשות מול קוני! וכשאני קורא קריאת שמע אחת אני מתכוון: הנני לפניך בורא עולם מקיים מצוות קריאת שמע בזמנה כמו שלימדונו חז"ל וכן שאר המצוות שאני מקיים התורה הקדושה ולא הכוכבים והמזלות הם הגורמים לי לעשות מצוות ה'!!!

ואם נאמר שאין הכוונה שהכוכבים שולטים על קיום/אי-קיום מצוות ה' אלא שהם שולטים על בריאות האדם, יכולתו השכלית, עושרו, תאוותיו וכו' איך ביקש רבא חכמה, עושר וענווה?

נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי צֶדֶק (1) לְמַעַן שְׁמוֹ:

ואז...

גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי (ולא כו"מ)... שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי:



(1) כפשוטו ולא "...דקאי צדק במערב מהדרנא ומוקמינא ליה במזרח ..." (שבת קנו:)","233","","4108","True","True","False","","160","109.65.126.57","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26696","26694","והנה גם אני אצטט את הריטב"א..","03/02/13 11:08","כג שבט","תשע"ג","11:08","יהודי_קדום","על תענית דף כט: " כשם שאמר משנכנס אב [וכו׳] אמר
רב פפא הילכך בר ישראל וכו׳ עד
דברי מזלי׳ ואע״פ שאין מזל לישראל ה"מ בשאר ימים אבל
בשני חדשים אלו יש מזל שכן נגזר עלינו מן השמים ואפשר
עוד דמזל לאו דוקא אלא על הגזרה קרי מזל בלשון בני אדם"

אז הנה רואים שלריטב"א אפשר להעמיד "מזלי" לא רק לצדיקים וכו' וברור לי שאין דעת הריטב"א נוחה ממחשבה שיש מזל לישראל (ואיך אפשר אחרת?).


"אלא על הגזרה קרי מזל בלשון בני אדם" (הריטב"א שם) ","233","","4108","True","True","False","","145","109.65.126.57","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26707","26694","משכבר בשנים","04/02/13 01:45","כד שבט","תשע"ג","01:45","דוד כוכב","תמהתי על דברי הריטב"א אלו, למה ח"ו שיסבור רבא כרבי חנינא, בדיוק כדברי יהודי_קדום. מה גם שכרבי חנינא הם דברי רבי אלעזר תלמידו במסכת תענית דף כה ע"א.

והגרז"ן אמר על כך שבעניני דעות אין לפרש דבר שהוא נגד השכל. והכל לפי גודל שינוי הטבע, ורבי חנינא איירי בשינוי גדול וברי פלוגתיה בניסים נסתרים יותר.
אמנם הא דרבי אלעזר לא מיתרצא בהא.","125","","4107","True","True","False","","106","95.86.120.124","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26788","26694","בדף קכט באותו ענין לגבי כוכב מאדים","09/02/13 19:46","כט שבט","תשע"ג","19:46","הודו_כי_טוב","שלא ביום שלישי רש"י כתב שזה כוכב שמזלו ממונה על פורענות וחרב
והרי ישראל הם מעל המזלות אז למה החשש ?","207","","4102","True","True","False","","158","46.117.14.249","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26697","26696","מחילה שהבאתי מה שהביא כבר ולא נתתי","03/02/13 11:22","כג שבט","תשע"ג","11:22","יהודי_קדום","לבי לקרוא הכל.
ברשותו, כיון שכפלתי יישאר כהדגש הדברים.

בוודאי שמח אני כפל כפליים מתגובתו !","233","","4108","True","True","False","","127","109.65.126.57","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26709","26707","אין לי ספק שהרב כוכב צירף במכוון את","04/02/13 08:28","כד שבט","תשע"ג","08:28","יהודי_קדום","דעת הגרז"ן (שלימד בישיבתנו את מסכתות כתובות וקידושין ושסוכמו ע"י מי שהיה שנים חברותא שלי) יחד עם סוף דף כה. במסכת תענית.
וגם אם לא התכוון הרי אני מוצא הדברים כנחמדים ומקושרים לעניינו. תודה בכל מקרה על ההרגשה הטובה מדבריו.

אבל דווקא אמצע העמוד קשור לאשכול זה שם מדברת הגמרא על הטחת דברים:
"...אמר רבי אלעזר לעולם אל יטיח אדם דברים כלפי מעלה שהרי..."

לא היו דבריי ח"ו הטחת דברים וק"ו שלא התכוונתי להטחת הדברים כבמסכת תענית שם. ואני בהחלט מבין שגם כבודו לא התכוון לכך- אבל הבעתי תמיהה כיצד רבא ורב חנינא (אולי) מוצאים מנוח - ולא בדרך מדרשית , או לדעתי העניה, הם ממציאים מנוח לדעתם של עמך ישראל הדלים הרואים כמעשה יום יום כיצד צדיק ורע לו וכו' ואשר ע"כ הביאו מה שהביאו לתלות בכוכבים כוחות שכביכול נתן להם והם הגורמים ל-"אי-צדק" בעולם.

אם כך היו מסתיימים "ענייני הדעות" (כפי שהביא את הגרז"ן) היה עומד קושי - אם כי קטן יותר - אלא שרבא - מהענקים ביותר שקמו לעם ישראל ורב חנינא לא מדברים על אפשרות שינוי "המזל" בזכות תפילה ולימוד כרבנן - לדעתם מה שקבעו הכוכבים הוא שיהא ו"מתעלמים" כאילו מיכולת האדם לבחור בדרך בה ילך: -" ...הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ:"

אם היה לימוד מדרשי על תחילת הפסוק האומר: "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ.. " כמוצא לדברי רבא ניחא אבל אני לא ראיתי מעין זה וזה ודאי מזכיר את הבטחון העצמי שהיה לרבא להישבע "והאלהים אמר רב ..." כשרב לא חי בדורו. (למשל בסנהדרין עב.)

הלואי והייתי מוצא צד מדרשי באמירת רבא.","233","","4107","True","True","False","","149","109.65.126.57","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26714","26708","בידוע הוא שא"א חקר את 'המטה' תחילה","04/02/13 22:11","כד שבט","תשע"ג","22:11","יהודי_קדום","וכך הגיע להכרה בבורא, ב-'למעלה'. ל- "לשון הבטה מלמעלה למטה" - יש קבלה.","233","","4107","True","True","False","","113","109.65.126.57","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26710","26709","הסבר","04/02/13 12:03","כד שבט","תשע"ג","12:03","דוד כוכב","גם רבי חנינא לפשוטו אינו מתייחס לפעולת האדם, אלא להנהגת שמים. ברור שיש בחירה חפשית והאדם הוא הקובע אם הוא יעשה טוב או רע, זה מפורש בתורה. השאלה היא רק בעניני המאורעות הקורים לאדם הפרטי, האם הם מתוכננים ומקובעים מראש, או שהם תלויים במעשיו של האדם. כך שכמדומה, לא קשה תמיהתך.","125","","4107","True","True","False","","98","95.86.120.124","0","26686","שבת|קכא ע"ב",""),new Message("26711","26710","אני רואה סתירה בדבריו, מיניה וביה","04/02/13 12:27","כד שבט","תשע"ג","12:27","יהודי_קדום","אשוב בע"ה בערב.","233","","4107","True","True","False","","105","109.65.126.57","0","26686","שבת|קכא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);