var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26602;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26602","0","סיכום לדף קטז עמ' א' (יום ראשון)","29/01/13 01:49","יח שבט","תשע"ג","01:49","המכריע","קטז.
פרשת ויהי בנסוע – יש לה סימניות לפניה ואחריה.
לרשב"ג משום שמקומה לעיל בדגלים, ונכתבה כאן להפסיק בין פורענות לפורענות,.
פורענות שניה מתאוננים. ראשונה לרש"י שאלת הבשר, לתוס' בריחה מהר סיני כתינוק מביה"ס.
ועתידה ליעקר מכאן ולהיכתב במקומה.
לרבי מקומה כאן, ויש לה סימנין מפני שהא ספר בפני עצמו, ויש שבעה ספרים בתורה.

גליונין של ס"ת שבלה – אין מצילין אותן, (אלא אם כן יש פ"ה אותיות וכנ"ל).
ס"ת שנמחק ונגזזו גליוניו למעלה ולמטה – אין מצילין את מקום הכתב שנמחק.
ס"ת שנמחק ויש בו גליונין חוץ ממקום הכתב – בעיא דלא איפשטא אי מצילין.
כגון, של מעלה ושל מטה, בין פרשה לפרשה, בין דף לדף, של תחילת הספר וסופו.
(בתחילת ספר מניחין כדי לגול עמוד, ובסופו כדי לגול היקף).
כשהכתב קיים – הגליונין קדושין, ונפ"מ שמטמאין את הידיים בנגיעה בהם.
(הנוגע בספרים או גליונין ונגע בתרומה – פוסלה מגזירת י"ח דבר).

ספרי מינין – אין מצילין אותן מפני הדליקה, אפי' כתובין אשורית ולה"ק, אלא נשרפין הן ואזכרותיהן.
(מינים – רש"י פי' משרתי ע"ז, ובר"ח לא מצונזר פי' הנוצרים).
ספרי מינים בחול – לר' יוסי קודר אזכרות וגונז והשאר שורף.
לר' טרפון ולרבי ישמעאל שורפן עם האזכרות.
(לתוס' היינו בנמצאו ביד מינין. אבל בידוע שכתבו מין, לכו"ע ישרף).
הבורח מרודף או נחש – עדיף להיכנס לבית ע"ז ולא לבית מינים).
מן המפולת או מן המים או דבר המאבדן - אין מצילין אותן.
(לרש"י היינו בחול, ולכ' כר"ט, ואולי גם לר' יוסי גונזן כשבאו לידו אבל אין להצילן כדי לגנוז,
ולתוס' היינו בשבת ולר' יוסי וקמ"ל דלאו דוקא מדליקה, ומשמע דבחול מצילין לר' יוסי).
ספרי דבי אבידן (מקום ויכוח המינים עם ישראל) – מספקא לרבי אבהו אי מצילין.

הליכה לבי אבידן – רב ורבא לא הלכו מפני הסכנה, שמואל ומר בר רב יוסף הלכו.
הליכה לבי נצרפי (בית ע"ז) – גם שמואל לא הלך.","199","","4108","True","True","False","","702","95.86.81.110","0","0","שבת|קטז ע"א",""),new Message("26603","26602","עמוד ב'","29/01/13 01:52","יח שבט","תשע"ג","01:52","המכריע","קטז:
ירושת הבת – אינה יורשת במקום שיש בן.
ר"ג ואחותו נתנו שוחד לפילוסוף (עי' רש"י תוס' ומסוה"ש) לפרסם גנותו.

קריאה בכתובים;
בזמן בית המדרש ובבית המדרש – לכו"ע אין קורין, והיינו קודם אכילה.
בזמן ביהמ"ד שלא בביהמ"ד – לל"ק לרב קורין לשמואל אין קורין, לל"ב לא נתפרש להדיא.
שלא בזמן ביהמ"ד – למתניתין דטעמא מפני ביטול ביהמ"ד קורין אפי' בביהמ"ד.
לרבי נחמיה דטעמא כדי למנוע קריאת שטרי הדיוטות, אין קורין.
והלכה כמתניתין (דאף שמואל שהביא דברי ר"נ, באתריה נהגו כמתניתין לקרוא בכתובים במנחה).
לשנות ולדרוש בהן ולהביא מהן ראיה – מותר.

שטרי הדיוטות – אין קורין בהן. לרש"י היינו גם איגרות בעלמא,
ולתוס' איגרות שרי ואסור רק שטרי חובות וחשבונות או מקח וממכר וכדומה.
ספרי מלחמות – אסור לקרוא כמו כתב שתחת הצורה והדיוקנאות. ואף בחול הוי מושב לצים. תוס'.

תיק הספר והתפילין – מצילין עמהן, ואף כשיש בתוכן מעות. ועי' להלן קיז.
הצלת כתבי קדש – למבוי שאינו מפולש, מותר לכו"ע. למפולש לת"ק אסור לבן בתירא מותר.
(ועי' להלן דגם אינו מפולש אינו מתוקן כראוי והקילו בכתבי קדש, להבדיל מאוכלין וכדלהלן).

הפשטת הפסח בע"פ שחל בשבת – לרי"ש בריב"ב רק עד החזה, כדי להוציא אימוריו בלא נימין,
(והקטר חלביו דוחה שבת).
לרבנן מפשיטין את כולו. מפני כבוד שמים. לר"י שלא יסריח, לרבא שלא יהו מוטלין כנבילה.
מנח אפתורא דדהבא – לר"י מותר לרבא אסור. ביומא דאיסתנא – לר"י אסור לרבא מותר.
למסקנה מיירי דלא בעי לעור ושקיל ליה בברזי (חתיכות) והוי רק שבות והתירו דומיא דתיק הספר.
הפשט כדרכו – הוי אב מלאכה. ולא מהני אינו מתכון דהוי פסיק רישיה. ולא התירו.
טלטול העור – למסקנה אסור משום בסיס לדבר האסור.
רש"י פירש דמחובר, והבשר מוקצה כיון דאסור באכילה וצלייה עד הלילה.
(ועיין תוס' דהבשר מותר בטלטול מפני כבוד שמים, ועור מחובר מותר,
וס"ד דפליגי בעור אחר הפשט, ומשכח"ל לרי"ש בעבר והפשיט או תמידין, ומסקי' דהוי בסיס מחיים).
עור בהמה גסה – מותר בטלטול, דראוי לשוטחו ולהיסמך עליו.","199","","4108","True","True","False","","170","95.86.81.110","0","26602","שבת|קטז ע"א",""),new Message("26633","26602","לא הבנתי את ספרי דבי אבידן","30/01/13 13:22","יט שבט","תשע"ג","13:22","מתפעל","רש"י אומר שאלו הטענות שהמינים כתבו.
למה שתהיה הוא אמינא להציל את זה?","148","","4107","True","True","False","","344","212.29.198.117","0","26602","שבת|קטז ע"א",""),new Message("26627","26603","הפשט כדרכו - לא פשוט שאסור","29/01/13 22:17","יח שבט","תשע"ג","22:17","amdavid","ראה תוס' שרק לדידיה דרי"ש קאמרי, ולדידהו מותר אפי' כדרכו
(ד"ה דשקיל ליה בברזי השני. ובדיבור הראשון כתבו בשם ר"י שבברזי אפי' שבות ליכא)

ולכאורה כך גם משמע מדברי הרמב"ם שלא זכר מ"ברזי" כלל (ועיין באריכות במפרשיו).

ויש גם שמוכיחים מכאן שאם יש דרך שלא יהיה פסיק רישיה, דהיינו בברזי, זה כבר מוציא מידי פסיק רישיה, ואז אפי' כשלא מפשיט בברזי אלא בשלימות, מותר, כי לא מתכוון.

("ונסתייע ממ"ש בשלטי הגבורים (ס"פ האורג) דכל מעשה שאפשר לעשות זולת הפ"ר אז אפי' עביד אותו מעשה בפ"ר שרי כשאינו מתכוין לעשותו. ע"ש. וע"פ זה יישב ג"כ דברי הרמב"ם בה' קרבן פסח שהשמיט תי' הגמ' (שבת קיז) דשקיל ליה בברזי, ומשום דמפרש דכיון דמצי עביד בברזא דליכא הפשט, הילכך א"נ מפשיט כדרכו כיון שאין כוונתו להפשיט אלא להוציא הפסח לא חשיב פ"ר." מתוך שו"ת יביע אומר חלק ד - אורח חיים סימן לג)","175","","4108","True","True","False","","338","79.182.196.144","0","26602","שבת|קטז ע"א",""),new Message("26629","26627","יישר כח והבהרה","30/01/13 00:05","יט שבט","תשע"ג","00:05","המכריע","ראשית יישר כח על ההערה החשובה. כן ירבו.
שנית, מה שכתבתי הוא מרש"י, ואני מסכם בעיקר לשיטת רש"י (אם כי משתדל לרוב להביא גם את שיטת התוס'). ויעויין היטב בלשון רש"י שם.
שלישית גם בתוס' זה רק תירוץ אחד משלושה, והשנים האחרים לא סבירא להו.
דברי הרמב"ם, בפרט אלו שאינן מפורשים בו, איני מתיימר כלל להביאו.

בכל אופן הוספתי כעת אצלי שלפי התי' השלישי בתוס' מותר בלא ברזי.","199","","4107","True","True","False","","130","95.86.81.110","0","26602","שבת|קטז ע"א",""),new Message("26635","26633","לא זה מה שרש"י אומר","30/01/13 16:07","יט שבט","תשע"ג","16:07","המכריע","הוא אומר ספרים (כלומר ספרי קדש) שכתבו להם המינים להתווכח עם ישראל (כלומר לצורך הויכוחים שרובם נסובים על פשטי מקראות שונים וצריך לאתויי ספר וליחזי).

ואגב לתוס' אם ברור שכתבו מין ישרף, וכאן מיירי שלא ידוע מי כתבן, וזה נמצא בבית הויכוחים. וכך פירש ר"ח להדיא "בי אבידן חצר ידועה ויש בה ספרי חכמות מכל אומה ויש בה ספרי תורה קדש וספרי נביאים וכתובים כתובים בלה"ק, ומפני שאינו ידוע מי כתבו או ישראל או זולתן, אמרו על רבי אבהו שהיה הדבר רפיא בידיה להורות עליהן להצילן או לא".","199","","4107","True","True","False","","202","95.86.81.110","0","26602","שבת|קטז ע"א",""),new Message("26638","26633","אולי אפשר להעמיד את זה במה","30/01/13 17:32","יט שבט","תשע"ג","17:32","קותי","שהיה בויכוחים עם הנוצרים בימי הביניים
הם כתבו קונקורדנציה של התנ"ך כדי שיוכלו למצוא בקלות
את הפסוקים שהם צריכים
ספרי טענות אין הוא אמינא להציל
אולי ספרי הטענות פחות חמורים מספר תורה
כי לטענה יש פרכא אבל ספר תורה פשוט נפסל.","217","","4107","True","True","False","","228","79.183.173.193","0","26602","שבת|קטז ע"א",""),new Message("26641","26635","אכן רבינו חננאל מובן אבל","31/01/13 07:02","כ שבט","תשע"ג","07:02","מתפעל","קצת קשה להכניס הפשט שלו ברש"י.
רש"י כתב: "שכתבו להם המינים". ולא שיש ספק מי כתבם ולכן זה קשה. גם אם כתבו ספר תורה בלבד בלי הביאור שלהם זהו ס"ת שכתבו מין.","148","","4106","True","True","False","","213","212.29.198.117","0","26602","שבת|קטז ע"א",""),new Message("26639","26638","ברבינו חננאל אכן כתוב שהכוונה לנוצרים","30/01/13 17:52","יט שבט","תשע"ג","17:52","המכריע","אבל בר"ח שלפננו זה צונזר. לאחרונה החזירו את זה במהדורות חדשות.","199","","4107","True","True","False","","174","95.86.81.110","0","26602","שבת|קטז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);