var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2658;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2658","0","גואל הדם - פלא והפלא","22/06/10 09:12","י תמוז","תש"ע","09:12","מתפעל","כל ענין גואל הדם נשגב מבינתי

קודם כל, הרי זה נראה מאד לא מידתי. אדם הרג בשוגג, ומותר לרצוח אותו במזיד?
בנוסף, למה אין כאן עבירה על לא תקום ולא תיטור?
ועוד, הרי בני ישראל רחמנים בני רחמנים, כיצד מדברים בכלל על רציחה? האם זה מתאים לעם ישראל?

ולפי שיטת ר' יוסי שזו מצוה ביד גואל הדם, רציתי לחקור האם זו מצוה של קום ועשה כמו לולב ושופר שצריך לרצוח, או שהיא מצוה קיומית, היינו שאם רצח קיים מצוה אבל לא חייב בקום ועשה.

יישר כח למשיבים ועונים
יום טוב","148","","5060","True","True","False","","1088","80.74.119.82","0","0","מכות|יב ע"א",""),new Message("2665","2658","לשלש השאלות הראשונות","22/06/10 22:55","י תמוז","תש"ע","22:55","דוד כוכב","שאל שאלות אלו לגבי רוצח במזיד.
התשובות נכונות גם לרוצח בשוגג - שחטא ברשלנות פושעת, לכן הוא דומה למזיד.

וכדאי להזכיר את הכתוב בבמדבר לה לג-לד:
וְלֹא תַחֲנִיפוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּהּ כִּי הַדָּם הוּא יַחֲנִיף אֶת הָאָרֶץ וְלָאָרֶץ לֹא יְכֻפַּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ כִּי אִם בְּדַם שֹׁפְכוֹ: וְלֹא תְטַמֵּא אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ אֲשֶׁר אֲנִי שֹׁכֵן בְּתוֹכָהּ כִּי אֲנִי ה' שֹׁכֵן בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

לגבי השאלה האחרונה.
כמדומה שהאפשרויות שאתה מעלה הן, חובה או רשות.
לשון 'מצוה' ביד גואל הדם, מורה שאינו 'חובה'.

הבדל זה נמצא למשל במסכת יבמות דף סה ע"ב:

"ואמר רבי אילעא משום ר' אלעזר בר' שמעון: כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע, כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע.
רבי אבא אומר: חובה, שנאמר: (משלי ט') אל תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך".","125","","5060","True","True","False","","132","212.76.100.197","0","2658","מכות|יב ע"א",""),new Message("2672","2665","שוגג ומזיד שווים בעיניך?","23/06/10 11:15","יא תמוז","תש"ע","11:15","מתפעל","לדעתי המרחק ענק.

הרי הגמרא מדברת על הרב שגלה.

ולא הייתי קורא להורג בשוגג רשלנות פושעת.

למשל, במקרה הקלאסי של התורה שנשל הברזל, אם הגרזן היה חדש לגמרי ולא רופף ובכל זאת הוא עף, זה באמת נקרא אונס ולא שוגג ופטור מגלות?


הפסוק שהבאת, מדבר על שוגג או על מזיד?","148","","5059","True","True","False","","146","80.74.119.82","0","2658","מכות|יב ע"א",""),new Message("2673","2672","תגובות","23/06/10 14:26","יא תמוז","תש"ע","14:26","דוד כוכב","הגמרא מדברת אמנם על הרב שגלה. והגמרא גם נוקטת בגיטין בדוגמא של בי"ד הגדול שאינם יודעים לכתוב. אין בכך קושיה. בין שהמקרה תיאורטי, בין שאמנם גם דברים אלו יתכנו.

הורג בשוגג באופן שאינו רשלנות פושעת מוגדר אנוס.

אכן, אפילו אם הגרזן לא היה חדש כלל, נפסקה הלכה ברמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש ו, טו:
"נשמט הברזל מן העץ המתבקע אינו גולה, מפני שאין זה מכחו אלא מכח כחו ונמצא כמו אונס".

ובמקרה שהעלת, שהגרזן היה חדש לגמרי ולא רופף ובכל זאת הוא עף ולא היה ניתן בשום צורה למנוע זאת, יתכן שרבי יודה שפטור.

הפסוק עוסק במזיד, והרעיון שייך במידה מסוימת גם לשוגג, אליבא דרבי יוסי הגלילי.

בכל אופן אין הלכה כרבי יוסי הגלילי, אלא כרבי עקיבא ש"רשות לגואל הדם להרגו", רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש ה, י.","125","","5059","True","True","False","","139","212.76.100.197","0","2658","מכות|יב ע"א",""),new Message("2678","2673","יישר כח, ועוד שאלה","23/06/10 16:13","יא תמוז","תש"ע","16:13","מתפעל","מה לגבי עדים ?
אם למשל היה רק עד אחד שראה את המקרה, ומספר את זה לגואל הדם, האם רשאי להורגו על סמך עד אחד או שצריך ב' עדים?

רבי דוד, אתה באמת כוכב. הבקיאות שלך מרשימה. כה לחי","148","","5059","True","True","False","","142","80.74.119.82","0","2658","מכות|יב ע"א",""),new Message("2683","2678","תשובה","23/06/10 22:51","יא תמוז","תש"ע","22:51","דוד כוכב","עדות יכולה להתקיים רק בפני בית דין.
ואם הם 'העידו' רק בפני גואל הדם, אין לעדותם משמעות.

אין כח בעדות עד אחד לענין זה, כמפורש בדברים יז, ו:
עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ שְׁלֹשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת, לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד.

הלכה כרבי יוסי בר יהודה האומר במסכת מכות דף ט ע"ב:
"בתחלה אחד שוגג ואחד מזיד מקדימין לערי מקלט, וב"ד שולחין ומביאין אותו משם, מי שנתחייב מיתה בב"ד - הרגוהו, ושלא נתחייב מיתה - פטרוהו, מי שנתחייב גלות - מחזירין אותו למקומו, שנאמר: (במדבר ל"ה) והשיבו אותו העדה אל עיר מקלטו וגו'".

חידוש דין נוסף ניתן לדייק בדברי הרמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש ה הלכה ז
"בתחילה אחד שוגג ואחד מזיד מקדימין לערי מקלט, ובית דין של אותה העיר שהרג בה שולחין ומביאין אותן משם ודנין אותן, שנ' ושלחו זקני עירו ולקחו אותו משם, מי שנתחייב מיתה ממיתין אותו שנ' ונתנו אותו ביד גואל הדם, מי שנפטר פוטרים אותו שנ' והצילו העדה את הרוצח מיד גואל הדם, מי שנתחייב גלות מחזירין אותו למקומו שנ' והשיבו אותו העדה אל עיר מקלטו".

לכאורה קשה, והלא מי שנתחייב בעדים והתראה הורגין אותו בבית דין, ויד העדים תהיה בו בראשונה להמיתו.
וכיצד מביא הרמב"ם את הפסוק: "ונתנו אותו ביד גואל הדם"?

אלא נראה שהרמב"ם מרמז שכך הדין גם ב'קרוב למזיד' הנתון ביד גואל הדם ואין עיר המקלט קולטתו. שאין רשות לגואל אדם להמיתו עד שיפסקו הסנהדרין ויתירו לו. כי אפילו ראהו במו עיניו בשעת רציחתו, ואינו זקוק לעדים, עדין זקוק הוא לקביעת בית הדין. שמא אנוס הוא, שמא אינו בן דעת, ועוד ספיקות שונים שאינם עולים על דעתו.

תודה על דבריך.
וכדאי להביא את דברי הפרי מגדים בהקדמה:

"ואמנם אני העני ההדיוט אין צורך להעיד עלי ולכתוב אגרת כי איש כערכי או פחות מעט יבין חסרוני בקל שלא מלאתי כריסי בש"ס ופוסקים וכאפרוח שלא פתח עיניו ולפעמים איזה דין שאחשוב אני שהוא מחודש מאוד ימצא אותו המעיין בטור זה או בטור אחר משנה מפורשת. ואם לפעמים יראה המעיין איזה בקיאות בספרים שחברתי גנוב הוא אתי כי בתחבולת והמצאות כי ת"ל עתה ספרי הדפוס מצוים בתכלית היופי עם מראה מקומות כמו מסורת הש"ס ועין משפט ובכל הספרים נרשמים הדפים היטב באר וחפשתי בחיפוש אחר חיפוש עד שלפעמים הבנתי מתוך דבריהם איזהו מקומן של זבחים לעיין עוד ועיינתי ומצאתי תאמין וגם זה המעט לולי רבותינו נ"נ בג"ע שגילו לנו כל תעלומת הייתי כעור מגשש באפילה".

על אחת כמה וכמה שהדברים נכונים אצלינו. אלא שהיום את תפקיד ספרי המפתחות תפסו התוכנות.
כבר כתב הריטב"א: "שאלת החכם חצי התשובה".
היום כבר ניתן לומר שעל כל קב של ידע, ושאלות מושכלות - ניתן להתלמד ולמצא לפחות תשעה קבין של דברי רבותינו הראשונים והאחרונים.","125","","5059","True","True","False","","113","213.151.47.52","0","2658","מכות|יב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);