var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26558;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26558","0","בענין שהיו הורגין תלמידי ב"ש בתלמידי ב"ה","26/01/13 20:21","טו שבט","תשע"ג","20:21","מענה קולי","שאלה שהתקבלה במענה הקולי של פורטל הדף היומי:

אני מלמד סוגיית גזירת יח דבר - 'שעמדה להם בנפשותיהם', ולכן אפילו אליהו הנביא לא יכול להתיר. (ע"ז לו ע"א).

ובירושלמי שבת א:ד 'שהיו הורגין תלמידי ב"ש בתלמידי ב"ה'. בקרבן העדה שם 'לא הורגין ממש, אלא שאיימו עליהם לא לעלות'. ובירושלמי כפשוטו לר"ש ליברמן שם, שלא נראה כן ממגילת תענית, שגזרו תענית על מעשה זה שנהרגו 3000 (?) מתלמידי ב"ה.

עוד ראיתי מי שכתב שמותר להרוג על אמיתות ד"ת מעמשא שחגר חרבו כישמעאלי ואמר מי שלא מקבל דרשת עמוני ולא עמונית יידקר בחרב זה. אך צע"ג.. ולא נראה לי שהנידונים שווים (שם מדובר בבירור המסורת וכאן בגזירה חדשה).

ראיתי מאמר של הרש"ר הירש בקובץ המעיין (כ"ז באוצר החכמה) שתוקף את גרץ שאין מקור ל'וויכוחים עקובים מדם' בין ב"ש וב"ה, ומתייחס למקור זה. נראה שמפרש שלא הרגו ממש אלא הכוונה כמבואר בבבלי ש'נעצו חרב בבית המדרש למנוע שינוי המניין, ואע"פ שתלמידי ב"ש(!) לא עלו, בכ"ז הרוב הסכימו לדעתם. אך למקור ממגילת תענית לא ראיתי שהתייחס.

לע"ע לא מצאתי פשט המתיישב על לבי במקורות שתח"י.

אודה מאד לכת"ר אם יודע לבאר עניין זה, או לשלוח לי מקור שמבארו.","126","","4115","True","True","False","","946","84.228.188.178","0","0","עבודה זרה|לו ע"א",""),new Message("26562","26558","אשכול קודם העוסק מעט גם בענין זה","26/01/13 23:09","טו שבט","תשע"ג","23:09","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","4115","True","True","False","","88","95.86.120.124","0","26558","עבודה זרה|לו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);