var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26444;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26444","0","איזה מהן משובח?","22/01/13 10:40","יא שבט","תשע"ג","10:40","מתפעל",""אלא מעתה על גבי עור נבלות וטרפות אל יכתבו א''ל אמשול לך משל למה''ד לשני בני אדם שנתחייבו הריגה למלכות אחד הרגו מלך ואחד הרגו איספקליטור) איזה מהן משובח הוי אומר זה שהרגו מלך".

לפי זה עור של נבילות וטריפות משובח יותר מעור בהמה שנשחטה.
האם יש מי שמקפיד לכתוב סת"ם דוקא מנבילה ולא משחוטה?","148","","4120","True","True","False","","776","37.60.47.147","0","0","שבת|קח ע"א",""),new Message("26449","26444","לא","22/01/13 14:08","יא שבט","תשע"ג","14:08","דוד כוכב","אין מקור וראיה שלצורך תפילין עדיף בידי שמים, הפסוק רק אומר שכשר מן המותר בפיך.
אלא שהיתה סברה לומר שמא בשחוטה קמיירי, קמ"ל שאדרבה, במתה בידי שמים יש איזו מעלה על שחוטה. אבל לא לענין תפילין דוקא.
אז לאיזה ענין כן?
כמו שהכריע דוד בשמואל ב' כד, יג-יד:
וַיָּבֹא גָד אֶל דָּוִד וַיַּגֶּד לוֹ וַיֹּאמֶר לוֹ הֲתָבוֹא לְךָ שֶׁבַע שָׁנִים רָעָב בְּאַרְצֶךָ אִם שְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים נֻסְךָ לִפְנֵי צָרֶיךָ וְהוּא רֹדְפֶךָ וְאִם הֱיוֹת שְׁלֹשֶׁת יָמִים דֶּבֶר בְּאַרְצֶךָ עַתָּה דַּע וּרְאֵה מָה אָשִׁיב שֹׁלְחִי דָּבָר. ס וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל גָּד צַר לִי מְאֹד נִפְּלָה נָּא בְיַד ה' כִּי רַבִּים (רחמו) רַחֲמָיו וּבְיַד אָדָם אַל אֶפֹּלָה.","125","","4120","True","True","False","","113","95.86.93.19","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26538","26444","מה שמתכוון ר' כוכב לענ"ד...","24/01/13 22:22","יג שבט","תשע"ג","22:22","לימוד יומי","לא שמענו מעולם שעל סמך כל מיני מעלות שנובעות מסברה בלבד, נעדיף עור כזה ולא עור אחר לעניין כתיבה (מה גם, שכפי שציין כדי, נגד מעלה זו אפשר למצוא מעלות אחרות בשחוטה וכו' ואין לדבר סוף).

המקור היחיד להעדיף עור אחד על פני רעהו הוא רק על סמך הדרשה "מותר בפיך". רק כשדנים בשאלה האם "בפיך" מתייחס לסוג בעל החיים או להיתר אכילתו בפועל, משתמשת הגמ' בסברה "מי עדיף" וכו', כדי להראות שלא ייתכן שהדרשה "מותר בפיך" מתייחסת רק לשחוטה.

משנאמרה סברה זו, ומשהוכרע שהדרשה "מותר בפיך" מתייחס לסוג בעל החיים, אזי כל בעלי החיים מסוג זה שווים, ולא ניתן להעדיף אחד על רעהו על סמך סברות.

זו לענ"ד כוונת הרה"ג כוכב...","252","","4118","True","True","False","","179","213.151.63.24","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26453","26449","ולמה זה עצמו לא המקור?","22/01/13 19:17","יא שבט","תשע"ג","19:17","מתפעל","הרי הגמרא כן מדברת על כתיבת סת"ם על עור נבילה מול שחוטה.","148","","4120","True","True","False","","195","37.60.47.147","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26467","26453","לא בדיוק","23/01/13 13:58","יב שבט","תשע"ג","13:58","דוד כוכב","הגמרא לא אמרה שעור נבילה עדיף על של שחוטה לענין תפילין.
הגמרא רק אמרה שמתה בידי שמים יש בה דוקא יתרון במעלה, לכן בהכרח שגדר "מותר בפיך" תלוי בכשרות מין הבהמה, ולא באופן המתתה.","125","","4119","True","True","False","","101","95.86.93.19","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26470","26467","אבל הגמרא אמרה","23/01/13 15:28","יב שבט","תשע"ג","15:28","מתפעל","שלמתה בידי שמים יש יתרון על פני השחוטה.

ואם כן למה שלא יהיה זה נכון לכתיבת תפילין?","148","","4119","True","True","False","","166","212.29.198.117","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26472","26470","עניתי על כך","23/01/13 15:36","יב שבט","תשע"ג","15:36","דוד כוכב","ראה היטב בתשובתי בשתי ההודעות הקודמות, האם יש פרט שאינך מקבל?","125","","4119","True","True","False","","88","95.86.93.19","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26523","26472","אני דוקא מקבל את דבריך!","24/01/13 12:33","יג שבט","תשע"ג","12:33","מתפעל",""הגמרא רק אמרה שמתה בידי שמים יש בה דוקא יתרון במעלה".

אז אני שואל, אם יש יתרון במעלה למתה בידי שמים, למה שלא נהדר לקחת עור שיש בו יתרון ומעלה?


אני מזמין את חכמי הפורום להביע דעתם הרחבה בנושא


זייט געזונד און שטארק.","148","","4118","True","True","False","","228","213.8.188.152","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26527","26523","תשובה והערה","24/01/13 13:10","יג שבט","תשע"ג","13:10","כדי","יתכן לומר שאמנם יש מעליותא בנבילה שנהרגה בידי שמים, אך מצד שני יש בה גריעותא דמאיסא קצת (אך לא כמו דג) כדאיתא בחולין (קטז:) ומה נבילה דמאיסא וכו' וע"ע שם (צד.) תרנגולת טרפה הואי ויהבה ניהליה במר דשחוטה. משמע שאף לגויים גרועה יותר משחוטה. ועי' בדברי הרא"ש בסוף יומא.
וא"כ נמצא שבכל אחד יש צד לחיוב ולשלילה: ששחוטה מצד אחד אינה ביד"ש ומצד שני אינה מאוסה, ואילו נבלה מצד אחד מיתתה ביד"ש אך מצד שני מאוסה קצת. וא"כ שקולים הם ויבואו שניהם. וכה"ג אמרינן בזבחים (ד:) ובכ"ד.

ובשולי הדברים יש להעיר למה דנקט לדבר פשוט שנבלה מיתתה ביד"ש ומבואר ברש"י דהיינו ע"י הקב"ה בעצמו, לאפוקי שחוטה שמתה ע"י שליח, שהרי משמע בב"מ (לו:) מלה"מ מ"ל הכא וכו', שגם בהמה שמתה, מתה ע"י מלאך המוות, כאדם (כע"ז כ: וכ"מ). וכן משמע בתוס' חולין (לח:). וי"ל.","249","","4118","True","True","False","","217","109.64.162.109","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26531","26523","לא תמיד מחפשים כל מעלה בעלמא","24/01/13 14:52","יג שבט","תשע"ג","14:52","דוד כוכב","אם לחפש כל מעלה שהיא, הרי שיש מעלה אחרת דוקא בשחוטה, שכן בירכו עליה בזמן שחיטה. ומי שרוצה לחפש כל מייעל'ה אולי בכלל עדיף בהמה עם ייחוס, שאת סבא שלה אכל אדמו"ר חשוב, (צריך לחפש אם יש איזה מקור שקיימת מעלה כזו).

[את הדברים האלו כתבתי לפני שראיתי את דברי חכם כדי שכתב דבר דומה].","125","","4118","True","True","False","","135","95.86.120.124","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26529","26527","יפה, יישר כח","24/01/13 14:26","יג שבט","תשע"ג","14:26","מתפעל","אתה אומר טוב כרגיל.

אני מקוה שאתה שומר את החידושים והביאורים שלך בקובץ ותוכל בעתיד להו"ל ספר תורני חשוב.


לגבי שולי הדברים, כנראה שליח זה רק אדם ולא מלאך.","148","","4118","True","True","False","","224","212.29.198.117","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26533","26529","מהי המשמעות המקורית של המילה מלאך?","24/01/13 16:06","יג שבט","תשע"ג","16:06","כדי","","249","","4118","False","True","False","","148","109.64.162.109","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26547","26533","שליח לפי הויקימילון","25/01/13 06:48","יד שבט","תשע"ג","06:48","הודו_כי_טוב","מלאך","207","","4117","True","True","False","","204","46.117.14.249","0","26444","שבת|קח ע"א",""),new Message("26546","26538","בדיוק","25/01/13 01:44","יד שבט","תשע"ג","01:44","דוד כוכב","","125","","4117","False","True","False","","84","95.86.120.124","0","26444","שבת|קח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);