var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26279;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26279","0","חובל במת","17/01/13 11:01","ו שבט","תשע"ג","11:01","כדי","ידועה מחלוקת הראשונים בחובל משום מאי מחייב, די"א משום מפרק תולדה דדש, וי"א משום שוחט דהיינו נטילת נשמה, וי"א משום צובע (וכל אחד לפי התנאים המוזכרים בהלכה).

והנה הרמב"ם הוא בעל הדעה הראשונה שחייב משום מפרק. וכתב הבאה"ל (סי' שטז ס"ח ד"ה והחובל) בשם הפמ"ג, דלטעם הרמב"ם חייב גם אם חבל בבשרו לאחר מיתה ויצא דם. ולי צ"ע מסוגיא ערוכה בערכין (ז:) [וע"ע לקמן קלו.], דאהא דאמר שמואל אשה שישבה על המשבר ומתה בשבת מביאין סכין ומקרעין את כריסה, פריך פשיטא מאי קעביד מחתך בבשר הוא, ופירש"י: ואין חיוב אלא בחובל בחי דמוציא דם. ומשני, דלא נצרכה אלא להביא סכין דרך רה"ר. וכן פסק הרמב"ם בפ"ב מהלכות שבת הט"ו כהך אוקימתא, ומשמע להדיא דס"ל דהך פירכא דגמרא קושטא היא שאין חובל במת (וכ"כ המ"ב גופיה לקמן בסי' של ס"ק יז).
ונהי דא"א לאותוביה מדברי רש"י, די"ל דרש"י אזיל לטעמיה כאן ובחולין (מו:) דחיובא דחובל הוא משום נטילת נשמה, ובודאי דאין זה שייך לאחר מיתה כדמוכח לעיל (עה.), אך מ"מ פשטא דהש"ס בערכין מורה באצבע שאין חיוב חובל לאחר מיתה, יהיה הטעם אשר יהיה.","249","","4124","True","True","False","","924","109.65.193.49","0","0","שבת|קז ע"א",""),new Message("26283","26279","שאלה זו דומה לשאלה על הרמב"ם מדף קלו","17/01/13 12:48","ו שבט","תשע"ג","12:48","לימוד יומי","הגמ' בדף קלו ע"א אומרת לגבי תינוק שספק אם כלו לו חודשיו, שניתן למול אותו, שכן: "נימהליה ממה נפשך, אם חי הוא שפיר קא מהיל, ואם לאו, מחתך בבשר הוא".

גם משם לכאורה קשה כנ"ל על הרמב"ם, ושמעתי שכך מקשה עליו המנחת חינוך אך טרם ראיתיו בפנים.","252","","4124","True","True","False","","180","212.76.110.227","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26284","26283","רמזתי ע"ז. עין בסוגריים המרובעים","17/01/13 12:53","ו שבט","תשע"ג","12:53","כדי","","249","","4124","False","True","False","","159","109.65.193.49","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26287","26283","יישר כח","17/01/13 13:08","ו שבט","תשע"ג","13:08","כדי","אחר החיפוש מצאתי את דברי המנחת חינוך והוא במוסך השבת באות ה ברס"ק ה. ובאמת, מתברר שמי שהקשה 'קושיא עצומה' זאת (כלשונו של המנ"ח) הוא הפמ"ג גופיה בפתיחה הכוללת שלו. והריני להעתיק לשונו של המנ"ח:

ועפמ"ג בפתיחה, הקשה קושיא עצומה על הר"מ מפרק ראד"מ (שבת קלו.), דאמרינן שם כל שלא שהה ל' באדם הוי ספק נפל, ומקשה הש"ס ממהל היכי מהלינין, ומתרץ דנמהליה ממ"נ - אי חי הוא שפיר דמי, ואי נפל מחתך בשר בעלמא. ופירש"י, דהוה ליה כמחתך בשר שחוטה. ולהר"מ קשה, הא הו"ל מפרק ושייך אפילו בשחוט, אם כן הדק"ל ממהל כו' ע"ש. עכ"ל המנ"ח.

והיא ממש קושייתינו רק בסיגנון אחר.

השאלה היא - מה התשובה?","249","","4124","True","True","False","","207","109.65.193.49","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26285","26284","צודק, לא שמתי לב במבט ראשון.","17/01/13 12:55","ו שבט","תשע"ג","12:55","לימוד יומי","","252","","4124","False","True","False","","156","212.76.110.227","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26286","26285","הסיבה","17/01/13 12:56","ו שבט","תשע"ג","12:56","כדי","שהקשיתי מערכין היא פשוט משום שזו יצאה ראשונה במחשבתי (כתבתיה לפני כ-4 שנים בגליון המ"ב שלי).","249","","4124","True","True","False","","207","109.65.193.49","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26293","26287","אולי למת רגיל יש איסור ניוול ולכן","17/01/13 14:29","ו שבט","תשע"ג","14:29","קותי","אם מוציא ממנו דם הרי פירק את שלמות גופו וחייב
שאר החיתוכים הם לשם סיבה תינוק ספק מצווה ועדיין אין ניוול
לגבי יושבת על המשבר כנ"ל
איני בטוח זה מסתדר עם כל הצדדים","217","","4124","True","True","False","","207","89.139.170.176","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26312","26287","אח"כ ראיתי שהקהילות יעקב ג"כ מקשה משם","19/01/13 19:24","ח שבט","תשע"ג","19:24","לימוד יומי","קהילות יעקב, שבת סימן לח:

א) מקשה את הקושיה מדף קלו הנ"ל.
ב) כותב ש"כבר תמה בזה המנחת חינוך".
ג) מיישב את הקושיה ומסביר מדוע גם הרמב"ם מודה בחובל במת, עיי"ש (ובקצרה: כדי להתחייב משום מפרק, חייב שיהיה הבדל בין מה שיוצא לבין מה שנשאר, ולכן בחי, "המפרק נפש מגוף שווה בערך אחד למפרק אוכל מפסולת", אך במת, הכול אחד ואין שוני מהותי בין הדם שיוצא לבין הגוף הדומם. והוא דן מדוע לא יהיה הבדל מצד זה שהדם נחשב ל"משקה", עיין שם).

[אך יש לשים לב שיישוב זה בעצם חולק על דברי הביאה"ל (שהובאו על ידך), שלפיהם הרמב"ם סובר שהאיסור הוא גם בחובל במת].","252","","4122","True","True","False","","196","213.151.63.24","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26294","26293","החילוק אינו מובן דיו. ירחיב נא.","17/01/13 15:04","ו שבט","תשע"ג","15:04","כדי","","249","","4124","False","True","False","","229","109.66.149.55","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26297","26294","מאין יבוא עזרי ? אולי מכאן","17/01/13 18:12","ו שבט","תשע"ג","18:12","קותי","רדב"ז הלכות סנהדרין פרק יב הלכה ד

אמר רב יהודה אמר שמואל האשה היוצאת ליהרג מכין אותה כנגד בית ההריון כדי שימות הולד תחילה כדי שלא תבא לידי ניוול:

כלומר יש חובה לשמור על שלמות גופו של המת ולשם כך הורגים את העובר
ולכן מי שפוגע בשלמות גופו של המת הרי הוא מפרק את גופו וחייב בשבת
והשיעור הוא הוצאת דם כמו בעוברה שיוצאת לההירג

לגבי חיתוך בבשר של יולדת שמתה אין ניוול שהרי היא מנוולת ממילא ואין איסור מפרק
נדמה לי שרמב"ם אומר שיולדת נתפרקו איבריה","217","","4124","True","True","False","","268","89.139.170.176","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26315","26312","שכוייח","19/01/13 20:10","ח שבט","תשע"ג","20:10","כדי","על דברי הסטייפלר הברורים.

אך כפי שכתבת בעצמך, הקושיא דמעיקרא אכתי לא איפרקא מחולשא, ובעינן נגר ובר נגר דיפרקינה.","249","","4122","True","True","False","","202","109.64.219.96","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26536","26315","אני לא נגר, אבל...","24/01/13 22:05","יג שבט","תשע"ג","22:05","לימוד יומי","אולי יש לי כיוון לתירוץ.

כזכור, הקהילות יעקב תירץ שבמת אין הבדל בין הדם היוצא לבין הבשר הנשאר, ולכן אין איסור דש (וממילא כך גם בנפל). שאלנו, מה נאמר לפי הביאור הלכה, הסובר שגם במת יש איסור חובל, והדרה קושיא לדוכתה וכו'.

ובכן, ייתכן שגם הביאה"ל, שסובר שבמת שייך דש, יודה לגבי נפל. כשמדובר במת, כבר חל על דמו מחיים שם "נפש", והוא כבר קיבל שם נפרד מהגוף, והדבר לא בטל גם לאחר מיתה. לעומת זאת כשמדובר בנפל, אזי כלשון הגמ' "מחתך בבשר בעלמא הוא", מדובר ביצור שלא חל עליו עדיין מעולם שם אדם ו"נפש" (בסדר, לפחות לא במובן המלא), ולכן הכול חתיכת בשר בעלמא, וחוזר תירוץ הסטייפלר שאין הבדל בין הדם לבין הבשר ולא שייך דש.

ובקיצור- כוונתי לומר שגם הביאה"ל החולק על הסטייפלר במת, יודה בעובר, כפי שמוכח בגמ'.","252","","4117","True","True","False","","185","213.151.63.24","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26542","26536","לא מסתדר עם הגמ' בערכין","25/01/13 00:20","יד שבט","תשע"ג","00:20","כדי","שם מדובר על קריעת בטנה של המעוברת שמתה.","249","","4116","True","True","False","","160","109.64.162.109","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26543","26542","נכון! אגב ריהטא. אבל מאידך, מציאה חדשה..","25/01/13 01:19","יד שבט","תשע"ג","01:19","לימוד יומי","פתאום אני רואה שיש בכלל אפשרות אחרת ליישב.

הקהילות יעקב בסימן לט מיישב את הרמב"ם בעוד אופן, שייתכן שיועיל גם בסוגיה בערכין:

"דיש לומר שאין הרמב"ם ז"ל מפרש (בהא דאמרו דגבי נפל ליכא מלאכת חובל משום דמחתך בבשר בעלמא הוא) כפירוש רש"י ז"ל, שזהו משום דלאו חי הוא ואין מלאכת חובל אלא בבע"ח, רק מפרש הא דאמרינן מחתך בבשר בעלמא היא ולא מלאכה היא, היינו משום דכיוון דבנפל ליכא מצוות מילה, ממילא אין שום תועלת ותיקון במילה זו והו"ל חובל שלא לצורך ומשום הכי פטור, דהא הרמב"ם ז"ל כתב שאינו חייב משום חובל אלא כשיש לו תועלת מזה כגון שצריך לדמו או ששיכך כעסו בזה, ע"ש בפ"ח מהלכות שבת, וזהו דקאמרינן דאי נפל הוא מחתך בבשר בעלמא הוא, פירוש, מחתך בלא שום תיקון ולכן אין בו איסור".

נמצא הפתרון סוף סוף? ","252","","4116","True","True","False","","197","213.151.63.24","0","26279","שבת|קז ע"א",""),new Message("26544","26543","לענ"ד","25/01/13 01:24","יד שבט","תשע"ג","01:24","כדי","ק"ק לפרש כך לשון הגמ' (ואף אני סברתי בתחילה לתרץ כן וחזרת לאחורי), שהרי אי משום שאינו צריך לדם הלא אסור עכ"פ מדרבנן (שהרי כתב הרמב"ם "פטור" וידוע מה דכייל בפ"א ה"ג), ואילו מהגמ' משמע שמותר גמור הוא לכתחילה.","249","","4116","True","True","False","","217","109.64.162.109","0","26279","שבת|קז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);