var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26106;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","47"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26106","0","מעשה במבצע חומת מגן","11/01/13 13:21","כט טבת","תשע"ג","13:21","דוד כוכב","במבצע חומת מגן כיבוש שכם נעשה בידי חטיבת השריון 'יפתח'. עד לתום המבצע היו הלוחמים שוהים בלב העיר במשך כ-3 ימים רצופים כשהם בתוך הטנקים. הם לא היו יוצאים החוצה מחשש שייפגעו, ואפילו את הצרכים היו עושים בשקיות ומשליכים החוצה. אני הייתי רב החטיבה, ושאלו אותי מה לעשות בשבת, הרי לטנק יש דין של רשות היחיד וקיימת פה בעיה של הוצאה מרשות לרשות.
זכרתי את הגמרא בדף של היום (מסכת שבת דף ק ע"ב): "שופכין דידיה היכי שדי להו? ... - דשדי להו אדפנא דספינה. ... (דף קא ע"א) ושמע מינה: כחו בכרמלית לא גזרו, שמע מינה". ואמרתי שישליכו את השקית על דופן הטנק ומשם היא תתגלגל לארץ. כך נפסק שו"ע באו"ח שנה, א: "ומימיו יכול לשפוך על דופני הספינה והם יורדים לים, דכיון דלא זרק להו להדיא לים אלא מכחו הם באים, כחו בכרמלית לא גזרו", ובשו"ע או"ח שנז, ג: "אם היו יוצאים לכרמלית, מותר לשפוך על פי הביב". אמנם הרמ"א בסימן שנה הפנה לסימן שנז, שם הביא י"א שהקולא היא רק בספינה, אך סמכתי על הדעה הראשונה. גם גמרתנו סתמה ולא חילקה: "כחו בכרמלית לא גזרו". וכשבאתי והרציתי דברי לפני הרב מרדכי אליהו, אמר לי שיפה דנתי (מסכת ברכות דף ד ע"א).
בכל זאת, בלילה יסרוני כליותי. התינח לאומרים שבאין ס' ריבוא יש לעיר דין כרמלית. אבל בביאור הלכה בסימן שמה סעיף ז הביא ראשונים רבים החולקים. והביא הגר"א ראיה לדבריהם מדברי עולא במסכת ברכות דף נח ע"א: "נקיטינן - אין אוכלוסא בבבל. תנא: אין אוכלוסא פחותה מששים רבוא". והרי במסכת עירובין דף ו ע"ב אמרו: "הני אבולי דמחוזא, אילמלא דלתותיהן ננעלות - חייבין עליהן משום רשות הרבים", משמע שנהג בבבל דין רשות הרבים. ואגב, שמעתי שמממצאי חורבות מחוזא עולה שהיא היתה כפר קטן.
ואז נזכרתי בגמרא במסכת שבת דף ו ע"ב: "ולחשוב נמי מדבר?! דהא תניא: איזו היא רשות הרבים - סרטיא ופלטיא גדולה, ומבואות המפולשין, והמדבר! - אמר אביי: לא קשיא, כאן - בזמן שישראל שרויין במדבר, כאן - בזמן הזה". הרי שרשות הרבים תלויה במציאות של הילוך הרבים באותו זמן. ורחובות שכם בזמן העוצר, כאשר רק חתולים הִלְּכוּ בוֹ – כמדבר בזמן הזה דמי.","125","","4126","True","True","False","","993","37.60.47.45","0","0","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26107","26106","כבר בפעם הקודמת שכתבת זאת, לא הבנתי","11/01/13 13:52","כט טבת","תשע"ג","13:52","Almuaddib","ראשית, ממה נפשך?
אם מפני כבוד הבריות התירו להכניס מכרמלית לרשות היחיד, ואף שלא בשעת הדחק - משום שכרמלית גזירת חכמים היא;
בזמן לחימה, יש מה להתעסק עם זה בכלל?

ואם, לשיטתך, צריך לעסוק בכך, למה לזרוק? שיניחו את זה על הטנק, בלי להוציא אפילו מכח כוחו, ובפעם הראשונה שהטנק יסע ממקומו - השקית כבר תיפול היכן שתיפול.


בזמן חומת מגן הייתי עם חיילי בג'נין. לו אחד מהם היה בא אלי עם שאלה כזו אודות עשיית הצרכים בשבת, הייתי סוטר לו על פניו בחוזקה על עצם העלאת השאלה, ושולח אותו להתמקד בלחימה ובנצחון, כמצווה וכמצופה, ולא לעסוק בדיני הוצאת פרש מרה"י לכרמלית בזמן הלחימה.

יתד תהיה לך על אזנך - שתהיינה שמועותיך מחודדות כיתד גם בזמן שעוסקים במלחמת מצווה.","107","","4126","True","True","False","","215","87.68.59.219","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26109","26106","ומה אם זרק למרחק עד ארבע אמות מהטנק ?","12/01/13 18:09","א שבט","תשע"ג","18:09","הודו_כי_טוב","","207","","4125","False","True","False","","182","46.117.14.249","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26115","26106","עליך ראוי להמליץ "וילן יהושע בלילה ההוא"","12/01/13 21:46","א שבט","תשע"ג","21:46","amdavid","מלמד שלן בעומקה של הלכה (מגילה ג:)
שביום נלחם ובלילה עסק בתורה.

ועתה נתחדש מדבריך (בלילה יסרוני..) פשט נוסף -
שהיה חוקר ובודק אם צדק בהוראותיו - בנושאי מלחמה - במשך היום

(יהושע היה רב החטיבה/הרב הצבאי הראשון?..)","175","","4125","True","True","False","","280","79.179.196.234","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("36068","26106","שכם","15/07/14 13:53","יז תמוז","תשע"ד","13:53","הכהן","המדבר בזמן הזה אינו רשות הרבים משום שאין אנשים מצויים בו כלל. אך שכם היא עיר פעילה אלא שבזמן העוצר אין הולכים בפועל. ומי אמר שזמן קצר זה מספיק לשנות את דין המקום.","453","","3576","True","True","False","","81","31.44.137.47","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26108","26107","לא מדובר היה בזמן של לחימה ממש","11/01/13 14:25","כט טבת","תשע"ג","14:25","דוד כוכב","אלא בזמן של שהייה והמתנה.
באותו יום המר והנמהר שנהרגו בג'נין 13 לוחמים, אני טיפלתי בחלל אחד.
בשכם נפלה עליהם אימתה ופחד, והם לא גילו התנגדות משמעותית.
נכנסו כמאה טנקים בבת אחת מכיוונים שונים.
הרב מרדכי אליהו מסר לי ביום הגיוס ג' קמיעות המכילים שיירי מצוה המעכבין את הפורענות (מסכתות סוכה לח ע"א; מנחות סב ע"א). אחד נתתי לסמח"ט, אחד לִשְׁכֵנִי החברותא שגוייס והיה באחד הטנקים, ואחד נותר בידי.

לכשיהיה לי פנאי אביא פסק אחר שהורתי שם, ברוח הדברים שכתבת.","125","","4126","True","True","False","","140","37.60.47.45","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26110","26107","המשך","12/01/13 18:56","א שבט","תשע"ג","18:56","דוד כוכב","באותו מבצע, תפקידו של אחד החיילים היה להקליד במחשב את הפרטים של העצירים הרבים שנחקרו בידי השב"כ, והוא שאל כיצד לעשות זאת בשבת. עלו אפשרויות שונות כיצד ניתן להקליד בשינוי, אך לבסוף אמרתי לו שיקליד כהרגלו כדי לא לפגוע במהירות ובדיוק של ביצוע אותה משימה שיתכן ותהיה לה חשיבות מבצעית. כשיצאתי לחופשה קצרה הבאתי את הדברים לפני הרב מרדכי אליהו. תוך כדי שהזכרתי את האפשרויות שהוצעו לעשיית המלאכה בשינוי הוא הנהן בראשו. לאחר שסיפרתי מה אמרתי לבסוף הוא שתק ולא אמר דבר.
כשחזרתי לשכם פגשתי שוב את אותו חייל, והוא סיפר שהפרטים שהקליד אכן נדרשו ונבדקו כדי לברר אודות עציר שכנראה שוחרר בטעות. כששבתי סיפרתי את הדברים לפני הרב מרדכי אליהו, והוא צחק בחיוכו המיוחד לכשטוענים טענה נכונה.


וראה בהגהת הרמ"א בשו"ע או"ח שכח, יב:
"כשמחללין שבת על חולה שיש בו סכנה...
הגה: וי"א דאם אפשר לעשות בלא דיחוי ובלא איחור ע"י שינוי, עושה ע"י שינוי".
ובדברי הט"ז שם ס"ק ה, הביאו המשנה ברורה בס"ק לז:
"ויש אומרים דאם אפשר כו'. - דיעה זו איתא בש"ג בשם ריא"ז ול"נ דבר זה תימה דכי היכי דיש איסור לעשות ע"י עכו"ם אם יש לחוש שיתעצל כמה שכת' אח"כ כאן ה"נ יש חשש שמא אתה מכשילם לעתיד... כנלע"ד ברור".","125","","4125","True","True","False","","136","37.60.47.45","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26114","26108","מהו הגדר של "זמן של לחימה ממש"?","12/01/13 20:02","א שבט","תשע"ג","20:02","Almuaddib","אתה מתאר מצב בו לוחמי השריון יושבים בתוך הטנקים, ואינם יכולים לצאת החוצה.

וכי זה אינו מצב של לחימה ממש?


או שמא תאמר כי רק כאשר הטנק נמצא בתנועה, או כשהטען-קשר רוכן כדי להכניס פגז ללוע התותח, אז מתחיל זמן הלחימה?


מהו הגדר ההלכתי, לשיטתך, בו אתה קובע כי מדובר בזמן לחימה, ובו ייכנסו כל דיני המלחמה הידועים לתוקפם?","107","","4125","True","True","False","","185","77.125.3.141","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26111","26109","זה לא עוזר","12/01/13 19:00","א שבט","תשע"ג","19:00","דוד כוכב","באופן זה הוא אמנם נמנע של העברה של ד' אמות בכרמלית.
אבל הבעיה פה היא העברה מרשות היחיד (הטנק) לרשות אחרת (בחוץ), ולענין זה אין צורך בד' אמות, כפי האמור במשנה הראשונה שבמסכת.","125","","4125","True","True","False","","120","37.60.47.45","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26119","26114","לא כאשר שוהים ימים שלמים במקום בלא לנוע.","12/01/13 22:59","א שבט","תשע"ג","22:59","דוד כוכב","במצב זה יש די והותר זמן לעשות כל דבר, כולל צרכים אישיים ופתרונות הלכתיים.










מעשה לסטור?","125","","4125","True","True","False","","122","37.60.47.45","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26120","26115","ולואי ונזכה בדורנו","12/01/13 23:06","א שבט","תשע"ג","23:06","דוד כוכב","לאנשים כיהושע בן נון כיואב בן צרויה ובניהו בן יהוידע שהיו גם ראשי סנהדרין וגם על הצבא.","125","","4125","True","True","False","","121","37.60.47.45","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26121","26120","״שיננא , אחוז באמתך והשתן לחוץ״","13/01/13 04:23","ב שבט","תשע"ג","04:23","עם הארץ","לא הבנתי מה הבעיה לעשות צרכים דרך הפתח האחורי?","248","","4124","True","True","False","","282","108.132.62.161","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26122","26121","סָבִיב רְשָׁעִים יִתְהַלָּכוּן","13/01/13 07:09","ב שבט","תשע"ג","07:09","דוד כוכב","בפתיחת כל פתח נחשף החייל לצלפים.","125","","4124","True","True","False","","121","37.60.47.45","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26123","26122","המממ","13/01/13 07:26","ב שבט","תשע"ג","07:26","Almuaddib","

כתובות אינטרנט נלוות:
הממממממממ","107","","4124","True","True","False","","115","77.125.3.141","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("26124","26123","יכולין לגמור עד שלא יגיעו לשורה - יתחילו","13/01/13 07:37","ב שבט","תשע"ג","07:37","דוד כוכב","ענין העוסק במצוה פטור מן המצוה, למשל, תלוי בפנאי, לא בסכנה. ובודאי כאשר עסוקים ממילא בכל עיסוק אפשרי כדי להעביר את הזמן.","125","","4124","True","True","False","","116","37.60.47.45","0","26106","שבת|ק ע"ב",""),new Message("36071","36068","העוצר נמשך שבועות, אבל אכן צ"ע","15/07/14 18:23","יז תמוז","תשע"ד","18:23","דוד כוכב","","125","","3576","False","True","False","","93","95.86.109.128","0","26106","שבת|ק ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);