var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26060;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26060","0","דינים העולים לדף צז עמ' א'","09/01/13 01:43","כז טבת","תשע"ג","01:43","המכריע","צז.
ויחר אף ה' בם – לר"ע (ועוד תנא) נצטרע אהרן, לריב"ב רק ננזף.
החושד בכשרים – לוקה בגופו. כמשה שחשד בבני ישראל שלא יאמינו ולקה בצרעת בידו.
מדה טובה ממהרת לבוא ממדת פורענות. (הצרעת בוטלה ביתר מהירות משהופיעה).
ויבלע מטה אהרן את מטותם, נס בתוך נס. כלומר שבלען אחרי שחזרו להיות מטות.

הזורק מרה"י לרה"י דרך רה"ר – תנן לעיל דר"ע מחייב וחכמים פוטרים.
רבה מספקא ליה אי פליגי בלמטה מעשרה בדין קלוטה או בלמעלה בדין אי ילפינן זורק ממושיט.
(כלול בדבריו הבנה שחולקים רק בא' מהם ושיותר יש לחייב בלמטה).
לרב המנונא פליגי בלמטה אבל למעלה פטור לכו"ע. וכעי"ז (מג') לרב חלקיה ב"ט ותניא כוותיה.
לר' אלעזר פליגי בתרווייהו.

ונמצא;
הזורק למטה מי' – לרב המנונא וסייעתו ולר' אלעזר מח' ר"ע וחכמים, ולרבה יתכן שלכו"ע חייב.
הזורק למעלה מי' – לרב המנונא וסייעתו ולר"א מחלוקת, ולרבה יתכן שלכו"ע פטור.
הזורק פחות מג"ט – חייב לכו"ע. (רחב"ט והכי תניא ומסתבר שר"ה מודה אף להצד דפליגי למטה).
מושיט ומעביר – חייב אף למעלה מי' לכו"ע.

הזורק למעלה מי' – דפטור לפחות לחכמים, מ"מ אסור מדרבנן (אף בצמודות) ללא עירוב חצירות.
אם שתי הרשויות שלו – מותר לכתחילה, אם הן באותו הגובה.
כשאינן באותו גובה – לרב אסור (דילמא נפיל ואתי לאתויי) לשמואל מותר.

כל פחות מג' – כלבוד דמי, למסקנה מהלכה למשה מסיני.
בזורק ברשות הרבים למטה מג', י"א שתיתכן גם סברא דא"א לרה"ר שתילקט במלקט ורהיטני.
במשלשל דפנות סוכה, תיתכן סברא שתלוי אם הגדיים בוקעין בו.
למעלה – כגון הרחיק סכך מדפנות, או מקיפים חבלים וכדומה, ע"כ מדין לבוד.

הזורק מרה"ר לרה"ר דרך רה"י שאינה מקורה – פטור.
דרך רה"י מקורה – לרבי חייב (דביתא כמאן דמליא דמי) ולחכמים פטור.
למ"ד כמאן דמליא, אם חייבין על תולדה במקום אב, חייב שתים, על ההכנסה ועל ההוצאה.
רב חנא (וי"ג רב חסדא) קיבל בדעת רבי דחייב שתים, אבל קשיא ממכילתא מפורשת.","199","","4132","True","True","False","","809","95.86.120.67","0","0","שבת|צז ע"א",""),new Message("26061","26060","לצ"ז עמ' ב'","09/01/13 02:08","כז טבת","תשע"ג","02:08","המכריע","צז:
הזורק מרה"י לרה"ר ועבר ד"א ברה"ר קודם שנח – לרבי יהודה חייב לחכמים פטור.
רב יוסף קיבל (מר"י בשם שמואל) דלר"י חייב שתים, משום הוצאה ומשום העברה. ולרבנן אחת.
(רצינו להכריח דאי לר"י רק חדא מדוע רבנן פוטרים,
ודחינו די"ל דרצה שתנוח מיד ולרבנן קלוטה לאו כמי שהונחה ולא איתעבידא מחשבתו.
עוד רצינו לסייע משובט ומדקדק שמצינו שר"י מחייב אתולדה במקום אב, ודחינו).
לשיטה זו, מיירי באומר כל מקום שתרצה תנוח, אבל בלא"ה חייב גם לר"י רק אחת על ההוצאה.
(דאי רצה שתנוח מיד הרי בהעברה לא איתעביד מחשבתו, ואי רצה לאחר ד' הוי הוצאה אריכתא).
לרבה ורב יוסף ר"י מחייב רק אחת וחכמים פוטרים לגמרי.
(ולכאורה היינו שרצה שתנוח מיד ולר"י קלוטה כמי שהונחה וחייב על הוצאה,
ופטור מהעברה, הן מצד דזה לא רצה והן מצד שאין לחייב על תולדה במקום אב.
ולחכמים פטור אפילו על ההוצאה כיון דקלוטה לאו כמי שהונחה ולא איתעבידא מחשבתו כלל).

ונמצא;
רצה שתנוח מיד – לא שייך לחייב שתים. לר"י ודאי חייב אחת. ולחכמים פלוגתא דאמוראי.
רצה בכל מקום – לרב יוסף בשם רבו, לר"י שתים לחכמים אחת, ולרבה ורב יוסף לכו"ע אחת.

שובט ומדקדק – לרבי יהודה הוו אבות (וחייב עליהם במקום מיסך ואורג) ולחכמים תולדות.

נתכוון לזרוק ח' וזרק ד' – ס"ד דחייב (כשם משמעון) ומסקי' דפטור.
נתכוון לזרוק ד' וזרק ח' – ס"ד להסתפק ומסקי' דפטור.
נתכוון לכתוב שמעון וכתב שם – חייב.","199","","4132","True","True","False","","188","95.86.120.67","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26070","26060","ביתא כמאן דמליא","10/01/13 12:19","כח טבת","תשע"ג","12:19","מתפעל","כתב רש"י:
"כמאן דמלי. מתוך שהוא חושך ומלא הבלא".

מה רוצה רש"י עם החושך וההבל?

ובדף ה' ביאר אחרת:
"כמאן דמלי. דבר סתום מכל צד הוי כמלא חפצים עד גגו דאין אוירו חשיב אויר הלכך כל הנזרק לתוכו הוי כמונח".","148","","4131","True","True","False","","271","212.29.198.117","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26071","26061","כל מקום שתרצה תנוח","10/01/13 12:27","כח טבת","תשע"ג","12:27","מתפעל",""א''ל רבינא לרב אשי: ולמאי דסליק אדעתין מעיקרא דמחייב היה ר' יהודה שתים, אי להכא קבעי לה, להכא לא קבעי לה, אי להכא קבעי לה, להכא לא קבעי לה? אמר ליה: באומר כל מקום שתרצה תנוח".

קשיא לי בתרתי:

א: אם לא היה איכפת לו לזורק היכן תנוח, ומצד קלוטה כמי שהונחה חייב בס"מ הראשון של רה"ר, אם כן למה חייב שוב על מעביר ד' אמות והרי לא היה לו ענין שהחפץ ימשיך לזוז ולעבור ד' אמות שהרי היה מרוצה ממה שנח בס"מ הראשון וע"כ חייב שם מצד מוציא מרה"י לרה"ר. ואמנם לא איכפת לו שלבסוף זז עוד ד' אמות ונח שם, אבל הרי לא רצה את זה.

ב: בסוגיא של מהלך כעומד הקשה תוס' דאם כן לבן עזאי היכי משכח"ל מעביר ד' אמות ברה"ר והרי כל ס"מ שהולך הוא מניח ושוב עוקר ותירץ שמדובר בקופץ ד' אמות בבת אחת.

לפי זה קשה כאן טובא, אם אכן קלוטה כמי שהונחה, הרי זה כמי שמעביר ס"ב אחד ומניח ושוב עוקר ס"מ אחד ומניח כח בכל ס"מ שהחפץ זז, יש קלוטנ כמי שהונחה ומדוע חייב על העברה ברה"ר?","148","","4131","True","True","False","","263","212.29.198.117","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26076","26070","רש"י לא ביאר שם אחרת","10/01/13 12:50","כח טבת","תשע"ג","12:50","כדי","אלא השלים את דבריו כאן, ששם ביאר את עצם הדין וכאן ביאר סברת העניין, וזהו שיעור דבריו במלואם: שכיוון שבית סתום חשוך ומלא הבל (אינו מלשון הבל וריק, אלא כמוסיף הבל וכיוצ"ב), למרות שאלו אין בהם הרבה ממשות, מ"מ קצת ממשות יש בהם, ולכן ס"ל לאותו תנא שמבחינה הלכתית אני רואה את הבית כאילו מלא חפצים שיש בהם ממש. ולא כתב רש"י את סברת חושך והבל אלא כדי לקרב את סברת 'ביתא כמאן דמלי' אל השכל.
ויתכן שהדברים נוגעים בשאלה האם החושך הוא העדר או מציאות. ואינו מוכרח.","249","","4131","True","True","False","","192","79.180.200.131","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26075","26071","תשובות","10/01/13 12:43","כח טבת","תשע"ג","12:43","כדי","א. ההגדרה היא לא: לא איכפת לו היכן החפץ ינוח. אלא: כל מקום שתנוח - רצונו בו. ולכן אם נח בב' מקומות, רצונו בשניהם.

ב. אחר המחילה, תוס' עצמם שם התייחסו לזה, ול"ק ולא מידי.","249","","4131","True","True","False","","192","79.180.200.131","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26080","26075","רצונו בשניהם?","10/01/13 13:09","כח טבת","תשע"ג","13:09","מתפעל","נשמע לי משונה לומר כך. מה יש לו מזה ששהה כהרף עין במקום א'?

לגבי ב'
יישר כח
לא זכרתי היכן התוס' ורק כתבתי מזיכרון, עכשיו עיינתי ולהבנתי הדלה התוס' אומרים שלבבלי לא היה קשה מידי כי יש כאן הללמ"מ, אבל לירושלמי שהקשה על בן עזאי, האם לא יקשה לר"ע?","148","","4131","True","True","False","","213","212.29.198.117","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26078","26076","למה בית מקורה חשוך?","10/01/13 13:01","כח טבת","תשע"ג","13:01","מתפעל","ואם התיקרה היתה מזכוכית?
מלבד מה שהקירות פרוצים שהרי זרק דרך הבית.","148","","4131","True","True","False","","177","212.29.198.117","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26079","26078","נו באמת מתפעל,","10/01/13 13:05","כח טבת","תשע"ג","13:05","כדי","על הרוב ידבר הכתוב.","249","","4131","True","True","False","","179","79.180.200.131","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26081","26079","טוב, אם ניחא לך ביישוב זה","10/01/13 13:12","כח טבת","תשע"ג","13:12","מתפעל","לחיי.

לדעתי העניה מאד, דברי רש"י לא מובנים כלל ומה היה חסר לו החושך וההבל.
ולמה לא מצא לנכון לכתוב זאת בדף ה'?

שהבית מלא חפצים צריך להגיע לחושך? פשוט שבתוך בית שמים חפצים. ועל פי רוב יש גם ארון מהריצפה עד התיקרה.","148","","4131","True","True","False","","183","212.29.198.117","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26082","26080","כן.","10/01/13 13:18","כח טבת","תשע"ג","13:18","כדי","א. הכוונה היא שאם אכן היה נח בפועל במקום הזה הלא היה מתרצה, ולכן גם עתה שנח במקום זה מבחינה הלכתית מכח הכלל של קלוטה כמי שהונחה, נעשית מחשבתו. ומה ששאלת מ'כהרף עין' לא שייך, שזהו לעניין ב'פועל', וכאן אנו דנים ע"פ גדרים הלכתיים.

ב. אשריך. לירושלמי לכאורה, אם אכן יש לו סברת קלוטה כמי שהונחה (יתכן שמסביר המח' אחרת) אכן יקשה, וצריך לעיין שם, אולי הוא עצמו מותיב ומפרק לה.","249","","4131","True","True","False","","195","79.180.200.131","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26083","26081","שאלת כמה שאלות","10/01/13 13:22","כח טבת","תשע"ג","13:22","כדי","- מה היה חסר לו החושך וההבל?

לענ"ד כמו שכתבתי, לתת קצת הגיון לסברת ביתא כמאן דמלי.

- למה לא מצא לנכון לכתוב זאת שם?

שאלה טובה. אגב, לא רק לגבי רש"י זה, שכן התופעה הזאת שדברי רש"י עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר, נפוצה מאוד. וכן, זה לא פותר מתשובה.

- שהבית מלא חפצים צריך להגיע לחושך?

שוב, שים לב, הבית לא מלא חפצים, הוא כמלא חפצים (אע"פ שהוא ריק בפועל). והעניין של חושך - כנ"ל.","249","","4131","True","True","False","","187","79.180.200.131","0","26060","שבת|צז ע"א",""),new Message("26087","26083","קצת תוספת","10/01/13 21:20","כח טבת","תשע"ג","21:20","דוד כוכב","הנראה שכוונת רש"י להבל כגון במסכת בבא קמא דף נ ע"ב: "בור שחייבה עליו תורה - להבלו". והיה קשה לרש"י מאי נפקא מינה לחלל הבית אם יש קירות מסביב - במה מושפע האויר אם הוא בבית או בחוץ, הרי אינו מונח ברשות כלשהי. וענה שאויר הבית שונה מאויר החוץ כגון בבית אפל וכגון שמצינו "יש הבל לנזקין" (מסכת בבא קמא דף נא ע"א).","125","","4131","True","True","False","","127","37.60.47.45","0","26060","שבת|צז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);