var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25946;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25946","0","רש"י מעמיד שהזב שוכב פרקדן או על בטנו","04/01/13 08:42","כב טבת","תשע"ג","08:42","אלף בית רשי","מדוע? על כך כאן","278","","4140","True","True","False","","849","70.52.24.49","0","0","שבת|צג ע"א",""),new Message("25949","25946","טעית בהבנת המשנה והעניין","04/01/13 10:52","כב טבת","תשע"ג","10:52","Almuaddib","זב שהיה מוטל על חמישה ספסלין, או על חמש פונדיות--לאורכן, טמאין; לרוחבן, טהורין. ישן--ספק נתהפך עליהן, טמאין.
(משנה זבים פ"ד מ"ד)

כתבת בהאי לישנא:
|...ונראה שהלשון מוטל לא משמע באדם הנשכב לרצונו, אלא או שהטילוהו אחרים, או שנרדם לאונסו, והרי הוא לפנינו מוטל על הספסלים, והצורך לומר כך היות ורק באופן זה יש ספק שווה על כל ספסל וספסל שמא עליו שכב לארכו בזמן מסויים, אבל אם הלך לישון לרצונו, הרי שככל הנראה יודע על איזה ספסל נשכב ואותו ספסל הרי טומאתו וודאית ולא ספק, וכמו שרש"י ממשיך דיש לומר בכל אחת מהן וכו' הרי שכולם בספק שווה."


והלוא המשנה היפך דבריך, וכך גם כשהיא מצוטטת אצלנו.

מוטל במשנתנו, וכן כמצוטט אצלנו, משמעותו שהוא שוכב כשהוא ער, ואינו ישן. לכן אין ספק על מה הוא שוכב, והאם לאורכו או לרוחבו, ולכן הדין ברור.
לעומת המוטל, נמצא הישן, שאינו יודע אם ישן על זה או על זה, ואם התהפך או לא, לרוחב או לאורך.

והרי לשון המשנה ברורה; המוטל - דינו ברור, הישן - בספק, והיפך דבריך שכאן.","107","","4140","True","True","False","","162","87.68.40.226","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("26006","25946","יש פרס לפותר נכונה את החידה שהובאה:","07/01/13 09:14","כה טבת","תשע"ג","09:14","יהודי_קדום","הפרס הוא שבפתרון החידה הנ"ל יש יישוב לחילוקים בשרשור זה בין ר' אלמואדיבּ ור' אלף בית.

אין "התחכמויות" בפתרון - כולו מבוסס על הבנת הסוגיא לעומק עם מקורות .","233","","4137","True","True","False","","144","109.65.114.153","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25952","25949","אני מקבל את הערתך ותיקנתי","04/01/13 11:21","כב טבת","תשע"ג","11:21","אלף בית רשי","מומלץ למעיינים לעיין שוב בדברי כי שיניתים","278","","4140","True","True","False","","190","174.91.202.219","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25954","25952","הטעויות החדשות לא טובות מהישנות","04/01/13 12:30","כב טבת","תשע"ג","12:30","Almuaddib","והרי המשנה לא חילקה בין ספסל צר לבין ספסל רחב, הדין אחד הוא, גם בלי שתעמיד אוקימתא שאינה נכונה ואינה נחוצה.","107","","4140","True","True","False","","155","87.68.40.226","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25955","25954","הפעם אתה גם טועה וגם יהיר במקצת","04/01/13 12:33","כב טבת","תשע"ג","12:33","אלף בית רשי","רש"י עצמו כותב שרובו ולא כולו","278","","4140","True","True","False","","182","174.91.202.219","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25956","25955","פתח מסכת זבים ולמד את המשנה","04/01/13 12:40","כב טבת","תשע"ג","12:40","Almuaddib","רק אחרי שתבין את המשנה - תבין מה כתב כאן רש"י.

זה לא רוב אבל לא כל - זה שצריך לפחות רוב כדי שייטמא בטומאת מדרס.","107","","4140","True","True","False","","157","87.68.40.226","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25960","25956","מאחז ביהירות וסוטה מהבהירות","04/01/13 16:02","כב טבת","תשע"ג","16:02","אלף בית רשי","עיינתי אף עיינתי ואין מתום בדברי, ואדרבא יעיין שוב מר חזור ועיין בדברי ולא ימצא שום סתירה לדברי המשנה, וכבר כתבתי לו בעבר שתמיד אני מעיין במקור, וגם כאן עיינתי וכבו' בראשית האשכול העמידני על טעותי ועל כן עיינתי שוב ועלתה ב"ה בידי , ובכל זאת לא נחה דעתו של מר ולא איכפת לי בכך כי זו היא דרכה של תורה עד שיעלה עשן ולבסוף יתקיים את והב בסופה","278","","4140","True","True","False","","245","70.52.23.249","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25966","25960","אתה תולה ברש"י שלא ידע משנה!","05/01/13 22:25","כג טבת","תשע"ג","22:25","Almuaddib","שים לב עד היכן מגיעה חוסר ידיעת המשנה שלך, עד כדי כך שאתה תולה ברש"י שאינו יודע משנה מפורשת!


כך כתבת בנוסח השני, המתוקן, של דבריך:

"...אבל עדיין לא מיושב כל כך דהרי במשנה כתוב טמאים כששוכב לארכן ועל זה רש"י נקט הלשון פעמים על זו וכו' והרי ברישא לא מדובר על טומאה מספק, ומהו הלשון פעמים על זו ופעמים על זו, ונראה ליישב דמשום הכי נקט רש"י פרקדן או על בטנו שאופן השכיבה הזאת נצרך יותר מקום גדול והספסל הוא צר יותר מרוחב גופו וע"כ לא צימצמו והוטל על הספסלים כך שבכל אופן רובו תמיד נשען על ספסל אחד ופעמים על זה ופעמים על זה, משא"כ כששוכב על צידו יכולים לצמצם לספסל אחד וע"כ היו נזהרים כדי לא לטמא את שאר הספסלים, אבל אם שוכב על רחבן אף פעם לא יהיה רוב גופו על אחד מהם,
באופן נוסף אפשר לומר דרש"י כותב לשונות אלו בקשר לזב, כי סיבת האיסור בשכיבת אדם פרקדן ועל בטנו, כי זה מביא לידי טומאת קרי הדומה לזב.
"



כלומר, לפי דבריך, רש"י מבחין בדין טומאת המדרס בין השוכב לאורכו על ספסלים צרים, לבין השוכב לאורכו על ספסלים רחבים. ואם נחדד את דבריך עוד יותר, כאשר הזב שוכב על צידו, יכול לצמצם לספסל אחד, ולכן לא ייטמאו כל הספסלים, משום שהוא שכב רק על ספסל אחד.

ולמען הסר ספק, הוספת והדגשת במפורש:

"רש"י עצמו כותב שרובו ולא כולו"


וכדאי להדגיש כאן: רש"י לא כתב כדבריך. רש"י כתב "דיש לומר בכל אחת מהן שנישא רובו עליו פעמים על זו ופעמים על זו", ואתה הוספת ודייקת בדבריו שלא כהוגן - רובו ולא כולו.

ולא היא, שהרי משנה מפורשת היא שצריך לפחות רובו, ואין צריך לומר כולו.


שים לב למשנה במסכת זבים. ראשית - למשנה המופיע אצלנו, משנה ד' מפרק ד'"


זב שהיה מוטל על חמישה ספסלין, או על חמש פונדיות--לאורכן, טמאין; לרוחבן, טהורין. ישן--ספק נתהפך עליהן, טמאין...



שים לב: אין במשנה הבחנה אם שכב על צידו או על בטנו, אם הספסל היה צר או רחב - אלא קביעה ברורה: שכב לאורכן - טמאים.

את הסיבה לכך כתבו הפרשנים. אחד הפירושים כותב כאן רש"י. הואיל והשוכב על הספסלים לאורכם מתהפך; פעמים שרובו מוטל על ספסל זה, ופעמים שרובו מוטל על ספסל אחר - ולכן כולם טמאים (1).


לפני שנמשיך כדאי להעיר, כי כאשר כתוב כאן "טהורים" - הכוונה שאינם מדרס, אבל לא שאינם נטמאים מנגיעת הזב, ככל מה שנגע בו.


איזה חלק מגופו של הזב צריך להיות על הספסל, כדי שזה ייטמא מדרס?

ממשנתנו, וכן מהבאות אחריה, נראה שצריך שרוב גופו יהיה על הנטמא מדרס. וכך מצאנו בהמשך משנתנו שכאן:
היה מוטל על שישה כיסיות--שתי ידיו על שניים, ושתי רגליו על שניים, ראשו על אחד, וגופו על אחד--אין טמא אלא זה שתחת גופו.


היחיד מבין הכסאות שנטמא - זה הנושא את רובו של הטמא.

נדלג לפרק הבא, הפרק החמישי, וגם שם נראה שהתנאי לכך שהזב יטמֵא מדרס - שרובו - לפחות - נמצא על הנטמא.

בדבריך לעיל, אתה מנסה לדייק בדברי רש"י ולקבוע כי לפי רש"י, אם רובו של הזב מונח על הספסל - הספסל ייטמא, אך אם כולו של הזב יהיה מונח על הספסל - הספסל טהור. דבריך אלו כל כך תמוהין, שקשה להבין מהיכן מצאת עוז לטעון כי רש"י טעה בדבר כל כך בסיסי - ביחוד שאין זה מה שכתב רש"י, והדברים ברורים כצהרי היום.

















(1) המאירי מביא פירוש נוסף אפשרי לסיבת טומאת כל הספסלים, עיי"ש.","107","","4139","True","True","False","","193","87.68.67.243","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25967","25966","שוב ממשיך ונופל בקשיי הבנה גרידא","06/01/13 01:20","כד טבת","תשע"ג","01:20","אלף בית רשי","בוודאי אם כולו על הספסל הספסל טמא, וכל מה שכתבתי הוא נסיון לבהין מדוע כל חמשת הספסלים טמאים, (וסוף דבריך לא הבנתי איך שאבתם מדברי) ומה שכתבתי על רחבן הוא החלק הצר של הספסל ושוכב על כולם יחד כך שחמישית מגופו על כל ספסל וספסל ולא רוב גופו משא"כ לארכן של ספסלים, ועיין פירוש משנה אחרונה ועוד פירושים על המשניות, ולסיכום דברי אכן הלשון שהטומאה של כל הספסלים כששוכב לאורך הלשון ברש"י נשמע שהוא מספק, ועל זה אני הוספתי שמאחר ששוכב לאורך אז כל ספסל שיגע בו בדרך של שכיבה יהא טמא והוא מפני שרובו של זב וודאי נמצא על הספסל משא"כ כששוכב לרחבן של ספסלים ונוגע בכל אחד מהם לא מטמא מדרס כי אי רובו באיזה זמן במלואו על אחד מהם ובישן אף שנמצא מוטל לרחבן החשש שאולי הסתובב, והלשון טמאים ברישא הוא כשיודעים שנגע בשכיבתו בכל אחד מהספסלים ועל זה הוסיף רש"י שרובו פעמים על זה ופעמים על זה ולא כספק אלא וודאי שכך כי כך דרך המוטלים על בטנם או על גבם , משא"כ כששוכב לרוחב אף שבוודאי נגע בכל אחד מהם ומאחר שכאן מדובר ב"מדרס" הזב וצריך שרוב גופו ישען על הספסל,

ולסיכום אינני חולק על דבריך וכך כתבתי מהתחלה שאני טעיתי וכתבתי זאת ללא בושה, אבל אתה במקום לנסות להבין את ששיניתי ולקבל את דברי, נראה ששמת לך למטרה לדחות דברי בקש,
ומילתי באחרונה תודה על לימודך בעיון של דברי אבל עדיין תעיין יותר טוב ותמצא טעם","278","","4138","True","True","False","","200","65.92.239.35","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25973","25967","אם התכוונת אחרת ממה שכתבת, אולי תתקן?","06/01/13 09:51","כד טבת","תשע"ג","09:51","Almuaddib","כתבת במפורש למעלה, ואף שבת על כך, כי רש"י מבחין בין ספסל צר לבין ספסל רחב.

כתבת במפורש, כי רש"י כתב רובו ולא כולו.

אם התכוונת לדברים אחרים מאלו שכתבת, אולי כדאי שתתקן את מה שכתבת, ולא תבלבל את הקוראים בכך שאתה מייחס לרש"י אי הבנה של משנה מפורשת, מה שלא יעלה על הדעת.","107","","4138","True","True","False","","135","87.68.56.87","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25984","25973","תיקנתי לדעתי את מה שעלול לדבריך להטעות","06/01/13 15:27","כד טבת","תשע"ג","15:27","אלף בית רשי","ועכשיו שהגענו שאת דברי הבנת כבר, כך נראה לפי דרך התנסחותך באחרונה, אז אולי תועיל לקרוא שוב ולאשר,
ולגבי מה שציטטת מדברי בשירשור רשי כותב רובו ולא כולו
אני חושב שכל אחד שמעורה בעניין מבין שכך צריך לקרוא את זה: רש"י כותב רובו (וכך ההלכה שמספיק רובו לטמא) ולא כולו = ולא צריך כולו , והכוונה שרש"י יכל לכתוב שוכב עליו הזב ללא ציון רובו או כולו, וזה שרש"י הדגיש רובו סימן שיש צורך כאן בהדגשה רובו וזה אולי ע"מ לומר שממילא פעמים שרובו יהיה על זה ופעמים ע"ז, והרי לא כתב פעמים שהזב יהא על זה ופעמים על זה, ואנחנו יודעים הדין שמספיק רובו.

ותוך כדי סתם מעניין אותי מאיפה הוצאת מדברי שרש"י מבדיל בין ספסל צר לרחב, קראתי שניתי ושילשתי ולא מצאתי זאת אולי עירבבת בין שוכב לרחבן של ספסלים לספלסלים רחבים","278","","4138","True","True","False","","193","174.91.197.125","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25985","25984","אנא הסבר את דבריך האחרונים:","06/01/13 15:35","כד טבת","תשע"ג","15:35","Almuaddib",""...ונראה ליישב דמשום הכי נקט רש"י פרקדן או על בטנו שאופן השכיבה הזאת נצרך יותר מקום גדול והספסל הוא צר יותר מרוחב גופו וע"כ לא צימצמו והוטל על הספסלים כך שבכל אופן כששוכב על צד היותר רחב של גופו יצא שלפחות רובו תמיד ישען על ספסל אחד ופעמים על זה ופעמים על זה, ומדובר כשידוע לנו ששכב על כל הספסלים, משא"כ כששוכב על צידו ולא על בטנו, היו יכולים לצמצם לספסל אחד וע"כ אולי היו נזהרים כדי שלא לטמא את שאר הספסלים, ורק אותו ספסל ששוכב עליו יהא טמא, אבל אם שוכב על רחבן אף פעם לא יהיה רוב גופו על אחד מהם, ..."

אשאלך, לשיטתך ברש"י:

מה יהיה הדין אם שכב על ספסל שרוחבו יותר מרוחב גופו. כלומר, יש חמישה ספסלים, והוא מוטל עליהם לאורכם, ושוכב כפי ששוכב, אבל כל ספסל וספסל רחב יותר מרוחב גופו.
האם - לשיטתך - טמאים כל הספסלים, או שמא לא?","107","","4138","True","True","False","","144","87.68.56.87","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25986","25985","אכן שאילה של טעם - ותירוץ בצידה","06/01/13 15:42","כד טבת","תשע"ג","15:42","אלף בית רשי","ושאילה זו לכאורה נכנסת באותה שאילה מדוע בכלל ברישא של המשנה שאר הספסלים טמאים ויש הסברים שונים , ובפשטות מדובר שידוע ששכב גם על אחרים והדין בוודאי ישאר אותו דבר, אלא שאני חושב שבדברי רש"י הללו יש פיתרון אפשרי מדוע פשוט לנו יותר ששכב על כולם כי אין דרך לצמצם שאדם שוכב כך , אבל כמובן כל זה בדרך אפשר ואין נפק"ם להלכה , ושוב תודה על העיון והפירוט המדוייק עד לנקודה , זה בסך הכל משפר אותי,","278","","4138","True","True","False","","173","174.91.197.125","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25987","25986","במטותא שים לב לדברים שכאן:","06/01/13 16:06","כד טבת","תשע"ג","16:06","Almuaddib","הוספת על דברי רש"י מה שאין בהם, והכנסת טעותך לפיו.

רש"י כתב במפורש:

"טמאים. גרסינן במשנה דטהרות דיש לומר בכל אחת מהן שנישא רובו עליו פעמים על זו ופעמים על זו"

כלומר, הסיבה לכך שכל הספסלים טמאים היא משום שברור שהוא לא נמצא רק על ספסל אחד בלבד, אלא מתגלגל, ופעמים שהיה על זה ופעמים שעל זה.

ו"רובו" נצרך, משום שרק עם רובו היה על משהו, ייטמא זה בטומאת המדרס.

המשנה לא מבחינה בין ספסל צר לבין ספסל אחר, וכך גם רש"י אינו מבחין.

שאלת שאלה יפה בראש: מדוע רש"י מוסיף ששוכב הטמא על גבו או על בטנו. השאלה טובה - כל התוספות שהוזכרו לעיל - היו טעויות.

לעניות דעתי, פספסת את הסיבה לכך שרש"י הוסיף שכיבה שאינה על הצד בפירושו, אבל דעתי זו שניה לכך שאתה מתעקש להעמיס על רש"י טעות בהבנת המשנה, כשרש"י במפורש, על אתר, כותב בדיוק כמו המשנה.


הנה, רש"י כותב לך במפורש מדוע כל הספסלים טמאים - משום שהטמא שכב, בשלב זה או אחר, על כל אחד ואחד מהם.
קיים גם הפירוש השני, שזו טומאה מספק - והרוצה יעיין במאירי, אף שגם הוא כותב שהפירוש העיקרי כפי שכותב רש"י כאן.


מה לי ספסל צר, מה לי ספסל רחב? כך או כך, כל החמישה טמאים!","107","","4138","True","True","False","","156","87.68.56.87","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25988","25987","הואיל ואתינן לכאן שמתווכחים בדרך המכבדת","06/01/13 17:42","כד טבת","תשע"ג","17:42","אלף בית רשי","את התורה ולומדיה , אתן לך את הנקודה האחרונה שלכאורה אין מה להשיב עליה,
ואין אני יודע אם לכתוב את דברים הבאים בדרך של ודאי או לכאורה .

דעתי היא :
המשנה מדברת על אותם חמישה ספסלים שיכול לישכב עליהן לרחבם ולארכם, וכששוכב לרחבם בוודאי מונח על כולם אלא שאין רובו על אחד מהם, לפיכך צא ולמד מה הן רחבן של ספסלים אלו והכל יובן שדברי רש"י מוכרחים הם שלכן הסביר ששוכב על רוחב גופו, דאז בוודאי שוכב על יותר מספסל אחד, כי גובה אדם ממוצע ע"פ הנלמד בגמרתינו בדף הקודם ובעוד מקומות שלוש אמות שהם 18 טפחים ולפי זה אם תחלק שלוש אמות לחמשה הם שלוש טפחים ושש חלקי עשר מטפח, ובמסכת סוכה בדף ז ע"ב ובעוד מקומות במסכת בבא בתרא גבי קבורה למדנו שרוחב אדם הוא אמה, לפיכך כששוכב לרוחב גופו על ספסלים אלו לארכן בוודאי שוכב על שניים וע"כ הלשון טמאים יהיה ברור גם אם נרחיק לכת ונאמר שלא מדובר שזז והלימוד במשנה יהיה כל שהשוכב לאורך על ספסלים אלו טמאים אותם הספסלים שבוודאי שכב עליהם והשוכב על רוחב הספסלים אף ששכב על כולם טהורים.
(גובהו של אדם ממוצע בימינו 177 ס"מ ורחבו 45 ס"מ, לפי זה רוחב הספסלים הוא 35.4 ס"מ ורוב מהרוחב של האדם הוא לפחות 23 ס"מ כך שבאופן זה קשה לצמצם ולשכב על ספסל אחד ועוד יותר אם נאמר שצריך רוב של של שני שליש והוא לפי זה 30 ס"מ)
ועכשיו כדאי להיכנס שוב פעם לדברי באתר שהוספתי","278","","4138","True","True","False","","228","70.51.48.249","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25989","25988","חזרת בך מהחלוקה בין ספסל צר לרחב?","06/01/13 18:07","כד טבת","תשע"ג","18:07","Almuaddib","הבה נשתמש בהנחות שלך, לשיטתך:

1. רוחב ספסל הוא כך שחמישה ספסלים הם 18 אמות. מכאן, רוחב ספסל אחד הוא מעט יותר משלושה וחצי טפחים (3.6, ולא כפי שכתבת בטעות למעלה, שלוש ושישית).

2. רוחב גופו של אדם הוא אמה(1).


אם כן, מה היה לנו? לכאורה יכול אדם לשכב, מחצית רוחבו בדיוק - 3 טפחים - על ספסל אחד, והמחצית השניה - על הספסל השני. אם כך, רובו לא היה לא כאן ולא כאן, ואף אחד מהספסלים לא ייטמא טומאת מדרס.

אבל יתר על כן. לפי דבריך שלעיל, כל מה שצריך לטעון הוא כי רוחב הספסל פחות מאמה. יכול אפילו להיות חמישה וחצי טפחים - וכבר לא יוכל האיש להיות רק על ספסל אחד.

ומה בכך? בין אם הספסל ברוחב שלושה וחצי טפחים, בין אם רוחבו שתי אמות, מה שנדרש הוא כי רובו של הטמא ישכב עליו. מכאן יוצא היפך דבריך שלמעלה, והספסלים חייבים להיות ברוחב של יותר מ-3 טפחים, משום שאחרת לעולם לא יהיה רובו של טמא על ספסל כלשהו!

על כרחך, אתה מרחיק לכת מהמשנה יותר ויותר. המשנה לא חילקה בין רוחב הספסלים, וקבעה במפורש כי כל חמשת הספסלים טמאים. רש"י לא חילק בין ספסלים צרים לרחבים - ושאלתך המקורית עומדת בעינה - מדוע הקפיד רש"י לציין שלא שכב הטמא על צידו.


אגב, בניגוד מוחלט לדבריך שכאן, אם הספסל רוחבו 3.6 טפחים, ורוחב האדם 6 טפחים, והוא שוכב על שני ספסלים בלי לזוז - רק אחד מספסלים אלו יטמא מדרס לכל היותר - זה שרובו של הזב נח עליו.











(1) זה לא מה שנקבע במסכת סוכה. אגב, דומני כי מדובר בדף ח' ע"א. שם נקבע מה הרוחב שתופס אדם יושב, ואין שני הגדלים זהים.","107","","4138","True","True","False","","192","87.68.56.87","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25990","25989","נו נו זה מה שאמרה המשנה והסביר רשי","06/01/13 18:14","כד טבת","תשע"ג","18:14","אלף בית רשי","שהיא אפשר לצמצם שפעמים רובו על זה ופעמים על זה (כי כך דרך השוכבים שזזים)
כתבתי מהזיכרון והמקום הוא סוכה דף ז ע"ב ששם מתחילה הסוגיה, וידוע לי גם החילוקים בין אדם יושב או עומד אבל זה לא נפק"מ כפי מה שכתבתי","278","","4138","True","True","False","","210","70.51.48.249","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25991","25990","חזרת בך מהחלוקה בין ספסל צר לרחב?","06/01/13 18:21","כד טבת","תשע"ג","18:21","Almuaddib","אנא, אתה מתחמק מהדיון במקום להתייחס לשאלה פשוטה וברורה!","107","","4138","True","True","False","","120","87.68.56.87","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25992","25991","הפעם האמת אני לא מבין","06/01/13 18:28","כד טבת","תשע"ג","18:28","אלף בית רשי","ואנסה לשאול את שאילתך בדרך אחרת האם אני סובר שהמשנה מחלקת בין ספסל שברוחבו נכנס אדם בשלמותו או שהמשנה מדברת בספסל צר שרק רובו של אדם נכנס בו,
תשובתי אכן כן וברור לי שכך שהספסלים במשנה הם לא רחבים מעבר ל35 ס"מ שכתבתי כי הרישא והסיפה מדברת על אותם ספסלים,
ועד שלא תוכיח ממקום אחר שאינו כן וכל מה שתכתוב הוא מסברות וניתוח שלך בפשט, אעמוד על זכותי ללמוד פשט אחרת ממך כשלדעתי יש לי על מי ועל מה להישען","278","","4138","True","True","False","","195","65.93.170.79","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25993","25992","פירשת מעצמך? אל תתלה את פרשנותך ברש"י","06/01/13 18:48","כד טבת","תשע"ג","18:48","Almuaddib","המשנה לא מחלקת בין סוגי ספסלים.

מפרשי המשנה לא מחלקים כך, וגם רש"י לא.

גם הפוסקים לא עשו חלוקה כפי שאתה עושה.


אתה טוען שזה פירוש המשנה? יבושם לך, אולם אל תתלה את פרשנותך שלך ברש"י, שרש"י לא כתב כך, ואין שום כורח להעמיס עליו את טעויותיך שלך.


ולא אלאה מלחזור על המשנה, ולהביא את פשט פירושה, כפי שפירשוהו בעלי התריסים:

זָב שֶׁהָיָה מֻטָּל עַל חֲמִשָּׁה סַפְסָלִים אוֹ עַל חָמֵשׁ פֻּנְדִּיּוֹת, לְאָרְכָּן, טְמֵאִין. לְרָחְבָּן טְהוֹרִין. יָשַׁן, סָפֵק שֶׁנִּתְהַפֵּךְ עֲלֵיהֶן, טְמֵאִין. הָיָה מֻטָּל עַל שִׁשָּׁה כִסָּיוֹת, שְׁתֵּי יָדָיו עַל שְׁנַיִם, שְׁתֵּי רַגְלָיו עַל שְׁנַיִם, רֹאשׁוֹ עַל אֶחָד, גּוּפוֹ עַל אֶחָד, אֵין טָמֵא אֶלָּא זֶה שֶׁתַּחַת הַגּוּף. עוֹמֵד עַל שְׁנֵי כִסְאוֹת, רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, אִם רְחוֹקִין זֶה מִזֶּה, טְהוֹרִין:




וכך פירש רע"ב:

פונדיות. כעין כיסין ארוכין {ו}: לארכן. ששוכב לארכן של ספסלים או של פונדיות {ז}: טמאים. שכל אחד ואחד נשען רובו של זב עליהן, פעמים על זה פעמים על זה: לרחבן. ששוכב ארכו לרחבן: טהורים. דאין רובו נשען על אחד מהן {ח} ואין [טמא] משכב ומושב לעולם, עד שישען רובו עליו, דכתיב אם על המשכב הוא {ט}, עד שינשא רובו עליו: ישן. לרחבן, וספק אם נתהפך לארכן, טמאין: כסיות. לשון רבים של כסא {י}. שתחת הגוף. לפי שרובו נישא עליו. והאחרים טמאים מגע הזב. אבל אין להם תורת משכב ומושב להיות אב הטומאה לטמא אדם וכלים: אם רחוקים זה מזה טהורים. לפי שאין רובו נישא {יא} לא על זה ולא על זה. ואין הלכה כר' שמעון:



ורש"י אצלנו מפרש בדיוק אותו הדבר, ועל כן אין חלוקה בין ספסל רחב לבין ספסל צר, משום ש"פעמים על זה פעמים על זה" - השוכב על הספסלים אינו קפוא, אלא מתנועע ומתגלגל, ופעמים שרובו - לפחות רובו - על ספסל זה, ופעמים שעל ספסל אחר, ולכן כולם טמאים מדרס.


בשולי הדברים אוסיף שאפילו לפי ההנחה שלך שאדם צריך להיות מונח על כל חמשת הספסלים, ניתן להגיע לספסל שרוחבו כמעט אמה, משום שמשהו מראשו ומשהו מרגליו מונחים על הספסלים הקיצוניים, ושאר גופו מתחלק על שלושת הספסלים שבאמצע - והנה הגענו לספסל שרוחבו אמה פחות משהו - רוחבו של אדם שלם, גם לפי ההנחה שלך.","107","","4138","True","True","False","","178","87.68.56.87","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25994","25993","יש מקום בהחלט לחלוק על מסקנותיך","06/01/13 19:05","כד טבת","תשע"ג","19:05","אלף בית רשי","אתה באמת לועס דברים לעוסים וגם אם תביא את המשנה לכאן עם מפרשיה לא ענית דבר פשוט מה הוא רוחב הספסלים שהמשנה מדברת עליהן, לדעתי הוא כ 35 ס"מ ועל זה נסוב כל מה שפירשתי והבנתי בדברי רש"י,
ועל כן אשאל אותך האם מישהוא מהמפרשים חולק על ההנחה הזו, וגם מה שכתבת בשולי הדברים חשבתי על כך מראש ומאחר שפשטות הדברים נסובה על חמשה ספסלים ששוכב עליהם מדובר שכולו מתחלק עליהם בשווה ולא בדוחק שקצת מקצה ראשו ורגליו מונחים על הספסלים הקיצוניים ועל ידי כך תמצא שהספסל רחב יותר ותדחקהו לקצת פחות מאמה,
ואדרבא אפנה בשאילה לקוראים שבפורום האם אתם מבינים את דברי? ואני לא שואל אם אתם מסכימים כי אף אני מכבד את דעתו של אלמואדיב ואף מעריך את דעתו וידענותו כי כך דברי נצרפים הלוך וצרוף, והוא משמש בר פלוגתא ראוי ביותר, (אבל לדרך הבעת הדברים אני לא תמיד מסכים)","278","","4138","True","True","False","","211","65.92.238.63","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25995","25994","ברשותכם, כאתנחתא, אחוד חידה וכולם","06/01/13 20:53","כד טבת","תשע"ג","20:53","יהודי_קדום","מוזמנים להשיב:

הנתונים:

נתון 1: זב שמן כרצוננו או רזה כרצוננו.
נתון 2: 5, 6 ספסלים צרים או רחבים - כרצוננו.
נתון 3: אורך גוף הזב שוכב על רוחב הספסלים.
נתון 4: הזב ער או ישן - כרצוננו.

השאלה:

איך ייתכן שבנתונים הנ"ל הזב ודאי יטמא ספסל/ים טומאת מדרס?","233","","4138","True","True","False","","164","109.65.114.153","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25996","25995","שהספסלים מונחים אחד על השני ושוכב מלמעלה","06/01/13 21:00","כד טבת","תשע"ג","21:00","אלף בית רשי","כולם טמאים מדרס","278","","4138","True","True","False","","173","70.52.20.115","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("25997","25996","תשובה לא לפי הנתונים-הספסלים כבמשנה ממש!","06/01/13 21:04","כד טבת","תשע"ג","21:04","יהודי_קדום","וגם כתבתי בפירוש: "...על רוחב הספסלים"","233","","4138","True","True","False","","107","109.65.114.153","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("26017","26006","רמז:","07/01/13 12:32","כה טבת","תשע"ג","12:32","יהודי_קדום","הפתרון נותן מענה (גם): האם 'רובו' פירושו: "רובו ולא כולו" (כגרסתו הראשונה של ר' אלף בית) או 'רובו' הוא "לפחות רובו" (כגרסתו הקבועה של ר' אלמואדיבּ).","233","","4137","True","True","False","","133","109.65.114.153","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("26028","26017","אולי כוונתו לחלק בין רובו הנשען","07/01/13 17:19","כה טבת","תשע"ג","17:19","אלף בית רשי","אפשר לומר דכשהספסלים מתנועעים ופעם זה מוגבה יותר ופעם זה , אז אפשר לומר דתמיד ימצא שהזב נשען עליו ואין צריך שרוב גוף הזב ישען על הספסל אלא מספיק שרוב משענו עליו וכמו שמובא בתוספתא אם ספסל אחד מהחמישה מוגבה נמצא שרו משענו על ספסל זה אף ששוכב על כולם, ולפי זה אפשר קצת ליישב שהלשון "מוטל" הכוונה ששוכב באופן פאסיבי, ואם שוכב על צידו אולי יותר יכול לכוון את משענו שיהיה על ספסל מסויים, וע"כ כשמוטל על הספסל מסתכלים על רוב גופו שבאופן זה הרי הוא רוב משענו, ובאופן שנשען על הספסל כגון עושה שכיבת שמיכה וידיו ורגליו נוגעים בספסלים הקיצוניים אז הספסלים שבינתיים טהורים","278","","4137","True","True","False","","181","65.92.237.32","0","25946","שבת|צג ע"א",""),new Message("26029","26028","כיון שפתרונו קרוב ביותר הוא זוכה בפרס:","07/01/13 20:43","כה טבת","תשע"ג","20:43","יהודי_קדום","אכן, עפ"י נתוני החידה, כאשר אחד הספסלים מוגבה נמצא שרוב גופו של הזב נישא על ספסל זה ולכן נטמא הספסל בטומאת מדרס.

ברור שבמנח זה רוב משקלו של השוכב מעיק על הספסל המוגבה ולא כל גופו.

לכאורה מתאים ל-"רובו ולא כולו" אבל באמת לא מתאים לא לוגית ולא תחבירית לסוגיין (למרות שלא היה לי ספק כבר בקריאה הראשונה כשכתב ר' אלף בית "רובו ולא כולו" שהתכוון ל-"לפחות רובו"):

הצירוף הנכון היה צריך להיות (אם לא רצה להסתפק רק במילה "רובו"):
"רובו ככולו" שהוא הנכון כאן והוא צירוף הפוך ל-"רובו ולא כולו".

הצירוף -"רובו ולא כולו" מביע לשון הפוכה לכוונת הדברים הרצויים משום שהצירוף "רובו ולא כולו" מכיל שלילת "כולו" הן תחבירית והן לוגית והקורא הסביר חייב להבין שאם יתקיים -"כל גופו" הרי לא יתקיים התנאי של "רובו" דבר העומד בסתירה לכוונת המשנה והלימוד העולה ממנה ומהלכת יסוד בטומאת הזב.

על דקות זו עמד לענ"ד ר' אלמואדיבּ בצדק מוחלט. ישנם משפטים ש"סלחנות" על המשך קיומם היא פגיעה בקודש.

עקב אילוץ אמשיך בע"ה מאוחר יותר.","233","","4137","True","True","False","","140","109.65.114.153","0","25946","שבת|צג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);