var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25783;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","71"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","54"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25783","0","ספק ברמב"ם?","23/12/12 17:51","י טבת","תשע"ג","17:51","עדיאל","בע"ה
בסוגיית שתי אותיות בדיו... בעי רבא אות אחת בדיו אות אחת בקולמוס אות אחת בקלמרין מה?
תיקו.

והרמב"ם כותב: רמב"ם הלכות שבת פרק יח

היה בקסת כדי אות אחת ובקולמוס כדי אות אחת או בדיו לבדו כדי אות אחת ובקולמוס כדי אות אחת הרי זה ספק,

אבל מה עושים, הלכה למעשה? מביאים חטאת או לא?
יש כללים ברמב"ם, לגבי דיני ספק?
כיצד יתכן שאין פסיקה סופית של הרמב"ם?

תודה.","341","","4153","True","True","False","","797","213.151.36.147","0","0","שבת|פ ע"א",""),new Message("25784","25783","תיקו... ","23/12/12 18:01","י טבת","תשע"ג","18:01","יהודי_קדום","","233","","4153","False","True","False","","90","79.183.162.228","0","25783","שבת|פ ע"א",""),new Message("25785","25783","כללי הנהגה בספיקות","23/12/12 19:13","י טבת","תשע"ג","19:13","המכריע","מנין לרמב"ם להכריע בדבר שחכמי הש"ס לא יכלו להכריעו?

במצבי ספק יש כללים מובהקים. זה אחד המקצועות הרחבים בתורה ונתחברו על כך חיבורים שלימים. ספיקות ממון וספיקות איסור למיניהם.

למשל, חטאת בהמה אינה באה על הספק. יש ספיקות מיוחדים שיש עליהם אשם תלוי, לא במקרה זה מכמה סיבות.

לכן מספק עליו לרשום בפנקסו שהוציא אות אחת דיו בקולמוס ואות אחת בקלמר, ולכשיבוא אליהו ויפשוט בעיות, יידע אם להביא חטאת או לא. בזמן הזה בלאו הכי זה מה שעליו לעשות גם במקרה של חיוב חטאת ודאי.

חטאת העוף יכולה לבוא על הספק כשיש צורך בהבאתה.","199","","4153","True","True","False","","169","212.76.113.81","0","25783","שבת|פ ע"א",""),new Message("25786","25785","לא ברור לי","23/12/12 19:26","י טבת","תשע"ג","19:26","עדיאל","הרי ברוב הש"ס הרמב"ם וכל שאר המפרשים בהחלט מכריעים בתיקו.
ועוד מקובלנו שתיקו = תיקום, כרגע, ויש הכרעה בהמשך הדורות.

הרי יש תיקו גם במקרים שנוגעים לחיי היומיום שלנו, איך אפשר לומר משפט כזה - מניין לו להכריע איפה שחכמי הש"ס לא הכריעו - זה לא עומד לכאורה כל כלל ועיקר.","341","","4153","True","True","False","","100","213.151.36.147","0","25783","שבת|פ ע"א",""),new Message("25791","25786","עוד בענין הספיקות","24/12/12 02:29","יא טבת","תשע"ג","02:29","המכריע","הרמב"ם ומפרשים בהחלט מכריעים בתיקו???

מנין לכבודו דבר מוזר זה???

הם רק אומרים מה לעשות במצב שבו נשארנו בספק, על פי כללי ההנהגה בספיקות. יש מספר מקומות שבסוגיא אחת נשארים בתיקו ויש הוכחה נחרצת מסוגיא אחרת, ודבר זה נער יספרם וזה נחשב לקושיא חמורה ביותר.

"מקובלנו" שתיקו כרגע ויש הכרעה???

חלילה וחס! אולי תיקו ב"קשיא" נתחלף לכבודו?

תיקו, זה תעמוד בספק. עדי תשבי יתרץ וישפוט. (אין כוונתי לאגדת ראשי התיבות, רק לשון נופל על לשון).

בודאי שתיקו יכול להיות נוגע לחיי היומיום. בדיוק בגלל זה יש תורה כל כך רחבה של איך מתנהגים בספיקות.

הרמב"ם לעולם לא מכריע חלילה מדעתו ספק שנשאר בגמרא. וכשהוא מכריע משתברים קולמוסים רבים להבין מנין לקח זאת, ושמא ביאור אחר היה לו בסוגיא, וכדומה. וכלל זה עומד כיתד נאמן שלא תימוט!","199","","4152","True","True","False","","169","212.76.113.81","0","25783","שבת|פ ע"א",""),new Message("25797","25791","לגבי הערתך","24/12/12 18:08","יא טבת","תשע"ג","18:08","הראל","ש"מקומות שבסוגיא אחת נשארים בתיקו ויש הוכחה נחרצת מסוגיא אחרת".

ראה אשר הבאתי כאן למטה מדברי היד מלאכי.","46","","4152","True","True","False","","226","84.228.102.111","0","25783","שבת|פ ע"א",""),new Message("25798","25797","יישר כח על המראי מקומות","24/12/12 22:59","יא טבת","תשע"ג","22:59","המכריע","מדוע אינך שולח אותי לראות את היש"ש?...

בכל אופן דומני שדברי היד מלאכי רק באו לאפוקי מהאומרים שתיקו הוא חוק ולא יעבור שאינו נפשט במק"א ועל זה קאמר דמצינו. ולשון הריטב"א הוא דקשיא לי דקאמר "טובא" איכא, אבל הכל יחסית. וכמדומה שאינו כל כך טובא. אבל איך שיהיה דומה שהיד מלאכי מדבר על זה שבגמרא עצמה מצינו לפרקים שנפשט בחד דוכתא אע"ג דבאידך דוכתא סלקא בתיקו אבל לא עלה על דעתו להתווכח עם היש"ש שאין רשות לחכם שאחר הש"ס להכריע בזה מדעתו. (ואדרבא יתכן שבמה שכ' הי"מ גם הרש"ל מודה).","199","","4152","True","True","False","","183","212.76.113.81","0","25783","שבת|פ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);