var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25738;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","45"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25738","0","בגלילא שנו - רש"י - תוס' - רבינו חננאל -","20/12/12 07:54","ז טבת","תשע"ג","07:54","אלף בית רשי","קושית בעל השפת אמת שנשאר בצע"ג
הכל מבואר ומתבאר באופן נפלא בדיוק מדוקדק ברש"י","278","","4154","True","True","False","","747","70.52.22.135","0","0","שבת|עח ע"א",""),new Message("25741","25738","אני הבנתי בפשטות, נא תקן אותי","20/12/12 10:49","ז טבת","תשע"ג","10:49","עלי","אני סבור שבכל מקום שותים מים לצמאון. בשום מקום לא שותים יין אלא בסעודה להטבת הלב ולשמחו ולסעדו ולא להרוות צמאון. ברם בימי קדם היתה איכות המים ירודה, בעיקר באזורים בהם לא היו בנמצא מים בעלי איכות, ולכן נהגו למהול אותם שם ביין כדי שיהא ניתן לשתותם. בדרום הארץ, מקורות המים הם מעט מעיינות ויותר בורות אגירה. בגליל, יותר מעיינות ונחלי איתן ופחות בורות אגירה.ממילא, מימי הגליל היו טובים, ומימי הדרום 'רעים' לעומתם.
נסכם :
מים ( לבד ) משמשים לשתיה בד"כ = שכיחא, ובכל מקום (בחורף ) אך בעיקר בגליל, אולם אם דווקא באופן המזוג ביין כבדרום הארץ, אזי אין הם עוד מים אלא יין !
יין ( מזוג במים ) משמש לשתיה - שכיח בדרום הארץ, לא בגליל.
מים טובים משמשים לרפואת עיניים גם כיום, כבסיס לטיפול בכל דלקות העיניים, בצורת הרטבות חמות ( קומפרסים בלע"ז, בד"כ עם תוספת של תה קמומיל, אך אין הדבר הכרחי ). מים רעים - שאינם נקיים כ"כ - הרבה פחות.
יין אינו משמש כשלעצמו לרפואה.
עתה תתבאר הגמרא בנקל :
שיעור המים לחיוב כלרפואת עיניים, כי הם משמשים באופן שכיח לשתיה וגם לרפואה, ואביי מעמיד דווקא בגליל, כי שם המים ( הטובים )משמשים הן לשתיה והן לרפואה.משמע שבדרום אין המים משמשים לרפואה ולכן השיעור שם כלשתיה. ואילו לדעת שמואל המצב כך בכל מקום כי מים משמשים בכל מקום לרפואה, כי כנראה אפשר לדעתו לשפרם ( להרתיח ולסנן וכדו' ).","209","","4154","True","True","False","","272","194.114.146.227","0","25738","שבת|עח ע"א",""),new Message("25742","25738","יישר כוח! מאמר יפה ומעניין. תענוג!","20/12/12 12:00","ז טבת","תשע"ג","12:00","יהודי_קדום","","233","","4154","False","True","False","","140","79.183.162.228","0","25738","שבת|עח ע"א",""),new Message("25757","25741","כבודו חולק על תוס' מסברה עצמית?","21/12/12 15:04","ח טבת","תשע"ג","15:04","אלף בית רשי","כבודו פותח במילים אני סבור שבכל מקום וכו' תוס' אומר שבגלילא שתו יין לצמאון!!!!! ולגבי שאר הדברים הרעיון בכללותו יפה, אבל לא מתייחס לרש"י ולדיוקיו","278","","4153","True","True","False","","189","70.52.22.135","0","25738","שבת|עח ע"א",""),new Message("25758","25742","ואת והב בסופה, תודה רבה ","21/12/12 15:05","ח טבת","תשע"ג","15:05","אלף בית רשי","","278","","4153","False","True","False","","137","70.52.22.135","0","25738","שבת|עח ע"א",""),new Message("25787","25757","סליחה על האיחור בתגובה","23/12/12 21:02","י טבת","תשע"ג","21:02","עלי","לצערי, מחוסר זמן במשך כמה ימים לא הצלחתי להיכנס לפורטל.
ראשית, עובדה היא ששתיית מים בימי קדם היתה באופן שציינתי, היינו מהולים ביין, כדי לשפר את איכותם ולמנוע מחלות מעיים. כבר בתורה למדנו "ואולך אתכם ארבעים שנה במדבר, לחם לא אכלתם ויין ושכר לא שתיתם", והרבותא היא בזה שיכלו לשתות מים בלי יין בשל איכות המים מבאר מרים. גם התלמודים מלאים בעובדה זו הנזכרת יותר מפעם אחת, ואם איני טועה כבר נזכרו הדברים באחד האשכולות של הדיונים בפורום בעבר.
אין זה סביר כלל ששתו יין לבד לצמאון. מי שעושה כן חזקה עליו שישתכר כהוגן. היין בעבר היה מרוכז וחזק ולא היו רגילים לשתותו לבד אלא במסגרת סעודה כנ"ל. סביר אפוא יותר שגם היין המדובר ששתייתו שכיחה נשתה כשהוא מהול במים.
אם כן, הן המים והן היין ( המהול ) שתייתם שכיחה. רק מים משמשים גם לרפואה כנ"ל.
כאמור, בגליל המצב שונה, אך במה ? האם דברי אביי מתייחסים ליין או למים ? למים אשר לגביהם נתעוררה השאלה. במה שתיית מים שונה בגליל ?
אם נאמר ששתיית מים אינה שכיחה בגליל,כי שתו שם בעיקר יין, אין זה תואם לתחילת הדברים שנאמר בהם שמדובר על שתי דרכי שימוש שכיחות של חומר מסויים וצריך להחליט לפי מי מהן ייקבע השיעור, ואזי נוקטים לחומרא לפי דרך השימוש המועטה, כי אזי היה פשוט שישערו לגבי מים לפי השימוש השכיח היחיד שלהם שהוא לרפואה.
ברם אם כן במה שונה המצב בגליל מבחינת המים ? רק בכך ששם הם שימשו גם לרפואה, בשל איכותם הטובה !
אינני יודע להסביר את דברי בעלי התוספות אלא רק את המציאות כפי שהיתה. אם יש למישהו מקורות היסטוריים להוכיח שלא כדבריי אשמח ללמוד. המשך יבוא","209","","4151","True","True","False","","169","212.76.105.106","0","25738","שבת|עח ע"א",""),new Message("25788","25787","המשך","23/12/12 21:21","י טבת","תשע"ג","21:21","עלי","אין בדבריי התייחסות לשתית יין בגליל, ואכן אפשר וסביר להניח שנוסף למים איכותיים היו להם גם יין ושמן בשפע, והיו מרבים בשתיית יין, אבל בסעודות ומהול.
נראה אפוא שהשוני בין הסברי להסבר התוספות הוא אם כן בכך שבעוד התוספות סוברים שבגליל מים הם דבר ששתייתו אינה שכיחה ורפואתו שכיחה ויש לנהוג בו לפי הדרך השכיחה לקולא, שהיא מידת השימוש לרפואה, אני הסברתי שמים בגליל שתייתם שכיחה ורפואתם שכיחה ויש לנהוג לפי הדבר ששימושו מועט לחומרא.
הבה נבחן שנית מי מבין שני ההסברים הגיוני יותר :
האם בגליל באמת סביר שלא שתו מים ?
אשמח לתגובות.","209","","4151","True","True","False","","208","212.76.105.106","0","25738","שבת|עח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);