var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25709;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25709","0","שיעור גרוגרת מול זית","19/12/12 09:57","ו טבת","תשע"ג","09:57","מתפעל",""המוציא אוכלים כגרוגרת חייב ומצטרפין זה עם זה".

ראיתי ששיעור גרוגרת קטן בהרבה משיעור הזית שהזית הוא חצי ביצה והגרוגרת שליש ביצה.

גרוגרת זוהי התאנה, והרי תאנים כפי שאנו מכירים כיום גדולים בהרבה מהזית.
אמנם ידוע מה שטוענים כי הביצים התקטנו וכן הזיתים ובזמנם היו גדולים הרבה יותר אבל אם כך, מדוע התאנים דוקא גדלו בזמנינו?","148","","4153","True","True","False","","985","213.8.188.152","0","0","שבת|עו ע"א",""),new Message("25749","25709","שיעור גרוגרת גדול מכזית","20/12/12 23:20","ז טבת","תשע"ג","23:20","דוד כוכב","י"א ששיעור גרוגרת הוא ארבעה תשיעיות ביצה. לשיעור זה גרוגרת גדולה יותר.
הרמב"ם כתב שגרוגרת היא שליש ביצה אך לדעתו גם כזית הוא שליש ביצה. וכבר כתב עליו הראב"ד שאין השיעור מדוייק. ולרי"ף אכן כזית קטן משליש ביצה.

וראה במרכבת המשנה (חעלמא) הלכות שבת פרק ח הלכה ה:
"וגרוגרת אחד מג' בביצה וכו'. עיין בהשגות... הראב"ד ... דמשיג כאן משום דס"ל דבהכרח גרוגרת גדול מכזית כדמשמע בר"פ המוציא ובהכרח כזית גדול משליש ביצה מסוגיא דכריתות דף י"ג דקאמר אין בית הבליעה מחזיק יותר משני זיתים כמו שהארכתי פ"א מהל' עירובין ה"ט. וס"ל להראב"ד דעל כרחך שיעור שני סעודות שהם ו' ביצים הם שוחקות והו"ל גרוגרת שליש ביצה שוחקת ועיין בלח"מ פ"ב מהל' שביתת עשור ה"ד שס"ד כאן מהא דפסק רבנו פ"ח מהל' אבות הטומאות דחצי פרס הוא ביצה ומחצה שוחקת ולהכי משיג הראב"ד על מ"ש רבינו כאן דגרוגרת הוא שליש ביצה בינונית. אמנם כבר בארתי שם דעת רבנו דביצה של טומאת אוכלין היא בלא קליפתה כמבואר פ"ב מהל' טומאת אוכלין והיינו דאמרן במסכת יומא דאין בית הבליעה מחזיק יותר מביצת תרנגולת בלא קליפתה והא דאמרן במסכת כריתות דאין בית הבליעה מחזיק ג' זתים מוכיח דכזית גדול משליש ביצה בלא קליפתה אבל הא ודאי דכזית בציר משליש ביצה בקליפתה וגרוגרת דגדול מכזית הוא שליש ביצה בקליפתה מצומצם".
(חילוק זה בין ביצה ללא קליפה וכו' כתב גם בשו"ת אור לציון מבואות שיעורי המצוות אות ה).

וכך כתב התוספות מסכת עירובין דף פ ע"ב:
"וגרוגרת גדולה מכזית כדמוכח בריש המצניע (שבת דף צא.)".
וכן כתב בשו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא - אורח חיים סימן לח:
"ובגמרא מוכח דגרוגרת גדול מזית".
וכ"כ החזון איש אורח חיים, מועד הלכות עירובין - סימן ק (לו) אות ו:
"וגרוגרת גדולה מכזית כו' דאין בית הבליעה מחזקת כו' ואע"ג דהאי ביצה הוא בלא קליפה...".

וזה דלא כספר מהרי"ל (מנהגים) ליקוטים נה:
"אמר: שיעור כזית חצי ביצת תרנגולת, ושיעור גרוגרת כשליש ביצה".
הביא ברישא את דברי רש"י ובסיפא את דברי הרמב"ם בר פלוגתו.","125","","4152","True","True","False","","2184","95.86.106.169","0","25709","שבת|עו ע"א",""),new Message("25752","25749","במחילה מכבודו, נראה שלדעת הרמב"ם שהביא","21/12/12 10:30","ח טבת","תשע"ג","10:30","יהודי_קדום",""שגרוגרת היא שליש ביצה אך לדעתו גם כזית הוא שליש ביצה" יש לדייק:

אני זוכר שלדעת הרמב"ם זית הוא פחות משליש ביצה ולא שווה לשליש ביצה.

וברור שייצא ממה שכתב ש- גרוגרת=זית !
האם לכך התכוון?

כדאי להוסיף שגודל 'ביצה' אינו זהה בדעות ולכן ההשלכה על הערך המוחלט של גודל 'זית' (וההיפך) תשתנה לפי הדעות.","233","","4151","True","True","False","","208","79.183.162.228","0","25709","שבת|עו ע"א",""),new Message("25753","25749",""... מחזיק ג' זתים" ? צ"ל ב' זתים !","21/12/12 10:40","ח טבת","תשע"ג","10:40","יהודי_קדום","שכך אני רואה בגמרא אצלי:
"...ושיערו חכמים דאין בית הבליעה מחזיק יותר משני זיתים:"
כריתות יד.

ואיך כתב והסתמך המרכבת המשנה בהלכות שבת פרק ח הלכה ה: "והא דאמרן במסכת כריתות דאין בית הבליעה מחזיק ג' זתים מוכיח דכזית גדול משליש ביצה " ?","233","","4151","True","True","False","","153","79.183.162.228","0","25709","שבת|עו ע"א",""),new Message("25754","25749","היכן מצאנו חוץ מהמהרי"ל ששיעור","21/12/12 10:46","ח טבת","תשע"ג","10:46","יהודי_קדום",""כזית חצי ביצת תרנגולת"?

זאת לא חידה זו אי ידיעה שלי!","233","","4151","True","True","False","","159","79.183.162.228","0","25709","שבת|עו ע"א",""),new Message("25766","25749","אם גרוגרת גדול מכזית - קשה מאד","23/12/12 07:13","י טבת","תשע"ג","07:13","מתפעל","מדוע אם אדם מוציא אוכל בשיעור כזית אינו עובר עליו?

עוד אם תוכל להסביר דברי המרכבת המשנה:
"דבהכרח גרוגרת גדול מכזית כדמשמע בר"פ המוציא".

היכן מצא הכרח כזה?","148","","4149","True","True","False","","301","213.8.188.152","0","25709","שבת|עו ע"א",""),new Message("25755","25754","אכן זה לא רש"י","21/12/12 14:29","ח טבת","תשע"ג","14:29","דוד כוכב","אנציקלופדיה תלמודית כרך יב, [זית (שעור)] טור קלג:

"אין בית הבליעה מחזיק יותר משני זיתים. ומכיון ששיערו חכמים שאין בית הבליעה מחזיק יותר מביצת תרנגולת, לפיכך יש מוכיחים מתוך כך שכזית הוא כחצי ביצה, שהרי שני זיתים הם כביצה (71)".

71. ראבי"ה פסחים סי' תקכה עמ' 164; ב"י או"ח תפו בד' התוס' חולין קג ב, וכ"פ בשו"ע שם בשם י"א; מרדכי סוף פסחים, והביאו בתה"ד סי' קלט ופסקים סי' כו; יש"ש חולין פ"ג סי' פח: קבלה בידינו מבעלי התוספות.","125","","4151","True","True","False","","175","95.86.106.169","0","25709","שבת|עו ע"א",""),new Message("25767","25766","ר"פ המוציא טעות סופר","23/12/12 08:15","י טבת","תשע"ג","08:15","המכריע","צריך לומר ריש פרק המצניע וכמו שכ' התוס' עירובין שהובאו כאן כבר, והכוונה למה שאמרו שם על זורק כזית תרומה "אי לענין שבת גרוגרת בעינן", ולא כתיב בגרוגרת סגי, דהיינו הקושיא דלא סגי כזית דהא בעינן טפי מינה כדי להתחייב, עי"ש.

אין שום הכרח דאם שיעור אכילה למצוות ואיסורי תורה הוא בכזית, שזה יהא גם החשיבות להוצאה. למעשה אנשים לא טורחים להוציא בשביל כמות כזו, אע"פ שזה כבר נידון כאכילה, עד שיהא שיעור דמייתב דעתייהו.

יתכן שהמוציא כזית מצה בליל חיובו שחל בשבת או בשבת ערב פסח לצורך אכילת מצוה בלילה שאחריו באמת יהא חייב, וסברא הוא דלא גרע ממצניע.","199","","4149","True","True","False","","210","212.76.113.81","0","25709","שבת|עו ע"א",""),new Message("25770","25767","יישר כח - דבריך קשים להבנה","23/12/12 09:05","י טבת","תשע"ג","09:05","מתפעל","אנחנו רואים בכל כך הרבה מקרים שיש חשיבות לשיעורים קטנים בגלל שימוש כלשהוא שיש בהם. למשל, שמן לסוך אבר קטן של תינוק, מים שיעור קטן להסרת משחה מהעין ועוד ועוד, וכי כאן יגרע במאכלים? והרי כזית זה זה שיעור חשוב בין לברכה ראשונה ובין לברכה אחרונה בכל מאכל, לאו דוקא מצה של מצוה.

האם אין מי שמעיר את זה מהמפרשים?","148","","4149","True","True","False","","230","212.29.198.117","0","25709","שבת|עו ע"א",""),new Message("25774","25770","מכאן שאין דרך אנשים להוציא עבור -","23/12/12 11:21","י טבת","תשע"ג","11:21","דוד כוכב","'מַאךְ אַבְּרוֹכֶע'.
(נא לתקן את הכתיב).","125","","4149","True","True","False","","164","95.86.106.169","0","25709","שבת|עו ע"א",""),new Message("25776","25774","א נייע זאך","23/12/12 11:36","י טבת","תשע"ג","11:36","מתפעל","אם כזית הוא שיעור חשוב לברך עליו ברכת המזון, למה שאנשים לא יוציאו כזה שיעור?

(מילים בעברית שנכנסו ליידיש, כותבים אותם בדיוק כמו בעברית: 'מאך א ברכה').

'דו ביסט א גרויסע תלמיד חכם' ולא תלמיד חוכעם.","148","","4149","True","True","False","","273","212.29.198.117","0","25709","שבת|עו ע"א",""),new Message("25778","25776","כי אם כבר אוכלים משהו -","23/12/12 11:48","י טבת","תשע"ג","11:48","דוד כוכב","רוצים לאכול קצת יותר, שלא ישארו רעבים.

תודה על השיעור בלשון אשכנז.","125","","4149","True","True","False","","149","95.86.106.169","0","25709","שבת|עו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);