var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25635;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25635","0","מחפש הסבר שגגה לפי מונבז","16/12/12 17:54","ג טבת","תשע"ג","17:54","חבר","שלום, אמנם קצת באיחור אני פונה לחברי הפורום, אבל הזמן חלף ולא מצאתי הסבר שיניח את דעתי בשגגת הקרבן לפי מונבז. לפי מה שהבנתי, אדם עבר עבירה כשהוא יודע שהיום שבת והוא יודע שזו מלאכה אסורה ולכאורה הוא מזיד! אלא שלא יודע שעל "שוגג" חייבים קרבן, אבל מה שהוא לא ידע זה על מושג ש"מוליד" את עצמו. הוא לא יודע שאם הוא לא ידע הוא חייב קרבן. זה מעין גלגל חוזר.
אני יכול להבין "שגגת קרבן" כשאדם עבר עבירה שחייבים עליה קרבן ולא ידע איזה קרבן, או שבכלל חייבים קרבן. אבל כאן הוא עבר במזיד אז מה אכפת לי שהוא לא ידע ש"שוגג" חייב קרבן?
אשמח להבהרה","137","","4156","True","True","False","","939","213.151.58.62","0","0","שבת|סט ע"א",""),new Message("25640","25635","נראה שהקושי הוא ממה שאומרת הגמרא:","16/12/12 20:15","ג טבת","תשע"ג","20:15","יהודי_קדום",""כגון ששגג בקרבן" - וכי יש מקרה שאדם יודע שהוא עושה עבירה ממש בזה הרגע וייחשב לו לשגגה?
התשובה היא יש רק במקרה אחד: רק כאן בתשובת הגמרא "כגון ששגג בקרבן" (1) כלומר: אדם זה ידע שמי שעושה עבירה זו בזדון עובר על לאו וגם מתחייב כרת אבל מה שהוא לא ידע זה שעל עבירה זו בשוגג יתחייב חטאת היינו: אדם זה לא מודע לכל מצבי חיוב העבירה ומונבז הרי עשה (בדף סח:) היקש משוגג למזיד כך שכאן, לאור לימודו שם, הוא מעמיד מעין מצב ביניים: שגגה תיחשב לו לאדם שלא יודע את כל מה שצפוי להיגזר ממעשהו!

אני לא לנכנס להמשך הגמרא בעניין מי ש-"שב מידיעתו" למרות השייכות הגדולה לשאלתו , רק אציין שלפי מסקנת מונבז (אי ידיעת חיוב קרבן נחשבת שגגה) מי ש-"שב מידיעתו" יחוייב חטאת על שגגתו.

(1)
רש"י הק' אינו גורס "כגון" וכן ראה שינוי בד"ה הקודם שגורס "דשגג במאי" ולא כגמרא כאן "שגגה במאי".","233","","4156","True","True","False","","150","79.183.162.228","0","25635","שבת|סט ע"א",""),new Message("25644","25640","עדיין לא מובן","16/12/12 23:32","ג טבת","תשע"ג","23:32","חבר","ראשית תודה על התשובה!
אני עדיין מנסה להבין. האדם לא מודע באופן שלם לכל מצבי החיוב. חסר לו ידיעה מה קורה כאשר הוא "שוגג" ומה זה שוגג? זה שחסרה לו ידיעה זו
לי זה עדיין נראה מוזר!","137","","4156","True","True","False","","80","213.151.58.62","0","25635","שבת|סט ע"א",""),new Message("25645","25644","רבי עקיבא התקשה לקבל את הנחת","16/12/12 23:43","ג טבת","תשע"ג","23:43","יהודי_קדום","היסוד של מונבז בדף סח: על ההיקש שעשה מונבז. בכ"ז זו דעה מיוחדת ואני מקווה שהעמדתיה נכון.","233","","4156","True","True","False","","142","37.26.147.251","0","25635","שבת|סט ע"א",""),new Message("25651","25645","ההסבר","17/12/12 12:46","ד טבת","תשע"ג","12:46","המכריע","הוא. כשאדם חושב שעל עבירה מסויימת נענשים רק במזיד, אבל העובר עליה בשוגג פטור מכלום, הוא עלול להסיק מזה שהעבירה אינה חמורה כל כך. כלומר גם עשייתה במזיד מושלכת מכך שעל שגגתה אין צורך בכפרה. ועשייתו ללא ידיעת כל חומר האיסור, בבחינת אילו ידע יתכן שלא היה עושה, (כלומר אילו ידע שאפילו על השוגג של עבירה זו צריך קרבן כפרה, לא היה עושה אותה במזיד), הוי שגגה למונבז.","199","","4155","True","True","False","","149","95.86.87.239","0","25635","שבת|סט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);