var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25610;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25610","0","מדוע הירושלמי לא התקשה בקושיית הבבלי?","15/12/12 20:44","ב טבת","תשע"ג","20:44","הראל","הזורע והחורש: מכדי מכרב כרבי ברישא ליתני חורש והדר ליתני זורע תנא בארץ ישראל קאי דזרעי ברישא והדר כרבי

הקושיה הנ"ל שבבבלי לא מובאת בירושלמי, אולי בגלל שהירושלמי "בארץ ישראל קאי" ולכן היה ברור לירושלמי שאין קושי בדברי המשנה.

אך עיון בירושלמי מגלה שגרסת הירושלמי למשנה היתה כנראה שונה:

לכל דבר שהוא להניית קרקע חייב משום חורש החופר החורץ הנועץ המדייר המעדר המזבל המכבד המרבץ המפעפע גושים המברה בחרשים המצית את האור בחישת קנים ובאג' תמרים וכר' זעירא אמת המי' שהיא מכשר' צדדיה לזריעה המסקל הבונ' מדריגו' הממלא את הנקעים שתחת הזתים והעושה עוגיות לגפנים וכל דבר שהוא להניי' קרקע חייב משום חורש (...)
כל דבר שהיה מבחיל את הפירי חייב משו' זורע הנוטע המבריך המרכיב המקרסם המזרד המפסל המזהם המפרק המאבק המעשן המתלע הקוטם הסך והמשקה והמנקב והעושה בתי' וכל דבר שהוא להבחיל את הפירי חייב משום זורע זעורא רב חייא בר אשי בשם כהנא הנוטע בשבת חייב משום זורע

ואכן כך הגרסה בכת"י קויפמן למשנה כמצורף כאן [ומובא פה] (וכך אף בכת"י פארמה המובא פה).

וכאן עולה אולי השאלה - האם יש מקום ל"פלפול" בבבלי, שהרי אולי גרסת המשנה שעמדה מולם היתה פשוט שגויה?","46","jpg","4160","True","True","False","","1129","84.228.217.169","0","0","שבת|עג ע"ב","0-jpg"),new Message("25612","25610","לא","15/12/12 21:48","ב טבת","תשע"ג","21:48","עלי","חבל שאינך שומע קורס מבוא לתלמוד באוניברסיטה. לו שמעת ידעת שהגירסה של המשנה בארץ ישראל - לפחות באיזור מסוים היתה שונה מזו שבבל. הדבר הוא תוצאה של אופן העבודה החקלאית השונה בין הארץ לבבל, וכבר נכתבו על כך דברים רבים וידועים ואכמ"ל.
תוכל לשאול את אחד המורים באוניברסיטה העברית ויסבירו לך
( אני שומע חופשי בקורס המבוא של פרופ' דוד רוזנטל, ומן הסתם הוא ישמח להסביר לך ולהפנותך למאמרים ולספרים המתאימים ).","209","","4160","True","True","False","","250","95.86.125.44","0","25610","שבת|עג ע"ב",""),new Message("25615","25610","מניין הקביעה איזוהי הגירסה השגוייה?","15/12/12 23:03","ב טבת","תשע"ג","23:03","דוד כוכב","המצאותו של רבי בא"י אין בה די בכדי לקבוע שגרסת הירושלמי בהכרח תמיד נכונה יותר מנוסח הבבלי.","125","","4160","True","True","False","","117","212.76.105.35","0","25610","שבת|עג ע"ב",""),new Message("25613","25612","מה לא?","15/12/12 21:53","ב טבת","תשע"ג","21:53","הראל","לא הבנתי מה ענית/הגבת.

ספציפית לגבי הערתך זו - "הגירסה של המשנה בארץ ישראל - לפחות באיזור מסוים היתה שונה מזו שבבל" - ידעתי גם ידעתי (שכת"י קויפמן הינו הנציג השלם המובהק ביותר של מסורת הנוסח הארץ-ישראלית של המשנה, הוא משקף את נוסח המשנה כפי שהתפתח בארץ ישראל לאחר חתימתה על ידי ר' יהודה הנשיא).","46","","4160","True","True","False","","275","84.228.217.169","0","25610","שבת|עג ע"ב",""),new Message("25614","25612","ראה מאמרו של הרב זולדן מובא","15/12/12 22:08","ב טבת","תשע"ג","22:08","יהודי_קדום","כאן בביתנו: "חרישה וזריעה בשבת ובשביעית בארץ ישראל ".","233","","4160","True","True","False","","123","79.183.162.228","0","25610","שבת|עג ע"ב",""),new Message("25617","25615","לא מדובר על גירסה שגויה","16/12/12 07:44","ג טבת","תשע"ג","07:44","עציוני","הבדלי נוסח (במשנה, בתפילה ועוד) אין פירושם שאחד הנוסחים הוא שגוי. מדובר בטקסטים שעברו בעל פה וחלק מן המעבירים פירשו, שינו והכניסו את מסורותיהם לתוך הטקסט. רבי אמנם ערך את המשנה, במובן של ניפוי גירסאות וסידורן, אך עדיין הסתובבו בשטח נוסחאות שונות שאף אחד מהן לא יותר "נכון" ממשנהו, אלא כל אחד משקף מסורת אמיתית שעברה.","159","","4159","True","True","False","","380","212.150.66.161","0","25610","שבת|עג ע"ב",""),new Message("25624","25617","נכון, כך טענתי","16/12/12 13:17","ג טבת","תשע"ג","13:17","דוד כוכב","- שאי אפשר לקבוע שגירסת הבבלי שגויה.
ולא תמיד שתי הגרסות אמת. לפעמים יש גירסות שהן פשוט שגויות.
וכדברי ר' זירא במסכת חולין דף קמא סוף ע"א: "כל מתניתא דלא תניא בי רבי חייא ובי רבי אושעיא - משבשתא היא". ובמסכת קידושין דף מז ע"ב: "ותסברא הא מתרצתא? הא משבשתא היא". ובמסכת גיטין דף עג ע"א: "כיון דקשיא רישא אסיפא, לא איתמר בי מדרשא ומשבשתא היא".","125","","4159","True","True","False","","118","212.76.105.35","0","25610","שבת|עג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);