var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25559;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","50"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25559","0","מדוע 'ארבעים חסר אחת', ולא 'שלושים ותשע'","12/12/12 12:08","כח כסלו","תשע"ג","12:08","עקיבא","א. הקב"ה ברא גם את המנוחה, לפי המדרש הידוע 'מה היה חסר העולם? מנוחה, באה שבת באה מנוחה' וכו', ולכן כביכול היא מלאכה שהקב"ה ברא, ומלאכה זו כמובן לא נאסרה בשבת.
ב. בחסידות - זה שאנחנו צריכים לעשות מלאכה ולא כל העולם מושלם, זה מצד החסרון של העולם, שה' ברא אותו חסר, ותפקידנו בעולם הוא לעבוד ולטרוח ולהשלים אותו, לכן צריך לעבוד ולפעול ולעשות, לכן המלאכות חייבות להיות 'חסר', כלומר, בשביל שנעשה ונשלים אנחנו את העולם, ה' ברא אותו חסר.
ג. שלושים ותשע מלאכות הם בגלל קללות אדם הראשון, שהתקלל לעשות מלאכה (בזעת אפיך תאכל לחם), והם כנגד ל"ט מלקות, שעליהם כתוב בתורה ארבעים, ומחסרים אחת (אולי בגלל זה התחילו במלאכות מ'סידורא דפת')
ד. יש ארבעים פסוקים שכתוב בהם 'מלאכה' שכתובים בתורה (שבת מט ע"ב), והמשנה מחדשת, שזה חסר אחת, שלא כל הארבעים כלולים במלאכות, אלא יש מלאכה שכתובה בתורה ולא כלולה במלאכות אסורות בשבת.שלושים ותשע מלאכות הם כנגד שלושים ותשע מלאכות שכתובות בתורה, ויש עוד פעם נוספת שכתוב 'מלאכתו', לגבי יוסף ש'ויבוא לעשות מלאכתו', והגמרא דוחה שהכוונה שם לעשות צרכיו עמה, ולכן זה חסר אחת, כי בעצם יש ארבעים אזכורים בתורה של המילה מלאכה.
ה. התנא התבטא כאן כמו שהתבטא במסכת מכות 'ארבעים חסר אחת', ושם התבטא כך משום שבתורה כתוב ארבעים והורידו אחד, כי דרשו במספר ארבעים, מספר הסמוך לארבעים (מכות כב ע"א)","106","","4163","True","True","False","","5671","192.117.162.62","0","0","שבת|עג ע"א",""),new Message("25561","25559","יפה מאוד וראה גם כאן:","12/12/12 15:00","כח כסלו","תשע"ג","15:00","amdavid","דרך צחות הלשון הוא למנות מן המספר העגול לאחור, כשמגיעים קרוב לו

משום שיש מלאכה אחת שמותרת גם בשבת","175","","4163","True","True","False","","658","80.178.239.20","0","25559","שבת|עג ע"א",""),new Message("25570","25559","ב. וכן בספר תפארת ישראל למהר"ל פרק ב","12/12/12 16:26","כח כסלו","תשע"ג","16:26","דוד כוכב","ובמדרש (תנחומא תזריע) שאל טורנוסרופס הרשע איזה מעשים נאים של הקדוש ברוך הוא או של בשר ודם אמר לו של בשר ודם אמר לו טורנוסרופס הרשע ראית השמים והארץ יכול האדם לעשות כיוצא בהם אמר לו רבי עקיבא לא תאמר לי בדבר שהוא למעלה מן הבריות שאין שולטים עליו אלא אמור דברים שהם מצוין בבני אדם אמר לו למה אתם מולים אמר לו אני הייתי יודע שעל דבר זה אתה שואלני ולכך הקדמתי ואמרתי לך שמעשה בני אדם נאים משל הקדוש ברוך הוא הביא לו רבי עקיבא שבלים וגלוסקאות אמר לו טורנוסרופס הרשע אם הקדוש ברוך הוא רוצה במילה למה אינו יוצא הולד מהול ממעי אמו אמר לו רבי עקיבא ולמה טיבורו יוצא עמו והוא תלוי בבטנו ואמו חותכתו ומה שאתה אומר למה אינו יוצא מהול שלא נתן הקדוש ברוך הוא המצות אלא לצרף האדם בהם לכך אמר דוד כל אמרת אלוה צרופה ע"כ.
וביאור זה כי טורנוסרופס היה סבור כי מעשה האדם פחותים מן מעשה הטבע במה שהטבע פעל אלהי, לכך אמר שהמילה היא יותר פחותה מן הערלה שהיא מעשה הטבע שפעל השם יתברך ואלו המילה מעשה האדם. והשיב לו שאין הדבר כך כי מעשה האדם במה שהוא פעל האדם שהוא בעל שכל יותר במדרגה מן הטבע שהוא כח חמרי בלבד וכמו שהוכיח לו מן החטים שהוא פעל הטבע והוא חסר עד שיושלם על ידי אדם השכלי שמזה תראה כי פעל השכל הוא על הטבע. והוסיף עוד לשאול אם כן למה אין התינוק יוצא מהול אחר שהשם יתברך חפץ במילה ואינו רוצה כלל בערלה, כי עדיין חשב אף כי פעל האדם הוא יותר במעלה במה שהוא פעל האדם בעל שכל, מכל מקום אין לומר שפעל הטבע הוא בחסרון ואם היה חפץ במילה והערלה היא רע אם כן למה לא השלים השם יתברך את הטבע ויצא התינוק ממעי אמו מהול. ודבר זה לא יספיק התשובה מן החטים, שאף כי הגלוסקא פעל בעל שכל יותר נבחר מכל מקום גם השבלים שהם מעשה הטבע טובים רק שפעל בעל השכל יותר משובח אבל אין לומר שפעל הטבע הוא חסר. ועל זה השיב כי בודאי פעל הטבע הוא חסר גם כן כמו שתראה כי התינוק יוצא עם הטיבור והאם צריכה לחתכו עד שתראה מזה כי הטבע אין בו השלמה, וא"כ אין זה קשיא מה שיוצא התינוק עם הערלה כי אין פעל הטבע בשלמות כי אלו היה פעל הטבע בשלימות לא היה במעשה הטבע שנוי שהדברים אשר בהם השלימות אין שנוי בהם, אבל אין בו השלמה בפרט אל האדם השכלי שיש לו מעלה על הטבע מצד השכל.


(בראשית ב, ג) אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.","125","","4163","True","True","False","","428","164.138.120.23","0","25559","שבת|עג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);