var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25515;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25515","0","מומלץ מאוד לקרוא את מאמרו של הרב","10/12/12 08:32","כו כסלו","תשע"ג","08:32","יהודי_קדום","אביהוד שורץ בדין "תינוק שנשבה" במדור להעמיק.

וכן את הדיון באשכול "עם הדומה לחמור" של הרב כוכב על מסכת נידה יז. שהתפתח לכיוון "תינוק שנשבה".
כך שם הבאתי:
כשיש שבוי ודאי יש שובה אז חובה לשאול:

1. מי שבה את תינוקותינו?

2. מדוע קוטמים את כל אמירת חז"ל שהיא: "תינוק שנשבה לבין הנכרים"?

3. האם כל חילוני נחשב תינוק שנשבה? כאן במדינת ישראל? מדינת היהודים?

אומר כך: כל יהודי במדינת ישראל שהגיע לגיל בינה - גם אם אבותיו לא שמרו מצוות כלל- הרי יש לו מושג, גם אם קלוש, מהי תורה, מהי שבת וכו' ואם הוא בוחר לתעות אינו יכול להיחשב תינוק שנשבה. ובעצם גם אם הוא בגולה ושמע על יהדות ובחר לתעות - אינו יכול להיחשב תינוק שנשבה.

אמירה על חילוני שהוא תינוק שנשבה היא מריחה - וכמו כל בעיה אם לא מכירים בה אי אפשר לפותרה.

בואו נשאל חילוני כנ"ל האם הוא מרגיש שבוי, אני משוכנע שרוב התשובות יהיו "כן, אני שבוי במדינה דמוקרטית בידי החרדים החומיינים האלה".

אחזור לשאלה החשובה בעיניי: מי השובה? גם כאן תשובתי ברורה - אופי השלטון החילוני במדינת ישראל המנהיג אט אט אבל בהצלחה את השנאת הדת היהודית (איני בטוח שהוא נוהג כך לגבי דתות אחרות) והחרדים במיוחד, בני הישיבות וכו'.
האמצעים לכך רבים ועוטפים את התינוק שעתיד להיחשב אח"כ ע"י הפוסחים על שתי הסעיפים כ"תינוק שנשבה": טלויזיה המקרינה וחושפת כל נפש לכל תרבות וחינוך שליליים האפשריים, ספרי לימוד, הפיכת בנימין זאב הרצל ל"חוזה המדינה" (ואולי בגלל זה כך היא נראית?), חתונה של חילוניים, גם כשרב מסדר את החופה, יאמר עליה ה' ישמור. (אגב אני לא הולך לחתונות קרובי משפחה חילוניים גם בקרבה של גיס) וכל אחד יכול להמשיך בתיאור רחובות הערים וכו'.

להציל את השבויים מידי המדינה נראה לי לצערי קשה ביותר אבל אולי אפשר שכל אחד יציל אחד או שניים ויקרבם.
היו דראו במדינה "אתחלתא דגאולה" ורוממו את החילוניים והדברים ידועים. נראה לי שהיתה זו נבואת שוא.

וברור לי שלא ניתן להחיל הגדרה מכל סוג שהוא באופן גורף על כל חילוני וחילוני ושכל אחד חייב התייחסות פרטית.","233","","4164","True","True","False","","1241","79.183.162.228","0","0","שבת|סח ע"א",""),new Message("25517","25515","אתה מעקר את דין תינוק שנישבה מעיקרו","10/12/12 10:25","כו כסלו","תשע"ג","10:25","Almuaddib","מדוע תינוק שנישבה לבין הנכרים פטור?


שים לב שדינו של תינוק שנישבה לבין הנכרים, והגדיל, זהה לדינו של מי שנתגייר על ידי שלושה בין הגוים.

אצל שניהם, הסיבה היא שאין הם יודעיםמהי שבת ומהם דיניה.



כאשר אתה מדבר על מי שגדל וחונך בישראל של היום כחילוני לכל דבר, הידיעה שלו על קיומה של שבת ועל חובותיה, משולה לידיעה שלי על מנהגי מילת הנשים בשבטים הפראיים בסודן.

כלומר - מדובר בידע אינפורמטיבי בלבד, בלי ההבנה של המחוייבות.


העובדה שמישהו יודע שבמדינת ישראל יש יהודים מאמינים, וכי יהודים אלו שומרים בשבת על הלכות כאלו ואחרות, אינה מוציאה אותו מגדר של תינוק שנישבה לבין הנכרים.




אבל אם עודך מחזיק בדעתך זו, מדוע אתה עוצר כאן? יש משמעות הלכתית ברורה לדבריך, ולפיהם חל על החילונים הללו דין מורידין ואין מעלין.

האם אתה פוסק לרופא שאסור לו לחלל שבת כדי להציל יהודי חילוני מדין זה?","107","","4164","True","True","False","","206","84.229.12.32","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25650","25515","כתבת:"היו דראו במדינה "אתחלתא דגאולה"...","17/12/12 09:57","ד טבת","תשע"ג","09:57","בן הזמנים","נראה לי שהיתה זו נבואת שוא."

ולא הבנתי, מה ענין זה אצל זה? וכי מפני שחטא ישראל, אין זו גאולה?
וכי בימי השופטים, ובימי ירבעם ואחאב, אחז ומנשה, שעזְבוּ ישראל אֶת ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתָם הַמּוֹצִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים מֵאֱלֹהֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לָהֶם וַיַּכְעִסוּ אֶת ה', וכי אז בגלות היינו?

אלא כל זמן שישראל נתונים בארץ אויביהם, ומסורים להם לעשות בהם כטוב בעיניהם - גלות קרינא ביה;
וכל זמן שיושבים על אדמתם ואין כל אומה ולשון שולטת בהם - גאולה קרינא ביה.
ועכשיו, שא סביב עיניך וראה - אע"פ שחטא ישראל - כולם נקבצו באו לך, כעב תעופינה וכיונים אל ארובותיהם, מזרה ישראל קבצם והשיבם על אדמתם, היינו כחולמים, ארץ ישראל נותנת פירותיה בעין יפה - ואין לך קץ מגולה מזה!
ומובטחים אנו ע"י נביאינו שעוד "יערה עלינו רוח ממרום", ויסיר את לב האבן מבשרנו, ומארבע רוחות תבוא הרוח ותפח בהרוגים האלה - אשר רוח אין בהם - ויחיו. במהרה בימינו אמן.","280","","4157","True","True","False","","123","212.76.105.35","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25526","25517","71 פעמים חלילה לדבר על מורידין. בפירוש","10/12/12 11:54","כו כסלו","תשע"ג","11:54","יהודי_קדום","כתבתי " להציל את השבויים מידי המדינה נראה לי לצערי קשה ביותר אבל אולי אפשר שכל אחד יציל אחד או שניים ויקרבם.
ולא נכון שהידיעה שלך על מילת נשים וכו' זהה לחובת היהודי לדעת את יהדותו - אתה לא סודני!","233","","4164","True","True","False","","167","37.26.146.223","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25550","25517","הרמב"ם פוסק שדי "בידע אינפורמטיבי בלבד"","10/12/12 21:52","כו כסלו","תשע"ג","21:52","יהודי_קדום","כדי שיהודי ייצא מגדר "תינוק שנשבה" וכבודו אומר ההיפך עד כמה שדעתי העניה מגעת:

משנה תורה - ספר הקרבנות-הלכות שגגות - פרק שני ס' ו':
"כל המחוייב חטאת קבועה על שגגתו ועשה בשגגה ונודע לו אחר שחטא אע''פ שלא היתה לו ידיעה בתחלה שזה חטא הוא הרי זה חייב חטאת. כיצד תינוק שנשבה לבין העכו''ם וגדל והוא אינו יודע מה הם ישראל ולא דתם ועשה מלאכה בשבת ואכל חלב ודם וכיוצא בהן. כשיודע לו שהוא ישראל ומצווה על כל אלו חייב להביא חטאת על כל עבירה ועבירה וכן כל כיוצא בזה:"

ואני אומר: עאכו"כ יהודי בימינו הבוחר לתעות שאינו יכול להיחשב תינוק שנשבה ולכן כן יתחייב על כל עבירה ועבירה !!!

למה להחיל על אחינו החילוניים האהובים את הקולות שהוא כותב:

"מדובר בידע אינפורמטיבי בלבד, בלי ההבנה של המחוייבות."
הרי מאמירה זו יוצא שעלינו לדון אותם כתינוק שנשבה !

למה?

אנה נבוא אם נקבל את עמדתו ונלמד זכות על חילוני המכיר ויודע מהי שבת וכו'?
אם נבוא שם אנה נלך?

מי אנו בכלל שנפטור יהודי מקיום מצוות כי הוא "..גדל וחונך בישראל של היום כחילוני לכל דבר, הידיעה שלו על קיומה של שבת ועל חובותיה, משולה לידיעה שלי על מנהגי מילת הנשים בשבטים הפראיים בסודן."?

גם אני אזכיר לכבודו למה מובילה דרך ה"תחשבות, ההבנה" וכו' :
ישנם חילוניים שאינם מלים את בניהם כלל אם כי יש ביניהם שעדיין נוהגים ל"חומרא" ומלים אצל רופא בהרדמה .
כמה יהודים בכל הדורות נרצחו במוסרם נפשם על קידוש ה' כדי לקיים מצוות ומילה בכללם?
ודאי שהבנת היתר הזו לעוברי עבירה מסייעת בידם, אין לי ספק בכך.

גם אין לי ספק שעלינו למצוא דרך לקרב באהבה כל חילוני כדי לעצור את המגפה ואח"כ למנוע את הסחף השורף הזה ודומיו - אבל בשום אופן אין לקבל בהבנה כל הליכה הנוגדת את ההלכה.

אני רואה ברמב"ם לעיל גם סתירה למסקנה אליה חותרת שאלתו (בהקשר כל מה שכתב): "מדוע תינוק שנישבה לבין הנכרים פטור?" .

הרמב"ם לא פוטר !","233","","4164","True","True","False","","185","79.183.162.228","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25551","25550","אתה מעמיס על הרמב"ם את דעותיך שלך","10/12/12 22:42","כו כסלו","תשע"ג","22:42","Almuaddib","הרי ציטטת בעצמך:
"...כשיודע לו שהוא ישראל ומצווה על כל אלו חייב להביא חטאת על כל עבירה ועבירה וכן כל כיוצא בזה:"


כאשר אתה מדבר על יהודי שגדל בסביבה חילונית היום, הוא יודע שהוא ישראל, אך אינו יודע שהוא מצווה בכל אלו. יתר על כן, הוא בטוח שאינו מצווה, משום שלפי מה שחינכו ולימדו אותו, אלו דברים שאינם שייכים אליו. לפי מה שלמד - גם אתה ואני איננו מחוייבים בכך, אלא מדעתנו שלנו החלטנו לדמיין שאנו חייבים בכך.

הרמב"ם עצמו דורש לא רק ידע אינפורמטיבי, אלא גם ידיעה שהוא מצווה על כל אלו. חילוני מצוי לא יודע שהוא מצווה. ההיפך, הוא יודע שאינו מצווה, ובטוח שגם אחרים אינם מצווים.


לגבי הערותיך על מילה, אין הן מעידות אלא עליך. סהדי במרומים שאינני יודע "איזה מזל" נפל בחלקה של מצווה זו, שלא זכור לי שלמדתי שהיא עדיפה על איסור אכילת שקצים ורמשים, או איסור זנות, אך עינינו הרואות שגם אלו הדשים בעקבם איסורים ומצוות חשובים, מלים את בניהם כדת.
נפלאה ממני הסיבה לכך, משום שאם אתה שואלני, אינני מסוגל להבין מצווה זו כלל ועיקר. אלמלא הייתי מצווה, לא הייתי עושה זאת. האדם הנאור שבנו מצטמרר למשמע ידיעות על מילת נשים בעולם המוסלמי, ומקבל בהבנה את מילת התינוקות הזכרים שלנו - רק מסיבה דתית. אין שום סיבה אחרת לקבל זאת.


ואני שב וחוזר: אם, לשיטתך, חילוני אינו תינוק שנישבה, איך אתה מתעלם מהמצווה של מורידין ואין מעלין? בלי פסיקתו החדשנית והנועזת של החזון איש, היינו נמצאים בדילמה הלכתית קשה ביותר!","107","","4164","True","True","False","","193","77.127.30.189","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25556","25550","שלש דרגות בתינוק שנשבה","12/12/12 09:48","כח כסלו","תשע"ג","09:48","דוד כוכב","כפי שעולה מהסוגיה יש ג' דרגות בתינוק שנשבה:

א. המכיר את התורה לאשורה.

ב. תינוק שנשבה גמור שלא שמע מעולם על התורה ולא יכל ללומדה - תינוק שנשבה כזה נחשב ל-אנוּס ופטור מקרבן.

ג. דרגת הביניים - שהתחנך שלא כדרך התורה, אבל היתה לו אפשרות מסויימת להגיע לאמת.
לרבי יוחנן ור"ש לקיש גם זה נחשב לאנוס.
אך נפסק להלכה כרב ושמואל שאמנם אין זה מזיד כי דרך רוב בני אדם להתמיד באורח שחונכו בו. אך זה נחשב לחטא בשוגג וחייב להביא קרבן כפרה. ממש כמו רוצח בשוגג שגולה משום שלא נזהר מספיק.","125","","4162","True","True","False","","150","164.138.120.23","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25594","25550","הרמבם בפרוש אומר שלא די בידע אינפורמטיבי","13/12/12 19:25","כט כסלו","תשע"ג","19:25","בן הזמנים","ראה בהלכות ממרים פ"ג

א מי שאינו מאמין בתורה שבעל פה, אינו זקן ממרא האמור בתורה, אלא הרי הוא בכלל המינים, ומיתתו ביד כל אדם. [ב] מאחר שנתפרסם שהוא כופר בתורה שבעל פה--מורידין ולא מעלין, כשאר המינים והאפיקורוסין והאומרין אין תורה מן השמיים והמוסרים והמשומדים: כל אלו אינן בכלל ישראל, ואינן צריכין לא עדים ולא התראה ולא דיינין; אלא כל ההורג אחד מהן, עשה מצוה גדולה והסיר מכשול.

ב [ג] במה דברים אמורים, באיש שכפר בתורה שבעל פה ממחשבתו, ובדברים שנראו לו, והלך אחר דעתו הקלה, ואחר שרירות ליבו, וכפר בתורה שבעל פה תחילה; וכן כל הטועים אחריו.

ג אבל בני אותן הטועים ובני בניהם, שהדיחו אותם אבותם ונולדו במינות, וגידלו אותן עליו--הרי הן כתינוק שנשבה לבין הגויים וגידלוהו הגויים על דתם, שהוא אנוס; ואף על פי ששמע אחר כך שהיה יהודי, וראה היהודיים ודתם--הרי הוא כאנוס, שהרי גידלוהו על טעותם. כך אלו האוחזים בדרכי אבותיהם שתעו. לפיכך ראוי להחזירן בתשובה, ולמשוך אותם בדרכי שלום, עד שיחזרו לאיתן התורה; ולא ימהר אדם להורגן. עכ"ד


אני חושב שברור שהחילונים בימינו עונים להגדרה זו: בני הטועים ובני בניהם שיודעים שהם יהודים וראו היהודים ודתם, ואעפ"כ הרי הם כאנוסים, כי גדלום על טעותם, ודרך האדם להמשך אחר מה שלמדוהו בנעוריו, ולכן אע"פ שרואה את היהודיים ודתם, חושב הוא שהם הטועים והוא הצודק, ואין להאשימו בזה, אא"כ מרשיע הרבה.","280","","4161","True","True","False","","238","164.138.120.23","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25558","25556","נא ירחיב מעט","12/12/12 10:20","כח כסלו","תשע"ג","10:20","המכריע","בעניותי לא ראיתי כל זאת בסוגיא.

ההוא שיודע כל התורה לאשורה, תינוק שנשבה קרית ליה?
אם הכוונה שנשבה ובכל זאת אחר כך זכה ולמד, הרי סיפור שבייתו הוא כעת ענין רק לספרי סיפורים, לא להגדרה הלכתית. גם ריב"ח הוא תינוק שנשבה.

הסוגיא לכאורה מדברת על תינוק שנשבה גמור, ודוקא שם פליגי אמוראי.

לגבי דרגת הביניים, זו סברא מחודשת מאד של כמה מרבותינו בדור שלפני השואה כשהתחדשה בעמינו מציאות כואבת זו, כשבני בניהם של פריצי עמינו המתייונים המשכילים הגיעו לבגרות, ונתקיימה בהם מחשבת זקניהם ורבותיהם להשכיחם תורתך, וחידשוה כמובן כדי להקל בדינם של אחינו הטועים שלא קיבלו חינוך יהודי.

עכ"פ זו סברא מחודשת שמי שכן יודע וכן רואה בסביבתו יהודים שומרי תורה ומצוות, בכל זאת כיון שאדם נמשך לחלוטין אחר חינוכו, ובדרך הטבע הוא משועבד לגמרי לדיעות על ברכיהן הוא חונך, ממילא כל מה שהוא רואה וכביכול יודע, אין לזה קשר אליו וזה מושלל אצלו על הסף, יש לדון להגדירו כתינוק שנשבה. ודומני שבשעתו רבים לא קיבלו זאת, אלא שבסופו של דבר נתקבלה (למיטב דלות ידיעתי) הגישה הזו.","199","","4162","True","True","False","","173","95.86.87.239","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25560","25558","כדאי לקרוא","12/12/12 12:32","כח כסלו","תשע"ג","12:32","עם הארץ","כאן","248","","4162","True","True","False","","231","184.32.252.20","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25562","25558","הרחבה","12/12/12 15:07","כח כסלו","תשע"ג","15:07","דוד כוכב","א. אכן בדרגה הראשונה הכוונה למי שאינו כלל בגדר תינוק שנשבה. דרגתו אפס בסולם ה"תינוקיות שנשבתה". והכוונה היתה לשלש דרגות בענין תינוק שנשבה.

ב. ג. הסוגיה איירי בסתם תינוק שנשבה, ללא פירוט.
מעתה הגע עצמך, אי איירי במי שמעולם לא עלה על בדל אזניו שם ישראל ואלקיו, מאי טעמייהו דרב ושמואל? הלא ודאי שאנוס גמור הוא. וכי יכול סתם אדם לגלות את אלקיו כאברהם אבינו וכליותיו ילמדוהו תורה? וכי יכול לעשות כמלך הכוזרים להביא לפניו את חכמי כל הדתות? ופה דיינינן במי שאפילו לא שמע את שֶׁמַע היהודים.

לכן צ"ל דהסוגיה מיירי במי ששמע את שֶׁמַע ישראל, כסתמא דעלמא דזמן יציאת מצרים, ככתוב: (שמות טו, יד-טו) שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת. אָז נִבְהֲלוּ אַלּוּפֵי אֱדוֹם אֵילֵי מוֹאָב יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד נָמֹגוּ כֹּל יֹשְׁבֵי כְנָעַן. וכתיב (יהושע ו, כז) וַיְהִי ה' אֶת יְהוֹשֻׁעַ וַיְהִי שָׁמְעוֹ בְּכָל הָאָרֶץ. וטעמא דרב ושמואל שהיה לו לברר ללמוד ולגלות, ולא למד.
בדומה לזה כתב בקובץ מאמרים א' (?) דמהאי טעמא שייך לצוות להאמין.","125","","4162","True","True","False","","143","164.138.120.23","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25567","25562","לאו דווקא","12/12/12 15:51","כח כסלו","תשע"ג","15:51","כדי","דהנה מה שחייבה התורה עונש על עבירה במזיד הוא משום שיש לו תרתי לריעותא: רצון לעשות "מעשה" העבירה גופיה (ולכן מתייחס אחריו), וגם רצון לעשות עבירה. ובשוגג דעלמא דפטרה התורה מעונש המזיד, חסר בפרט השני, דהיינו שאמנם כן מתכווין לעשות "מעשה" העבירה, אך אינו מתכוון לעבירה (בד"כ מחמת חסרון ידיעה, שאינו יודע שזהו מעשה עבירה). ובאונס דקיל דפטור לגמרי מכל וכל (כדאיתא נדרים כז.) היינו משום דלא מבעיא דרצון לעבירה אין כאן, אלא גם רצון לעשות מעשה העבירה אין כאן, שהרי הוא כפוי על כך , ואף שעושהו, אין הוא מיוחס אחריו.
והשתא ניחזי אנן תינוק שנשבה למאי דמי. ובפשוטו דווקא יותר דומה לשוגג מאשר לאנוס, שהרי גם הוא כשעשה מעשה עבירה, בוודאי מתכווין הוא ל"מעשה" (ככל אדם שמסתמא מתכווין למעשה שעושה. למעוטי שוטה שאינו מתכווין. ויתכן שזהו טעם הפטור בשוטה בכל דוכתא דאינו בר דעת, דדמי לאנוס, שכיוון שאינו מתכוון למעשה, אינו מתייחס אחריו. ויל"ע), אלא שבוודאי אינו מתכווין לעבירה.
אולם כד דייקינן ניחזי דקיל טפי, דהנה מה שחייבה תורה עונש כל דהו אף על השוגג (עי' רש"י קידושין יב. ועי' רש"י סנהדרין נז. וכו' ואכמ"ל) נראה שהוא משום דשוגג בד"כ הוא מחמת חסרון ידיעה - או משום שידע ושכח או משום שלא ידע מעולם, וחסרון ידיעה היא סיבה גרועה לפטור מעונש וכמ"ש שגגת תלמוד עולה זדון. וזכר לדבר, מ"ש המרדכי ופסקו בשו"ע סי' יו"ד (סי' צח ס"ב) דספק הבא מחסרון ידיעה לא חשיב ספק, כיוון דדעת שוטים אינו כלום. ולכן, נהי דלחייבו ממש מיתה או מלקות לא נוכל כיוון שסוף סוף לא התכווין לעבירה, מ"מ חייבתו התורה עונש כל דהו על זה גופא שלא ידע שעושה מעשה עבירה, דהוה ליה למידע.
ולעומת זאת, תינוק שנשבה קיל טפי מהבחינה הזאת, דבחסרון ידיעתו אין כלל אשמה, דלא הו"ל כלל למידע (ודומה למה שחילק שם הט"ז בדינא דמרדכי הנ"ל בין היכא שהוא לא יודע להיכא דכו"ע לא ידיע דיודה המרדכי ע"ש).

נמצא א"כ דתינוק שנשבה יצא מכלל אנוס ולכלל שוגג לא בא. יצא מכלל אנוס - כיוון דעכ"פ יש לו כוונה ל"מעשה" העבירה, וה"מעשה" מתייחס אחריו, וכנ"ל. ולכלל שוגג לא בא - כיוון שבניגוד לשוגג, לתינוק שנשבה אין כלל תפיסה על חוסר ידיעתו.

וכיוון שכן נחלקו רב ושמואל ור"י ור"ל למה לדמותו, לזה או לזה.


הערה: בחלק מן פרטים שכתבתי, ישנם עוד אופנים באחרונים היאך להבינם ולהסבירם, ובררתי לי רק דרך אחת.","249","","4162","True","True","False","","246","79.176.173.1","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25571","25567","אינו מתכוין למעשה הוי 'אינו מתכוין'","12/12/12 16:35","כח כסלו","תשע"ג","16:35","דוד כוכב","- ומותר לגמרי כפי דקי"ל כרבי שמעון.

וכן מצינו שמתכוין למעשה והוי אונס, כגון במסכת עבודה זרה דף נד ע"א:
"...כגון שאנסוהו עובדי כוכבים והשתחוה לבהמתו דידיה. מתקיף לה רבי זירא: אונס רחמנא פטריה, דכתיב: (דברים כב) ולנערה לא תעשה דבר. אלא אמר רבא...".
ושם בתוספות:
"כגון שאנסוהו עובדי כוכבים והשתחוה לבהמה דידיה - פי' אנסוהו שאמרו להרגו אם לא ישתחוה מאליו אבל אין לפרש שכפפו קומתו בעל כרחו דא"כ הוא לא היה עושה כלום אלא הם עשו מעשה בגופו ואין אדם אוסר דבר שאינו שלו".","125","","4162","True","True","False","","124","164.138.120.23","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25573","25571","לא ידענא מאי קאמרת","12/12/12 17:20","כח כסלו","תשע"ג","17:20","כדי","דמה שהביא מדברי התוס', איני רואה בזה התחלה לקושיא, דיעיין שוב בדבריי למעלה ויראה דאנוס חסר לו הרצון ולכן לא מתייחס המעשה אחריו. ומה מקשה?

ומה שכתב דברי ר"ש לגבי אינו מתכווין למעשה בנידון דידן, דברים תמוהים הם. דלדידך, בכה"ג שאינו מתכווין למעשה כ"ש שיהיה לו דין אנוס, ולפי דבריך הנ"ל יצא שדין אנוס הוא רק לר"ש. וזה לא ניתן להאמר.","249","","4162","True","True","False","","178","79.176.173.1","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25575","25573","השאלה היא מהו אונס","12/12/12 18:03","כח כסלו","תשע"ג","18:03","דוד כוכב","האם יתכן שלא יכל להמנע מלעבור, ואעפ"כ אינו נחשב לאנוס.
'כוונה לעשיית מעשה' בלבד אינה מוציאה מכלל אנוס לכלל שוגג.","125","","4162","True","True","False","","121","164.138.120.23","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25579","25575","ההגדרה הפשוטה לאונס היא","12/12/12 18:11","כח כסלו","תשע"ג","18:11","כדי","שלא עשה את המעשה ברצונו.
שוגג, באשר הוא שם, כן התכוון למעשה וכן עשה את המעשה ברצונו.","249","","4162","True","True","False","","198","79.176.173.1","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25583","25579","ועל כך חלקתי, ומפורש בכה"ג לשון אונס:","13/12/12 01:02","כט כסלו","תשע"ג","01:02","דוד כוכב","בית הבחירה למאירי מסכת מכות דף ט ע"א:
"אף מה שהוא אונס גמור אם נתערבה בו צד פשיעה שגרמה את האונס נהרג שהרי אבימלך כשנאמר לו הנך מת על האשה אשר לקחת אמר הגוי גם צדיק תהרוג הלא הוא אמר לי אחותי היא כלומר ונמצא שאני אנוס הגיעתהו התשובה כי נביא הוא כלומר פשיעתך גרמה לאונס זה שנביא הוא וממך למד שעיניך נתת בה ונתירא על נפשו שנאמר וישאלו אנשי המקום לאשתו וכי אכסנאי שבא לעיר על עסקי אכילה ושתיה שואלין אותו או על עסקי אשתו שואלין אותו אשתך היא או אחותך היא מכאן לבן נח שנהרג אף באונסין הואיל ופשיעה גורמת האונס שהיה לו ללמוד ולא למד".

דף על הדף סנהדרין דף נז ע"א:
"וקשה... בן נח נהרג גם על השוגג... א"כ מה הועיל אבימלך בדבריו...
תירץ הגרח"פ שיינברג שליט"א: אכן בני נח נהרגים גם על עבירות שעשאו בשוגג, אך במקום שהמעשה הוא קרוב לאונס, וכמו במקרה של אבימלך שבכלל לא ידע ששרה היא אשתו של אברהם, בזה גם בני נח אינם נהרגים, ואמת היא טענתו של אבימלך: "בתם לבבי ובנקיון כפי עשיתי זאת".
מה שכתב שהוא רק קרוב לאונס, משום שהיה לו ללמוד.","125","","4161","True","True","False","","148","164.138.120.23","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25600","25579","הבעיה היא מהו רצון ?","14/12/12 10:46","א טבת","תשע"ג","10:46","קותי","אנסו להרוג או להיהרג והרג! כי הוא בחר לחיות ולא להיהרג הרי הרג ברצון
ובכל זאת אנוס הוא ופטור
רוצח שוגג התכוון למעשה מותר ולא לתוצאה האסורה

האם דיני מזיד ושוגג בשבת זהים לדיני רוצח?
בדיני רוצח ישנו שינוי במציאות
בשבת המעשה זה אותו מעשה והתורה החילה עליו איסור בזמן מסויים

העליתי נקודה שהטרידה אותי זמן רב אולי ימצא פתרונה עכשיו","217","","4160","True","True","False","","196","46.116.233.189","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25598","25594","הרמב"ם בפירוש מדבר בפרק שהבאת על הקראים","13/12/12 21:52","כט כסלו","תשע"ג","21:52","יהודי_קדום","ודינם שונה היינו הם כן תינוק שנשבה למרות שהם כופרים בתורה.
לא בהם עוסק הדיון כאן כמו שאינו עוסק בכופר או אפיקורוס שמעצם היותם כאלה לעולם אינם יכולים להיחשב תינוק שנשבה כדבר מובן מאליו.

חילוני בישראל אינו תינוק שנשבה.","233","","4161","True","True","False","","136","79.183.162.228","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25648","25598","ודאי שהוא מדבר על קראים, אך מה ההבדל?","17/12/12 08:47","ד טבת","תשע"ג","08:47","בן הזמנים","כיון שמצאנו שמי שגדל על טעותו נחשב כתינוק שנשבה אע"פ ששמע אח"כ שהוא יהודי וראה היהודיים ודתם, וכל זאת מפני שלא כפר ממחשבתו ובדברים שנראו לו והלך אחר דעתו הקלה ואחר שרירות ליבו, אלא כך חנכוהו מנעוריו וגם כי הזקין לא סר ממנה;
א"כ מה אכפת לי אם טעותו היתה בכפירה בתורה או בפירושה או אפילו בנותנה, סוף סוף כיון שלא מדעתו כפר אלא כך הטעוהו שוביו - הרי הוא תינוק שנשבה והוא כאנוס,
ולא אנוס ממש הוא, אלא קרוב לשגגה, ולדעת ר"י ור"ל פטור מקרבן - כאנוס, ולדעת רב ושמואל צריך להביא חטאת אחת על שגגתו זו - שלא הכיר בדת האמת והצדק.","280","","4157","True","True","False","","86","212.76.105.35","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25649","25598","כבודו מתעקש שלא לכנותם "תינוקות שנשבו"","17/12/12 09:28","ד טבת","תשע"ג","09:28","בן הזמנים","אך להלכה "פוסק" שהם כן כאלו.

הרי הנ"מ למעשה בין תינוקות שנשבו לשלא נשבו, היא: שדין האחרונים - "מורידין ולא מעלין...ואינן בכלל ישראל...וכל ההורג אחד מהן, עשה מצוה גדולה והסיר מכשול."
ואילו דין תינוקות שנשבו הוא - "ראוי להחזירן בתשובה, ולמשוך אותם בדרכי שלום, עד שיחזרו לאיתן התורה."(ממרים ג)

והנה כבודו כתב: " שכל אחד יציל אחד או שניים ויקרבם" "71 פעמים חלילה לדבר על מורידין".

הנה כבר הודית שדינם כ"תינוקות שנשבו", ולאיזה ענין, אם כן, כתבת שאינם כאלה.","280","","4157","True","True","False","","99","212.76.105.35","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25657","25648","ההבדל הוא עצום ומשמעותי ביותר:","17/12/12 18:47","ד טבת","תשע"ג","18:47","יהודי_קדום","הקראים טוענים שיהדותם היא היהדות הנכונה והאמיתית ומזה יוצא שיש בעולמו של תינוק קראי שנולד שתי "יהדויות" ומה יעשה תינוק זה שנולד לתוך "יהדות" קראית ? הרי פשוט וברור שהוא מקבל אותה כיהדות אמיתית ולכן אין לנו להלין עליו כלל - וכי מניין יידע "תינוק שנשבה" זה שעליו לחזור ליהדות אחרת, שלנו, הרי הוא בטוח ששלנו שגויה?
זהו מעמד חדש שיצר הרמב"ם לבני אדם שהכריזו שהם חיים כיהודים, יהדותם היא היהדות האמיתית ושימשיכו באורח חייהם הקראי/צדוקי כל ימי חייהם ואף ינחילו אותו לבניהם וכו'.

כך שמה שכתב הרמב"ם בהלכות ממרים (ג,ג) שהבאתם מתאים רק להם ולא לחילוניים: "...בני התועים האלה ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו במינות וגדלו אותם עליה, הרי הן כתינוק שנשבה לבין הגוים וגדלוהו הגוים על דעתם, שהוא אנוס.".

אפשר להקשות מהלכה זו על הרפורמים ודומיהם אבל לא על החילוניים.","233","","4157","True","True","False","","137","79.183.162.228","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25658","25649","עד היכן נמשיך להיתחשב בחילוניים?","17/12/12 18:55","ד טבת","תשע"ג","18:55","יהודי_קדום","כפי שהבאתי באחת התגובות לעיל בדקתי ומצאתי שתחילת השימוש ב-"תינוק שנשבה" כלימוד זכות על יהודים חילוניים הייתה בגרמניה במאה ה-19 כשעמדה מול הרבנים הדילמא כיצד יש לנהוג להלכה ביהודי שמצד אחד מגיע לביהכנ"ס, מתפלל, עושה קידוש וכו' אך מאידך הוא גם מחלל שבת באופן שנעשה לו כהיתר?

היום זה ברור ומובן מאליו שמעלים יהודים לתורה ואינם נפסלים למניין משום שהם מחללי שבת.

למען הסר ספק: דעתי היא שטוב שכך ונכון הדבר מאוד לעשותו! ולא רק בגלל החשש שיהפכו רפורמים.

אם יקרא כבודו את כל דבריי, גם באשכול הקודם, יווכח שדרכי היא דרכי נועם וקירוב הרחוקים (ראה מה שהבאתי באשכול הקודם שאינני רק נאה דורש) אך אמירתי החלטית: יש לעשות סוף וגבול להתחשבות וללימוד הזכויות על החילוניים ואל נא יושם בפי שוב "מורידין..." חלילה מלחשוב שזו דעתי.","233","","4157","True","True","False","","177","79.183.162.228","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("25659","25650","האם כב' נכח או ראה יהודי אוכל בשר בחלב?","17/12/12 19:03","ד טבת","תשע"ג","19:03","יהודי_קדום","מה ההרגשה מרק לחשוב על כך?
ולמה אני מביא זאת? הנה הסיבה:

יש תכנית בטלויזיה של ישראל - היא "מדינת היהודים" - תכנית לבישול ובה מבשלים בשר בגבינה כדבר שבהיתר וכמובן מאליו.
בכאב אומר לכבודו שזו גם התשובה לשאלה ששאלני בזו הלשון: " ולא הבנתי, מה ענין זה אצל זה? וכי מפני שחטא ישראל, אין זו גאולה?" [על אמירתי "היו דראו במדינה "אתחלתא דגאולה" ורוממו את החילוניים והדברים ידועים. נראה לי שהיתה זו נבואת שוא".]
מה יכולה ליהיות דוגמא טובה יותר לצדקת דבריי על ה"אתחלתא דגאולה" כנבואת שווא יותר משידורי תועבה כנ"ל ואחרים במדינת ישראל?

האם ההולכים בדעת הרב קוק זצ"ל מקבלים את זה חלק מ"הגאולה"? אתמהה!

לצערי אין סוף דוגמאות שאין כאן "אתחלתא דגאולה", וכן, אני מכיר את הטיעון של איילת השחר, והטיעון של אנחנו לא רואים את כל התמונה וכדו' - עברתי את זה ולא עוד!

אני טוען: עד כאן! המקסימום שאני יכול ללכת עם החלת המושג "תינוק שנשבה" על חילוני הוא 'טיעון להפחתת/הקלת העונש' ולא כזיכוי מוחלט!

מעניין אותי לדעת מה דעת הת"ח כאן על חילוניים בישראל אוכלי נבילות וטריפות האם הם תינוקות שנישבו ונברך אותם בתיאבונם? הרי רובם ככולם יודעים שיהודי נחרד רק מהעלאת שמות הטריפות!","233","","4157","True","True","False","","137","79.183.162.228","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("72314","25659","אלו דברי הרב ניסים קרליץ בנידון","13/05/20 21:56","יט אייר","תש"פ","21:56","צביאל","וידוע שהוא לא מהמקלים בשום אופן שהוא בנידונים האלו","264","pdf","1453","True","True","False","","65","37.142.3.87","0","25515","שבת|סח ע"א","0-pdf"),new Message("72386","25659","תינוק שנישבה? תינוק שטרם נפקחו עיניו!","15/05/20 15:34","כא אייר","תש"פ","15:34","קותי","לקב"ה יש סבלנו, מחכה לו עד שישוב, בואו לא נפריע.
אצל תינוק שטרם נפקחו עיניו הולכים בשקט ועל קצות האצבעות.","217","","1451","True","True","False","","105","109.65.31.185","0","25515","שבת|סח ע"א",""),new Message("72325","72314","ראה הפסקה האחרונה בתגובתי שכותרתה","14/05/20 05:02","כ אייר","תש"פ","05:02","יהודי_קדום","מומלץ מאוד לקרוא את מאמרו של הרב.
אשריי שכיוונתי לדעת גדולים.","233","","1452","True","True","False","","427","79.181.138.108","0","25515","שבת|סח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);