var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25235;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","56"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","55"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25235","0","לא יצא בסנדל המסומר בעובי 0.8 מ"מ","02/12/12 09:43","יח כסלו","תשע"ג","09:43","שלמה שטרסברג","אבל לא סנדל המסומר ולא מנעל שאינו תפור (בי''ט) בשבת מ''ט דאיכא כינופיא בי''ט נמי איכא כינופיא תענית צבור איכא כינופיא ליתסר מעשה כי הוה בכינופיא דאיסורא הכא כינופיא דהתירא הוה ואפילו לר' חנינא בן עקיבא דאמר לא אסרו אלא בירדן ובספינה וכמעשה שהיה הני מילי ירדן דשאני משאר נהרות אבל י''ט ושבת כי הדדי נינהו דתנן אין בין י''ט לשבת אלא אוכל נפש בלבד א''ר יהודה אמר שמואל לא שנו אלא לחזק אבל לנוי מותר וכמה לנוי ר' יוחנן אמר חמש בזה וחמש בזה ור' חנינא אמר שבע בזה ושבע בזה ... בסנדל גזרו ביה רבנן במנעל לא גזרו ביה רבנן ...אמר רבי חייא אי לאו דקרו לי בבלאי שרי איסורי שרינא ביה טובא וכמה בפומבדיתא אמרין עשרין וארבע בסורא אמרין עשרין ותרתין אמר רב נחמן בר יצחק וסימניך עד דאתא מפומבדיתא לסורא חסר תרתי: ולא ביחיד בזמן שאין ברגלו מכה:

השאלה שאני שואל היא כללית ונכונה בהרבה מהגמרות אך כאן באה לידי ביטוי חזק
אני מבין סוג של גזרה שנועדה להרחיק מעבירה או מסכנה וכ' אבל להיצמד למקרה שהיה ללא ניתוח הסיבות לאסון או לתקלה לא מוביל לשום מקום

אם הבינו חכמינו שישנה סכנה בסנדל המסומר ולכן בגלל חשש זה יש מקום לגזור, אין מקום לחלק בין סנדל למנעל ובין אם המטרה היא קישוט או אחרת אלא אם נאמר שבגלל שיש קצת מסמרים בקישוט אין סכנה (ואז להדגיש את הסיבה האמיתית)

אם מי הפרה האדומה או אפרה נטמאו בגלל רשלנות שלא בדקו את הספינה לפני שהניחו אותם שם יש מקום לגזור שלא יעביר אדם דברים טהורים או אפר פרה אדומה בספינה או עגלה או כל דבר לפני שיבדוק וכ' לגזור דווקא על ספינה ואולי דווקא בירדן כי כך היה המעשה זה דבר שלא ניתפס ואינו מובן מה ההיגיון שבדבר

ישנם הרבה הוראות והרחקות בנוהל פתיחה באש או בכל דבר שיש בו סכנה וכולם מובנות על היגיון כדי למנוע אסון חלקם חודדו בעקבות אסונות שהיו אבל תמיד המפתח הוא להבין את שורש הבעיה וכיצד היא תיפטר ע"י ההרחקה

האם בעקבות אסון צאלים ב' וכ' ייאסר לירות בסוג מסויים של תותח ובקוטר מסויים ודווקא באזור צאלים כי כך היה המעשה ? התמהה!","205","","4176","True","True","False","","1091","37.60.42.26","0","0","שבת|ס ע"א",""),new Message("25237","25235","ההגיון שונה לחלוטין","02/12/12 12:39","יח כסלו","תשע"ג","12:39","עלי","על זה נאמר יגעתי ולא מצאתי, תאמין שלא יגעת די...
בד"כ כשיש עניין שבהגיון ובאופן החשיבה שהפעלת לא מצאת הגיון, סימן שטעית באופן החשיבה ולכן לא מצאת.
וכנראה שגם כאן פועל כלל זה.
ולתמיהתך, יש להניח :
א. סנדל מסומר הוא פוטנציאלית מזיק כשלעצמו תמיד ( כמו נעלי כדורגל מסומרות ) ועדיף היה בעיני חז"ל שללא לנעול אותו כלל.
ב. אפשר שזה 'מנעל של גויים' וראוי להתרחק גם מזה.
ג. היות והמטרה הבסיסית היא איזכור ( אסון שקרה, סכנה פוטנציאלית וכדו', הרחקה מגוים ), אין עניין להרחיב את הגזירה אלא לצמצמה, ולכן כשמדובר בסנדל מסומר במסמרי נוי אין בעיה וכן במנעל.
ומין הסתם בדרך זו יש לדון בפרטי ההלכה, אעפ"י שבעצם לא דנתי בה כלל...
ואני תמה שחכמי הפורטל שגדולים הם ממני בתורה וחכמה לא ענו לך עד כה...","209","","4176","True","True","False","","231","194.114.146.227","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25239","25235","הגמרא במפורש דנה בשאלתך","02/12/12 15:16","יח כסלו","תשע"ג","15:16","Almuaddib","חז"ל גזרו גזירות מסוגים שונים, ובשל טעמים שונים.


ההשוואה שלך להוראות בטיחות בצבא, היא השוואה לסוג אחד בלבד של גזירות חז"ל - סייגים, גדרות שגדרו חכמים, בחינת ההוראה לנזיר ללכת סחור סחור סביב לכרם.

אולם גזירה זו אינה מסוג זה, וכך כותבת זאת במפורש הגמרא.


הגמרא הרי שואלת במפורש:

אי הכי בחול נמי ליתסר!


וזו, למעשה, שאלתך שלך.
אם מטרת הגזירה היא למנוע מאנשים לנעול סנדלים מסומרים, משום שסנדלים אלו מסוכנים כאשר אנשים נדחקים לצאת דרך פתח צר, וזוהי סכנה שיש להתרחק ממנה, הרי בדומה להדלקת נר בנפט לבן - יש לגזור על כך בכל ימות השבוע, לא רק בשבתות.


אלא גזירה זו היתה מסיבה אחרת.

המאירי מסביר כי גזירה זו היתה כדי למנוע פגיעה בעונג שבת ויו"ט. מאחר והמעשה בסנדלים המסומרים היה חי בזכרונם של אנשים, הרי אם יבואו לנעול סנדל המסומר בשבת, ייזכרו במעשה זה, "ותהי שמחתם עגונה".","107","","4176","True","True","False","","181","77.126.178.160","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25249","25235","דוקא אמרה הגמרא שאין חילוק בין שבת ליו"ט","03/12/12 00:55","יט כסלו","תשע"ג","00:55","דוד כוכב","ולכן הגזירה בהכרח כוללת גם את יו"ט. אבל אינה כוללת יום חול משום שהסכנה בו פחותה שכן ליכא כינופיא.
בדורות המאוחרים יותר רצו להתיר יותר שכן בפועל ראו שאין חשש כל כך. אלא שכל דבר שבמנין צריך מנין אחר להתירו (מסכת ביצה דף ה ע"א). ומכל מקום הגזירה בלא טעמא נותרת רק באופן שבו גזרוה, ובלא הרחבה.","125","","4175","True","True","False","","118","95.86.93.8","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25253","25235","הגיון בריא והבנה פסיכולוגית","03/12/12 09:41","יט כסלו","תשע"ג","09:41","עציוני","צריך להשלים כמה פרטים היסטוריים ואז התמונה תתבהר.
סנדל מסומר היה חלק ממדי החיילים הרומיים. כאשר אדם רואה מישהו הנעול בסנדל כזה, מובן שהדבר יעורר אצלו באופן טבעי חששות והרגשה רעה. עקבות בחול של סנדל מסומר יכולים גם לעורר בהלה ומתוך כך סכנה. חז"ל רצו להימנע מתחושות אלה וגם רצו שיהיה הבדל ברור בין יהודי לרומי.
לכן אסרו חכמים לנעול סנדל הדומה לסנדל הרומי. לא המסמר הוא המסוכן אלא המראה של הסנדל (או של עקבותיו). לכן סנדל או מנעל ששונה מספיק, לא אמור להוות בעיה.
על פי הירושלמי מסביר ר"ש ליברמן, כי בעצם מדובר פה על תקנה משום הסכנה. דא עקא, שאנשים נוטים לזלזל בסכנות. ברגע שאוסרים את הסנדל דווקא בשבת, מתקבע האיסור בתודעת ההמון כחלק מאיסורי שבת וכולם מקפידים עליו הקפדה יתירה. בפועל, מכיוון שלכל אחד היה לכל היותר זוג סנדלים אחד, הוא קנה סנדל כזה שניתן לנעול אף בשבת, וכך למעשה לא היו ליהודים סנדלים מסומרים כלל, אף בחול.
אמנם בעקרון סכנתא חמירא מאיסורא, אך מה לעשות שלא זה המצב בעיני ההמון. פוק חזי כמה משתמשים בטלפון סלולרי תוך כדי נהיגה וכמה משתמשים בו בשבת, אף שזו סכנה וזה איסור דרבנן...
על ידי שיוך האיסור להלכות שבת ומתוך הבנה לאופן בו פועלים אנשים השיגו חכמים את מטרת התקנה - לאף אחד לא היה סנדל הדומה לסנדלי החיילים הרומיים. על מנעלים או סנדלים בגיזרה שונה אין סיבה לגזור.","159","","4175","True","True","False","","507","212.150.66.161","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25370","25235","חזרה לגמרא","06/12/12 10:01","כב כסלו","תשע"ג","10:01","אשרי האיש","עם כל המטען החשוב, שהביאו קודמי, רבני ונכבדי הפורום, על הפסיכולוגיה שעומדת מאחורי הגזירה, על הטראומה שעשתה רושם רב לציבור, יש לדעתי לחזור למהלך הגמ' ולומר, הגזירה נתקנה דווקא בסנדל המסומר או לצורך הענין בספינה עם האפר של הפרה האדומה שמשום שיש חשש, שבכדי למנוע את אותו אסון או כשל, בשנית, יבואו לטלטל ברשות הרבים.
ואסביר. הכלל שמי שנכווה ברותחין נזהר בפושרין נכון גם לפה. הרי אם מישהו יראה את אותו אדם שלא היה מודע לתוצאות של נעילת סנדל או הובלת אפר פרה בצורה הזו, סביר להניח שיחוש להזהירו ואז מתעורר החשש שמא אותו אדם יחלוץ את סנדלו או יוציא מתוך הספינה את האפר ויבוא לטלטלם ברשות הרבים ד' אמות.
הרי זה מהלך הגמ' כבר כמה דפים טובים בכל מה שנאסר לצאת בו כדי שלא יבואו לידי טלטול.
ואולי אוסיף עוד דיוק אחד, שאם לא כן, מדוע נאסר לצאת עם הסנדל? הרי המקרה ארע במערה כשניסו לצאת ממנה . אז אם גוזרים גזירה לפי פרטי המאורע המדוייקים, היה צריץ לומר שאסור לצאת ממערה בסנדל המסומר ...

ההגיון הזה לא קיים לגבי צורות אחרות של מנעלים, או הובלת אפר פרה, שכן באופנים האחרים לא היה אסון/כשל ולכן כנראה אם מישהו יעשה זו כך, לצורך הענין ילך במנעל מסומר או יוביל אפר בקרון, לא יבואו להעיר לו (כי אין לאף אחד טראומה מכך) וממילא הוא לא יבוא לחלוץ ולטלטל.","358","","4172","True","True","False","","172","147.237.70.107","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25238","25237","לפעמים כדאי לקיים מנעו בניכם מן ההגיון","02/12/12 14:42","יח כסלו","תשע"ג","14:42","אלף בית רשי","ולא מן ההגיון העולה מן עלי שזה ככל הנראה הפשט אלא משאלות ההגיון לכאורה של שלמה השואל בשאילתו ורוצה לדמות את הגיונם של חכמינו זכרונם לברכה להגיונם של אנשים בדורינו. זה הרי ברור שלמשל בקשר לפרה אדומה אי אפשר כלל לדחוף מימד של הגיון כי כולה חידוש ואם חכמים מצאו ללמוד ולאסור דבר נוסף ובצורה זו הרי שכך צריך ללמוד ללא צירוף הגיונות","278","","4176","True","True","False","","550","70.52.22.252","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25242","25237","אשמח לשמוע היגיון אחר אך הגיוני","02/12/12 17:59","יח כסלו","תשע"ג","17:59","שלמה שטרסברג","ראשית ברור לי שצריך לצאת מהקופסא ולחשוב מכיון אחר אולם אני מחפש כיוון שיניח את דעתי
א. אם סנדל המסומר הוא פוטנציאל לנזק לא פחות מכך המנעל המסומר
ב. כנ"ל כמו א' ומעבר לכך לא מצאנו שזה היה דרך הליכתם של הגויים ולראיה שכל היהודים עד הגזרה הלכו כך משמע שלא זו הנקודה, ומעבר לכך הגמרא יודעת לכתוב משום לא תלכו כמו הגויים וכ' אם זו הייתה הסיבה
ג. האיזכור הוא כיוון מעניין אשמח למצוא ביסוס לכך","205","","4176","True","True","False","","329","213.151.49.171","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25243","25238","חסמת כל דרך לשאול או להבין","02/12/12 18:01","יח כסלו","תשע"ג","18:01","שלמה שטרסברג","ולא כך היא דרכה של תורה אלא דווקא מתוך השאלות מתבררת הסוגיא בצורה בהירה יותר . אם זו הלכה למשה מסיני ניחא אבל אם זו גזרה דרבנן יש מקום לנסות ולהבין מדוע נגזרה?","205","","4176","True","True","False","","333","213.151.49.171","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25244","25239","נופת צופים , ביחס לפרה אדומה עדיין צ"ע","02/12/12 18:08","יח כסלו","תשע"ג","18:08","שלמה שטרסברג","יישר כוח גדול על דברי המאירי, רמז עלי לכיוון מאין זה באפשרות השלישית בדבריו ואני שמח שכבודו הביא את המאירי שאכן אומר כך בפרוש דבר זה יכול להסביר גם את הגזרה על חוכמה יוונית בזמן החורבן ועוד

עדיין ביחס לכך שהייתה טומאה בספינה ונטמאו מי הפרה האדומה קצת קשה לתלות בכיוון מאין זה וצריך לחפש שם סברה טובה מדוע לגזור דוקא בספינה ובירדן וכ'

בכל מקרה יישר כח גדול, ואם ישנה סברה טובה גם ביחס לפרה האדומה אשמח לשמוע","205","","4176","True","True","False","","356","213.151.49.171","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25257","25239","ע"פ העיקרון של המאירי אבל להפך ועוד","03/12/12 11:17","יט כסלו","תשע"ג","11:17","שלמה שטרסברג","אמר לי חבר שאולי ניתן ללכת ע"פ העיקרון של המאירי שסנדל המסומר בשבת מזכיר את האסון הכבד שהיה

אלא שהסיבה שנאסור סנדל המסומר ודווקא בשבת לא בגלל שיפגע בעונג שבת אלא כזיכרון לדורות למעשה שהיה ולכן דוקא כשזה דומה לתקנה הדבר יזכיר את האסון שהיה לדורות

ואולי יש כאן בדלת האחורית אפשרות לעשות זיכרון למרד בר כוכבא שבאופן ישיר לא היה אפשרות לעשות לו זיכרון בגלל הרומאים ומצאו דרך לזיכרון באופן זה","205","","4175","True","True","False","","313","213.151.49.171","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25248","25244","אל תתן לדימיון להרוג אותך","02/12/12 21:47","יח כסלו","תשע"ג","21:47","עם הארץ","כל המעשה נגרם בגלל שדמיינו שבאים עליהם אויבים.
גם כיום להרבה אנשים יש חרדות ופחדים, ברב המקרים אין שום בסיס לאותם חרדות אלא הכל דמיונות שאנשים מחדירים לעצמם.
החכמים לא חששו שמה המעשה הזה ישנה, והראיה שלא אסרו על הסנדל כל ימי החול, אלא
מכיוון שהמעשה היה בשבת אסרו חכמים את הסנדל המסומר בשבת, שלא יזכירו לאנשים את מה שארע ושבתם תיפגם.","248","","4176","True","True","False","","240","184.32.252.20","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25250","25248","אותה גברת...","03/12/12 01:32","יט כסלו","תשע"ג","01:32","שלמה שטרסברג","חזרת במילים אחרות על דברי הרב אלמואדיב בשם המאירי ומה שרמז כבר עלי בסעיף ג' זו תשובה יפה ואפשרית אמרתי שביחס למי חטאת הסברה הזאת קשה","205","","4175","True","True","False","","274","37.60.42.26","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25251","25249","אבל יש חילוק בין סנדל למנעל","03/12/12 01:35","יט כסלו","תשע"ג","01:35","שלמה שטרסברג","אם זה מפני הסכנה במנעל יש אותה סכנה וכ'
אם נרצה ללכת בדרכו של המאירי נאמר שכיוון שהתרחקו מחווית המאורע כבר פחות חששו שיגרום להם צער ולכן ניסו קצת להקל וג'","205","","4175","True","True","False","","298","37.60.42.26","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25254","25253","אם קבלה היא נקבל...","03/12/12 10:45","יט כסלו","תשע"ג","10:45","שלמה שטרסברג","אבל אם אין ביסוס היסטורי לכך הרי מפשט הדברים שרבים אשר מתו מכך שרמסו אחד את השני עד היום הבנתי שמתו בגלל שלבשו רבים סנדלים המסומרים ולכן כשדרכו על הנופלים וכ' רבים מתו

אם הבנתי נכון אתה מחדש שהיהודים לא לבשו סנדלים המסומרים ומתו בבריחה מכך שרמסו אחד את השני לא בסנדלים מסומרים אבל כיוון שמתו בגלל הפחד מהחילים הרומים והחילים הרומים לבשו סנדלים מסומרים לכן גזרו על הסנדל המסומר

אולם לפ"ז ממילא לא לבשו יהודים סנדלים מסומרים א"כ מדוע גזרו על כך

לכן כפשט יותר נראה שהאסון נגרם מהסנדל המסומר ולכן גזרו עליו חכמים

ההסבר של ר"ש ליברמן מעניין מאוד הוא מקבע את הסכנה כסיבה לגזרה כפי שנראה כפשט ומבאר שהצמידות לשבת נותנת לגזרה תוקף חזק יותר

יישר כוח על הבאת הסבר זה הוא מצטרף להסבר המאירי שגם נותן הגיון מסוים בגזרה באופן שניתנה ויש בו יתרון שמשאיר את נושא הסכנה שהוא יותר נראה כסיבת התקנה

עדיין ברמה הכללית יש מקום לנסות להבין סוג זה של גזרות למשל במי פרה אדומה עדיין לא ברור מדוע גזרו דוקא באופן זה (רק בירדן רק בספינה)","205","","4175","True","True","False","","403","213.151.49.171","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25255","25254","מקורות והרחבות","03/12/12 10:54","יט כסלו","תשע"ג","10:54","עציוני","ראה במאמר זה ובפרט בהערות 2 ו 5","159","","4175","True","True","False","","393","212.150.66.161","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25256","25254","ומקורות מסוג אחר","03/12/12 10:59","יט כסלו","תשע"ג","10:59","עציוני","כאן","159","","4175","True","True","False","","419","212.150.66.161","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25258","25255","יישר כוח גדול על ההפניות החכמת אותי מאוד","03/12/12 11:54","יט כסלו","תשע"ג","11:54","שלמה שטרסברג","","205","","4175","False","True","False","","339","213.151.49.171","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25259","25256","מאמר מאיר על הנושא פורסם","03/12/12 12:17","יט כסלו","תשע"ג","12:17","יהודי_קדום","בבית כאן אצלנו ומחברו הוא הרב חנוך ארנטרוי .","233","","4175","True","True","False","","152","79.183.162.228","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25352","25258","הסתכלות לדברי הגמ'","05/12/12 18:41","כא כסלו","תשע"ג","18:41","איש","ראיית דברי האמוראים בפן ההיסטורי, בלבד, לענ"ד אינה נכונה.יש לראות המסר בדברי הגמ'.
מסר לעניין זה של סנדל המסומר ניתן לראות בדברי הרב קוק.
זעיר אנפין ממשמעות דבריו הבאתי במאמר "כסבורין" דף ס ע"א.","352","","4173","True","True","False","","99","109.160.136.188","0","25235","שבת|ס ע"א",""),new Message("25350","25259","כפתור ופרח","05/12/12 16:55","כא כסלו","תשע"ג","16:55","קותי","","217","","4173","False","True","False","","175","85.250.163.196","0","25235","שבת|ס ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82692);