var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24886;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24886","0","הפשרו זהו בישולו","14/11/12 11:53","כט חשון","תשע"ג","11:53","מתפעל",""ואתא ר' שמעון בן גמליאל למימר שמן יש בו משום בשול והפשרו זהו בשולו".

לא מובן, האם רשב"ג סובר שאם מחממים נוזל מקר לפושר, זה כבר נקרא בישול?","148","","4191","True","True","False","","1068","212.29.198.117","0","0","שבת|מ ע"ב",""),new Message("24890","24886","ברור שהמדובר כאן הוא בחימום השמן","14/11/12 12:34","כט חשון","תשע"ג","12:34","יהודי_קדום","ולא כל נוזל.

לרשב"ג הפשרת שמן מול מדורה זהו בישולו שרשב"ג מחמיר ואוסר לעומת מים שמותר להפשירם מול מדורה.

ובשוטנשטיין שם בהערה 12, מביא דחיה של החשבת הפשרת השמן לאיסור דאורייתא (לרשב"ג כמובן) ומעמידו על איסור דרבנן.
כן הוא מביא את הפני יהושע שמעמיד את ההפשרה מדרבנן וכגמר מלאכה כדי להסביר מדוע לרשב"ג כן יהא מותר להפשיר השמן כנ"ל ע"י שינוי.

אם אין לך שוטנשטיין ותרצה אעלה כאן את המקור במדוייק.

הנה אני מעלה כאן את ההערה כפי שהיא במקור:


12. לכאורה קשה, שהואיל ולדעת רבן שמעון בן גמליאל הפשירו של השמן הוא בישול ממש וחייבים עליו מן התורה, למה מותר לעשות כן על ידי שינוי, והלא כל מלאכה שאסור לעשותה מן התורה אסור מדרבנן לעשותה אף בשינוי. ולפיכך
כתב בפני יהושע שאף רבן שמעון בן גמליאל לא אמר שהפשירו של שמן זהו
בישולו אלא מדרבנן, שדומה הוא לגמר מלאכה (מכיון שעל ידי הפשרתו ראוי
הוא יותר לשימוש בסיכה), ובאיסור דרבנן זה הקילו על ידי שינוי (ועיין גם ראש
יוסף ד״ה ש״מ תלת). ואין זה כ״קולייס האיספנין" שאמרו לעיל לט, א שהדחתו
בחמין היא גמר מלאכתו וחייבים עליו מן התורה, כי שם נעשה ראוי לאכילה על
ידי כך, מה שאין כן בשמן שאף לפני שהפשירו ראוי היה בין לאכילה ובין לסיכה
(פני יהושע).
","233","","4191","True","True","False","","206","109.64.158.182","0","24886","שבת|מ ע"ב",""),new Message("24904","24890","יישר כח גדול","15/11/12 08:34","א כסלו","תשע"ג","08:34","מתפעל","זה בהחלט מיישב את התימה, מדובר מדרבנן ולא בישול ממש.

תזכה למצוות.","148","","4190","True","True","False","","231","212.29.198.117","0","24886","שבת|מ ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);