var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24833;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24833","0","מה ההבדל בין כלי ראשון שני","12/11/12 19:42","כז חשון","תשע"ג","19:42","sedelman","תוספות "ושמע" מקשה קושיה נהדרת- מה ההבדל בין כלי ראשו לכלי שני , אם יד סולדת גם כ"ש יבשל ואם אין יד סולדת אף כלי ראשון יבשל.
לא הבנתי את התירוץ. אשמח להסברים מלומדים","147","","4193","True","True","False","","863","95.86.125.105","0","0","שבת|מ ע"א",""),new Message("24834","24833","כמה אפשרויות","12/11/12 20:11","כז חשון","תשע"ג","20:11","הראל","ראה את שהבאתי כאן בעמ' 106:

ההבדל בין כ"ר לכ"ש:

אור שמח – מעיקר הדין החיוב הוא על האור, ומה שמאוד 'רחוק' מהאש (=כ"ש) לא חייב (כעין תולדה דתולדה). [למרות שגם אם למעשה כ"ר וכ"ש חמים באותה מידה, מ"מ להלכה כ"ר מבשל וכ"ש לא מבשל = קביעה הלכתית ולא מציאותית.]

יראים – אין הבדל הלכתי בין כ"ר לכ"ש – הכל תלוי בתוצאה בפועל (כ"ר בדרך כלל מבשל, וכ"ש בדרך כלל לא מבשל, ואכן במקרה שבפועל יש כ"ר שלא מבשל הרי דינו ככ"ש, ולהיפך). [=קביעה מציאותית ולא הלכתית.]

התוס' סובר שההבדל בין כ"ר לכ"ש הוא שכ"ר מתוך שעומד על האש דפנותיו חמים, וחומו מחזיק זמן רב, אבל כ"ש אפילו בזמן שהיס"ב, כיון שאין דפנותיו חמים, הולך ומתקרר במהירות. (ומדיוק בלשון התוס' נראה דסובר כמו היראים (דההבדל הוא מציאותי) אלא שמוסיף רובד על דבריו שחכמים קבעו, שבגלל שבדרך כלל כ"ר מבשל, שלכן תמיד כ"ר מבשל (אף במקרה שמציאותית אינו מבשל), ולהיפך בכ"ש. [=קביעה מציאותית והלכתית.])","46","","4193","True","True","False","","320","84.229.213.45","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24835","24833","קצב הקירור של הנוזל בכלי ראשון הרבה","12/11/12 20:16","כז חשון","תשע"ג","20:16","קותי","יותר קטן מקצב הקירור של הנוזל בכלי השני היות ומיד עם המזיגה הוא מאבד מחומו לכלי השני ונותר מיד נוזל פחות חם בכלי השני

תוספות מחפש הסבר פיזיקאלי להבדל בין כלי ראשון לשני

אפשר לומר שיש כאן גילוי דעת שאינו מעוניין בנוזל החם היות ומוזגו לכלי אחר ולכן כאשר יכניס דבר מה לכלי שני אין כוונתו לבשל כי אם כוונתו לבשל היה עושה זאת בכליהראשון","217","","4193","True","True","False","","223","109.186.227.34","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24838","24833","תשובת הגר"א - ע"פ הירושלמי","12/11/12 20:38","כז חשון","תשע"ג","20:38","דוד כוכב","(דלא כהסבר הפר"ח בירושלמי, ודלא כהסבר התוספות).
רק כלי ראשון מבשל ורק כאשר הוא נמצא על האש (ורק אחר זמן מספיק, בהתאם למהות הדבר המתבשל. ערוך השולחן).
חכמים גזרו על כל כלי ראשון, משום דמיונו לכלי ראשון שמבשל, כנ"ל. אבל לא גזרו על כלי שני, משום שהוא אינו מבשל.","125","","4193","True","True","False","","131","95.86.91.187","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24851","24833","נפלה טעות סופר בדברי השואל.","13/11/12 01:36","כח חשון","תשע"ג","01:36","יהודי_קדום","בשאלת השואל חסרה המילה 'לא', השואל כותב: "... ואם אין יד סולדת אף כלי ראשון יבשל."
וצ"ל "... "ואם אין יד סולדת אף כלי ראשון לא יבשל"","233","","4192","True","True","False","","145","79.183.172.73","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24837","24834","תודה,","12/11/12 20:31","כז חשון","תשע"ג","20:31","sedelman","","147","","4193","False","True","False","","57","95.86.125.105","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24850","24834","ישר כוח על הסיכום כולו","13/11/12 01:23","כח חשון","תשע"ג","01:23","קותי","","217","","4192","False","True","False","","132","109.186.227.34","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24836","24835","דוקא משום ההסבר הפיסיקאלי קשה","12/11/12 20:30","כז חשון","תשע"ג","20:30","sedelman","קושיית תוס' באה ואומרת - עזבו רגע מה שבדרך כלל קורה בא נסתכל במציאות- אם היד סולדת מבדל בכלי דני ואם אין יד סולדת אפי' כלי ראשון לא מבשל, שהרי יש עוד משתנים פיסיקאליים פרט לשאלה האם הכלי הוא ראשון או שני- החומר של הכלי והטמפרטורה בחוץ ואפילו צורת הכלי- ארוך וצר או רחב וכו'

כוונת המכניס לכלי חשובה אולי מצד מלאכת מחשבת אבל ברור שמי ששם בכלי חם רוצה לחמם והאם התוצאה היא בישול או רק חימום היא שאלה של מציאות.","147","","4193","True","True","False","","79","95.86.125.105","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24842","24835","שאלה: אני מעניין לשתות נס קפה עם חלב","12/11/12 22:40","כז חשון","תשע"ג","22:40","יהודי_קדום","בטמפ' החמה האפשרית ביותר.
אלא שמיד אחרי שמזגתי את הקפה החם אני נאלץ לעיין שוב בתוס' "ושמע מינה..." למשך כ-3 דקות.
מתי כדאי לי להוסיף את החלב לקפה החם מיד, או, אחרי העיון בתוס'?

תשובה: לפני העיון בתוס'.

ר' קותי יקירי הפיזיקה שהבאת אינה נכונה.גוף חם יותר מאבד מהר יותר מחומו לסביבה מגוף זהה בעל טמפ' נמוכה ממנו.","233","","4193","True","True","False","","172","79.183.172.73","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24841","24836","לא נראה לי להשתמש במושגים מהפיסיקה","12/11/12 22:26","כז חשון","תשע"ג","22:26","יהודי_קדום","כדי להסביר את התוס' (ולא רק משום שנצטרך אז לדבר על חום סגולי, מסה וטמפ' אלא על חיוב ידיעת הפיסיקה)

הדגש בתוס' צ"ל על "...מתוך שעמד על האור דופנותיו חמין ומחזיק חומו זמן מרובה ולכך נתנו בו שיעור דכל זמן שהיד סולדת בו אסור אבל כלי שני אף על גב דיד סולדת בו מותר שאין דופנותיו חמין והולך ומתקרר:"

|כפי שאני מבין את התוס' ישירות הוא מדבר על "מבחן התוצאה הסופית":
ההבדל בין כ"ר לכ"ש הוא בטמפ' שלהם ואם בכ"ש תהא הטמפ' כבכ"ר הרי גם הוא יבשל וזהו בישול בדיוק כמו בכ"ר - דאורייתא.


(אגב, בשאלת השואל חסרה המילה 'לא', השואל כותב: "... ואם אין יד סולדת אף כלי ראשון יבשל." וצ"ל "... ואם אין יד סולדת אף כלי ראשון לא יבשל.")","233","","4193","True","True","False","","179","79.183.172.73","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24843","24842","כיצד יתכן שקצב הקירור של החם גבוה יותר ?","12/11/12 23:03","כז חשון","תשע"ג","23:03","קותי","שהרי אם כן יתכן מצב שגוף חם יתקרר מהר יותר מגוף קר ממנו
זה נוגד את חוקי הטרמו דינמיקה אם אני עוד זוכר משהו","217","","4193","True","True","False","","191","109.186.227.34","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24845","24842","לששה הראשונים שצפו: טעיתי וכתבתי לאחר","12/11/12 23:50","כז חשון","תשע"ג","23:50","יהודי_קדום","וצ"ל להיות "לפני". סליחה.

תיקנתי במקור בהתאם.","233","","4193","True","True","False","","122","79.183.172.73","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24844","24843","כך:","12/11/12 23:32","כז חשון","תשע"ג","23:32","יהודי_קדום","1. נזכור תחילה מהו חום סגולי: חום סגולי הוא כמות האנרגיה (של חום) שיש להשקיע כדי לשנות את הטמפרטורה של 1 ק"ג חומר ב- במעלה אחת צלזיוס.
2. אם עוסקים אנו במים הרי החום הסגולי שלהם הוא הגבוה ביותר מבין כל החומרים ולפי 1. יוצא שעלינו להשקיע אנרגיית חום רבה כדי שטמפ' המים תעלה מעט (ולעניינו) וההיפך: המים יאבדו אנרגית חום רבה עם ירידה קטנה בטמפ'.

סיכום הנ"ל בצורה גסה הוא חוק הקירור של ניוטון: קצב ירידת טמפרטורה של גוף ביחס לסביבתו עומד ביחס ישר להפרש הטמפרטורות. כלומר: ככל שטמפ' הגוף גדולה יותר קצב איבוד החום לסביבה יהיה גדול יותר.","233","","4193","True","True","False","","165","79.183.172.73","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24846","24844","אכן כדבריך","13/11/12 00:10","כח חשון","תשע"ג","00:10","קותי","התכוונתי לומר שכלי שני יהיה כל הזמן פחות חם מכלי ראשון בגלל אובדן חום במזיגה ובגלל הכלי הנמזג בהנחה שהוא קר
ולכן שימוש בלי שני פחות ראוי לבישול מכלי ראשון ולכן המבשל לא כל כך מתכוון לבשל
ולכן מותר כלי ראשון","217","","4192","True","True","False","","180","109.186.227.34","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24847","24846","כל מה שכתבת נכון רק שלדעתי","13/11/12 00:16","כח חשון","תשע"ג","00:16","יהודי_קדום","נפלה ט״ס בסוף דבריך וצריך להיות ״ולכן אסור כלי ראשון״

או:

״ולכן אסור כלי ראשון ומותר כלי שני"","233","","4192","True","True","False","","121","79.183.172.73","0","24833","שבת|מ ע"א",""),new Message("24848","24847","אכן כן . ט"ס צ"ל "ולכן אסור כלי ראשון "","13/11/12 00:35","כח חשון","תשע"ג","00:35","קותי","","217","","4192","False","True","False","","189","109.186.227.34","0","24833","שבת|מ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);