var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2473;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","46"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","34")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2473","0","התלבטות בביאור הטעם של ר' מאיר","08/06/10 21:18","כו סיון","תש"ע","21:18","הראל",""מתני' מעידין אנו באיש פלוני שחייב לחבירו מאתים זוז ונמצאו זוממין לוקין ומשלמין שלא השם המביאן לידי מכות מביאן לידי תשלומין דברי ר' מאיר וחכ''א כל המשלם אינו לוקה...
גמ' בשלמא לרבנן {דברים כה-ב} כדי רשעתו כתיב משום רשעה אחת אתה מחייבו ואי אתה מחייבו משום שתי רשעיות אלא רבי מאיר מ''ט אמר עולא גמר ממוציא שם רע"

בהבנת דברי ר' מאיר נראה לכאורה שניתן לפרש בשלושה אופנים:
(1) במשנה מובא טעם אחד (שלא השם וכו'), אך הגמרא לא חושבת שזהו הטעם האמיתי של ר' מאיר, ולכן מבררת את טעמו ומגיע למסקנה שטעמו הוא "גמר ממוצא שם רע". [וכך כתבו הראשונים בכמה מקומות, כאשר קיימת תופעה שכזו של לכאורה טעם אחד במשנה וטעם אחר בגמרא].
(2) אין כאן שני טעמים נפרדים. אלא, במשנה מובאת המסקנה, והגמרא מבררת את המקור לכך. היינו: המובא במשנה לבד לא יכול להיות המקור של ר' מאיר (ומסברה בעלמא) אלא יש צורך למצוא מקור לסברה/טענה זו שבמשנה. ולכן הגמרא ביררה ומצאה את המקור לסברה המובאת במשנה בדברי ר' מאיר.
(3) הטעם שבמשנה הוא העיקרי (ונלמד מסברה), אלא שלא תבוא ותקשה מדוע ר' מאיר לא דחה את סברתו מפני המקור המפורש של הגמרא, אז הגמרא שואלת מדוע ר' מאיר לא למד כחכמים ומבארת שהיה לו מקור אחר ש"ניטרל" את הלימוד של חכמים, ולעולם טעמו העיקרי והיחידי הוא הטעם המובא במשנה הנלמד מסברה (וכ"מ מתוס' ד"ה בשלמא).

מה דעתכם? האם 3 האפשרויות הללו אפשריות, ואם לא - אז מהי האפשרות הנכונה?
[יש הבדל משמעותי בין הסברים 1-2 לבין הסבר 3 איך להבין את שאלת הגמרא "אלא רבי מאיר מ"ט".]","46","","5075","True","True","False","","1166","84.229.254.89","0","0","מכות|ד ע"א",""),new Message("2475","2473","בהחלט כאפשרות השלישית.","08/06/10 21:34","כו סיון","תש"ע","21:34","דוד כוכב","וזו אכן כוונת התוספות.

אך דינו של ר' מאיר לא נלמד במשנה מסברה, אלא משני פסוקים שונים.","125","","5075","True","True","False","","114","212.76.109.75","0","2473","מכות|ד ע"א",""),new Message("2476","2473","אפשרות רביעית וחמישית","08/06/10 22:11","כו סיון","תש"ע","22:11","משיב מאורות דף היומי","התוס' בד"ה לוקין מביאים שני פירושים של: לא השם המביאן לידי מכות מביאן וכו'.

א. רבי מאיר אומר את טעמו האמיתי שאינו נלמד מסברא אלא מפסוקים, שישנן שני פסוקים, לא תענה וכאשר זמם, ולכן חייבים גם ממון וגם מלקות. וכוונת הגמ' לשאול למה ר"מ לא דרש משום רשעה אחת וכו' כרבנן, למרות שיש לו שני פסוקים נפרדים, וכן מבואר בתוס' ד"ה בשלמא, ד' ב', כמו באפשרות השלישית שלך.
אפשרות זו היא כמו האפשרות השלישית שלך אבל השוני הוא שר"מ לא אומר כלום מסברא אלא בגלל שיש לו שני פסוקים נפרדים, וגם רבנן חייבים לענות על דעת ר"מ עם הדרשה של כדי רשעתו.

ב. פ' רבנו מאיר, שישנן שני פסוקים כמו בפירוש הא', אבל פירוש לא השם וכו', הוא כך: אם החיוב תשלומין של כאשר זמם, היה צריך אזהרה כדי לחייב את העדים, האזהרה היתה מלא תענה, ולא היה שייך לחייב מלקות מלא תענה כי הוא אזהרה לתשלומין, אבל מכיון שהלאו של לא תענה אינו צריך להביא אותן לידי תשלומין, כלומר אינו צריך להיות האזהרה של התשלומין דכאשר זמם, כי תשלומין אינן צריכין אזהרה, לכן הלאו של לא תענה, הוא מביא אותן לידי מכות.

לסיכום: לא השם המביאן לידי מכות [לא תענה], נצרך כדי להיות אזהרה לתשלומין, [דכאשר זמם], ולכן הוא כן מביא לידי מכות, ותשלומים מכאשר זממם.
קושית הגמ' בשלמא לרבנן וכו', היא כמו הפירוש הראשון של תוס'.","142","","5075","True","True","False","","211","85.130.130.141","0","2473","מכות|ד ע"א",""),new Message("2484","2473","נראה לי שניסוח הגמרא שולל את אפשרות 3","09/06/10 09:26","כז סיון","תש"ע","09:26","שיננא","נראה לי שניסוח הגמרא - "בשלמא לרבנן ... אלא רבי מאיר מ''ט ... " - שולל את אפשרות 3.
מניסוח זה נראה לי שהגמרא מעוניינת לברר את דעת ר"מ,
ולא שהגמרא מנסה לברר כיצד מגיב ר"מ על המקור של שיטת חכמים.","146","","5074","True","True","False","","187","77.127.2.167","0","2473","מכות|ד ע"א",""),new Message("2478","2476","לגבי אפשרות רביעית","08/06/10 22:30","כו סיון","תש"ע","22:30","הראל","לגבי אפשרות א' שבדבריך:
אולי דבריי לא הובנו היטב.
ברור שר' מאיר מביא שני פסוקים במשנה.
כוונתי (באפשרות השלישית) היתה שמסברא הוא סבר שניתן 'להפעיל' ולהשתמש בשני הפסוקים המחייבים.
הרי גם חכמים מסכימים שיש שני פסוקים, אלא שבגלל "כדי רשעתו" סברו שלא ניתן לחייבו פעמיים.","46","","5075","True","True","False","","179","84.229.254.89","0","2473","מכות|ד ע"א",""),new Message("2480","2478","תודה.","08/06/10 22:38","כו סיון","תש"ע","22:38","משיב מאורות דף היומי","אם כן האם נוכל לסכם אפשרות שלישית שלך ע"פ הגמ' והתוס' בד"ה בשלמא, שרבי מאיר לומד ממוצש"ר שלוקה ומשלם, ולכן אין לו כדי רשעתו, וממילא חייב לקיים שני הפסוקים של לא תענה וכאשר זמם.","142","","5075","True","True","False","","208","85.130.130.141","0","2473","מכות|ד ע"א",""),new Message("2481","2480","עכשיו ראיתי שהרב דוד כוכב כבר ענה את זה","08/06/10 22:41","כו סיון","תש"ע","22:41","משיב מאורות דף היומי","","142","","5075","False","True","False","","189","85.130.130.141","0","2473","מכות|ד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);