var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24622;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","48")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24622","0","שאלות על "הרוצה לידע שיעורו של ר' נחמיה"","06/11/12 22:38","כא חשון","תשע"ג","22:38","שאינו יודע לשאול","ר' נחמיה אומר כדי שיהלך אדם משתשקע החמה חצי מיל:
א''ר חנינא הרוצה לידע שיעורו של ר' נחמיה יניח חמה בראש הכרמל וירד ויטבול בים ויעלה וזהו שיעורו של ר' נחמיה


1. מדוע לא פשוט יותר לומר: "הרוצה לידע שיעורו של ר' נחמיה ילך חצי מיל"?

2. ולגבי ההצעה של ר' חנינא - מדוע לא מקשים על דבריו ש"נתן דבריו לשיעורין"?","48","","4199","True","True","False","","1024","84.229.186.151","0","0","שבת|לה ע"א",""),new Message("24643","24622","אנסה מסברא:","07/11/12 12:48","כב חשון","תשע"ג","12:48","ינון","בס"ד

1. ידוע שקצב ההליכה של אדם אינו דבר קבוע: הוא משתנה מאדם לאדם ואף באותו אדם הוא משתנה מזמן לזמן או לפי תנאים שונים של אור, מזג אויר ומצב-רוח (נפשי או פיזי).
לכן ר' חנינא מגדיר את ה"תקן" (אעגן זאת בדוגמא מתחום הלימודים שלי, להבדיל, שבבדיקות שונות של טיב קרקע או חומר מליטה (בהכנת בטון, אספלט וכדו') מופיעות בתקן הגדרות מהן מידות הכלי, מה משקל הפטיש ומה משך הזמן בין דפיקה לדפיקה, ע"מ להקטין ככל הניתן את השונות בין בדיקות של אנשים שונים) להערכת חצי המיל. המיקום הייחודי של הבדיקה מייצר הגבלה לקצב ההליכה ורמת דיוק גבוהה יחסית של מצב השמש בשמים. מצד אחד זהו מדרון וקל ללכת בו ואדם עשוי למהר הליכתו, ומצד שני זהו מקום לא סלול (בזמנם לא היה יישוב כלשהו על הכרמל) ומצב האור הוא כזה (שימו לב שמדובר בשעה מוקדמת יחסית: כאשר עומדים קרוב לחוף עם הגב לכרמל החמה בראש הכרמל קודם חצות היום) שמצריך שימת לב גדולה יותר לצעדים וזה ימתן את קצב ההליכה. אדם המבצע זאת על פי ההוראות יקבל מושג טוב לגבי הזמן הדרוש למהלך חצי מיל במונחים של מהלך השמש בשמים (שזה היה ה"שעון" המקובל).

סתם הליכה של חצי מיל אין בה כדי לקשור בין השנים כראוי.

2. אם כבר להקשות, היה צריך להקשות על ר' נחמיה שנתן דבריו לשיעורין, שהרי לא פירש. בא ר' חנינא "להצילו" מקושיא זו ונותן מתכון מדוייק כיצד יש להעריך את חצי המיל.","301","","4198","True","True","False","","331","132.69.229.230","0","24622","שבת|לה ע"א",""),new Message("24709","24622","הרוצה לידע בין השמשות של רבי נחמיה","07/11/12 18:12","כב חשון","תשע"ג","18:12","אברהם שלמה","בס"ד
העליתי מאמר שמסביר את דברי ר חנינא ומקשר אותם לאליהו הנביא שהניח חמה בראש הכרמל","353","","4198","True","True","False","","123","212.76.121.201","0","24622","שבת|לה ע"א",""),new Message("24715","24622","רבי חנינא מלמד שני דינים","07/11/12 19:30","כב חשון","תשע"ג","19:30","דוד כוכב","א) הזמן שעדיין ראוי לטבילה.
ב) הזמן הראוי לאכילת תרומה.","125","","4198","True","True","False","","140","95.86.91.187","0","24622","שבת|לה ע"א",""),new Message("24785","24709","יפה מאוד","11/11/12 06:27","כו חשון","תשע"ג","06:27","קותי","","217","","4194","False","True","False","","144","89.139.219.198","0","24622","שבת|לה ע"א",""),new Message("24731","24715","איך ייתכן?","08/11/12 08:10","כג חשון","תשע"ג","08:10","ינון","בס"ד

והלא מי שרוצה להניח חמה בראש הכרמל ולירד לים ולטבול צריך לעשות זאת בעוד היום גדול, הזמן הראוי לטבילה ולאכילת תרומה ממשיך עד שהשמש יורדת אל תוך הים!","301","","4197","True","True","False","","304","132.69.229.230","0","24622","שבת|לה ע"א",""),new Message("24734","24731","הכוונה לזמן ממנו טבול יום יכול לאכול תר'","08/11/12 08:47","כג חשון","תשע"ג","08:47","Almuaddib","","107","","4197","False","True","False","","161","87.68.34.202","0","24622","שבת|לה ע"א",""),new Message("24735","24731","אז זהו בדיוק","08/11/12 09:15","כג חשון","תשע"ג","09:15","דוד כוכב","שלרבי נחמיה יכול לטבול גם מספר דקות לאחר שנסתתרה החמה.
ברגע שהחמה מתחילה לשקוע הוא רץ למטה וזה בדיוק הזמן שעדין מותר לטבול.
גם לפשט הברייתא אליבא דרבי יהודה (כך כתב רבינו יהונתן) יש זמן מה (דקה וחצי) אחר השקיעה שעדיין יום גמור.
אנחנו מחמירים כרבי יהודה אליבא דרבה, שברגע שלא רואים את החמה מתייחסים לזמן זה כאל חשש לילה.
רבא החמיר עוד יותר לאלו שאינם בקיאים, לחשוש גם כאשר החמה מסתתרת בראש הדקלים.","125","","4197","True","True","False","","150","95.86.91.187","0","24622","שבת|לה ע"א",""),new Message("24745","24735","הבדל בהבנה וקושי","08/11/12 11:59","כג חשון","תשע"ג","11:59","ינון","בס"ד

אם הבנתי דברי כבודו נכון- כך פירש את ר' חנינא האומר "יניח חמה בראש הכרמל": כאשר הוא בראש הכרמל ועדיין רואה את השמש מעל הים (עוד לא "בתוך" הים) ירוץ מהר במורד ההר לחוף ויטבול ויעלה.

ואם כך הוא- קשה על זה: הרי ראש הכרמל (או אפילו חצי המורד) רחוק הרבה יותר מחצי מיל מהחוף, ואיך יספיק גם ללכת (או לרוץ) את כל זה וגם לטבול ולעלות בתוך פרק זמן השווה להילוך חצי מיל?

ועוד: מה משמעות הביטוי "יניח חמה בראש הכרמל" מדובר בשמש השוקעת לתוך הים ואינה מעל הכרמל?

בעניי הבנתי את ר' חנינא קצת אחרת: להבנתי הקצרה דברי ר' חנינא "יניח חמה בראש הכרמל" מכוונים לזמן בו השמש עומדת בראש הכרמל (לעומד בין הכרמל והים במרחק חצי מיל משפת הים) כלומר עוד לפני חצות היום ובכך יש די אור להילוך נוח (ולא זהיר מידי) והחמה מאחורי ההולך ולא מסנוורת אותו (וגם אין השתקפות שלה במים).","301","","4197","True","True","False","","327","192.114.105.254","0","24622","שבת|לה ע"א",""),new Message("24762","24745","תשובות","08/11/12 15:14","כג חשון","תשע"ג","15:14","דוד כוכב","הבינות נכון.

"ראש הכרמל" - המקום ממנו רואים את הים, איננו רחוק כל כך. פעם ביררתי מה משך זמן הירידה וזה תאם.
תוכל לברר אתה נמצא לא רחוק. יש מקום מפורסם למעלה קצה הרכס שממנו רואים את הים. ולהבנתי מדובר בחצי מיל לרדת ועוד חצי מיל לעלות.

אכן.
אבל - ראה הסברים באנציקלופדיה תלמודית כרך ג, [בין השמשות] עמוד קכו טור 1

הרוצה לדעת שיעורו של ר' נחמיה יניח חמה בראש הכרמל וירד ויטבול בים ויעלה61. ושלשה פירושים בדבר: א) השיעור הוא על משך זמן בין השמשות, שכשהאדם עומד על שפת הים ורואה שהחמה היא על ראש הכרמל, שהוא הר על שפת הים, שסמוך לשקיעתה החמה נראית בראשי ההרים, והוא יורד אל הים וטובל ועולה, הרי משך זמן זה הוא שיעור חצי מיל של בין השמשות, וכשטבל ועלה נגמר בין השמשות והוא לילה גמור62; ב) השיעור הוא על התחלת זמן בין השמשות, שכשהאדם עומד בראש הכרמל ומניח שם החמה בראש ההר, יכול עדיין לירד מן ההר אל הים ולטבול מטומאתו, שעדיין יום גמור הוא, וכשיעלה מטבילתו מתחיל אז בין השמשות ונמשך בשיעור חצי מיל63; ג) השיעור הוא על הזמן שמתחילת השקיעה, שהוא עדיין יום גמור, וכולל גם את משך כל בין השמשות עד הלילה, שכשהאדם בראש הכרמל, ומניח שם את החמה, ויורד אל הים וטובל ועולה שוב אל ההר - לא שעולה מן הים לשפת הים, כפירושים הראשונים - הרי עלתה לו הטבילה, ואחר הטבילה נגמר כל זמן בין השמשות, ומותר לו לאכול בתרומה, שכבר הוא לילה64.
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך ג, [בין השמשות] עמוד קכו טור 1

61. שבת לה א, ועי' ירושלמי ברכות פ"א ה"א.
62. רש"י שבת שם, עי"ש בתוס' בדעתו ובשו"ת מהר"ח או"ז סי' קפו. ועי' ר"ח שבת שם שפי' שטובל בימה של טבריה.
63. תוס' שם ד"ה וירד ורמב"ן בתורת האדם שער אבלות ישנה, לשיטת ר"ת לעיל ששלשה מילים ורבע אחר שקיעת עיגול החמה מהאופק מתחיל זמן בין השמשות.
64. רשב"א שבת שם, ומתאים ג"כ לשיטת ר"ת. ועי' פירושים וחידושים בירושלמי לר"ל גינצבורג ח"א עמ' 24 - 26 על כל ג' הפירושים.


קיים ההסבר כפי שהסברת. והוא מתאים לפירוש רבנו חננאל שמדובר ליד ים כינרת.

אבל לפי לשון הגמרא שלנו אי אפשר לפרש כמו שכתבת, כי החמה בראש הכרמל בשעות הבוקר, שעות רבות לפני השקיעה.","125","","4197","True","True","False","","316","95.86.91.187","0","24622","שבת|לה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);