var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24519;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","57"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24519","0","מה מסתתר ברשימת הנוסחאות בדף היומי?","04/11/12 20:29","יט חשון","תשע"ג","20:29","חזון","אני חוזר כעת משעור הדף היומי בו התקיים דיון סוער.
הסערה... התעוררה כיצד להתייחס לכל הרשימה של " בעון...יקרה כך וכך. ובעוון זה..יקרה כך וכך.."
המשתתפים ביקשו לקבל מחברי הפורום מבט או זווית המסבירה אל הרשימה. בפועל לא ברור האם אמנם רשימת התגובות לכל רשימת העוונות אמנם מציאותית ויישמית. התחושה שבמציאות הדברים לא קורים כך.
אם כן, האם יש מבט שונה להבין את מטרת עמודים אלה?","75","","4203","True","True","False","","708","192.115.103.208","0","0","שבת|לב ע"א",""),new Message("24525","24519","כבוד אלוקים הסתר דבר","04/11/12 22:34","יט חשון","תשע"ג","22:34","קותי","ההתנהלות האנושית מאוד מורכבת וכאשר זה מגיע לשכר ועונש זה בכלל לא ניתן לפענוח אלא אם כן נאמרו הדברים במפורש ע"י נביא

הקישורים בין מעשה לעונש נלמד באופן זה או אחר או מתקדים ונועד לעודד את את האדם להזהר באותו עניין

בעניין "בעוון נדרים מתה אשתו" שמעתי "סיפור"
על אותו אדם שאשתו הציקתו רבות וכבר לא יכול היה לסבול והנה הגיע דרשת שבת שובה והרב דרש בעניין נדרים והביא את המאמר הנ"ל הבין האיש דבר מתוך דבר והחל לנדור על ימין ועל שמאל וכמובן לא שילם והנה שום תוצאות להיפך אשתו עולה כפורחת
עבר עוד זמן ושום דבר
ניגש לרב לשאול היתכן שמה שכתוב אינו מדויק הבין הרב דבר מתוך דבר ואמר לו שהקב"ה כבר אינו מקבל על עצמו משימות כאלו.","217","","4203","True","True","False","","219","46.116.221.186","0","24519","שבת|לב ע"א",""),new Message("24532","24519","ונסוני נא בזאת","05/11/12 00:21","כ חשון","תשע"ג","00:21","הודו_כי_טוב","מי זוכר על מה נאמר ?","207","","4202","True","True","False","","189","46.117.14.249","0","24519","שבת|לב ע"א",""),new Message("24534","24519","זה קורה במציאות, אבל לא תמיד","05/11/12 02:01","כ חשון","תשע"ג","02:01","דוד כוכב","כאשר קורה לאדם אסון חייב הוא לפשפש במעשיו - באותם הדברים שעליהם אמרו חז"ל שבעבורם קורים אסונות כאלו. ובדבר שלא אמרו - בדבר הקרוב למה שנענש - מידה כנגד מידה. וצריך הוא לשוב ולהתחזק בהם.
(מסכת ברכות דף ה ע"א) "פשפש ולא מצא - יתלה בבטול תורה" - וגם עוון זה הוא אחד העוונות שבדף שלנו.

אלא שכל העונשים המוזכרים נענים לכללים שבמסכת ברכות דף ז ע"א:
צדיק וטוב לו - צדיק גמור.
צדיק ורע לו - צדיק שאינו גמור.
רשע וטוב לו - רשע שאינו גמור.
רשע ורע לו - רשע גמור.
וככתוב בתורה:
וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו אֶל פָּנָיו לְהַאֲבִידוֹ לֹא יְאַחֵר לְשֹׂנְאוֹ אֶל פָּנָיו יְשַׁלֶּם לוֹ (דברים ז, י).
פירש רש"י: "ומשלם לשנאיו אל פניו - בחייו משלם לו גמולו הטוב כדי להאבידו מן העולם הבא".
מי שהוא בחזקת רשע, אין פלא שאינו נענש. הכל שמור לעולם הבא.

מצוייה תופעה ששומעים עליה מידי פעם, שדוקא אדם הזהיר בעניין מסויים, לוקה וסובל בדבר הקרוב לזה. כגון: "אף על פי כן מת בנו בצמא" (מסכתות יבמות דף קכא ע"ב; ובבא קמא דף נ ע"א). שמעתי על אדם בבני ברק שהיה מקפיד בעניני שמירת העינים, ואעפ"כ היו לו צרות וסיבוכים קשים בעיניו. ויש מי שהקפיד על דינא דשו"ע חו"מ בסוף סימן שסט ובכל זאת סבל מאוד מראשויות המס.
תופעות כאלו עלולות לגרום ח"ו לאותו פיקפוק בשכר ועונש - האם במציאות הדברים קורים כמו שתיארו חז"ל.
אלא שתופעות כאלו דוקא עולות ישירות מהכללים הנ"ל, כי האדם נחשב לצדיק באותו ענין שהוא מתחסד בו, ומדקדקים עליו כחוט השערה לנקותו ולנפותו מאותן הסיגים שלא נזהר בהם לגמרי כדי שתהיה חופתו שבאותו ענין שלימה לעולם הבא.

וכך מצינו במסכת בבא בתרא דף י ע"ב (ופסחים דף נ ע"א):
"הרוגי מלכות - אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן. מאן נינהו? אילימא רבי עקיבא וחבריו, משום הרוגי מלכות ותו לא? פשיטא, בלאו הכי נמי! אלא הרוגי לוד".
כלומר שהרוגי לוד יש להם את אותה זכות העצומה דוקא באותה מצוה של מסירות נפש, ואין אחרים יכולים לעמוד במחיצת חופתם המיוחדת להם. וזהו שאמר רבי חנינא "שכל אחד ואחד נכוה מחופתו של חבירו" (מסכת בבא בתרא דף עה ע"א).

יתר על כן, קורה שאדם חי בשלוה, ודוקא כאשר הוא מתחיל להשתפר ולהוסיף בתורה ובדקדוקי מצוות מתרגשים עליו אסונות. והדברים מתמיהים.
אלא שאם ניקח את הכללים הנ"ל, ונצייר גרף של מאורעות אדם שהיה רשע שהולך ושב ונעשה צדיק מיום ליום, נמצא דבר מענין. בתחילה כשהוא רשע גמור - רע לו. ככל שהוא מרבה בצדקות מטיבים עמו. והנה דוקא כאשר הוא עובר את קו האמצע, כבר אינו בקבוצת "רובא עונות" (מסכת ראש השנה דף יז ע"א) ונחשב לצדיק, דוקא אז הגרף נופל מאיגרא רם לבירא עמיקתא, כי מפילים עליו את כל העונשים כדי לזככו ולתת לו שכר משלם לעולם שכולו טוב.
וצריך הוא להתחזק לבל יפול ברוחו, כי דוקא מעתה, אם יתמיד, מצבו ילך וייטב, בזה ובא.


ויש עוד גורמים המשפיעים על זירוז הופעת העונשים או השהייתם, וראה בקישור זה.","125","","4202","True","True","False","","182","95.86.91.187","0","24519","שבת|לב ע"א",""),new Message("24538","24532","זה נ אמר על סיטואציה ספציפית מאוד","05/11/12 05:26","כ חשון","תשע"ג","05:26","קותי","שהעם התחייב לתרום מעשר לבית המקדש לצורך הבניין ולא קיימו את התחיבותם
מלאכי פרק ג

(י) הָבִיאוּ אֶת כָּל הַמַּעֲשֵׂר אֶל בֵּית הָאוֹצָר וִיהִי טֶרֶף בְּבֵיתִי וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת אִם לֹא אֶפְתַּח לָכֶם אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי:

ברור שאין מדובר במעשר רגיל כי את המעשר לא נותנים לבית האוצר בבית המקדש אלא נותנים לכוהנים","217","","4202","True","True","False","","191","46.116.221.186","0","24519","שבת|לב ע"א",""),new Message("24561","24534","תודה ויישר כוח","05/11/12 11:09","כ חשון","תשע"ג","11:09","חזון","","75","","4202","False","True","False","","110","192.115.90.181","0","24519","שבת|לב ע"א",""),new Message("24562","24534","מי מעז להיות מנהל החשבונות של הקב"ה?","05/11/12 11:33","כ חשון","תשע"ג","11:33","Almuaddib","כי את רגלים רצת וילאוך, ואיך תתחרה עם הסוסים?","107","","4202","True","True","False","","155","77.126.189.176","0","24519","שבת|לב ע"א",""),new Message("24563","24562","המשנה והגמרא למשל, ובמקומות רבים","05/11/12 11:51","כ חשון","תשע"ג","11:51","דוד כוכב","בפסוק שהבאת, גם לפי ביאורו של אבי הרד"ק, רק מבואר שלא ניתן להבין כל פרט עד הסוף, אבל משניות שלמות בפרקי אבות עוסקות בעונשים שעל חטאים מסויימים. כך שהטענה הפופולרית נגד החשבונאות אינה נכונה, אדרבה, מצוה לעשות חשבון נפש.
ואגב, הגמרא בסנהדרין בארה את הפסוק שהבאת דוקא להיפך, שמוסבר שם החשבון לפרטיו.
ככלל, הדבר נתון במחלוקת רבי מאיר ורבי יוסי בברכות דף ז. ואכן יש כמה פסוקים שמשמעותם שדרכי ה' לא מובנים מספיק. אלא שמשמעות הגמרא במסכת עירובין דף כא ע"א שבימי זכריה בן עדו נשתנה הדבר. ואאריך שם בלנ"ד.","125","","4202","True","True","False","","441","95.86.91.187","0","24519","שבת|לב ע"א",""),new Message("24602","24562","כנראה שרמב"ם לימינך","06/11/12 07:08","כא חשון","תשע"ג","07:08","קותי","רמב"ם הלכות תשובה פרק ו

פסוקים הרבה יש בתורה ובדברי נביאים שהן נראין כסותרין עיקר זה ונכשלין בהן רוב האדם ויעלה על דעתן מהן שהקב"ה הוא גוזר על האדם לעשות רעה או טובה ושאין לבו של אדם מסור לו להטותו לכל אשר ירצה, והרי אני מבאר עיקר גדול שממנו תדע פירוש כל אותן הפסוקים, בזמן שאדם אחד או אנשי מדינה חוטאים ועושה החוטא חטא שעושה מדעתו וברצונו כמו שהודענו ראוי להפרע ממנו והקב"ה יודע איך יפרע, יש חטא שהדין נותן שנפרעים ממנו על חטאו בעולם הזה בגופו או בממונו או בבניו הקטנים שבניו של אדם הקטנים שאין בהם דעת ולא הגיעו לכלל מצות כקניינו הן וכתיב איש בחטאו ימות עד שיעשה איש, ויש חטא שהדין נותן שנפרעין ממנו לעולם הבא ואין לעובר עליו שום נזק בעולם הזה, ויש חטא שנפרעין ממנו בעולם הזה ולעולם הבא.

לחיבת הדברים העתקתי את כל ההלכה גם מה שאינו שייך ישירות

וכן
רמב"ם הלכות תשובה פרק ג

ואין שוקלין אלא בדעתו של אל דעות והוא היודע היאך עורכין הזכיות כנגד העונות

המימרות בגמרא באות לזרז את האדם להקפיד במעשיו על מנת שלא יבואו כל הקישורים שהגמרא מביאה שלדעתי הרמב"ם קורא להם "דין" =ההגיון מחייב אותם וזה יעודד אותו להזהר ולא יקיים בעצמו את הפסוק שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ דברים פרק כט","217","","4201","True","True","False","","233","46.116.221.186","0","24519","שבת|לב ע"א",""),new Message("24565","24563","אפריון נמטייה!","05/11/12 12:15","כ חשון","תשע"ג","12:15","כדי","","249","","4202","False","True","False","","191","79.182.220.129","0","24519","שבת|לב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82674);