var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24230;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24230","0","אינפח בה נורא ואכלתה","28/10/12 17:26","יב חשון","תשע"ג","17:26","קותי","מה דין החותנת האם רוצחת ?
אינה יכולה להיות רוצח בשגגה כי בידוע שהיא שונאת לכלתה
או שרצחה בגרמה בלבד ופטורה(?)
האם יש כאן דין גואל הדם ?
והאם הבן יגאל את דם אשתו (שהרי יורשה) מיד אמו?","217","","4206","True","True","False","","891","46.116.221.186","0","0","שבת|כו ע"א",""),new Message("24256","24230","עַל דַּאֲטֵפְתְּ בגרמא, אַטְפוּךְ","29/10/12 02:33","יג חשון","תשע"ג","02:33","דוד כוכב","","125","","4205","False","True","False","","127","213.151.35.97","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24298","24230","אם היה עדים והתראה דינה מיתה","29/10/12 16:58","יג חשון","תשע"ג","16:58","שלמה שטרסברג","לא על דבר מאין זה נאמר שפטור

בין לדעת הרמב"ן שהקריטריון לחיוב בגרמא הוא ברי היזקא והמעשה נעשה על ידו ללא עוזרים

ובין לשיטת הרמב"ם שהקריטריון הוא האם התקיימה מחשבתו הרי במקרה שלנו גם ברי היזקא וגם ניתקימה מחשבתה ולכן לא תיפטר מדין גרמא ואם יהיו עדים והתראה נראה לעניות דעתי שתהיה חייבת מיתה בבית דין","205","","4205","True","True","False","","265","95.86.97.226","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24380","24230","לענ"ד החמות כלל לא התכוונה שתמות","31/10/12 13:55","טו חשון","תשע"ג","13:55","ינון","בס"ד

היא התכוונה שתאחוז האש בבגדיה ותפסידם או לכל היותר שתיכווה.
כלומר- גם אם החמות שונאת את כלתה אין סברא לומר שתרצה לצער את בנה עד כדי אבל.

לפי"ז אין להחיל עליה דין רוצח (אפילו לא בשוגג). אולי שלא מן הדין שייך לדבר על הריגה (דבריי הם בהסתייגות. אינני מכיר את החוק האזרחי הרלוונטי ואיני יודע מה גבולות ההגדרה והאם אכן ניתן להחילם פה).","301","","4203","True","True","False","","224","132.69.229.230","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24258","24256","קצרה בינתי מהבין","29/10/12 02:38","יג חשון","תשע"ג","02:38","קותי","הלל ראה גולגולת ספציפית
ולא שאלה לעניין(?)","217","","4205","True","True","False","","246","46.116.221.186","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24261","24258","כאשר עשה כן יֵעשה לו","29/10/12 02:43","יג חשון","תשע"ג","02:43","דוד כוכב","אבל מה אעשה שאין דמך מסור בידי, שהרי אמרה תורה: על פי שנים עדים יומת המת - היודע מחשבות יפרע מאותו האיש שהרג את חבירו. מסכת סנהדרין דף לז ע"ב.","125","","4205","True","True","False","","146","213.151.35.97","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24262","24261","אלו שני מקרים שונים","29/10/12 02:53","יג חשון","תשע"ג","02:53","קותי","עדות היא חידוש ולא יכול לממש את דין התורה
אבל שם לא היו עדים כלל והנסיבות הוכיחו על רצח בכוונה תחילה

מדוע תצא נקיה?

הרי עונשין והורגין שלא מן הדין!","217","","4205","True","True","False","","217","46.116.221.186","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24263","24262","למעשה, הדין הוא אותו הדין","29/10/12 03:04","יג חשון","תשע"ג","03:04","דוד כוכב","רבי אליעזר בן יעקב אומר: שמעתי שבית דין מכין ועונשין שלא מן התורה...
לא מפני שראוי לכך אלא שהשעה צריכה לכך.

מסכתות יבמות דף צ ע"ב; סנהדרין דף מו ע"א.

עונשין שלא מן הדין רק כאשר המצב פרוץ מאוד ונחוץ לגודרו.

ואילו באותה חותנת:
וכי היתה התראה?
וכי ניתן להוכיח ללא צל של ספק שהיא כיוונה לאותן התוצאות?
האם אותו האופן גרוע מהדוגמות שבמסכת סנהדרין דף עז ע"א, כגון: "כפתו ומת ברעב - פטור"?","125","","4205","True","True","False","","166","213.151.35.97","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24307","24298","ברור שרוצח הוא בן מוות בין יש","30/10/12 00:39","יד חשון","תשע"ג","00:39","קותי","עדים בין אין עדים
רש"י בראשית פרשת נח פרק ט פסוק ה
ומיד האדם - מיד ההורג במזיד ואין עדים אני אדרוש:

לפי הבנתי לא מדובר במקרה שניתן להתראה
שהרי האשה נטלה בעצמה את הנר להדלקה
החמות רק אמרה והציעה מה לעשות
אם יש שליח לדבר עבירה אולי אין צורך בהתראה
אולי יש לאשה דין של קטן ואז גם אם אין שליח לדבר עבירה במקרה כזה החמות חייבת

לעניין הגרמא השאלה היא האם דיבור יכול להחשב לגרמא ?

לעניין גואל הדם הבעיה היא האם גם כאשר אין סנהדרין יש דין גואל הדם
שהרי התורה תלתה את זה ביחם לבבו ללא קשר לשום התייחסות משפטית","217","","4204","True","True","False","","225","46.116.221.186","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24356","24307","אני הבנתי שהיה כאן הרבה מעבר לדיבור","30/10/12 15:15","יד חשון","תשע"ג","15:15","שלמה שטרסברג","אני מבין שהחמות נשבה רוח בפיה לכיוון הנר וכך הדליקה את כלתה","205","","4204","True","True","False","","237","95.86.97.226","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24357","24356","בדקתי שוב החמות רק אמרה","30/10/12 15:40","יד חשון","תשע"ג","15:40","קותי","וזאת עשתה כדבריה","217","","4204","True","True","False","","186","46.116.221.186","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24393","24357","אשמח לשמוע מאלמואדיב שרזי דקדוק השפות","31/10/12 23:31","טו חשון","תשע"ג","23:31","שלמה שטרסברג","השאלה היא איך מתרגמים אינפח האם זה מלשון נפיחה שהחמות נפחה את האש לכיוון הכלה המרוחה בשמן אפרסמון או שהכוונה שנשבה רוח והדבר קרה

אשמח לשמוע מאלמואדיב שרזי דקדוק השפות ידועים לו מה הכוונה?","205","","4203","True","True","False","","279","95.86.97.226","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24381","24380","מה יהיה, ואני חושב שהתכוונה גם התכוונה!","31/10/12 14:02","טו חשון","תשע"ג","14:02","יהודי_קדום","","233","","4203","False","True","False","","110","79.183.178.229","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24383","24381","זכותך","31/10/12 14:04","טו חשון","תשע"ג","14:04","ינון","","301","","4203","False","True","False","","177","132.69.229.230","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24401","24383","ראה מאירי להלן","01/11/12 06:15","טז חשון","תשע"ג","06:15","קותי","בית הבחירה למאירי מסכת יבמות דף קיז עמוד א

אמר המאירי הכל נאמנין להעידה כלומר זה שידוע שמשיאין את האשה על פי עד אחד המעיד שמת בעלה הכל נאמנין בכך אפילו אשה או עבד או שפחה או עד מפי עד חוץ מחמש נשים שחזקתן שונאות זו את זו ויש לחוש שמא יתכונו לקלקלה כדי שיסיתוה לינשא ותתקלקל בכל הדרכים שהוזכרו והן חמותה ששונאה את כלתה בטבע מפני שאומרת הא אתיא גבאי ואכלא לגורסנאי ר"ל זרה ונכרית באה על גבי בביתי ואוכלת את עמלי:

לגבי המקרה שבגמרא קשה לדחוק ולומר שכוונתה רק לשרוף בגדיה. מי יכלא את האש מלשרוף גם אותה?","217","","4202","True","True","False","","208","46.116.221.186","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24397","24393","אם מותר","01/11/12 02:55","טז חשון","תשע"ג","02:55","דוד כוכב","אני מקוה שאלמואדּיב לא יכעס אם אזכיר את עדותו על עצמו שהוא איננו בלשן מקצועי. כמובן שאין בזה למעט את הידע שיש לו.

לענ"ד למרות ש'אינפח בה' פירושו שהרוח נפחה, ולא החמות, עדיין משמעות המעשה שהחמות זממה שכך יקרה.
להבנתי, "אינפח בה" הוא בבנין נפעל, כמו איתרע ביה, איבלע ביה, ובדומה למעשה שלנו - במסכת מועד קטן דף יז ע"א: "איתלי ביה נורא בגנובתיה {בזנבו}, ואכלתיה".
אמנם יש במסכת סוטה דף מט ע"א: "רב אחא בר יעקב איטפל ביה ברב יעקב בר ברתיה" - רב אחא עושה את המעשה בפועל יוצא, אלא שגם שם הבנין הוא נפעל, שהוא נטפל בנכדו, ואצלנו לא ניתן לפרש במשמעות דומה לזו.","125","","4202","True","True","False","","146","212.76.107.47","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24442","24393","אינפח לשון סביל, וזה לא יכריע לך","02/11/12 09:31","יז חשון","תשע"ג","09:31","Almuaddib","שכן האש ננפחה מהרוח.

האם מהרוח המצויה? האם מפיה של החמות?


אני הבנתי שזו רוח מצויה, אבל שזו בדיוק היתה כוונתה של החמות מלכתחילה, אחרת מה היה הטעם בהדגשה שזו חמותה?","107","","4201","True","True","False","","196","87.68.42.49","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24402","24397","אבל כתוב אינפח בה נורא","01/11/12 07:53","טז חשון","תשע"ג","07:53","קותי","האדים של החומר הדליק התפזרו
והאש אחזה בהם והתקדמה לעבר הריכוז היותר גבוה של אדים דליקים
וכמובן אחזה האש בבגדיה
מי שהסתכל מהצד ראה שהאש מתקדמת אליה לא היה צורך בשום רוח
לצורך קירוב האש לבגדים","217","","4202","True","True","False","","211","46.116.221.186","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24413","24401","למה מאירי?","01/11/12 10:01","טז חשון","תשע"ג","10:01","כדי","","249","","4202","False","True","False","","181","79.182.220.129","0","24230","שבת|כו ע"א",""),new Message("24420","24413","פתחתי בשו"ת בר אילן יבמות קיז","01/11/12 11:32","טז חשון","תשע"ג","11:32","קותי",""כל המפרשים"
הראשון שהתאים לי בסגנון ובניסוח היה המאירי
לכן ציינתי אותו
כמובן מבלי לפגוע בשאר המפרשים","217","","4202","True","True","False","","225","46.116.221.186","0","24230","שבת|כו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);