var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24098;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24098","0","אי נמי לשיעורה","24/10/12 03:53","ח חשון","תשע"ג","03:53","דוד כוכב","מה דין מי שאין לו די שמן?

על כך כאן.","125","","4204","True","True","False","","841","213.151.50.4","0","0","שבת|כא ע"ב",""),new Message("24102","24098","סומך שיהיה לו נס חנוכה ומברך","24/10/12 06:44","ח חשון","תשע"ג","06:44","אלף בית רשי","כמו שהדליקו בבית המקדש (לכאורה גם הכהן היה מברך על הדלקת הנרות אבל לא בדקתי זאת)ולפי אחד התירוצים שלא היה בו להדליק אפי' ליום אחד וע"כ היה הנס כבר ביום הראשון וכן ע"פ עוד תירוצים
כמובן כל זה לחידודי אבל להלכה צריך לעיין","278","","4204","True","True","False","","183","184.145.211.65","0","24098","שבת|כא ע"ב",""),new Message("24103","24098","וכי סומכין על הנס? אלא כדבריך ברישא:","24/10/12 07:42","ח חשון","תשע"ג","07:42","Almuaddib",""...אולם בדיעבד די שיידלק במשך זמן כלשהו במשך זמן ההדלקה... לפיכך הסברה נותנת שמי שבידו רק שמן מועט דינו כדין דיעבד, ויוכל להדליק בברכה."","107","","4204","True","True","False","","142","84.228.15.210","0","24098","שבת|כא ע"ב",""),new Message("24107","24098","האם ה"בדיעבד" יעבוד גם למי","24/10/12 08:00","ח חשון","תשע"ג","08:00","יהודי_קדום","שמדליק אחר השקיעה שאז ישים כמות פחותה של שמן שתספיק עד לזמן שתכלה רגל מן השוק?

האם זה מקביל ל"מי שבידו רק שמן מועט" ?","233","","4204","True","True","False","","121","79.177.144.51","0","24098","שבת|כא ע"ב",""),new Message("24127","24098","תגובת מאירקה15","25/10/12 01:52","ט חשון","תשע"ג","01:52","דוד כוכב","מפורש ברא''ש (סוף אות ז) שלמ"ד הדלקה עושה מצווה אם ברך והדליק על שמן פחות מכשיעור לא יצא יד"ח גם אם הוסיף שמן לאחר מכן.
ובר מן דין לא מובן לי בסברה אם תרוץ הגמ' "לשיעוריה" הוא דין בלכתחילה ולא במעשה ההדלקה מדוע בשמנים ופתילות שאין מדליקים בשבת יכול לכתחילה להדליק בחנוכה(למ"ד שהדלקה עושה מצווה).

תגובתי:
אכן, הזכרתני שמקור סברא זו ברא"ש. והובא כי"א בשו"ע בסימן תרע"ב. והגר"א לא הביא מקור, והדבר אומר דרשני. וקשה אם כן על הפר"מ שהוזכר והביאור הלכה שם שהביאו, שלא הביאו את הרא"ש בסימן תרע"ב. וגם במשנה ברורה סימן תרעה ס"ק ח כתב: "לא יצא ידי חובתו - וצריך לכבותה וליתן בה שמן כשיעור ולחזור ולהדליק בלא ברכה" וציין בשער הציון: "חמד משה ונשמת אדם, דלא כפרי חדש", ולא הביא את הפרמ"ג הנ"ל.

שמנים ופתילות שאין מדליקים בשבת יכול לכתחילה להדליק בחנוכה משום שכבתה אין זקוק לה, וגם לכתחילה אין חוששים כל כך שמא יכבה.
אדרבה, את"ל שהדלקה מצוה היינו שידליק באופן שידלק עד סוף זמן, קשה הכיצד מדליק בשמנים ופתילות שאין מדליקים בשבת, למה יצא י"ח ברוח מצוייה כזו.

כבר העירו האחרונים שיש הבדל בין הדלקה עושה מצוה לבין כבתה אין זקוק לה. דלא כמי שלא הבחין ביניהם.","125","","4203","True","True","False","","168","213.151.50.4","0","24098","שבת|כא ע"ב",""),new Message("24106","24103","סומכין אפילו על הנס, כשאין ברירה אחרת...","24/10/12 07:57","ח חשון","תשע"ג","07:57","דוד כוכב","","125","","4204","False","True","False","","103","213.151.50.4","0","24098","שבת|כא ע"ב",""),new Message("24109","24106","אני דוקא נהניתי מאוד מסיום מאמרו:","24/10/12 08:19","ח חשון","תשע"ג","08:19","יהודי_קדום",""...או שיארע לו כמו בנס החנוכה."
מה עוד שנס חנוכה מופיע בעמוד זה "נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים".
ואם כבר אז אוסיף:
המאמר, ד"ת ראשון איתו התחלתי את הבוקר קצת אחרי 4:30 הבוקר, גרם לי הנאה לא רק מתוכנו אלא בצורה החלקה והאמנותית של המעבר מ"ורמינהו" עבור דרך "משך הזמן שמתקיים בו פירסומי ניסא" וכו' עד ל-"שמי שבידו רק שמן מועט דינו כדין דיעבד" ולסיום האומנותי המתבקש: "...או שיארע לו כמו בנס החנוכה." .

חזק וברוך על המאמר.","233","","4204","True","True","False","","145","79.177.144.51","0","24098","שבת|כא ע"ב",""),new Message("24115","24107","אכן כן","24/10/12 16:04","ח חשון","תשע"ג","16:04","דוד כוכב","הרי לאחר שכלתה רגל מן השוק אין אל מול מי להדליק.
אלא שהיום אפשר שנשתנה המצב - בדומה לדברי ר"י בתוספות, הרי אנשים מצויים בחוץ עד לשעה מאוחרת יותר. ואם נמצא לומר שלמרות זאת אין חובה גמורה שהנר ידלק במשך כך הערב - שכיון שתיקנו משך זמן פחות משעה לא נשתנתה התקנה, מכל מקום סביר שגם אם איחר ידליק לפחות משך זמן כזה.

תודה לך על דבריך","125","","4204","True","True","False","","118","213.151.50.4","0","24098","שבת|כא ע"ב",""),new Message("24120","24115","יישר כוח עד כאן - ועוד:","24/10/12 17:16","ח חשון","תשע"ג","17:16","יהודי_קדום","אכן היום נשתנה המצב, שגם הדלקה בתוך הבית היא פירסומי ניסא, וגם כאן ה"בדיעבד" יעבוד. (אפשר להחליף את הנקוד בסימן שאלה )","233","","4204","True","True","False","","108","79.177.144.51","0","24098","שבת|כא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);