var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24036;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","71"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","54"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24036","0","כמה בירורים בדף יח","21/10/12 21:09","ה חשון","תשע"ג","21:09","עמית11","שלום וערב טוב,
כמה בירורים שהיו לי לגבי הדף:
1. מהי המלאכה נעשית בכך שעשן המוגמר נותן ריח טוב בבגדים,
וכנל לגבי כלי הכסף? (שם אולי צובע..?)
2. מהם המלאכות בשימת הרטיה והספלנית?
3. מה נקרא "כלי" הצריך לשבות - (למ"ד אסרו שביתת כלים)?
4. מדוע האספלנית והרטיה לא נחשבות כלים?
תודה","343","","4216","True","True","False","","825","212.76.112.159","0","0","שבת|יח ע"א",""),new Message("24042","24036","Re: כמה בירורים בדף יח","22/10/12 01:52","ו חשון","תשע"ג","01:52","דוד כוכב","1. בצל"ח:
"ובמוגמר וגפרית יש ג"כ מה שהכלים העליונים מתגמרין ומתגפרין, ויש ג"כ מה שהאש בוערת בשבת בכלים התחתונים, והנה מה שמגמר כלים אפי' יעשהו בשבת אין כאן רק שבות של מוליד ריח, אבל מה שהכלים מתגפרים אם הוא כפי' רש"י שהוא ציור בכלי כסף, אם עושהו בשבת בכלים לאיזה צורך יש בו חיוב חטאת, כי הצר צורה חייב משום כותב. אבל אם נפרש שרוצה להביא בכלים ריח גפרית לאיזה צורך, פשיטא שאפי' עושהו בשבת לית ביה חיוב חטאת. ורש"י שפי' שעושה בכלי כסף המצוירים, היינו לרבה דמוקי כב"ה דלא גזרו, אבל אם נוקי כב"ש באמת לא נפרש על כלי כסף המצויירים, [והנה בזמננו מביאים ריח גפרית לחביות שרוצים להכניס בהם יין לקיום, ובזה ודאי ליכא גם בשבת חיוב חטאת]. ואמנם מה שבוערים גחלים כל השבת או הבשמים על הגחלים, בזה יש בו משום מבעיר...".

2. חידושי הרשב"א:
"קלור ואספלנית למאי תני פשיטא דאפילו בשבת ליכא חיוב חטאת".

3. כל דבר שעושים בו מלאכה.

4. הן נחשבות כלים, וההיתר הוא מטעמים אחרים.","125","","4215","True","True","False","","179","95.86.87.70","0","24036","שבת|יח ע"א",""),new Message("24053","24036","אמנם כאן רש"י הק' מפרש קילור כתחבושת","22/10/12 05:19","ו חשון","תשע"ג","05:19","יהודי_קדום","ואת האספלנית "רטייה" אך במקומות רבים (1) ראינו שפירש רש"י הק' שקילור הוא כעין משחה, חומר צבע לרפואה או נוי הנמרח על העין. אשר על כן, האיסור ישתנה ב- "2. מהם המלאכות בשימת הרטיה והספלנית?" ששאל לפי הפירוש מהו קילור.
וכן אנו מוצאים ב- ערוך השולחן - אורח חיים-סימן רנב - "מלאכות המותרים והאסורים להתחיל בערב שבת כדי שיהיו נגמרים בשבת":

" וכן מותר להניח קילור עבה על העין, והוא סם של רפואה ומתרפאית כל השבת".

(1) פירושי רש"י הק' על קילור נמצא ב-:

שבת עו:
קילור. שנותנין על העין לודיי''א {לוזי''א: משחה לעין חולה} בלע''ז:

נדה כ.
בקילור. אנפלשט''ר ואדום הוא ונתעסקה בו אלמא קילור דומה לדם נדות ואע''ג דלא הוי סומק כולי האי

נדה נח:
גמ' קילור. אפלשטור''א אדום:

שם נט.
נתעסקה בכגריס. דם צפור או קילור:

שם
מדבר הדומה לכתם כגון קילור או שרף ואחר כך מצאה על חלוקה כתם אפי' אין מראיתו דומה לאותו המין תולה בו:

איני יודע מדוע רואים כאן בפירוש רש"י הק' תחבושת שלא מצאתי בכל המשנה והש"ס שפירש כך.","233","","4215","True","True","False","","1008","79.177.144.51","0","24036","שבת|יח ע"א",""),new Message("24044","24042","עדיין קשה","22/10/12 02:13","ו חשון","תשע"ג","02:13","עמית11","מכמה כיוונים:
אם המלאכה במוגמר היא מצד הגחלים המבעירות אש בשבת, ואם מה שנקרא כלי זה כל דבר של האדם- אז שיהיה חייב על המוגמר ללא קשר אם הוא מונח בכלי או לא.. וגם אם מונח על האדמה.. (והגמרא הרי תירצה שלא חייב רק כי לא מונח בכלי אלא ישירות על הקרקע...) אך הלא גם זה לכלי של האדם ייחשב?","343","","4215","True","True","False","","102","213.151.32.163","0","24036","שבת|יח ע"א",""),new Message("24058","24042","תשובה ל-1. ודיוק בצל"ח שהביא הרב כוכב","22/10/12 10:23","ו חשון","תשע"ג","10:23","יהודי_קדום","אמנם 'סתם' נתינת בושם על הבגדים בשבת יש בזה איסור משום מוליד.

ואין כך בגימור המתחיל מע"ש.

ולכן התשובה לכב' השואל היא: שום מלאכה לא "נעשית בכך שעשן המוגמר נותן ריח טוב בבגדים" (כלשון שאלת ר' עמית11).

ולענ"ד זו דעת הצל"ח שהביא הרב כוכב.

יש לדייק שני דיוקים חשובים בדברי הצל"ח:

דיוק מתבקש ראשון:

על: "והנה מה שמגמר כלים אפי' יעשהו בשבת אין כאן רק שבות של מוליד ריח" - חייבים לומר, וזה נראה ברור, שהניחו עוד מע"ש את כלי המוגמר ובו הגחלים שאין מוגמר אלא בגחלים ע"מ שימשיך לתת ריח טוב בבגדים במשך השבת - וזהו שכתב הצל"ח " אפי' יעשהו בשבת " שהרי לא ייתכן שיביא בשבת מחתה עם גחלים וכו'.

הדיוק השני הוא:
שמה שהתכוין הצל"ח לומר במילים "אין כאן רק שבות של מוליד ריח" הוא שכיון שהנחת כלי המוגמר נעשתה מע"ש הרי אין שום איסור שאז מותרים איסורי שבות..

למסקנה לתשובת השואל ר' עמית11 בחלק א' לשאלה 1.:

יוצא אם כן לענ"ד ששום מלאכה לא "נעשית בכך שעשן המוגמר נותן ריח טוב בבגדים" כלשון שאלת ר' עמית11.

ע"כ הכל לענ"ד .

אגב, נתינת בושם על הגוף בשבת מותרת ולא גזרו בזה איסור משום מוליד. ויעויין בספרי ההלכה.

==========================================
ודאי במתכוון שואל כבודו "מהי המלאכה נעשית בכך שעשן המוגמר נותן ריח טוב בבגדים, וכנל לגבי כלי הכסף?" ולא שאל מהו טעם האיסור לעשות הנ"ל מע״ש באופן שימשיכו להעשות מעצמם בשבת?
(שהתשובה לכך מופיעה בגמרא והיא כפי שראינו בסוגייתנו שלרבה הטעם הוא שיש חשש שמא יבוא לעשות זאת בשבת ויעבור על איסור הבערה, ולרב יוסף (בהו"א) הטעם לאיסור הוא שביתת כלים ועל כך בהמשך בשם רב אושעיא אומר רב יוסף שאין המוגמר מונח בתוך כלי אלא על הארץ שאז אין בעיה של שביתת כלים ומשום כך גם ב"ש התירו להניח מוגמר וגופרית מע"ש וכו'.)","233","","4215","True","True","False","","192","79.177.144.51","0","24036","שבת|יח ע"א",""),new Message("24045","24044","הגחלים כבר אינם שלו","22/10/12 02:16","ו חשון","תשע"ג","02:16","דוד כוכב","על הגחלים לא היתה צריכה הגמרא לחדש שהוא מפקיר אותם, שכן ממילא הוא בודאי איננו מתכונן לשוב ולקחתם אליו, מה שאין כן בשאר הכלים.","125","","4215","True","True","False","","133","95.86.87.70","0","24036","שבת|יח ע"א",""),new Message("24046","24045","ערכתי את ההודעה הקודמת ושם שאלתי","22/10/12 02:18","ו חשון","תשע"ג","02:18","עמית11","","343","","4215","False","True","False","","72","213.151.32.163","0","24036","שבת|יח ע"א",""),new Message("24048","24045","[ללא נושא]","22/10/12 02:30","ו חשון","תשע"ג","02:30","עמית11","תשובה מעניינת... תודה","343","","4215","True","True","False","","78","213.151.32.163","0","24036","שבת|יח ע"א",""),new Message("24047","24046","[ללא נושא]","22/10/12 02:26","ו חשון","תשע"ג","02:26","דוד כוכב","","125","","4215","False","True","False","","98","95.86.87.70","0","24036","שבת|יח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);