var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23962;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23962","0","מי כתב את תנא דבי אליהו?","18/10/12 11:43","ב חשון","תשע"ג","11:43","לינקוש","באר שבע (סנהדרין צב):
אל תטעה לחשוב שזה אליהו הוא אליהו הנביא התשבי אלא הוא התנא הרשום בהקדמת זרעים להרמב"ם ז"ל אצל חוני המעגל סוף פרק ז' ובפרק מי שהיה תמצא תנא דבי אליהו רבי נתן אומר כל הישוב תחת כוכב אחד וכו':

אך מהערוך (ערך סדר) משמע אחרת:
סדר אליהו רבה וסדר אליהו זוטא בר"ג דפ' ב' דייני גזילות (כתובו' ק"ו.) פי' משניות חיצונות הן ורבה הוה ג' בבי ול' פירקין וזוטא י"ב פירקי ודאמרי בגמרא (שבת י"ג. פסחי' צ"ד. קי"ב. מגיל' כ"ח: קידוש' פ': ע"ז ה': ט'. סנהד' צ"ב. צ"ז. אבדר"נ פ"ב תמיד ל"ב: נדה ע"ג.) תנא דבי אליהו כולהון בגווייהו.","58","","4216","True","True","False","","1276","77.126.76.185","0","0","שבת|יג ע"א",""),new Message("24018","23962","תגובה שקיבלתי במייל","20/10/12 22:48","ד חשון","תשע"ג","22:48","לינקוש","הנה ה'באר שבע' בדבריו לסיום מסכת נדה מחדש וכותב, וז"ל:

ועדיין צריכין אנו למודעי, דהאי 'תנא דבי אליהו' אינו אליהו הנביא כמו שחשבו רבים מן התלמידים, אלא הוא תנא הנזכר בהקדמת הרמב"ם ז"ל מסדר זרעים בפרק שביעי וז"ל: יהושע בן פרחיה, נתאי הארבלי, חוני המעגל, אליהו כו'. כן נ"ל. ע"כ.

וקשה ליישב את דבריו, שהרי בהקדמת הרמב"ם שהזכיר - והיא לפנינו, מפורש שמם של התנאים: יהושע בן פרחיה, נתאי הארבלי, חוני המעגל, אליהועיני [בתיבה אחת] בן הקוף וכו'. והוא אכן שם תנא המוזכר במשנה (פרה ג' ה') ולא כפי שכתב ה'באר שבע' והפריד את תיבת 'אליהו' מ'עיני'. שכן לא מצינו בכל ששה סדרי המשנה תנא בשם אליהו.

וביותר קשה, איך כתב "כמו שחשבו רבים מן התלמידים", הרי זו גמ' מפורשת (כתובות ק"ו.) האומרת: רב ענן הוה רגיל אליהו דאתי גביה, דהוה מתני ליה 'סדר דאליהו' וכו'. והיינו דאמרי 'סדר דאליהו רבה' 'סדר אליהו זוטא'. עיי"ש. ומפורש, שהלימוד שלמד רב ענן מפי אליהו הנביא הוא הנקרא 'תנא דבי אליהו'. וצ"ע.

לאחר החיפוש, מצאתי בעז"ה שכבר הקדימני הגאון החיד"א ז"ל בספרו "שם הגדולים" (מערכת ספרים, ערך 'סדר אליהו רבא וסדר אליהו זוטא') והפריך את דעת הגאון בעל 'באר שבע' וגם את דעת הגאון בעל 'סדר הדורות' שסבר כמוהו.

בברכה נאמנה

ש"י א'","58","","4214","True","True","False","","485","77.126.194.30","0","23962","שבת|יג ע"א",""),new Message("24074","24018","ראה בספר ( מצוין ) המשמש כבסיס","22/10/12 21:19","ו חשון","תשע"ג","21:19","עלי","מבוא למדרשים.
כתבה :ענת רייזל, הוצאת תבונות מכללת הרצוג
עמ' 346 ואילך הדעות השונות הן לגבי המחבר והן לגבי תקופת החיבור.
ספר זה משמש כבסיס להרצאות בקורס המבוא של ראש החוג לתלמוד, פרופ' מ.כהנא מהאוניברסיטה העברית, של המבוא למדרשים.","209","","4212","True","True","False","","412","95.86.105.242","0","23962","שבת|יג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);