var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23945;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","48"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23945","0","כמה בירורים בעניין דרגות הטומאה","17/10/12 23:33","א חשון","תשע"ג","23:33","עמית11","1. מה הכוונה ששני שנגע בשלישי לטומאה "פסל" אותה ולא "טימא" אותה,
הרי היא עדיין יכולה לטמא רביעי בקודש?
2. האם אוכל יכול לטמא אוכל? איך וכו'

3. הרמב"ם בהלכות שאר אבות הטומאות פרק יא, כותב בהלכה א':
כל מקום שנאמר באוכלין פסול--הוא שיהיה האוכל עצמו טמא, ולא יטמא אוכל אחר; אלא אם נגע באוכל אחר, הרי הוא טהור.

מצד שני הוא כותב בהלכה ' [ח]
השלישי שבתרומה שנגע באוכלי קודש, פסלן ונעשו רביעי...

סתירה...




תודה","343","","4219","True","True","False","","826","95.86.127.103","0","0","שבת|יד ע"א",""),new Message("23947","23945","התשובה ל 1 ול 3 היא אותה התשובה","18/10/12 06:45","ב חשון","תשע"ג","06:45","עציוני","כאשר אנו מתייחסים לרמה מסויימת של קדושה (חולין/תרומה/קדשים) הרי שסיווג רמות הטומאה מתייחס לאותה רמת קדושה בלבד. לדוגמה: כאשר אנו דנים בתרומה, נגדיר את השלישי כפסול ולא כטמא, כי אם הוא יגע בתרומה אחרת, הוא לא יטמא אותה. נכון שביחס לקדשים ניתן להגדיר את התרומה השלישית כטמאה, כי היא פוסלת את הקדשים, אבל ההגדרות הו תמיד ביחס למאכל מקביל (חולין ביחס לחולין, תרומה ביחס לתרומה וכו').
לכן שני שנגע בתרומה רק פסל אותה, כי ביחס לתרומה אחרת היא פסולה ולא טמאה, ולכן אף שתרומה שלישית יכולה לפסול קדשים, היא נחשבת כפסולה ולא כטמאה (ביחס לתרומות אחרות).","159","","4218","True","True","False","","441","46.116.74.49","0","23945","שבת|יד ע"א",""),new Message("23949","23945","לגבי 2","18/10/12 08:07","ב חשון","תשע"ג","08:07","לינקוש","רש"י יד ע"ב:
דכתיב וכל משקה וגו'. ואע''ג דהאי במשקין הבאין מחמת אויר כלי חרס כתיב דהא כתיב לעיל מיניה כל אשר בתוכו יטמא מכל האוכל כלומר אם יש בתוכו אוכלין או משקין והני שניים נינהו שהכלי היה ראשון והם שניים ואוכל הנוגע בהן אינו פוסל את התרומה (א''ה) הא גמרינן משקין הבאין מחמת שרץ מנייהו בק''ו ובפ''ק דפסחים (דף יח:) וכיון דמקבלי טומאה מדאורייתא ממילא עבדי לאוכל שני דהכי גמרינן סדר טומאה התם דמשקה מטמא אוכל ואוכל משקה דלא משכחת רביעי בקדש אלא בהכי דהא אין טומאה עושה כיוצא בה לא להיות אוכל מטמא אוכל ולא משקה מטמא משקה ולא אוכל ומשקה מטמאין כלים דאין כלי מיטמא אלא באב הטומאה:","58","","4218","True","True","False","","243","77.126.76.185","0","23945","שבת|יד ע"א",""),new Message("23950","23949","ובעברית...","18/10/12 08:12","ב חשון","תשע"ג","08:12","עמית11","מה אתה הבנת מרש"י?","343","","4218","True","True","False","","94","213.151.32.163","0","23945","שבת|יד ע"א",""),new Message("23971","23949","הכלל לגבי טומאת אוכלין טעון פירוט רב","18/10/12 13:23","ב חשון","תשע"ג","13:23","ינון","בס"ד

הדרגות בטומאה הן:
1)אבי אבות הטומאה
2)אב הטומאה
3)ולד הטומאה (או ראשון לטומאה)
4)שני לטומאה
5)שלישי לטומאה
6)רביעי לטומאה
7)חמישי לטומאה

מדאורייתא קבועות רק ארבע הדרגות הראשונות, וחכמים הוסיפו עליהן עוד את השלוש האחרונות לתוספת קדושה: השלישי לטומאה בתרומה, הרביעי לקדשים (כ"ש שלישי), החמישי למי נידה (המים המעורבים באפר פרה אדומה, שמהם מזים על טמאי מתים).

אבי אבות הטומאה הוא מת בלבד (יש דעה שגם כלי מתכות שנגעו במת, דין שנלמד מ: "חלל חרב" - חרב הרי הוא כחלל).
אב הטומאה הוא כל הטומאות הכתובות בתורה המוגדרות כ"טומאה עצמית" (שרץ (מת), זב ומשקים היוצאים ממנו וכלי שישב עליו, מצורע, נידה זבה ויולדת, נבלה, בעל קרי) ומי שנגע במת או היה באוהל אחד עם המת.

אב הטומאה מטמא אדם וכלים, אוכלים ומשקים במגעו (ולא באוהל, חוץ מבית המנוגע)ועושה אותם "ראשון לטומאה".

ראשון לטומאה מטמא במגעו אוכלים ומשקים בלבד.

באופן עקרוני - אוכל כמעט לא הופך לאב הטומאה, אא"כ נגע במת או היה באוהל אחד עם המת. אבל אם יש אוכל שהוא אב הטומאה הרי הוא מטמא אוכל אחר.

הכלל "אין אוכל מטמא אוכל" הוא לגבי אוכל שהוא ראשון לטומאה. אף שמדאורייתא אוכל יכול להיות גם שני והיינו חושבים שהאוכל הראשון אם ייגע באוכל אחר יטמאו להיות שני, בא הכלל ואומר שאוכל ראשון אינו מטמא אוכל אחר.

כל זה בטומאה דאורייתא.

חכמים באו והוסיפו כמה גזרות. למשל: גזרו שמשקה הנטמא הופך תמיד להיות ראשון. כלומר גם אם אוכל ראשון נגע במשקה - ומדאורייתא טימא אותו להיות שני - מדרבנן גזרו עליו טומאה של ראשון.

גזרו טומאה על הידיים ואמרו שסתם ידיים (ידיים שבעליהן לא שמר עליהן והסיח דעתו מהן) הן שניות לטומאה. וכן כל שאר הדברים המוזכרים במשנה ממסכת זבים המובאת בדף יג:.

גזרה נוספת היא שאוכל שני הנוגע בתרומה עושה אותה שלישי לטומאה. וגזרה נוספת היא שתרומה פסולה (שהיא שלישית לטומאה) שנגעה בבשר קודש עושה אותו רביעי לטומאה. ובאלה בוודאי אוכל מטמא אוכל (שני לטומאה הוא רק אוכל ותרומה בשר קדשים הם אוכל). על התרומה והקודש הפסולים חל דין של "טמא" - שאסורים באכילה וטעונים שריפה.","301","","4218","True","True","False","","634","132.69.229.230","0","23945","שבת|יד ע"א",""),new Message("23951","23950","אנסה...","18/10/12 08:18","ב חשון","תשע"ג","08:18","לינקוש","זה המשפט החשוב מרש"י:
דהא אין טומאה עושה כיוצא בה לא להיות אוכל מטמא אוכל ולא משקה מטמא משקה ולא אוכל ומשקה מטמאין כלים

משמע מדבריו, שאין מציאות שאוכל טמא יטמא אוכל אחר.
[אולי יש חריגים - לא זוכר כרגע - אך זה הכלל הדומיננטי].

ברוך בואך!","58","","4218","True","True","False","","231","77.126.76.185","0","23945","שבת|יד ע"א",""),new Message("23952","23951","ברוך הנמצא! אבל...","18/10/12 08:24","ב חשון","תשע"ג","08:24","עמית11","לגבי התוכן. למיטב הבנתי זה לא נכון.
רש"י דיבר על מדאורייתא. אך מדרבנן אוכל מטמא אוכל. (ראה רמבם שציטטתי..)","343","","4218","True","True","False","","102","213.151.32.163","0","23945","שבת|יד ע"א",""),new Message("23953","23952","בהחלט","18/10/12 08:28","ב חשון","תשע"ג","08:28","לינקוש","התכוונתי לדין דאורייתא [לכן כתבתי ש"אולי יש חריגים" כי אינני זוכר כרגע את כל דיני דרבנן השונים בענייני טומאה].","58","","4218","True","True","False","","211","77.126.76.185","0","23945","שבת|יד ע"א",""),new Message("23954","23953","[ללא נושא]","18/10/12 08:30","ב חשון","תשע"ג","08:30","עמית11","יישר כח ותודה..","343","","4218","True","True","False","","85","213.151.32.163","0","23945","שבת|יד ע"א",""),new Message("23972","23971","תודה רבה","18/10/12 13:41","ב חשון","תשע"ג","13:41","aharongal","תודה על הסכום הנהדר
מועיל מאד !","276","","4218","True","True","False","","62","173.63.179.43","0","23945","שבת|יד ע"א",""),new Message("23985","23971","יישר כח על הסיכום המפורט","19/10/12 03:32","ג חשון","תשע"ג","03:32","דוד כוכב","","125","","4217","False","True","False","","117","95.86.87.70","0","23945","שבת|יד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);