var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23917;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","53"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","50")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23917","0","הערות בעניין דברי רבא בביאור "מאי קבע"","17/10/12 08:58","א חשון","תשע"ג","08:58","הראל","והבא ראשו ורובו במים שאובין מ''ט גזרו ביה רבנן טומאה
א''ר ביבי אמר רב אסי שבתחלה היו טובלין במי מערות מכונסין וסרוחין והיו נותנין עליהן מים שאובין התחילו ועשאום קבע גזרו עליהם טומאה
מאי קבע?
אמר אביי שהיו אומרים לא אלו מטהרין אלא אלו ואלו מטהרין
אמר ליה רבא מאי נפקא מינה הא קא טבלי בהנך
אלא אמר רבא שהיו אומרים לא אלו מטהרין אלא אלו מטהרין


[א]
על קושיית רבא ("מאי נפקא מינה...") הקשה הרש"ש: "ק"ל דמ"מ איכא תקלה אי טבל ולא אשכח שאובין ליתנן עליו יסבור שהוא עדיין טמא וישרפו עליו תרומה וקדשים".
ומצאתי בשרביט הזהב (לרב רפאל ברדוגו והזכרתיו פה) שתירץ: "רבא ס"ל דמסתמא לא יטבול במערה עד שיכין מים שאובים, ואעיכובא לא חייש, דמערה שכיחא".

[ב]
קשה לי בביאור דברי רבא ("שהיו אומרים לא אלו...") - שלא ברור לשיטתו מדוע יחשבו כך אנשים (ותתבטל תורת מקוה), שהרי סוף סוף רואים שהביאה במים שאובים היא תמיד בצמוד ולאחר הטבילה במי מערות, אז מדוע שיחשבו שרק אלו (השאובים) מטהרים?

[ג]
עי' בחשק שלמה שכתב לשיטה שסוברת שגזירה זו היא רק לקדשים (ולא גם לחולין - לבעלה): "רמב"ם... פי' דטעם הגזירה הוא דכיון דהיו סוברין דלא אלו מטהרין אלא אלו מטהרין לא טבלו במקוה לשם טהרה רק למנהג בעלמא ולא היה טבילה לשמה ולטהרות בעינן כוונה דטבל ולא הוחזק כאילו לא טבל".","46","","4221","True","True","False","","860","84.228.183.170","0","0","שבת|יד ע"א",""),new Message("23918","23917","[ב] אֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי","17/10/12 09:18","א חשון","תשע"ג","09:18","דוד כוכב","טבעי שיסברו שהרחיצה הנקיה והמנקה היא המטהרת.
תהלים כו, ו אֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי.
תהלים עג, יג אַךְ רִיק זִכִּיתִי לְבָבִי וָאֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי.

אז בשביל מה הטבילה במי המערה הסרוחים?
יאמרו שזה איזה מנהג ישן, לא לעיכובא.","125","","4221","True","True","False","","116","37.60.47.104","0","23917","שבת|יד ע"א",""),new Message("23920","23917","דברי רבא סבירים, מסתברים, ואף קרו","17/10/12 09:26","א חשון","תשע"ג","09:26","Almuaddib","הראה לי אבי מורי זצ"ל עדויות מהגניזה בקהיר על כי בפסטאט, בזמנו של הרב"ם, היה זלזול בטבילת נשים, על ידי חלק מנשות המעמד הגבוה.
הללו העדיפו רחיצה באמבט על פני טבילה במקוה, בדיוק מאותן סיבות שמזכיר רבא.

שמעתי מכלי שלישי לפני עשרות שנים על דיבורים - לא למעשה אך דיבור בפומבי - של נשים אודות טבילה כיום.

וסדנא דארעא חד הוא.","107","","4221","True","True","False","","160","84.229.160.149","0","23917","שבת|יד ע"א",""),new Message("23921","23920","אך איך זה עונה לשאלה בסעיף ב?","17/10/12 09:29","א חשון","תשע"ג","09:29","הראל","אם רואים שכל הנשים גם טובלות במערה וגם באות במים שאובים לאחר מכן - אז מדוע שיחשבו שרק השאובים מטהרים, עד כדי כך שעולה החשש (לפי ביאור רש"י) שיבטלו את הטבילה במערה?","46","","4221","True","True","False","","215","84.228.183.170","0","23917","שבת|יד ע"א",""),new Message("23923","23921","כי ההגיון מהבטן מקשר טהרה לנקיות","17/10/12 09:37","א חשון","תשע"ג","09:37","Almuaddib","ומכאן ההבנה כי המים הזכים, הנקיים, הם המטהרים - אינה רחוקה.

ואם כך - למה צריך את המים המסריחים בהתחלה?","107","","4221","True","True","False","","139","84.229.160.149","0","23917","שבת|יד ע"א",""),new Message("23924","23923","עדיין לא מובן","17/10/12 09:51","א חשון","תשע"ג","09:51","הראל","אם מישהו רואה מול עיניו טמא שהולך וטובל במי מערה ולאחר מכן שוטף את עצמו - מדוע שיחשוב שמי המערה היו סתם מיותרים וכל הטהרה היא המים השאובים בלבד?

מצאתי הרגע בפני יהושע שמקשה כקושיה הנ"ל, ומתרץ בדרך מעניינת (הקשורה באופן מסויים למובא בסעיף ג לעיל), אך דלא כרש"י, ולרש"י עדיין קשה לי.","46","","4221","True","True","False","","304","84.228.183.170","0","23917","שבת|יד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82674);