var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23915;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23915","0","המניח כלים תחת הצינור לקבל בהן מי גשמים","17/10/12 02:07","א חשון","תשע"ג","02:07","שלמה השואל","הסבר המשנה במסכת מקוואות
דתנן
המניח כלים תחת הצינור לקבל בהן מי גשמים אחד כלים גדולים ואחד כלים קטנים ואפילו כלי אבנים וכלי אדמה וכלי גללים פוסלין את המקוה
אחד המניח ואחד השוכח דברי ב"ש
וב"ה מטהרין בשוכח.
שאלתי :מפשט הגמ' נראה כי בית הלל סוברים שגם אם שכח תחת הצינור לא יפסול את המקוה
למה רב משרשיא מחפש איך להעמיד את המחלוקת נאמר בפשטות שנחלקו
בשכח תחת הצינור לדעת ב"ש יפסול לדעת ב"ה יכשיר
(לגביי חצר אין שאלה כולם מודים שאם שכח חייב)","323","","4216","True","True","False","","818","212.179.87.186","0","0","שבת|טז ע"ב",""),new Message("23937","23915","אבל כשלומדים את הטעם לפסילה חייבים לחלק","17/10/12 13:24","א חשון","תשע"ג","13:24","ינון","בס"ד

הרי המחלוקת אינה סתמית. מקוה צריך להיות ממים שאינם שאובין. מים ששמו אותם בכלי נחשבים שאובין. מים שניגרו לתוך כלי כאשר לבעל הכלי לא היתה כל כוונה שיהיו בו מים - אינם נחשבים שאובין. זאת הסיבה שמודים ב"ש בחצר.

המחלוקת היא מהם המקרים בהם ניתן לומר שניכרת כוונה.
ויש להבין מה פירוש "שוכח". בהחלט לא מדובר במקרה שהכלי התגלגל "מעצמו" והגיע לשם אקראית. זה בוודאי אינו מורה על כוונה.
"שוכח" פירושו שהניח את הכלי במקום מסויים והשאירו שם, הסיח את דעתו ממנו וכשחזר להתעסק בו גילה שהוא מלא במים.

ב"ש סוברים שהנחת הכלי בכוונה מובהקת שיתמלא במים דיה להחשיב את המים כשאובין, גם אם דעתו הוסחה בין הנחת הכלי למילויו.
ב"ה סוברים שהיסח הדעת גורם לכוונה שתתבטל.

והנה חשוב לנתח את ההקשר של ההנחה ע"מ להבין את הכוונה, שהרי אם הניח את הכלי בחוץ כשמזג האויר היה סגריר והיה ברור לכל שעומד לרדת גשם - ודאי יש בזה כוונה מובהקת יותר מאשר אם הניח את הכלי בחוץ כשהשמש זרחה בעוז על הארץ.

כל המחלוקת היא בשוכח, שהרי במניח אין ב"ה מדברים כלל. והמחלוקת היא כמה המקום בו הניח את הכלי מהווה מובהקות לגבי הכוונה והאם היא תתבטל בהיסח הדעת. בא רב משרשיא ללמד שגם להקשר הזמן יש משמעות והשפעה על דבריהם של ב"ה וב"ש.
כתבת "מפשט הגמ' נראה כי בית הלל סוברים שגם אם שכח תחת הצינור לא יפסול את המקוה" - אבל אין סברה לומר שאם הניח את הכלי תחת הצינור בשעת קישור עבים לדעת ב"ה לא יפסלו המים את המקווה, שהרי המציאות היא שעומד לרדת גשם והאדם שם כלי תחת הצינור (היום קוראים לזה "מרזב"). ברור שכוונתו היא שהוא יקלוט את מי הגשם הניגרים על הגג ונאספים בצינור! אז גם אם הוא שכח את זה כשהתחיל לרדת גשם והסיח דעתו מן הכלי עדיין הקשר הזמן והמקום מהווים מובהקות רבה ומכוחם הכוונה לא מתבטלת - שהרי נתקיימה מחשבתו.

באותו אופן, אם אדם הניח כלי בחצר - אפילו בשעת קישור עבים - ושכח ממנו ונתפזרו העבים מבלי גשם ולאחר מכן חזרו ונתקשרו וירד גשם לתוך הכלי, אין סברה לומר שלדעת ב"ש יפסלו המים האלו את המקוה, שהרי מקום ההנחה לא היה מספיק מובהק, ולפני שירד הגשם נתפזרו קודם העבים שהיו בשעת ההנחה ויהיה אפשר לתלות שכוונתו היתה שהכלי ייבש מרטיבות ע"י הרוח ולא שיקבל מי גשם, לכן מודים ב"ש בשוכח בחצר שהוא טהור.","301","","4216","True","True","False","","205","132.69.229.230","0","23915","שבת|טז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);