var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23877;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23877","0",""אמר רבי אליעזר ההורג כינה בשבת כאילו","15/10/12 09:29","כט תשרי","תשע"ג","09:29","יהודי_קדום","הורג גמל"

ובדף קז: אנו לומדים:

"ר''א היא דתניא ר''א אומר ההורג כינה בשבת כהורג גמל בשבת מתקיף לה רב יוסף עד כאן לא פליגי רבנן עליה דרבי אליעזר אלא בכינה דאינה פרה ורבה אבל שאר שקצים ורמשים דפרין ורבין לא פליגי "

ופסק השו"ע באו"ח שטז,ט : "...אבל כינה מותר להרגה".

וככל שידיעתי מגעת - הלכה זו, של הריגת כינה בשבת, לא התהפכה עד היום למרות שברור שהכינה לא נוצרת מזיעה אלא פרה ורבה ממש. מדוע לא שונתה ההלכה?

הרי ההלכה כפי שהיא יכולה להוות מכשול לפני השבים לדרך ה' בעיקר אם מצהירים לפניהם שכל הגמרא היא תורה למשה מסיני!
וברור שאם זכו לבנות אמונתם ביסודות המלאים והנכונים לא תיהוי להם כל בעיה להבין ולהבחין בין גדרי הלכה למדע שאז ידעו אחרת.

השאלה היסודית שלי: מה מונע מגדולי התורה לומר בריש גלי שלא כל מה שנכתב בגמרא היה תורה למשה מסיני ולהודיע לעולם שיש ענייני רפואה, מדע, אסטרונומיה וכו' שנאמרו מדעתם וידיעתם של חכמים ושאינם נסמכים על קבלה למשה מסיני?

אסביר ואדגיש יותר: כחובש לשעבר בצה"ל למדנו דרכים רבות ושונות לבדיקת נפגע ל"ע אם עדיין חי הוא. אחת הבדיקות דמתה למה שאמרו בגמרא לגבי שימת נוצה ליד אפו של אדם שיש חשש שהפסיק לנשום אלא שעשינו זאת לא עם נוצה אלא ע"י קירוב ראשינו אל פתחי הנשימה של הנפגע.
אבל לא זה ולא זה אמינים היום (כמובן שהבדיקות שעשינו כללו דרכים ואמצעים נוספים ולא אנו קבענו מוות אלא אך ורק הרופא) ועינינו הרואות שאנשים שבוצעה בהם החייאה לאחר מוות קליני (להבדיל ממוחי) חיים עימנו באופן נורמלי ואם היינו סומכים על בדיקות העבר היינו נכשלים ביותר (וגם... נחשלים).

עוד דוגמא: כולנו יודעים שעובר יכול להיוולד פג, אף בן פחות בהרבה משמונה חודשים והוא חי, גדל, מתחתן ומוליד וכו' וכו'. זאת עובדה. (חכמים אמרו שלא מצילין עובר בחודש השמיני).

יכולתי לשאול על חכמים ומדע הפוך: מדוע צריך לבדוק את הירק אם יש בו תולעים ביותר מהסתכלות בריאה ורחיצה טובה? מדוע צריך להשתמש במכשירים ובדיקות מקיפות? מה שבדקתי (בהנחה שראייתי טובה) היטב בעיניי מספיק ואף אם הגידול הוא לא "חסלט" או כמו הבדיחה בשווקים "ירק כשר"...

האם מישהוא כאן הרג כינה בשבת? (ברור שהכינה באה מהילד של השכן ולא באה מהילד הפרטי...)","233","","4218","True","True","False","","1029","79.177.144.51","0","0","שבת|יב ע"א",""),new Message("23878","23877","אתה נכנס למחלוקת ידועה","15/10/12 09:37","כט תשרי","תשע"ג","09:37","Almuaddib","וצדדי המחלוקת, כך הם:


האם בהלכה שנקבעה על סמך נתונים שהוכחו כשגויים, משהתבררה הטעות (1) תשתנה ההלכה, או שמא ההלכה בסמכות חכמים, ומשקבעו חכמים כי מותר להרוג כינה בשבת, הנימוק כבר לא רלבנטי, ושבשתא כיוון דעל על?


דומני כי את דברי הרב קאפח זצ"ל קראתי, שכתב כי הואיל ופסקו חכמים שמותר אז מותר, אך בעל נפש יחמיר על עצמו ולא יהרוג כינה בשבת.



כדאי לראות גם את מאמרו של מרדכי כסלו בנושא זה. דיון רחב בנושא התנהל בזמנו בפורום אחר.





(1) כמובן, מוכרת התשובה של "נשתנו הטבעים", ואכמ"ל.","107","","4218","True","True","False","","246","84.228.169.141","0","23877","שבת|יב ע"א",""),new Message("23879","23877","כאשר תהיה סנהדרין הכל יבוא על מקומו בשל'","15/10/12 09:43","כט תשרי","תשע"ג","09:43","קותי","לגבי בן שמונה אין הכוונה שנולד בחודש השמיני
הכוונה לעובר שנולד והוא פגום מאוד ואין דרכו לחיות אפילו חיי שעה
הרחבה בעניין ראה הספר "מושגים בהלכה " לא. קורמן עמ' 156 ואילך
ותרווה נחת

לגופו של עניין בפועל מתנהלים נכון ומחללים על בן שמונה
אין צורך להאיץ בבקשת עדכונים להלכה.

הזמן והמציאות יעשו את שלהם","217","","4218","True","True","False","","231","89.139.216.245","0","23877","שבת|יב ע"א",""),new Message("23881","23878","כמדומני שהרב קפאח זצ"ל אמר","15/10/12 09:53","כט תשרי","תשע"ג","09:53","קותי","שאם היתה סנהדרין בודאי היו דנים לפי רבי אליעזר
כמדומני שראיתי זאת באחד ממאמריו

הטבעים לא השתנו הוכחה מפרשת השבוע "יצר לב האדם רע מנעוריו"
הכל אותו הדבר","217","","4218","True","True","False","","206","89.139.216.245","0","23877","שבת|יב ע"א",""),new Message("23882","23879","ברור שהיום בן שמונה נידון אחרת לחלוטין","15/10/12 09:59","כט תשרי","תשע"ג","09:59","יהודי_קדום","והוא הראיה לכך שיש מקום "לשווק" -
(מה לעשות שזו מילה מתבקשת בתרבות הצריכה המגעילה, ואני משתמש בה כאן לצריכה הרוחנית) -
לציבור, שאינו "מקורב" לידיעות ההלכתיות-למדניות, את הנצחנות של חכמים שבזכות פילפולם יש לנו את הנצחיות של ההלכה שקבעו.","233","","4218","True","True","False","","182","79.177.144.51","0","23877","שבת|יב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);