var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23714;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","72"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23714","0","מהו תוקף הכלל סתם משנה כר' מאיר?","10/10/12 09:26","כד תשרי","תשע"ג","09:26","חבקוק","בסוגייתנו רבא הקשה על שיטת אביי מהסברו של ר' יוחנן למשנה מק. שמדובר דווקא בדבלה שמנה ולא בחור.
תירוצו השני של אביי היה שמדובר בהכרח בקיר ללא חורים וההוכחה מתחילת המשנה. בזורק למעלה מ10 טפחים.
כמו כן אומרת הגמרא, אין אפשרות לומר שמדובר בחור ששטחו פחות מ4X4 טפחים כי אז באנו למחלוקת ר"מ וחכמים בחוקקין להשלים.
ומסביר רש"י שכיוון שלשיטת ר"מ חוקקין ויתחייב , וסתם משנה ר' מאיר הכרחי לומר שמשנת הזורק מדברת בקיר חלק.
ואני שואל: עד כמה חזק כלל זה שסתם משנה ר"מ, שיכולים להוכיח מכאן שהקיר חלק? הרי במקרים אחרים תוכל הגמרא להשתמש במקור זה כדי לשאול שאלה דוגמת 'לימא מתינתין דלא כר"מ'?

אולי סתם הארכתי אבל לגוף הדברים: ברור שלא תמיד כל סתם משנה היא ר' מאיר והוכחה לכך היא שבעשרות מקומות בש"ס משייכים סתם משניות לתנאים אחרים לפי דמיון לשיטות בברייתות אחרות. אז מתי משתמשים בכלל זה ומתי לא?","335","","4227","True","True","False","","899","79.179.159.66","0","0","שבת|ז ע"ב",""),new Message("23726","23714","תוקף הכלל הוא ב"דרך כלל" למעט חריגים.","10/10/12 10:02","כד תשרי","תשע"ג","10:02","ינון","בס"ד

כלומר, בכל מקום שנמצא סתם משנה צריך לומר שזוהי דעת ר"מ. אבל מה נעשה כאשר ישנן משניות סתומות הסותרות זו את זו או שידועה לנו דעת ר"מ מפורשת החולקת על סתם משנה? בחריגים אלו אנחנו צריכים לתרץ. בפעמים שהגמרא נוקטת בתירוץ של "מני מתניתין? ר' פלוני" זה כאשר דחוק מאוד (או ממש בלתי אפשרי) להעמיד את המשנה כר"מ ומנגד יש איזשהו מקור תנאי אחר מפורש בדעת ר' פלוני שאומר כדברי המשנה (או שמצאנו דעת תנא אחר בנושא אחר והצלחנו ללמוד מתוכה כלל התואם את דברי המשנה). גם בנידון דידן יכול היה רבא לומר "מני מתניתין? רבנן" שהרי רבנן חולקים על ר"מ בכך, אבל אין לנו מקור תנאי שיתמוך בזה ולכן נמנע.


ועוד ראה בתוס' ד"ה והלכה ונחה וכו' שמסבירים שפירוש רש"י שהקושיה היא מכוח הכלל הנ"ל הוא דחוק ובשורה האחרונה מסבירים גם למה נאלץ רש"י להדחק (לשיטתם) ולומר זאת.","301","","4227","True","True","False","","193","132.69.229.230","0","23714","שבת|ז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);