var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23678;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","59"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","39"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23678","0","אני מסתובב לי בסטיו כבר זמן ניכר ועדיין","09/10/12 15:22","כג תשרי","תשע"ג","15:22","יהודי_קדום","לא נחתי.

דף ה: "ת''ר המוציא מחנות לפלטיא דרך סטיו חייב ובן עזאי פוטר "
ופירש רש"י הק': " דרך סטיו. מקום איצטבאות שיושבים סוחרים ושם כרמלית עליה דלאו להילוכה הוא כרה''ר"

פגשתי בכמה מסכתות בעבר את הסטיו ובמוחי הוא מה שקרוי אכסדרה, היינו מבנה על עמודים מוארך ומקורה.

ולא מצאתי בגפ"ת בדפים ה, ו כלל וכלל איזכור קירוי לסטיו – האם עד כדי כך פשוט וברור הדבר? (כי אם לא כן אנו מדברים על רה"ר ולא על כרמלית?).

או שבאמת כאן במסכת שבת בדפים ה ו-ו' איני חייב לומר שסטיו הוא מבנה מקורה על עמודים?","233","","4240","True","True","False","","1134","79.177.144.51","0","0","שבת|ו ע"א",""),new Message("23680","23678","לענ"ד סטיו האמור כאן הוא סטיו האמור בכ"מ","09/10/12 17:25","כג תשרי","תשע"ג","17:25","ינון","בס"ד

ואם הבנתי נכון במקומות אחרים שהוא מוזכר אין נפק"מ לדינא מפרטיו ולכן המפרשים מסבירים איך הוא נראה, והוא אכן היה מקורה.
כאן, שיש נפק"מ לעניין שבת מפרטיו, הזכיר רש"י את הפרטים שגורמים לו להגדרת כרמלית ולא יותר, לכן לא חש לומר שגם היה מקורה (כי אין נפק"מ לזה לעניין שבת מלבד לדעת רבי).
בהמשך עוד מסביר רש"י לגבי "בין העמודים" ו"אצטבא שלפני העמודים" מה היתה הבעיה בהם שהוציאה אותם מכלל רה"ר, ונראה דנקט פירוש סטיו "מקום אצטבאות שיושבים שם סוחרים" דהכי הלכתא, שנפסקה הלכה כדעת ר' זירא אמר רב יהודה שאצטבא היא כרמלית אבל בין העמודים לא ודלא כרב דימי א"ר יוחנן. (כל זה בדף ז.).","301","","4240","True","True","False","","235","132.69.229.230","0","23678","שבת|ו ע"א",""),new Message("23690","23678",""אמר רבי יהודה: הר הבית - סטיו כפול היה"","09/10/12 18:48","כג תשרי","תשע"ג","18:48","Almuaddib","זכרונך אינו מטעה אותך.

דומני שניתן להניח כי גם רש"י - הכיר את משמעות הסטיו, ואף הניח כי קוראיו מכירים מהו סטיו.
אלא שרצה רש"י להסביר לנו מדוע הסטיו הזה - שם כרמלית עליו, ולכן הוסיף את ההסבר על השימוש שהיה באותו הסטיו.

ואכן, אין צורך להוסיף כי מקורה היה, שהציטוט בכותרת נפוץ, מופיע כמה פעמים, ומוכר.","107","","4240","True","True","False","","367","77.125.88.35","0","23678","שבת|ו ע"א",""),new Message("23686","23680","כבודו הבין את מצוקתי נכון מאוד וגם","09/10/12 17:54","כג תשרי","תשע"ג","17:54","יהודי_קדום","ראיתי מה שהביא כאן.

מה שהיה בנוסף בידיעתי הוא הרש"י הק' בדף צא: "סטיו. מקום מוקף איצטבאות לישב והוא כרמלית דלא בקעיה ביה רבים להדיא:"
ממנו אני מבין שהאצטבאות שהעמידו הסוחרים ביום חול (כעין ה"באסטות" בימינו) הפכו את המקום בשבת לכרמלית. (כך ברור (?) לי ממה שכתב רש"י הק' :
"דרך סטיו. מקום איצטבאות שיושבים סוחרים ושם כרמלית עליה דלאו להילוכה הוא כרה''ר)

ועוד מחשבה:
מה היה דין המקום לפני העמדת האצטבאות?

אם נאמר שסטיו מקורה הוא, יהא קל לומר שדינו ככרמלית מאז ומתמיד! אז מה אני צריך אצטבאות? לומר שאין עוברים שם בני אדם רבים? ומה נעשה עם העני ובעה"ב במקרה כזה?

ואם נאמר שסטיו אינו מקורה הרי אנו למדים שניתן להפוך חלק מרה"ר לכרמלית ע"י אצטבאות.","233","","4240","True","True","False","","267","79.177.144.51","0","23678","שבת|ו ע"א",""),new Message("23691","23690","והמקור - סטואה ביוונית, βασίλειος στοά","09/10/12 18:53","כג תשרי","תשע"ג","18:53","Almuaddib","הסטואה של המלך - βασίλειος στοά.

אפשר גם לראות באינטרנט הרבה תרשימים ותמונות.","107","","4240","True","True","False","","160","77.125.88.35","0","23678","שבת|ו ע"א",""),new Message("23697","23690","תשובות המכובדים שסטיו מקורה מעבירות","09/10/12 22:06","כג תשרי","תשע"ג","22:06","יהודי_קדום","אותי לשלב הבא:
ראינו בדף ה., לפחות לדעת רב, שרשות הרבים המקורה אינה רשות הרבים ("לפי שאינו דומה לדגלי מדבר"), אלא כרמלית דאורייתא (כיון שאין לה מחיצות היא לא רשות היחיד ולא רשות הרבים) ואם כך זהו סטיו.

האם לא די בכך לקבוע את מסגרת הסוגייא?

מדוע הוצרך רש"י הק' לתאר שיש שם אצטבאות, סוחרים וכו'?
ואם לא היה מתחת לגג דבר האם דעת חכמים ובן עזאי היו משנות את דין המוציא מחנות לפלטיא דרך סטיו ?","233","","4240","True","True","False","","261","79.177.144.51","0","23678","שבת|ו ע"א",""),new Message("23731","23697","בברייתא "ארבע רשויות לשבת" בדף ו.","10/10/12 10:29","כד תשרי","תשע"ג","10:29","ינון","בס"ד

מובא: "אבל ים ובקעה ואיסטוונית והכרמלית אינה לא כרה"י ולא כרה"ר וכו'".

לפני שניגע בפירוש רש"י, הצליל של המילה "איסטוונית" דומה מאוד לזה של "איצטבא" (במיוחד אם ה-ט' בשווא ואז ה-ב' רפה), ועוד - בתוך המילה "איסטוונית" נחבא ה"סטו".
נלענ"ד שזה אומר משהו.

כעת, ברש"י כתב: איסטוונית - שלפני החנויות שיושבים שם סוחרים והיינו ממש ה"סטיו" עליו דובר!

משמע- שהסטיו נקרא סטיו ע"ש האצבטא דווקא!

ומהמקור ביוונית שהביא ר' אלמואדיב, אולי נראה לומר שה"סטואה של המלך" היתה מין מרפסת מקורה שהיו בה מושבים (אצטבאות) להתרווח עליהם.

- הכרמלית היא רשות שהגדירו חכמים, איך יכולה להיות "כרמלית דאורייתא"?
- בביצה לב: אומר רש"י: "אצטבא - כסא מבניין לבנים וטיט" ומשמע שהיו קובעים אותה במקומה שלא תזוז (ומסתבר כך, כדי שהעוברים ושבים לא יזיזו אותה ותאבד).

לאור כל הנ"ל, ומתוך הטעמים שהובאו בדף ח. בשם רב דימי א"ר יוחנן ור' זירא א"ר יהודה - דלא ניחא תשמישתיה ודלא דרסי ליה רבים - משמע כל כי האי גוונא שמהווה עיכוב להילוך הרבים וגורם להם ללכת בדרך אחר (למשל - גן משחקים לילדים, אע"פ שאינו מקורה) לכאורה ייחשב כרמלית.

ברש"י ח. ד"ה "בין העמודים" וד"ה "לא מסתגי להו להדיא" וכן בשאר המקומות הדנים בנושא לגבי שבת אינו מביא את הפרט שהיה מקורה מכיוון שאינו חשוב ואין נפק"מ אלא כך היתה המציאות, אבל משמע שגם אילו היה מדובר במקום ללא גג נלענ"ד שחכמים ובן עזאי היו אומרים את דבריהם ללא שינוי.","301","","4239","True","True","False","","562","132.69.229.230","0","23678","שבת|ו ע"א",""),new Message("23736","23731","דברים נופת צופים! אשב בע"ה","10/10/12 11:20","כד תשרי","תשע"ג","11:20","יהודי_קדום","לבדוק וללמוד תשובתו כדי לאמת את הרגשתי מדבריו ומדברי החכם אלמואדיבּ.

גם אביא בע"ה המקום שם למדתי "איך יכולה להיות "כרמלית דאורייתא"?".

חזק וברוך!","233","","4239","True","True","False","","235","79.177.144.51","0","23678","שבת|ו ע"א",""),new Message("23738","23731","אין שום קשר בין "סטיו" לבין "אצטבא" !","10/10/12 11:34","כד תשרי","תשע"ג","11:34","Almuaddib","כפי שהוזכר לעיל, המקור - היווני - של המלה סטיו היא הסטואה של המלך - באסיליאוס סטואה - βασίλειος στοά.


המקור של המלה אצטבא, אמנם גם הוא יווני, אך במלה שונה לגמרי - סטיבאדיון - στιβάδιον, שמשמעותו מדף, ספה, מזרן לישיבה.","107","","4239","True","True","False","","218","77.127.1.77","0","23678","שבת|ו ע"א",""),new Message("23740","23738","הבנתי, הן מילים שונות. תודה שהחכמת אותי.","10/10/12 11:57","כד תשרי","תשע"ג","11:57","ינון","בס"ד

האם ה"באסיליוס סטואה" היה מקום מוגדר בארמון? האם היו לו פרטי מבנה מאפיינים?

מעולם לא התעמקתי ביוונית, אולי יהיה באמת מעניין לחקור את התפתחות השפה ונתינת שמות העצם (עדיין, "סטואה" ו"סטיבאדיון" קרובים במקצת מבחינת הצליל, אם מנפים את הסיומת "דיון" ונשארים רק עם ה"סטיבא").

אבל מה שהצעתי הוא שחכמי המשנה אולי אמצו את המילה "סטיו" כן באופן הקשור ל"אצבטא", ולו באופן אסוציאטיבי (גם אם אין קשר לשוני).

דרך אגב, האיצטבא האמורה בהר הבית - "שתי חלות היו מונחות על גג האיצטבא" (פסחים א, ה) ו"אם היתה חדשה שוטחין אותה על גג האיצטבא" (שקלים ח, ד) - היא האכסדרה של עמודים(שזו מילה שאינה יוונית, כמדומני) הקרויה בכל מקום בשם היווני "סטיו" (אם אני טועה אשמח שיתקנו אותי) ומכאן אולי יש ראיה לדברי.","301","","4239","True","True","False","","350","132.69.229.230","0","23678","שבת|ו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);