var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23640;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23640","0","מדוע מניח אדם שמן על גבי היין?","07/10/12 12:48","כא תשרי","תשע"ג","12:48","הראל","דתנן שמן שצף ע''ג יין ונגע טבול יום בשמן לא פסל אלא שמן בלבד ר' יוחנן בן נורי אומר שניהם מחוברים זה לזה

הרב חנוך ארנטרוי (עיונים בדברי חז"ל ובלשונם, עמ' קי-קיא):

במשנה בטבול יום פרק ב'-ה' ובשבת דף ה' ע"ב דנים ב"שמן שצף על גבי יין" הן לענין טומאה והן לענין שבת. אל לחשוב שאלה הם דיונים להלכה שאין להם ולחיי המציאות כלום. אך זוהי טעות, בגלל חוסר ידיעותינו על תנאי החיים ועל הריאליה של קדמונינו.

ט. בחולין צ"ד ע"א מונים את כל האסור משום גניבת דעת הבריות. מובאת שם גם תוספתא ב"ב פ' ד' ודרך ארץ רבא פ' ח': "לא ישגר אדם לחברו חבית של יין ושמן צף על פיה", רש"י: "כסבור שהכל שמן ומזמן עליו אורחים ובטוח שיש לו שמן הרבה לצרכם", ועיין שם על מעשה שהיה. מכאן שנהגו לצקת מעט שמן על היין, שאם לא כן עלינו לפרש שהנותן התכוון כאן מראש להטעות את חברו. אך המעיין יראה שבשום אופן אי אפשר לפרש כך את הגמרא שם.

י. על הטעם למנהג זה איני יכול אלא לשער השערה. כנראה לא רצו לפקק את הכד, ומנעו בשפיכת כמות קטנה של שמן על היין חדירת אוויר שיכול לגרום לחימוץ היין. מצאתי בספר מסעות שכך נוהגים היום בשוקי היינות שביטליה. ולאחר שהוכחנו [שגם] בתקופת המשנה היה מנהג זה קיים. מובן שהמשנה כותבת "הפרשתי לתוכו רביעית קדש" ומניחה שהכל יבנו שמדובר בשמן המועט שיצקו על היין. לאחר שכתבתי זאת מצאתי, שבספרות שו"ת של האחרונים מכירים היטב מנהג זה, וגם שאלו עליו שאלה של הלכה; [עיין שו"ת הלכות קטנות של רבי יעקב ב"ר שמואל חגיז חלק א' סימן י'. שו"ת שבות יעקב חלק א' סימן ב'].","46","","4225","True","True","False","","1104","84.229.82.220","0","0","שבת|ה ע"ב",""),new Message("23659","23640","מתוך דף על הדף שבת דף ה ע"ב","08/10/12 23:53","כב תשרי","תשע"ג","23:53","דוד כוכב","כתב הגאון ר' נתן לוברט ז"ל בספרו שארית נתן: ההסבר לפי פשוטו, כי סוחרי היין מכרו מתוך חביותיהם מעט מעט ללקוחותיהם, וחששו כי היין עלול להתקלקל, כיון שנשאר פתוח זמן רב. על כן היו מכסים את היין בשכבת שמן, לפי שהשמן צף על גבי כל המשקין, והשמן שמר את היין מקלקול. ע"י כך יכלו להשאירו פתוח זמן רב עכ"ד ודפח"ח.

והוסיף בני הבחור המו' משה מאיר שיחי' עפ"י הגמ' בב"מ (מד ע"א) דחבית יין שחסר בה, מחמיצה מהר יותר ע"ש ולפי"ז הדברים הנ"ל נפלאים ביותר ויפה העיר.
","125","","4224","True","True","False","","159","31.44.129.130","0","23640","שבת|ה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);