var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23238;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23238","0","איך חכמים תיקנו ברכות אליבא דהרמב"ם?","22/09/12 23:10","ו תשרי","תשע"ג","23:10","אלעד סטופל","נשאלתי בשבת, איך חכמים יכולים לתקן ברכות שאינן מהתורה, והרי הגמרא אומרת שכל המברך ברכה שאינה צריכה עובר משום לא תשא?

וחשבתי להסביר שאכן אמנם חכמים יכולים לעקור דבר מן התורה בשב ואל תעשה וכאמור ביבמות צ:, אלא שאכתי תיקשי והרי אמירת ברכה והוצאת ש"ש היא בקום ועשה?

והיה נראה לי לומר שכיון שר"ת ועוד ראשונים סוברים שהאיסור של ברכה שאינה צריכה הוא איסור מדרבנן וסמכוהו על איסור שבועת שוא מהתורה, א"כ רבנן יכולים לתקן ברכות שכן האיסור שקבעו בטל במקום שרבנן התירו זאת.

אלא שלשיטת הרמב"ם האיסור הוא מן התורה (הל' ברכות א, ט"ו), וא"כ כיצד עקרו חכמים דבר מן התורה בקום ועשה?

אודה למי שיאיר עיני.","282","","4242","True","True","False","","958","95.86.93.125","0","0","ברכות|לג ע"א",""),new Message("23246","23238","ברכה שאינה צריכה","23/09/12 01:21","ז תשרי","תשע"ג","01:21","דוד כוכב","דברי הגמרא במסכת ברכות דף לג ע"א: "כל המברך ברכה שאינה צריכה - עובר משום: לא תשא", עוסקים בברכה לבטלה, כגון שכבר בירך, או שאינו נהנה כלל כעת.

ברכות הודאה מצויים במקרא לרוב, כגון בבראשית כד, כז: וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אֲשֶׁר לֹא עָזַב חַסְדּוֹ וַאֲמִתּוֹ מֵעִם אֲדֹנִי.
חכמים תיקנו רק את חובת הברכה.

ואגב, לרמב"ם אין כלל איסור בברכה שאינה צריכה.","125","","4241","True","True","False","","146","95.86.96.82","0","23238","ברכות|לג ע"א",""),new Message("23289","23246","לרמב"ם בודאי יש איסור","23/09/12 22:50","ז תשרי","תשע"ג","22:50","אלעד סטופל","במחילה מכ"ת לא הבנתי מדוע כתב שלרמב"ם אין כלל איסור בברכה שאינה צריכה, והרי הרמב"ם פסק להדיא שאסור:

"כל המברך ברכה שאינה צריכה, הרי זה נושא שם שמיים לשוא; והרי הוא כנשבע לשוא, ואסור לענות אחריו אמן" (הל' ברכות, פ"א, הט"ו)","282","","4241","True","True","False","","105","95.86.123.131","0","23238","ברכות|לג ע"א",""),new Message("23292","23289","כבר כתבנו לו לעיין בנשמת אדם","23/09/12 23:18","ז תשרי","תשע"ג","23:18","כדי","כאן. (ותורף דבריו דלרמב"ם אין איסור מה"ת אלא כשאומר דרך שחוק וקלות ראש).","249","","4241","True","True","False","","142","109.67.242.106","0","23238","ברכות|לג ע"א",""),new Message("23293","23292","התורה קבעה ברכה על אכילת פת יותר מכביצה","23/09/12 23:29","ז תשרי","תשע"ג","23:29","אלעד סטופל","אז ניתן לומר שעל כך סמכהו חכמים.

מכל מקום, תודה על ההפניה. לא ראיתי תשובתך הקודמת ועתה עיינתי ושאלתי נפשטה.","282","","4241","True","True","False","","192","95.86.123.131","0","23238","ברכות|לג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);