var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23235;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23235","0","ביטול ביהמ"ד הינו אפילו במילה אחת!!","22/09/12 22:42","ו תשרי","תשע"ג","22:42","אלעד סטופל","ביטול בית המדרש הינו אפילו בהוצאת מילה אחת שאין בה צורך!!

הגמ' אומרת בדף נג, א, כי ב"ש סוברים שאם היו יושבים בביהמ"ד והביאו נר לפניהם, כל אחד יברך לעצמו ברכת מאורי האש ולא ישמעו כולם מפי אחד (כדברי ב"ה, שמנמקים זאת בכך שרוב עם הדרת מלך), וזאת מפני ביטול בית המדרש. והגמ' מביאה לכך ראיה שבני ביתו של רבן גמליאל לא היו אומרים מרפא בבית המדרש מפני ביטול בית המדרש.

לכאורה קשה, מה הראיה מבית רבן גמליאל, שכן ב"ש דיברו על ביטול תורה של כל ביהמ"ד לצורך שמיעת ברכה, ואילו בית ר"ג על אמירת מרפא לאחד שהתעתש, ואולי אפשר לומר שהראיה מבית ר"ג שאפילו מילה אחת היא ביטול תורה וכש"כ מספר מילים.

אבל יותר מזה קשה, שכן שיטת ב"ש לא מובנת לכאורה, שכן ב"ש אומרים שלא ישמעו כולם את הברכה מפי אחד אלא כל אחד יברך לעצמו, אבל עדיין יהיה ביטול אותה באותה כמות, שכן אם כל הבימ"ד לא לומד בזמן הברכה, אז יש ביטול מלימוד של כל הבימ"ד למספר שניות ואילו אם כל אחד מברך בפני עצמו, יש ביטול של כל אחד בזמן אחר, אבל בסך הכל במצטבר זה יהיה אותו זמן ואם כן מדוע מעדיפים ב"ש שכל אחד יברך לעצמו.

ואולי כוונתם למושג הידוע של ביטול תורה באיכות וכדברי הגמ' במגילה ג, א, "מבטלין ת"ת למקרא מגילה", ולכאורה זה תורה וזה תורה, וא"כ מה שייך לומר "מבטלין", אלא שקריאת מגילה הינה לימוד תורה שנופל באיכותו מלימוד תורה בעמקות ולכן נקרא ביטול.
ולפי זה א"ש דברי ב"ש שכן ביטול תורה של כל ביהמ"ד גדול יותר מביטול תורה של כל לומד, גם אם מדובר בסך הכל באותו זמן, שכן זה ביטול תורה באיכות, וב"ש חוששים לביטול אפילו מועט של כל ביהמ"ד, שכן אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי, ולכן חלילה השבת כל בימ"ד לעניית ברכה יכולה לזעזע העולם.

אלא שראיתי בעץ יוסף על העיון יעקב שהסביר בפשטות שלדברי ב"ש יש ביטול תורה גדול יותר כאשר אחד מברך לכולם מאשר כאשר כל אחד מברך בפני עצמו, שכן כאשר אחד מברך, בשביל לצאת י"ח יש לומר אמן, ואילו כאשר כל אחד מברך לעצמו אין לומר אמן. נמצא איפוא, לשיטת העץ יוסף, שעדיף שכ"א יברך לעצמו שכן כך ייחסך ביטול התורה של עניית אמן – מילה אחת בלבד!!

ועתה א"ש הראיה מבית ר"ג שכן אסור להפסיק אפילו למילה אחת – אסותא או אמן!

ונראה שלכך כיון רש"י באומרו "מפני בטול בית המדרש. שבזמן שאחד מברך לכולם הם צריכים לשתוק מגרסתם כדי שיתכונו כולם וישמעו אליו ויענו אמן"

ולענין אם אומרים אסותא בבימ"ד, ראה בשו"ע יו"ד סימן רמ"ו, הלכות ת"ת, ונראה לי שבטור הביא את דעת הפרישה שדין זה אינו נוהג בימינו שלא נזהרים כ"כ בביטול ביהמ"ד, אך אין לי הטור ת"י, ואודה למי שיוכל להביא הנוסח המדויק של דברי הפרישה.","282","","4236","True","True","False","","1217","95.86.93.125","0","0","ברכות|נג ע"א",""),new Message("23239","23235","וכן מוכח בתוס' ב"ב כא: ובמדרש-כבלעי רוקי","22/09/12 23:15","ו תשרי","תשע"ג","23:15","כדי","","249","","4236","False","True","False","","159","79.182.199.114","0","23235","ברכות|נג ע"א",""),new Message("23248","23235","לענ"ד","23/09/12 01:31","ז תשרי","תשע"ג","01:31","דוד כוכב","פשוט שכשאחד מברך לכולם יש ביטול תורה רב יותר באופן ניכר.
כל אחד יכול לברך בזמנו הנוח לו, בין סוגיה לסוגיה.
ואילו כשאחד מוציא, צריכים להפסיק כולם יחד, וחלקם בודאי נמצאים באמצע ענין וצריכים אח"כ להתחיל מתחילת הענין, וגם אולי יאבדו את הריכוז וישכחו מה שנתחדש להם.
ועוד, שעד שמכריזים באוזני כולם, ועד ששותקים כולם, עובר זמן ניכר.","125","","4235","True","True","False","","176","95.86.96.82","0","23235","ברכות|נג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);