var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23232;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23232","0","בעניין "ושבעת זו שתיה" - הגיע אלי במייל","22/09/12 21:09","ו תשרי","תשע"ג","21:09","לינקוש","שנינו לאחת השיטות: ושבעת= זו שתיה
וקשה: מה לשתיה ושביעה?
ואולי יש כאן דרשה הומופונית, היינו ש"שבעת" נשמע כמו ו"סבאת", ואין סביאה אלא במשקה. ולפיכך ושבעת= שתיה.
באשר לחילופי שין וסמך, נכתב על כך באריכות, ודי אם נפנה למילון בן יהודה ולספר מחקרים בתורת ארץ ישראל (ר' שאול ליברמן), עמ' 507.
ובאשר לחילופי א ו ע עיין בבלי ברכות פרק חמישי, ויתפלל אל ה ודרשינן על ה. וכהנה רבות.","58","","4236","True","True","False","","1031","84.228.208.42","0","0","ברכות|מט ע"ב",""),new Message("23245","23232","אַל תְּהִי בְסֹבְאֵי יָיִן (משלי כג, כ)","23/09/12 01:14","ז תשרי","תשע"ג","01:14","דוד כוכב","גם אני חשבתי כך, והרי מקורות שהיו אצלי שיש בהם ראיה דמיירי ביין.

זוהר פרשת תרומה דף קנג ע"ב:
"פתח רבי חזקיה... בברכת מזונא שכור שרי ליה לברכא ברכת מזונא, משמע מהאי קרא דכתיב ואכלת ושבעת וברכת, ואכלת זו אכילה ושבעת זו שתיה דהא שבעא בחמרא איהי רוי, חמרא שבעא ודאי ודא איהו שכור, דכתיב וברכת את דייקא, דמשמע דברכת מזונא אצטריך חדוה ושבעא".

הלכות ברכות לריטב"א פרק ו אות כג:
"אע"פ שבתפילה שתוי ששתה רביעית יין לא יתפלל ושכור שהתפלל תפילתו תועבה ובברכות של קריאת שמע אין ראוי לברכם בשכרות והוא כל שאינו ראוי לדבר בפני גדולים, ברכת המזון נאמרת בשכרות, שכך נתקנה מן התורה, שנאמר ואכלת ושבעת וברכת ודרשו חז"ל (ברכות מ"ט ב') ושבעת זו שתיה".

מה ראיה יש מהפסוק, לוקמה במים. אלא שפירוש דברי רבי מאיר ביין, שהרי אי אפשר לשבוע ממים, ואילו ביין משביע כאמרם במסכת ברכות דף לה: חמרא סעיד.
אי נמי דרשו ושבעת בחילוף ע' בא' מלשון משלי כג, כ אַל תְּהִי בְסֹבְאֵי יָיִן.


וכן נראה בתוספות מסכת יומא דף עט ע"א (ובסוכה דף כו ע"ב והביאו בקצרה הבית יוסף אורח חיים סימן קצ אות ג)
"ומיהו קצת היה נראה לדקדק דמודה רבי מאיר לענין שתיה דבעי כביצה דלקמן דריש רבי מאיר ואכלת זו אכילה ושבעת זו שתיה ור' יהודה דריש אכילה שיש בה שביעה ואיזו זו כביצה אלמא דלשון שביעה הוי כביצה ואם כן ר' מאיר דדריש ושבעת לשתיה בעי כביצה ושמא יש לחלק בין שביעה דאכילה לשביעה דשתיה דשביעה דשתיה הוי פחות מכביצה".

ובמים לא כלל שביעה. גם משמע שמפרשים או ואכלת או ושבעת חל עליו וברכת.


במסכת ברכות דף מח ע"א:
"שתייה לההוא כסא. יהבו ליה כסא אחרינא ובריך. אמר רבי אבא בריה דרבי חייא בר אבא (אמר רבי יוחנן): שמעון בן שטח דעבד - לגרמיה הוא דעבד, דהכי אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: לעולם אינו מוציא את הרבים ידי חובתן עד שיאכל כזית דגן".

התחייב בשתיה בלבד. מכל מקום היה יין. והחולקים עליו רק אמרו שאינו שאינו מוציא את הרבים ידי חובתן, אך לרבי מאיר חייב מהתורה. ואפשר לדחות ולומר שחלקו עליו אם חייב מהתורה ומתוך כך אם מוציא את הרבים.","125","","4235","True","True","False","","248","95.86.96.82","0","23232","ברכות|מט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);