var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2264;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","80"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2264","0","שאלות בנוגע לסוגיה הראשונה בעמוד","19/05/10 22:29","ו סיון","תש"ע","22:29","שאינו יודע לשאול","אמר ליה אליהו לרב יהודה אחוה דרב סלא חסידא אין העולם פחות משמונים וחמשה יובלות וביובל האחרון בן דוד בא
אמר ליה בתחילתו או בסופו
אמר ליה איני יודע
כלה או אינו כלה
אמר ליה איני יודע
רב אשי אמר הכי א''ל עד הכא לא תיסתכי ליה מכאן ואילך איסתכי ליה


כמה שאלות:

(1) האם מדובר באליהו הנביא ממש? תופעה זו של שיחה של אליהו עם אמוראים מצוייה לרוב בש"ס. האמנם הכוונה לאליהו הנביא? האמנם לפני כ-1500-1800 שנה זכו בני אנוש (ענקיים כאמוראים) לגילוי אליהו בצורה כזו חופשית ורווחת?

(2) רש"י בד"ה כלה פירש: "כלה. זמן הזה קודם שיבא משיח או אינו כלה דבתוך היובל בסופו הוא בא" - אם כך, לא ברור לי מה ההבדל בין השאלה הזו ("כלה או אינו כלה") לבין השאלה הקודמת ("בתחילתו או בסופו")?

(3) לפי חשבוני (ע"פ רש"י) מדובר בשנת 492 לספה"נ - ממש בסוף תקופת האמוראים. האם לפי זה יוצא שרב יהודה אחוה דרב סלא חסידא (דור רביעי לאמוראי בבל) חי בהרגשה שהוא ממש קרוב לביאת המשיח? והאם רב אשי שחי ממש בסמוך לתאריך הנ"ל דרש מה שדרש כדי להוריד את הציפיות (והאכזבות) מהציבור בנוגע לביאת המשיח?","48","","5109","True","True","False","","961","84.229.255.107","0","0","סנהדרין|צז ע"ב",""),new Message("2268","2264","לגבי שאלה 2","20/05/10 08:22","ז סיון","תש"ע","08:22","הראל","בדקדוקי סופרים (בהערה ל) הביא שבמקום "איני יודע" (הראשון) יש גורסים "בסופו".

[וראה מעניין מה שכתב שם בהערה י]

וראה במהרש"א בחידושי-אגדות שהקשה (קושיה אחרת) וביאר ששאלת "כלה או אינו כלה" היא על דרך את"ל ("את"ל בסופו הוא בא נימא כשכלה דהיינו.בסופו בא ולא יתעכב יותר או אינו בא דוקא כשכלה הזמן ההוא אלא דמאותו זמן ואילך זמנו לבא וחכה לו").","46","","5108","True","True","False","","200","84.228.57.132","0","2264","סנהדרין|צז ע"ב",""),new Message("2289","2264","ברמב"ם הלכות מלכים תחילת פרק יב","23/05/10 00:02","י סיון","תש"ע","00:02","דוד כוכב",""יראה מפשוטן של דברי הנביאים... ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליה וגו', ואינו בא לא לטמא הטהור, ולא לטהר הטמא, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות, ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין, אלא לשום שלום בעולם, שנאמר והשיב לב אבות על בנים,
ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו,
וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו".

בתחילה כתב הרמב"ם את דעתו הוא, שדברי ריש לקיש במסכת מועד קטן דף כו. "אליהו חי הוא" אינם כפשוטם. מכח דעתו זו סבר הרמב"ם שניתן לחדש את הסמיכה.
אחר כך הביא דברי חכמים אחרים הסוברים שאליהו חי כפשוטו.
והוא לא הכריע.


וראה בשו"ת רב פעלים (לבעל הבן איש חי) חלק ג - סוד ישרים סימן ד

ואשר שאלת ששמעת שהיה לרבינו הרש"ש ז"ל גילוי אליהו זכור לטוב, ובקשת להגיד לך השערת שכלי בדבר זה איך הוא, דע כי יש הזהרה לנו מדברי קבלה אל תגעו במשיחי ובנבאי אל תרעו, על כן אין לנו לדבר באנשים גדולים ועצומים בהשערת השכל שלנו, ורק רשאי אני להגיד לך דבר אחד בגילוי אליהו זכור לטוב, דודאי בענין שיזכה האדם לדבר עמו פנים בפנים כמו שהיה לרבינו האר"י ז"ל, דבר זה קשה המציאות אפילו בדורות הראשונים וכ"ש בדורות האחרונים, ברם בזאת אפשר להאמין שיהיה גילוי אליהו זכור לטוב בהשכל של הצדיק, דהיינו יתלבש ניצוץ מן אליהו זכור לטוב בעין השכל של הצדיק ויורה לו האמת, והצדיק אינו מרגיש בגילוי אליהו זכור לטוב בשכלו, אלא חושב שהוא משיג האמת בשכלו, ובאמת אינו כן אלא הוא משיג הדבר ע"י התלבשות ניצוץ מן אליהו זכור לטוב בשכלו, ודבר זה נזכר בדברי מהרח"ו ז"ל בהקדמתו לשער ההקדמות שכתב וז"ל, גם נזכר בהקדמנת התיקונים בכתיבת יד וז"ל ואנת אליהו עתיד לאתגלייא בסוף יומייא, ואית מאן דעתיד לאתגלייא אפין באפין, ואית מאן דעתיד לאתגלייא ליה בטמירו בעין השכל דיליה וכו' עכ"ד ע"ש, על כן חשבתי דרכי לומר כי אצל רבינו הרש"ש ז"ל היה גילוי אליהו זכור לטוב בטמירו בעין השכל דיליה, ועל ידו השיג הכללים בחכמה היוצאים ומוכרחים מדברי רבינו האר"י ז"ל עצמו שעליהם בנה כל הבנין שלו שבנה בנהר שלום ובסידור, ולפ"ז מ"ש בתיקונים הנז"ל אית מאן דעתיד לאתגלייא ליה אפין באפין, היינו כמו גילוי אליהו זכור לטוב לרבינו האר"י ז"ל, ומ"ש ואית מאן דעתיד לאתגלייא ליה בטמירו בעין השכל היינו כמו גילוי שנגלה לרבינו הרש"ש ז"ל וא"ש את"ם. והשי"ת ברחמיו יאיר עינינו באור תורתו אכי"ר.","125","","5105","True","True","False","","182","213.151.61.18","0","2264","סנהדרין|צז ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);