var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=21524;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","46"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("21524","0","תורתך שעשועי לדף י"ג ע"א","14/08/12 22:58","כו אב","תשע"ב","22:58","אלעד סטופל","תורתך שעשועי לדף י"ג ע"א

א. לענין מדוע לא שונה שמו של יצחק כשמו של אברהם וכשמו של יצחק – ראיתי תשובות חברי הפורום שהביאו תשובת הירושלמי ששמו של יצחק נקרא ע"י קב"ה, ודבריו הובאו גם ברב ניסים גאון על אתר.

ב. במתני' נאמר ש"והיה אם שמוע" קדמה ל"ויאמר" מחמת ש"והיה אם שמוע" נוהג בין ביום ובין בלילה ואילו "ויאמר" אינו נוהג אלא ביום, וברש"י על אתר הסביר ש"והיה אם שמוע" נוהג ביום ובלילה שכן מדובר בתלמוד תורה, בעוד ש"ויאמר" נוהג רק ביום שכן הכוונה למצוות ציצית ולילה לאו זמן ציצית.

ובצל"ח וכן ברא"ש הקשו והרי בפרשת "ויאמר" יש גם מצוות י"מ וכדאמרינן במתני' הקודמת, ויעוי"ש מה שתרצו.

ולכאורה קשה מדברי הגמ' בדף יב ע"ב שאמרה שקבעו פרשת ציצית בק"ש מפני ה' דברים (ולגרסא אחרת ו' דברים) שיש בה, והביאה הגמרא שדברים אלו הכוונה למצוות ציצית, י"מ, דעת מינים, הרהור עבירה והרהור ע"ז, ובפשטות אלו דברים שנוהגים בין ביום ובין בלילה וא"כ הדרא קושיא לדוכתא ומדוע קדמה פרשת "והיה אם שמוע" לפרשת "ויאמר".

ג.נחלקו הראשונים האם מצוות צ"כ א"ל. והשו"ע בסימן ס' פסק שצ"כ. ולענין אם לעיכובא אם לאו, מביא ברבינו יונה שבפשטות במצוות שתלויות כל כולן בכוונה כגון תפילה וק"ש אם לא כיון לא יצא, בעוד שבמצוות שמתקיימות במעשה גם אם לא כיוון יצא.

דוגמא לדבר היא מצות צדקה שאדם מקיים גם אם לא נתכוון, וכדאמרינן נפלה סלע מכיסו ומצאה עני ונתפרנס בה קיים מצוות צדקה, על אף שלא נתכוון.

ומדי דברי זכורני שראיתי פעם בספר דברי יושר לרב רוזנטל זצ"ל, שהביא ראיה מהספורנו בפרשת קרח שמסביר שהאדמה בלעה גם את הרכוש של קורח, על-מנת שלא יזכה שרכושו יגיע לעניים על אף שלא התכוון ויקיים מצוות צדקה.

ויעוין במנחת חינוך מצוה א' שדן במצוות פר"ו שמתקיימת גם בלא כוונה, ולענין מצוות צדקה הרחיב בדבר גם בקובץ שיעורים וכן בשו"ת בית הלוי בדרוש על הצדקה ואכמ"ל.","282","","4282","True","True","False","","1021","95.86.91.1","0","0","ברכות|יג ע"א",""),new Message("21526","21524","הערות","14/08/12 23:09","כו אב","תשע"ב","23:09","כדי","ב. יש לומר דהתנא מיהדר רק אמצוות עשה.

ג. ויש עוד להביא ראייה שמקיים מצוות צדקה גם בלא כוונה מגמ' פ"ק דב"ב (י.): עכשיו שאין בהמ''ק קיים אם עושין צדקה מוטב, ואם לאו באין עובדי כוכבים ונוטלין בזרוע, ואעפ''כ נחשב להן לצדקה. ורואה אני שהדברים ק"ו.
וכמדומה שבשו"ת שערי דיעה הרחיב זאת לכל המצוות שבין אדם לחבירו.
ולגבי מצוות פו"ר - עי' בביאור הגר"א בריש אה"ע, נראה שחולק על המנ"ח בזה. ויש להעיר מיבמות (סב.) דקיים פו"ר אם היו לו בנים בגיותו, וגוי בודאי לאו בר כוונה הוא. ובלא"ה כבר דחו כמה אחרונים את עיקר חידושו של המנ"ח שהביאה היא רק הכשר מצווה.","249","","4282","True","True","False","","236","79.177.244.75","0","21524","ברכות|יג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);