var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2152;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2152","0","דם ירוק","09/05/10 21:04","כה אייר","תש"ע","21:04","דוד כוכב",""דם הירוק, עקביא בן מהללאל מטמא וחכמים מטהרין".

צריך ביאור,
מה ראה עקביא בן מהללאל לעסוק דוקא בדם ירוק, ולא בכחול, צהוב, לבן או חום?
מי בכלל ראה דם ירוק?
מנין למד את דינו דוקא לדם ירוק? וגם, מה טעמם של חכמים?
מה יהיה הדין לדעתו בדם בצבעים האחרים?

אלא שהיחס לצבעים בימי קדם, היה שונה מההגדרות של היום על פי הראיה המערבית.

דעת חכמים שלשון דם מורה על אדמימותו.
ואילו דעת עקביא בן מהללאל שלשון דם מורה רק על הצבע שבדרך כלל. אך גם דם בצבע אחר, עדין דם הוא, וטמא.
ולשון ירוק משמעותו ריק מאדמומיות. ובכלל ירוק כל צבע שאין בו אדמימות - צהוב, ירוק, כחול, ואפילו חום אם אין בו אדמימות.

וכלשון הלבוש יו"ד סימן קפח, א
"ואין מטהרין אלא מראה ירוק אפילו הירוק כשעוה או כזהב שהם נוטים קצת לאודם, וכל שכן הירוק ככרתי {סלרי} או כעשבים שאינם נוטים כלל לאדמימות, וכן מראה שקורין בלשון אשכנז בלוי"א בכלל ירוק הוא וטהור הוא".
וכלשון החלקת מחוקק סימן יז ס"ק נה
"ונשתנה מראה העור לירוק שקורין ברוין {חום} או בלויא {כחול}".

וכן מצאנו: "ירוקא כחמה" (תחילת תיקוני זוהר).
וגם "כוחלת. פי' כחול - ירוק שנותנת בין עיניה" (נימוקי יוסף מועד קטן דף ג: ).

ובאנציקלופדיה תלמודית כרך כה טור צה, בערך - ירוק
"ירוק. דבר שמראיתו היא בגוון הנקרא ירוק. גוון הנקרא ירוק, מצינו בהלכה בין במראה הנקרא בלשון בני אדם ירוק, ובין במראה הנקרא צהוב, ובין במראה הנקרא כחול".","125","","5109","True","True","False","","1260","95.86.65.197","0","0","סנהדרין|פז ע"ב",""),new Message("2154","2152","איפה מצאת בדברי חז"ל ירוק במשמעות כחול?","09/05/10 23:50","כה אייר","תש"ע","23:50","חננאל","אין כזה דבר. לפי הקדמונים, הירוק הוא רק טווח הצבעים שבין ירוק לצהוב. וכל שאר הפירושים אינם נכונים, במחיכ"ת חלק מהאחרונים.","81","","5109","True","True","False","","262","77.127.104.188","0","2152","סנהדרין|פז ע"ב",""),new Message("2155","2154","למשל","10/05/10 00:08","כו אייר","תש"ע","00:08","דוד כוכב","בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה ד ד"ה (ח) ויקרא אלהים
"שמים פעמים ירוקין פעמים אדומים פעמים שחורים פעמים לבנים".

לא הוזכר כלל שהם לפעמים כחולים/תכולים/תכלת.

כחול הוא רק אותו תמרוק לצביעת העין.

ומהן הראיות שבגינם חלקת על חלק מהאחרונים?","125","","5108","True","True","False","","131","95.86.65.197","0","2152","סנהדרין|פז ע"ב",""),new Message("2167","2155","5 טעויות בדבריך.","11/05/10 00:36","כז אייר","תש"ע","00:36","חננאל","א. הצבע הנקרא כחול בימינו, הוא נקרא שחור בלשון חכמים: ראה ברמב"ם הלכות ציצית פרק ב ה"ח "טלית שהיא כולה ... תכלת עושה לבן שלה משאר צבעונין חוץ מן השחור מפני שהוא נראה כתכלת ". ולכן "פעמים שחורים" - זהו הכחול.

ב. למה התמרוק לעין נקרא כחול, אם לא מפני שהוא כחול? ראה ברמב"ם הלכות ציצית פרק ב ה"א "תכלת האמורה בתורה בכל מקום היא הצמר הצבוע כפתוך שבכחול".

ג. הראה לי במקורות חז"ל מקום שבו 'ירוק' אינו משמש במשמעות של צבע בגווני ירוק או צהוב. ולא משהו שניתן להתפרש בשני אופנים.

ד. לא אני חלקתי על האחרונים. אין לי את היומרה הזו. עיין בהג"מ באיסורי ביאה בענין דם הירוק.

ה. מדוע אם אני מצדד בחלק מהאחרונים, זה נקרא שאני חולק על האחרונים האחרים? זוהי דרכה של תורה ושל הלכה!","81","","5107","True","True","False","","293","77.126.67.239","0","2152","סנהדרין|פז ע"ב",""),new Message("2169","2167","[ללא נושא]","11/05/10 01:05","כז אייר","תש"ע","01:05","דוד כוכב","א. שחור הוא שחור. מסכת נדה ב משנה ז - שחור כחרת - כדיו היבש.
ירושלמי מסכת נדה פרק ב הלכה ז - "שחור כעורב שחור כענב שחור כזפת".
וגם הרמב"ם לא כתב אלא שההבדל בין התכלת ללבן צריך להיות ניכר, והשחור אינו אלא קרוב לתכלת, במיוחד כאשר התכלת כהה. ולכן השחור פסול לשמש כלבן.

ב. גם לשון הרמב"ם 'שבכחול' היינו באותו חומר הנקרא כחול. אחרת היה כותב להדיא הצמר הצבוע כחול. והתמרוק לעין נקרא כחול, לא מפני שהוא כחול, אלא להיפך, היום מכנים את הצבע כחול על שם אותו תמרוק.

ג. אצל חז"ל הירוק והכחול נחשבים לקרובים ודומים. ירושלמי מסכת ברכות פרק א הלכה ב "התכלת דומה לים והים דומה לעשבים ועשבים דומין לרקיע". במדבר רבה (וילנא) פרשת נשא פרשה יד סימן ג "תכלת דומה לעשבים". והיכן נקרא צבע כחול בשם אחר? וגם אם יתאפשר לדחוק בכל מקום באופן אחר, לא מצאנו אינה ראיה. הרי גם לא מצאנו שם אחר לצבעים אלו (חוץ מלסוגים של חום הנוטים לאדום).

ד. לא טענתי נגד מחלוקת על האחרונים. רק צריך ראיות. ובהג"מ מנה צבעים מסוימים אך לא שלל צבעים קרובים נוספים. מה גם שאינם מצויים.

ה. אלו אחרונים כתבו להדיא שכחול למשל אינו בכלל מיני ירוק? ושוב, בודאי שצריך להתווכח בשעת הצורך, אבל אין טעם לטעון להיפך בלי להביא ראיות נכונות.","125","","5107","True","True","False","","145","95.86.65.197","0","2152","סנהדרין|פז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);