var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=21507;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("21507","0","ובלבד שלא יחטוף בחי''ת - כיצד?","14/08/12 15:52","כו אב","תשע"ב","15:52","שיננא","ובלבד שלא יחטוף בחי''ת. בשביל אריכות הדל''ת לא ימהר בקריאתה שלא יקראנה בחטף בלא פתח ואין זה כלום:

גירסת הגר"א:
... בחטף פתח ...

אודה למי שיוכל לבאר (לפי שתי הגירסאות) כיצד מתבצעת ה"חטיפה" ומדוע היא יותר מהירה.
תודה.","146","","4281","True","True","False","","1072","84.228.97.97","0","0","ברכות|יג ע"ב",""),new Message("21510","21507","באופן עקרוני","14/08/12 17:51","כו אב","תשע"ב","17:51","ינון","בס"ד

(אם נניח לרגע בצד את טענותיו של ר' אלמואדיב)

ההיגוי והניקוד בא כדי לסמן הבדלים. בכללי הדקדוק ישנו הבדל בין תנועה קטנה ותנועה גדולה, והבדל בין תנועה בכלל לעיצורים נחים ולשווא וחטף שאינן תנועות. משמע מכך שגם בהגייתם צריך להיות הבדל (גם אם אין אנו יודעים בוודאות לבטא את ההבדלים). ה-ח' באחד מנוקדת בקמץ, שהיא תנועה גדולה. רש"י בוודאי ידע זאת (אין בשום מקום גרסה שונה לניקוד המילה "אחד" בתורה) ולכן קצת תמוהה התבטאותו אם נניח שכתוב "בחטף בלא פַתַּח (הניקוד להדגשה בלבד)". מה גם שאין כל משמעות לביטוי "בחטף בלא פתח" מבחינת ניקוד [כי לא קיים דבר כזה. משמעות החטף היא: הוא מסמן את צורת ההגייה של העיצור (בניקוד A,E או O) אבל מראה שההגייה צריכה להיות "חטופה"- כלומר מהירה, ולא "בנחת" כמו תנועה].

זה, לענ"ד, מה שהביא את הגר"א לבדוק ולהעיר על הגרסה שצ"ל "בחטף פתח", כלומר- לבטא את ה-ח' כמנוקדת בחטף-פתח במקום בקמץ. (שוב, ההבדל הוא בעיקר במהירות ההגייה. לפי חלק מהמנהגים (הברה אשכנזית, תימנים) יש גם הבדל בניקוד עצמו- חטף-פתח נשמע כמו A ואילו קמץ נשמע כמו O.

גם אם נשאיר את הגרסה ברש"י כפי שהיא [ותשאר השאלה דלעיל], נצטרך לומר שכוונת רש"י "בחטף בלא פֶתַח", דהיינו: בחטף=במהירות, בלא פתח=מבלי לפתוח את הפה כראוי לתנועה גדולה כקמץ (בצורה כזאת משמע שאפילו אם הוגה את ה-ח' בצליל המתאים - למנהגים בהם יש הבדל - עדיין צריך להקפיד על אורך ההגיה. ונ"ל קצת סיוע לזה מעצם הדיון בגמרא- שצריך להאריך אמנם ב-ד', אבל שזה לא יבוא על חשבון ה-ח').","301","","4281","True","True","False","","287","132.69.229.230","0","21507","ברכות|יג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);