var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=21197;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("21197","0","שכינה בעשרה","07/08/12 23:11","יט אב","תשע"ב","23:11","מתפעל",""וכי מאחר דאפי' תלתא עשרה מבעיא עשרה קדמה שכינה ואתיא תלתא עד דיתבי".

לא מובן לי קושיית הגמרא, הרי אחד שנים ושלושה שאמרנו היו כשלמדו תורה.
עשרה ששורה השכינה מדובר בתפילה.
אז אולי מעלת התורה גדולה ממעלת התפילה (יש אומרים שזו המחלוקת בין חסידים למתנגדים) ולכן צריך פסוק מיוחד לתפילה שגם שם שורה שכינה.

והשתא דאתינן לענין עשרה, יש להעיר על מה דאיתא כאן בדף בתחילת סוגיא זו:
"אמר רבין בר רב אדא א''ר יצחק: מנין שהקב''ה מצוי בבית הכנסת? שנאמר {תהילים פב-א} אלהים נצב בעדת אל. ומנין לעשרה שמתפללין ששכינה עמהם? שנאמר: 'אלהים נצב בעדת אל'.

מה ההבדל בין המימרות?
בפשטות המימרא הראשונה אומרת שהקב"ה מצוי בבית הכנסת גם כשאין עשרה מתפללים, והמימרא השניה אומרת שהקב"ה נמצא כשיש מנין מתפללים, גם אם אינם נמצאים בבית כנסת אלא בכל מקום.
ולפי זה מה דאמרינן בהמשך שבעשרה הקב"ה נמצא עוד לפני שמתכנסים האנשים, צריך לומר שזהו במקום שהם עתידים להתפלל, הקב"ה מעל הזמן ויודע שתיכף יתכנסו עשרה להתפלל ומקדים ובא וקל וחומר שאם מתכנסים בבית כנסת שהוא מקדים ובא.
אך זה קשיא לי דלקמן בעמוד ב' איתא:
"אמר ר' יוחנן בשעה שהקב''ה בא בבית הכנסת ולא מצא בה עשרה מיד הוא כועס שנא' {ישעיה נ-ב} מדוע באתי ואין איש קראתי ואין עונה".
הרי אמרנו שהקב"ה נמצא לפני כולם, אז מדוע הוא כועס? כי הלשון היא: בשעה שהקב"ה בא. היה צריך לומר שאם הקב"ה ממתין והגיע הזמן הקבוע לתפילה ולא באו, אז הוא כועס.","148","","4289","True","True","False","","1546","95.86.74.219","0","0","ברכות|ו ע"א",""),new Message("21236","21197","אולי ניתן ליישב כך","08/08/12 12:28","כ אב","תשע"ב","12:28","בתר ממוצע","הקשתי את הקושיה של כבודו בשיעור ותירצתי לעניות דעתי כך:

לגבי תפילה בעשרה לעומת אחד שתים ושלושה שלומדים תורה - ניתן לומר שגם בעשרה שעומדים להתפלל יש בניהם תורה הרי אחרי הכל הם קוראים ק"ש שזה פסוקים בתורה והרי כלל בידינו שעם הארץ יוצא ידי חובה בתלמוד תורה ע"י קריאת שמע בוקר וערב.

אני לא חושב שיש מחלוקת בין חסידים למתנגדים על מה יותר חשוב (תורה או תפילה) כי נפסק בפירוש שאנו מפסיקים תורה לצורך תפילה.

לגבי ההבדל בין המימרות מתי הקב"ה כועס כבר תירצו בשאלה קודמת שענה הרב אלישיב זצ"ל שחסר העשירי למניין זה הכעס (קראתי ואין איש דיוק על "אין איש" משמע אחד)

אני תרצתי כמוך כפי שכתבת "ברוך שכיוונתי.."","138","","4288","True","True","False","","356","193.27.93.1","0","21197","ברכות|ו ע"א",""),new Message("21243","21236","במנחה לא קוראים קרי"ש","08/08/12 13:06","כ אב","תשע"ב","13:06","מתפעל","בודאי שגם במנחה שורה שכינה בעשרה.

מלבד, קשה לומר שעד שקורין שמע אין עדיין השראת שכינה.","148","","4288","True","True","False","","195","212.29.198.117","0","21197","ברכות|ו ע"א",""),new Message("21250","21236","תורה ותפילה","08/08/12 13:21","כ אב","תשע"ב","13:21","דוד כוכב","במסכת שבת דף י ע"א:
"רבא חזייה לרב המנונא דקא מאריך בצלותיה, אמר: מניחין חיי עולם ועוסקים בחיי שעה?!
- והוא סבר: זמן תפלה לחוד, וזמן תורה לחוד. {ולא חלק על כך שתורה חשובה}.
רבי ירמיה הוה יתיב קמיה דרבי זירא, והוו עסקי בשמעתא. נגה לצלויי, והוה קא מסרהב רבי ירמיה, קרי עליה רבי זירא: (משלי כח) מסיר אזנו משמע תורה גם תפלתו תועבה".","125","","4288","True","True","False","","349","95.86.116.250","0","21197","ברכות|ו ע"א",""),new Message("21246","21243","לגבי מנחה","08/08/12 13:13","כ אב","תשע"ב","13:13","בתר ממוצע","תוך כדי תשובתי קפצה לי השאלה לגבי מנחה ובחרתי לא לציין כי אחרי הכל גם קודם מנחה אומרים פסוקים קורבנות/אשרי.","138","","4288","True","True","False","","271","193.27.93.1","0","21197","ברכות|ו ע"א",""),new Message("21260","21250","מה שהבאת, אמור לענות על השאלה?","08/08/12 15:00","כ אב","תשע"ב","15:00","מתפעל","","148","","4288","False","True","False","","305","212.29.198.117","0","21197","ברכות|ו ע"א",""),new Message("21271","21260","לא, אמור להקשות ולהראות שדוקא תורה עדיפה","08/08/12 16:17","כ אב","תשע"ב","16:17","דוד כוכב","","125","","4288","False","True","False","","131","95.86.116.250","0","21197","ברכות|ו ע"א",""),new Message("21315","21271","יישר כח - תזכה לשנים רבות","09/08/12 11:25","כא אב","תשע"ב","11:25","מתפעל","","148","","4287","False","True","False","","226","212.29.198.117","0","21197","ברכות|ו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);