var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=20108;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("20108","0","ראיה רביעית בזב","01/07/12 12:20","יא תמוז","תשע"ב","12:20","מתפעל",""ת''ש רבי אליעזר אומר אף בשלישית בודקין אותו ברביעית אין בודקין אותו מאי לאו לסתירה? לא לטמויה לההיא טיפה במשא".

לא הבנתי דברי הגמרא, האם הכוונה שדוקא טיפה רביעית מטמאת במשא ובראיה שלישית שלפניה לא? למה שיהיה הבדל?
ואם הטיפה מטמאת במשא גם אם זה באונס אף בראיות קודמות ולא רק בראיה רביעית, אם כן מדוע צריך לחדש לי זאת בראיה רביעית, הרי זה פשיטא?","148","","4323","True","True","False","","1017","212.29.198.117","0","0","נידה|לז ע"א",""),new Message("20110","20108","[ללא נושא]","01/07/12 22:40","יא תמוז","תשע"ב","22:40","הקיר","לפי ר"א בראיה שלישית בודקים אותו, ואם הראיה היתה באונס, היא אינה נחשבת זיבה, וממילא אינה מטמאה במשא.
לעומת זאת, בראיה רביעית לפי ר"א אין בודקים אותו, וכוונת הגמרא בקטע שהבאת היא שיש להציע שאין בודקים אותו רק לעניין טומאת משא, שאף אם הראייה היתה באונס, הזוב יטמא במשא, ואולם ראייה זו תחשב כראייה שסותרת שבעה נקיים רק אם לא היה שם אונס.
ויש סברא לומר שדווקא ראייה רביעית תטמא במשא גם באונס, כעין מה ששנינו במשנה זבים ב,ב: "משנזקק לזיבה אין בודקין אותו, אונסו וספקו ושכבת זרעו טמאין שרגלים לדבר".","273","","4323","True","True","False","","90","31.44.142.7","0","20108","נידה|לז ע"א",""),new Message("20124","20108","ראיות הזב -","02/07/12 12:21","יב תמוז","תשע"ב","12:21","efrati10","ראה גלי מסכתא נדה לד","196","","4322","True","True","False","","95","79.180.206.57","0","20108","נידה|לז ע"א",""),new Message("20118","20110","מה פירוש 'משנזקק לזיבה' ?","02/07/12 06:48","יב תמוז","תשע"ב","06:48","מתפעל","האם אין הכוונה שהוא זב?

כאן הוא לא זב וזה קשה לומר שיהיה הבדל בין ראיה רביעית לראיה שלישית.

מה באמת הדין בראיה שניה של זיבה באונס? האם הטיפה לא מטמאת במגע?","148","","4322","True","True","False","","229","212.29.198.117","0","20108","נידה|לז ע"א",""),new Message("20150","20118","ראייה שניה באונס","03/07/12 22:19","יג תמוז","תשע"ב","22:19","הקיר","לכאורה, לפי שיטת הרמב"ם, היה מקום להסתפק שמא ראייה שניה של זוב באונס אינה מטמאה כלל, אפילו במגע.

שהרי, בעניין הזוב כתב הרמב"ם: "וּכְשֶׁיֵּצֵא הַזּוֹב אֵינוֹ יוֹצֵא בְּקִשּׁוּי כְּשִׁכְבַת זֶרַע, וְאֵין בִּיצִיאָתוֹ תַּאֲוָה וְלֹא הֲנָיָה, אֶלָּא נִגְרָר וְיוֹרֵד כְּמוֹ בָּצֵק שֶׁלִּשְׂעוֹרִים דּוֹהֶה כְּלֹבֶן בֵּיצָה הַמּוּזֶרֶת." (מחוסרי כפרה ב,א). ולעומת זאת, בעניין ש"ז כתב: "אִם רָאָה בְּלֹא קִשּׁוּי וְלֹא תַּאֲוָה - אֵינָהּ מְטַמְּאָה מִשּׁוּם שִׁכְבַת זֶרַע" (אבות הטומאות ה,ג). כעת, אם ראה ראייה שניה של זוב באונס, הרי אינו טמא כזב (מחוסרי כפרה ב, ב-ה). מצד שני, הוא ראה זוב, והרי הזוב "אֵינוֹ יוֹצֵא בְּקִשּׁוּי כְּשִׁכְבַת זֶרַע, וְאֵין בִּיצִיאָתוֹ תַּאֲוָה וְלֹא הֲנָיָה", ואם כן לכאורה אינו מטמא אפילו במגע, שהרי "אִם רָאָה בְּלֹא קִשּׁוּי וְלֹא תַּאֲוָה - אֵינָהּ מְטַמְּאָה מִשּׁוּם שִׁכְבַת זֶרַע" !!

אלא, שנראה שאי אפשר לומר כך. שהרי, לגבי ראייה ראשונה של זוב באונס יש הלכה מפורשת: "הָרוֹאֶה רְאִיָּה אַחַת שֶׁלְּזוֹב - הֲרֵי הוּא כְּבַעַל קֶרִי" (שם,ו), וכן: "וּרְאִיָּה רִאשׁוֹנָה שֶׁלַּזָּב אֵינָהּ מְטַמְאָה בְּמַשָּׂא, וַהֲרֵי הִיא כְּשִׁכְבַת זֶרַע; בֵּין מֵאִישׁ גָּדוֹל בֵּין מִקָּטָן, הֲרֵי הָרְאִיָּה הָרִאשׁוֹנָה כְּשִׁכְבַת זֶרַע" (משכב ומושב א,יב).

מעתה, יש לדון לגבי ראייה שניה של זוב באונס כך: אם אינה מטמאה אותו כזב, לכל הפחות תחשב ראייה שניה זאת כראייה ראשונה של זוב באונס, כדי להצטרף לראייה נוספת שתבוא אחריה, כדי לטמא אותו בטומאת זיבה!! ואם כך, הרי "הָרוֹאֶה רְאִיָּה אַחַת שֶׁלְּזוֹב - הֲרֵי הוּא כְּבַעַל קֶרִי", וממילא הטיפה מטמאה במגע.

למשל, נניח שראה ראייה ראשונה באונס ביום ששי, וראייה שניה באונס בליל שבת, וראייה שלישית ללא אונס במוצ"ש. דינו יהיה כבעל קרי ביום ששי, וכן בשבת, ובמוצ"ש הוא יהיה זב, וצריך שבעה נקיים וטבילה במעיין, מחמת הראייה השניה והשלישית (שנחשבות כראייה ראשונה ושניה). ואולם לא יתחייב בקרבן, אפילו אם יראה ראייה רביעית שלא באונס, "שאינו מתחייב קרבן עד שיהיו שתי הראיות הראשונות שלא באונס" (פה"מ זבים ב,ב).","273","","4321","True","True","False","","109","37.60.45.200","0","20108","נידה|לז ע"א",""),new Message("20128","20124","מה הוא אומר?","02/07/12 16:09","יב תמוז","תשע"ב","16:09","מתפעל","אין לי את הספר.

תודה מראש.","148","","4322","True","True","False","","142","212.29.198.117","0","20108","נידה|לז ע"א",""),new Message("20130","20128","יש פה","02/07/12 16:31","יב תמוז","תשע"ב","16:31","דוד כוכב","בפורטל.","125","","4322","True","True","False","","110","212.76.116.16","0","20108","נידה|לז ע"א",""),new Message("20133","20128","ראיות הזב","02/07/12 19:14","יב תמוז","תשע"ב","19:14","efrati10","הוא מופיע באתר - "פורטל הדף היומי" -- ללמוד ולהבין -- סיכות מסקנות הסוגיות - גלי מסכתא","196","","4322","True","True","False","","120","79.180.206.57","0","20108","נידה|לז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);