var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=20094;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("20094","0","הערות לנדה דף לח","29/06/12 00:01","ט תמוז","תשע"ב","00:01","המכריע","א. אלא ללוי קשיא, אמר לך לוי וכו'. ולעיל קרי ליה רבי לוי וכן בתחילת לישנא בתרא. ואפשר דט"ס הוא שם.
ב. ימים הראויים להיות בהם זבה גדולה. ראה בתוס' פירש"י שאינו לפנינו. ובאמת לפי מה שמשמע מרש"י שלפנינו לא אתי שפיר לישנא דימים ראויין, אלא הו"ל למימר אינה מיטהרת אלא מזבה גדולה.
ג. לאפוקי ממ"ד א"א לפתיחת הקבר בלא דם. לכאורה זה פשוט דהדם היוצא בשעת הלידה ממש הוי דם לידה גם לו יצוייר שלא יהא לה קישוי, ודם זה לא יעשנה זבה, אלא פתיחת הקבר מתחלת שעה קלה קודם הלידה ואז משכח"ל בלא קישוי והדם שע"כ רואה אז, אם הוא בלא קישוי יעשנה זבה, דהא מיירי בראתה ב' ימים בלא עת ביומיים שקדמו ללידה. ועי' רש"י שדק בלשונו "דהוה ליה יום לידה שלישי ואי הוי חזיא קודם לידה בפתיחת הקבר הרי היא זבה". ודוק.
ד. להקל ולהחמיר. רש"י נדחק לפרש פעמים מיקל הרבה ופעמים כלום. ולו"ד יל"פ דסברא זו דר' יהודה דתלוי בחדש תשיעי לא פחות ולא יותר, הוא גופא סיבה להקל ולהחמיר. להחמיר, פשוט דאם נתקשתה בחדש שמיני ואפילו רק יומיים מתוך השלשה, הוי זבה, משא"כ לר"מ. ולעומת זה ר"י חולק לגמרי על דין שפתה. ולשיטתו אפילו ראתה בתחילת תשיעי ואחר כך שפתה כל תשיעי עד הלידה עדיין הוי מחמת ולד. ושפיר הוי ממש להקל ולהחמיר. וקצת פלא על רש"י שנטה מזה.
ה. איני והאמר שמואל. אין זה המשך על עצם דברי רבי יהודה אלא על מה שאמר בתוך דבריו ואפילו ילדה תחילת תשיעי. ואולי גם ברש"י הוא דיבור חדש המתחיל ואפילו בתחילת תשיעי. ואין זה קשור לעצם דינו דאם שפתה מ"מ הוי מחמת ולד, אלא הראיה בפשטות מהא דמשכח"ל יולדת בתחילת ט'. ודוק.
ו. (לח:) ויהי לתקופות הימים וכו'. ראה במסוה"ש שהאריך בשם הרד"ק. וקצת קיצר בהצעת הפליאה. וכוונתו דפשטא דקרא משמע דאחר תקופות הרתה, ואילו היה כתיב ותהר חנה ויהי לתקופות הימים ותלד, שפיר היה ראיה דיולדת לז' מקוטעין, אבל השתא דהרתה לאחר תקופות וימים, מאי שייאטיה לאורך ההריון. ועל זה מביא מה שמביא.
ז. הרי אנו משיבין לך לשון אחר וכו'. עי בגה"ש להגרעק"א שציין לב"ק כה"ג. והעולה משם שעל סוף דין לכו"ע אמרי' דיו, אבל על תחי' דין סברי רבנן דאין דיו ואמר ר"א דאכתי דיו.
וביאור הענין דכל קל וחומר מורכב משני שלבים. נניח שבאים ללמוד קולא, ואומרים ומה במקום החמור הקילו, במקום הקל ודאי יש להקל. תחילת דין זה הוא לקבוע מי חמור ומי קל. וסוף הדין הוא הלימוד עצמו להביא מן הדין הלכה מחודשת מתוך דבר שנידון כבר בתורה.
ובק"ו שלנו. האפשרות הראשונה היתה שקודם לידה זה חמור ואחר ולד זה קל, זה תחילת הדין, וההכרח מהא דשופי מטמא קודם ולד וטהור לאחר ולד. וסוף הדין הוא אם במקום החמור וכנ"ל קושי טהור, ק"ו שיהא קושי טהור במקום הקל. בק"ו זה הלימוד הסופי הוא קושי דאחר ולד מקושי דלפני. ועל זה ודאי יש דיו פשוט דקושי דלפני טהור רק מזיבה ולא מנדה.
ולכן הציעו חכמים את הק"ו בצורה אחרת, שהחמור הוא שופי והקל הוא קושי וזה מוכח משניהם קודם ולד. וסוף הדין יהא קושי דאחר ולד משופי דאחר ולד, אם שופי החמור טהור לאחר ולד ק"ו קושי הקל, ואז הלימוד הסופי הוא קושי משופי דאחר ולד דטהור לגמרי וליכא דיו.
ועל זה השיב ר"א דכיון דהק"ו צריך לתחילת הדין להוכיח מי חמור ומי קל, וזה בנוי על קושי שלפני ולד, ושם טהור רק מזיבה, שפיר גם בזה כל הק"ו המסתמך על זה, אינו יכול להביא יותר מאשר לטהר מזיבה. ודוק.","199","","4326","True","True","False","","937","212.179.87.186","0","0","נידה|לט ע"א",""),new Message("20098","20094","כמה תגובות","29/06/12 01:07","ט תמוז","תשע"ב","01:07","לומד","ב. כבר העיר בזה התוס' רא"ש שלשון ראוים משמע כפירוש הר"ח דהיינו יום י' וי"א מימים הראוים להיות זבה
ג. זו שאלת הרמב"ן איך אפשר שהלידה עצמה לא תהיה קושי מחמת ולד, ולכן פירש דאיירי בנפלים ולפי שאין קישוי לנפלים אם תראה דם מפני שא"א לפתיחת הקבר לא דם תהיה זבה. אמנם בערל"נ שדייק שאכן כוונת רש"י לתרץ זה, שפתיחת הקבר מחייבת דם אף קודם הלידה, ואז עדיין יתכן ואין קישוי
ד. יישר כח על הדיוק שלא שמתי לב אליו.
ה. אכן הריטב"א כתב שרש"י למד שהראיה היא מעצם דברי רבי יהודה שטען שכניסת החודש הוא זמן לידה, ולכן כל דמים שרואה בקושי בחודש זה הם מחמת הולד, והקשה עליו ולכן פירש שאין צריך לדייק מעצם הדין, אלא ממה שאמרו במפורש בדבריו ואפילו ילדה בתחילת תשיעי. וכפי שרצה כת"ר שליט"א לומר. אבל לכאורה מה שדחקו לרש"י לפרש כן הוא מפני שפירש דעת ר' יהודה ששיפורא גרים היינו שופר של תחילת החודש, והוקשה לרש"י כיצד לבאר שהחודש התשיעי נמדד לפי חדשי השנה. ולכן פירש שרבי יהודה חולק לגמרי וסובר שאין הקושי משתייך לולד בגלל סמיכותו ללידה, אלא כל קושי בזמן הראוי ללידה הוא שטיהרתו תורה. ומעתה כיון שהתורה טהרה חודש מסוים שייך לשמוע שהחודש נקבע לפי חדשי השנה. ולכן היה לרש"י פשוט שמעצם דינו של רבי יהודה אפשר ללמוד כן, שהרי החודש התשיעי הוא נקבע כזמן הראוי ללידה בכולו, ומשמע שיולדת בו למקוטעין. אמנם הריטב"א חלק על רש"י ופירש ששפורא גרים הוא משל כמו שאמרו מלך וחילותיו. ולכן פירש שחודש התשיעי הוא להריונה ובאופן שלא שפתה, ולכן גם פירש שהראיה היא מהלשון בדברי רבי יהודה וכמו שכתבתם.","193","","4326","True","True","False","","123","31.210.191.174","0","20094","נידה|לט ע"א",""),new Message("20099","20098","יישר כח, לומד","29/06/12 03:39","ט תמוז","תשע"ב","03:39","המכריע","ציינתי אצלי את המ"מ שהבאת.
(יש לי קביעות ביום חמישי מחצות לילה, והכנסתי קודם את ההערות בחפזה והיה בדעתי קצת לשפץ חיצונית ובתוכן, אך כשבאתי לאחר כשעתיים כבר היו 14 צפיות, ולא יכולתי להגיה).","199","","4326","True","True","False","","184","212.179.87.186","0","20094","נידה|לט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);