var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1954;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","57"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","55"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1954","0","לחידודו של דין רודף","27/04/10 16:16","יג אייר","תש"ע","16:16","משיב מאורות דף היומי","שלום לכל הגולשים!

להלן כמה שאלות לחידוד הגדרת המושג ההלכתי של רודף

א. שני אנשים חמושים רודפים אחר אדם שלישי להורגו ע"י יריית כדורים אל עבר גופו. עומד שם אדם רביעי שברשותו עומד אקדח שיש בו רק כדור אחד בלבד, כלומר אדם זה יכול להרוג רק אחד משני הרודפים.
האם הוא חייב/יכול להרוג רק רודף אחד?

ב. הרודף אחר הטריפה, דינו כרודף?

ג. לדעת רב הונא, קטן הרודף אחר הערוה, דינו כרודף?

ד. לדעת רב חסדא, שרודף צריך התראה. התראה על איזה איסור?

ה. הרודף אחר חבירו ע"מ לחבול בו, האם מותר לחבול ברודף כדי למנוע את החבלה?

ו. אדם רואה איש ואישה שיש בניהם קשר של קורבה [של איסור עריות] שהולכים לעשות עבירה. האם חייב להרוג אותם מדין רודף?","142","","5126","True","True","False","","1050","82.166.18.134","0","0","סנהדרין|עד ע"א",""),new Message("1956","1954","יפה מאוד / תשובה לסעיפים א-ג","27/04/10 21:34","יג אייר","תש"ע","21:34","שיננא","יפה מאוד. שאלות חשובות שעוזרות להבין את מהות דין רודף.
אשמח מאוד לתשובה מפורטת על כל השאלות שציינת.

לגבי סעיפים א,ב,ג (ואולי גם ו), נראה לי לכאורה בפשטות שתליא במחלוקת הראשונים האם הכוונה היא להציל את החוטא מעשיית העבירה (רש"י ד"ה ואלו, בנפשן) או שמא הכוונה היא להצלת הנרדף מיד רודפו (רבינו יונה ד"ה ואלו), והזכרת מחלוקת זו בהודעה קודמת שלך.","146","","5126","True","True","False","","213","84.228.85.41","0","1954","סנהדרין|עד ע"א",""),new Message("1958","1956","מסכים עם הנתוח שלך...","28/04/10 01:22","יד אייר","תש"ע","01:22","משיב מאורות דף היומי","במאה אחוז.

להלן התשובה שנראה לי לגבי סעיפים א.ב.ג,

נדמה לי שא"א לומר שישנה מחלוקת ראשונים בהגדרת דין רודף האם הוא הצלת הנרדף או הרודף. אלא מוכח בסוגיה שהוא רק הצלת הנרדף, [ע' לק' הוכחות לכך], ולכן,

סעיף א: אסור להרוג את אחד הרודפים וההרגו נהרג עליו!

(אין כוונת רש"י להציל את הרודף מהעבירה אלא להציל את הנרדף מהעבירה שעומדת להיבצע עליו, וכמו שרש"י כותב בהמשך העמוד גבי נערה מאורסה להצילה מן העבירה, אפ' שהיא אנוסה לגמרי).

סעיף ב: הרודף אחר העובר והטריפה ניתן להצילו בנפשו כדי להציל את הנרדף אפ' שהרוף לא יהא חייב מיתה אם יהרוג אותו.

סעיף ג: אם הרודף הוא בן 9 שביאתו ביאה צריך להציל את הנרדף מהעבירה הפוגמת אותו.

סעיף ו: מבואר בגמ' בעמוד ב' שאם אינה מקפדת על פיגמה, כלור מש מסכימה לעבירה, בין לחכמים בין לרבי יהודה, אין מצילין, ופירש רש"י שלא גרע מע"כ ושבת שלא מצילין [את פגם גבוה=הנרדף שבתוכו] אם רוצה לעבור מרצונו.

להלן כמה הוכחות שגדר דין רודף הוא רק הצלת הנרדף ולא ענישת הרודף:

א. מבואר שרודף הוא דין הצלה של הנרדף ולא ענישת הרודף, א. שלאחר שהרג אין הורגים אותו,
ב. מבואר בגמ' שהיה אפשר ללמוד דין רודף מלא תעמוד על דם רעך, וכן הוא גם במסקנה להר''מ,
ג. קטן הרודף לרב הונא, והובא בסה"מ לרמב"ם גם בקטן הרודף אחר הערוה.
ד. עובר הרודף גם לרב חסדא אליבא דהרמב"ם,
ה. מבואר שלרב חסדא לא מתרין ברודף על איסור לא תרצח אלא על דין רודף שהתחדש בתורה, ומוכח שאינו עונש על הרציחה, והרי אין איסור לאיים להרוג אלא רק להרוג.
ו. דין שאם יש לה מושיע שלא ע''י הריגה אסור להרוג את הרודף.
ז. דין יכול להצילו באחד מאבריו.

ב. מאחר שנתבאר שהוא הצלת הנרדף, אין ענישת הרודף, [פ' חיוב מיתה של הרודף אם יהרוג, וכן אין ענישת הרודף על האיום של הרדיפה, גם לפני שהורג], תנאי המתיר את הצלת הנרדף בנפש הרודף, והראיות לזה,
ב.א. קטן הרודף, והובא בסה"מ לרמב"ם גם בקטן הרודף אחר הערווה.
ב.ב. אנוסהו להרוג שדינו כרודף אפ' שאם יהרוג יהיה פטור כמעט לכל הראשונים,
ב.ג. עובר הרודף את אמו כמבואר בר''מ,
ב.ד. הרודף אחר הטריפה ואחר הגוסס ואחר חייבי מיתות ב''ד ואחר העובר.
ב.ה. הרודף להרוג בגרמא, וכו'.

ג. אפילו שהגדר הוא הצלת הנרדף, מוכח שהצלת הנרדף מותנת בקביעת שם רודף על הרודף,
ג.א. שרודף צריך התראה לרב חסדא ולפי ברייתא אחת בדף עב' ב',
ג.ב. לשונות המשנה והברייתא שמצילין את הרודף מן העבירה,
ג.ג. זה שצריך לימוד מיוחד שבנערה המאורסה שיש לה מושיע אסור להרוג את הרודף, ג.ד. מזה שצריך לימוד מיוחד שביכול להצילו באחד מאיבריו נהרג עליו.
ג.ה. איסור הריגת התינוק שהוציא ראשו מדין משמיא קרדפי לה.
ג.ו. אסור להציל את הנרדף בחיי חייב מיתת ב''ד אחר כגון מחלל שבת שנידון למיתה.
ג.ז. לשון הרמב''ם שעובר הוא רודף.","142","","5125","True","True","False","","324","85.130.130.141","0","1954","סנהדרין|עד ע"א",""),new Message("1959","1958","ניסיון הגדרה לדין הצלת הנרדף בנפש הרודף","28/04/10 08:05","יד אייר","תש"ע","08:05","משיב מאורות דף היומי","א. גדר דין רודף הוא דין הצלה של הנרדף בנפשו של רודף דווקא, ודין הצלה זה נובע מהמצב של ביטול זכות הקיום של הנרדף, על ידי הרודף, וביטול זה הוא עובדה של פלישה של הרודף, בלי קשר לכל אשמה מצדו, מגבולות זכות הקיום שניתנה לרודף, ופלישה זו היא על חשבון זכות קיומו של הנרדף.

ב. ומזה שאין דין רודף מותנה באשמה של הרודף [לרב הונא] מוכח שדין רודף קורא בגדרים הדיניים שהקב"ה קבע בבריאה עצמה, דהיינו שבגדרי הבריאה עצמה ניתן לכל נפש גבולות קיום, וזכות להתקיים בתוך גבול זה, ואם קיום נפש אחת הוא על חשבון קיום נפש אחרת, על ידי פלישה החורגת מהגבול שניתן לה, מתבטל זכות קיום של הנפש הפולשת, וקימת רשות [וגם מצווה] להציל את קיום הנפש המאוימת בתוך גבולה, בחיי נפש החורגת מגבולה. וכן ישנה רשות לכל נפש להגן על גבול קיום שלה מפלישה של נפש אחרת.

ג. לפי רשב"י וראבר"ש, ישנה מציאות שהפגם גבוה נידון כנרדף ע"י אדם המבקש לחלל שבת או לעובד ע"כ. כלומר שבתוך אותו אדם ישנו צד רודף וגם צד נרדף.
הצד הרודף הוא רצון האדם לעבור עבירה שהיא מעיקרי הדת, והנרדף הוא הפגם גבוה שעומד להתרחש בתוך אותו אדם עצמו [ולא באף מקום אחר].

ד. המשך תשובות על סעיף ד.ה.
סעיף ד. התראה היא לא על איסור כלשהו אלא רק על זה שהולכים להרוג אותו בגלל הרדיפה. לא מתרין ברודף על איסור לא תרצח אלא על דין רודף שהתחדש בתורה. כמבואר בברייתא עב' ב' והתורה אמרה שופך דם האדם באדם דמו יישפך, וכו' ע"מ כן אני עושה חייב.

סעיף ה. מצילין רק מפלישה של רציחה או חייבי כריתות או מיתות בי"ד, אבל לא של חייבי לאווין וכן לא של חבלה, לכן ייתכן שאין דין רודף באיכות, כלומר שאם אדם בא לגנוב 100 ש"ח אסור לגנוב לו 100 ש"ח כדי למונעו מכך.","142","","5125","True","True","False","","391","85.130.130.141","0","1954","סנהדרין|עד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82692);