var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19501;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19501","0","יעקב אבינו ע"ה","04/06/12 08:09","יד סיון","תשע"ב","08:09","עלי","במדרש מובא שיעאע"ה לא ראה קרי בכל השנים הרבות שחי ואעפ"י שנשא נשים לא לפני גיל ע"ה. אין לכך לכאורה שום רמז בכתוב, חוץ מזה שאמר בברכתו לראובן "ראשית אני", אך פסוק זה יכול להתפרש בפשטות גם אחרת.
ברם אולי רמז צדדי לכך יש בכך שהוא מבקש להניח אבן למראשותיו. אילו ישן יעקב פרקדן, לא יכול היה להניח אבן גדולה מראשותיו, וממילא ברור שהניחה תחת ראשו כשהוא שוכב על צידו, והאבן מיישרת את ראשו על צידו כפי שאנו מניחים כרית תחת לראשנו.
אולם גם זה אינו אלא רמז קלוש למדי.","209","","4351","True","True","False","","1243","212.117.142.227","0","0","נידה|יד ע"א",""),new Message("19503","19501","רמז קלוש?! מקסים!!","04/06/12 09:41","יד סיון","תשע"ב","09:41","יהודי_קדום","","233","","4351","False","True","False","","388","109.65.144.233","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19505","19501","אם הבנתי נכון","04/06/12 10:18","יד סיון","תשע"ב","10:18","כדי","הרמז הוא רק לפירוש הערוך בתוס' דאפרקדן הוא שפניו כלפי מטה.","249","","4351","True","True","False","","207","93.172.29.31","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19507","19501","חשבנו לפרש","04/06/12 16:00","יד סיון","תשע"ב","16:00","עם הארץ","״ אמר ר׳ יוחנן יעקב אבינו לא מת והגמרא בתענית ה מקישה לזרעו ״ מה זרעו בחיים אף הוא בחיים וקשה הרי הרבה אנשים זרעם בחיים לאחר מותם, אלא מאחר שלא ראה קרי מימיו אין לו זרע מת שכן ידוע שז״ל גורמת לתולדה של מזיקים ומשחיתים מצד הסטרא אחרא וליעקב אין זרעים מתים כולם חיים.
כך עלתה במחשבתי ","248","","4351","True","True","False","","248","108.133.89.77","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19667","19501","אין כל כך הוכחה","11/06/12 03:43","כא סיון","תשע"ב","03:43","קותי","רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק כא

לפיכך אסור לאדם לישן על ערפו ופניו למעלה עד שיטה מעט כדי שלא יבוא לידי קישוי.

ולכן אין חובה להסביר שישן על צידו כי יכול לשים האבן תחת לראשו
לגבי ראשית אונו
מדרש אגדה (בובר) דברים פרשת כי תצא פרק כא סימן יז

כי היא ראשית אנו לו משפט הבכורה. מכאן אמרו בן הבא אחר נפלים בכור לנחלה ואין בכור לכהן, שנאמר כי הוא ראשית אנו, יצא נפל שאין הנפש מתאוננת עליו:

ולכן גם מכאן אין הוכחה ברורה","217","","4344","True","True","False","","209","109.186.252.190","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19509","19505","פי׳ פְּרַקְדָּן (עדכון לאחר ששה שצפו)","04/06/12 18:24","יד סיון","תשע"ב","18:24","יהודי_קדום","1. אמר רב יוסף: השוכב פרקדן לא יקרא קריאת שמע. …רבי יהושע בן לוי היה מגנה מי ששוכב פרקדן. ( ברכות יג:) רש"י הקדוש: שוכב על גבו ופניו למעלה.

2. פסחים - תוספות-דף קח - א
פרקדן. פניו למעלה ולא כמפרש פניו למטה דאין דרך לאכול בענין זה וכן משמע בהמוכר את הספינה (ב''ב עד.) במתי מדבר דגנו אפרקיד ואזיל פרשא תותי ' כרעיה כדנקיט רומחא בידיה:
3. פסחים - רשב''ם-דף קח - א
פרקדן. פניו כלפי למעלה ושוכב על אחוריו:
4. נדה - תוספות-דף יד - א
אפרקיד. פי' הקונטרס פניו למעלה וכן משמע בהמוכר את הספינה (ב''ב דף עד.) גבי מתי מדבר דגנו אפרקיד וחליף טייעא תותי ברכייהו ורומחא בידיה ולשון אפרקיד אפורייאה קדל (קדקדא) ולא כפירוש הערוך דפי' פניו מטה ולשון אפרקיד אפוי קיד ועוד קשה רי''ש דאפרקיד למה לי. [וע''ע תוספות פסחים קח. ד''ה פרקדן]:

לא מצאתי חברים לפירוש הערוך בתוס' דאפרקדן הוא שפניו כלפי מטה.

אין ספק ששכיבה וק"ו שינה לפי דעת הערוך היא מזמן קצר ביותר עד בלתי אפשרית (לענ"ד לכך נתכוון הרב כדי בהבנתו.)

מ"מ הפנינה שהביא ר' עלי עם דיוקו של הרב כדי מבריקה מכל צד.","233","","4351","True","True","False","","287","109.65.144.233","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19523","19507","אהבתי מאוד","05/06/12 03:30","טו סיון","תשע"ב","03:30","דוד כוכב","","125","","4350","False","True","False","","141","95.86.79.1","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19510","19509","למה הביא מרש"י שם. עכ"פ - אם כן?...","04/06/12 21:17","יד סיון","תשע"ב","21:17","כדי","","249","","4351","False","True","False","","176","93.172.165.97","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19524","19509","הרמב"ם פירש כשני הפירושים","05/06/12 03:35","טו סיון","תשע"ב","03:35","דוד כוכב","ברמב"ם הלכות קריאת שמע ב, ב:
"ואסור לקרות קריאת שמע והוא מוטל ופניו טוחות בקרקע או מושלך על גבו ופניו למעלה".

וכתב בהגהות מיימוניות: "והנה פסק ככל הפירושים לחומרא".
וכ"כ הכ"מ ועוד.","125","","4350","True","True","False","","148","95.86.79.1","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19668","19667","לדבריו, אם כן, נשארו שתי אפשרויות:","11/06/12 07:58","כא סיון","תשע"ב","07:58","יהודי_קדום","א. ישן על בטנו.
ב. ישן על אחד מצידיו.

בהנחה שליעקב אבינו היה גוף אדם אף לו אי אפשר היה לשים מצחו/פניו/חטמו על אבן ולישון - ולמזלנו טוב שלא עשה כן.

ר' קותי, לפי שעת הכתיבה - האם שם ראשו על אבן? ","233","","4344","True","True","False","","159","79.183.169.221","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19674","19667","ב"ראשית אוני" כוונתו ליבמות עו.","11/06/12 09:54","כא סיון","תשע"ב","09:54","כדי","","249","","4344","False","True","False","","134","109.186.120.65","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19702","19674","עכשיו כוונתי ליבמות עו","11/06/12 20:10","כא סיון","תשע"ב","20:10","קותי","ואולי אימא בה מילתא
אין "אונו" = ל="אֹנו"
ולכן לא חש רש"י לקושיא מבכור
ורשב"ם לא חש ל"וו"
ופירש כמשמעו על משקל
בראשית פרק טו

וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי:
אם אין המשך לנכסים בבנים הרי הנכסים אינם שווים
ומשנולד הבכור הרי יש ממשיך והנכסים אינם הפקר","217","","4344","True","True","False","","203","109.186.252.190","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19712","19702","עכשיו אני לא הבנתי","12/06/12 01:02","כב סיון","תשע"ב","01:02","כדי","א. איזו קושיא מבכור?
ב. איזה רש"י לא חש לה?
ג. מה פירוש "הנכסים אינם שווים"?
ד. הנכסים לא יהיו הפקר גם אם אין ילדים, למעט גר.","249","","4343","True","True","False","","179","109.186.120.65","0","19501","נידה|יד ע"א",""),new Message("19716","19712","אפרט במה התקשיתי","12/06/12 04:14","כב סיון","תשע"ב","04:14","קותי","וְרֵאשִׁית אוֹנִי יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז: בראשית פרק מט
רש"י וראשית אוני - היא טפה ראשונה שלו, שלא ראה קרי מימיו:
אבל בבכור
כִּי הוּא רֵאשִׁית אֹנוֹ דברים פרק כא
לא פירש דבר ובטוח שאין הכוונה לטיפה ראשונה כי
לבא אחר נפלים דלהוי בכור לנחלה, מסכת בבא בתרא דף קיא עמוד ב

לכן חשבתי שרש"י פירש כפי שפירש בגלל שבבראשית כתוב אוֹנִי עם וו

לעצם הדין מדוע בכור זוכה בפי שנים
מה הבעיה של אברהם שבן ביתו יורש אותו?
אם חשובים לו בנים הרי שצריך לבקש על בנים למה לבקש בדרך עקיפין?
אברהם היה עשיר שהרי נאמר וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם
אבל בעושר הזה יש גריעותא אין בן שירש וכולם יודעים שכאשר ימות הנכסים יתפזרו לכל רוח כמו חברה שמועדת לפירוק נכסיה יורדים לפחות מכדי שווים
לכן כאשר נולד בכור האב שמח שיש מי שימשיך ויחזיק בנכסים ובעצם נכסיו משתבחים כי זאת לא חברה שעומדת לפירוק ולכן יקבל הבכור פי שנים כי עצם קיומו משביח את הנכסים לכן כאשר הראשון אינו בכור אין לאב את השמחה הזאת ולכן השני אינו זוכה בפי שנים","217","","4343","True","True","False","","220","109.186.252.190","0","19501","נידה|יד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);