var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19270;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19270","0","הערות למדות דף לה","21/05/12 01:07","כט אייר","תשע"ב","01:07","המכריע","א. כל המעלות שהיו שם רום מעלה חצי אמה. לפי שיעור חזו"א זה בערך 30 ס"מ ואף לפי השיעור הקטן של הרב נאה עדיין כ24 ס"מ, וידוע שבזמנינו נחשב נוח רק עד 18 ס"מ בערך. ואולי היו אז רוב האנשים גבוהים יותר, או מפונקים פחות.

ובדרך רמז יתכן שזה רומז למי יעלה בהר ה', שאין זה כל כך קל לעלות בהר ה'.

אגב. אביא רעיון ששמעתי מת"ח אחד לפני עשרות שנים, שהרי כל הר הבית כולו מדרגות. ולעומת זה בעזרה עצמה במזבח, היה הכבש דוקא ללא מעלות, כאמור לא תעלה במעלות על מזבחי. והרמז בזה שהמעלות מלמדות שאין לקפוץ בעבודת ה', אלא לאחר כל קניית מעלה, יש להתרגל בה זמן מה לקנותה לגמרי ורק אז לעלות עוד מעלה. (ראה בזה דברים נפלאים בפרי צדיק ריש פרשת מסעי). אמנם כל זה מצד המעשים החיצוניים, שזו עצה טובה מבחינה מעשית לא להישבר. אמנם בפנימיות צריך להיות כל הזמן בשאיפה ורצון טהור ברצף ללא שום הפסקה, אין חופש זמני מטהרת הלב והרצון להתקרב אל הבורא, ולזה ירמוז המזבח מוקד עבודת המקדש, שם אין מדרגות, שם יש כבש רציף מהקרקע עד ראש המזבח. ודי לחכימא.

ב. חוץ משל אולם. שהיה גבוה ורחב טובא ודלתות לא היו לו. וידוע שלכן אמרו פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם, (שעגלות וקרונות יכולין לעבור בו), פתח רחב וללא מעצורים. (ובלבד שהפתח שלכם יהא חודר ומפולש כחודו של מחט. קטן אבל עמוק מעבר לעבר. הרבי מקוצק זי"ע).

ג. מ"ה. אמר ראב"י שכחתי מה היתה משמשת. לכאורה הדבר זר, שהרי כל התנאים לא ידעו חוץ מאבא שאול ומה ענין ראב"י לכאן. אמנם יומתק במה שאמרו (מובא ברא"ש פ"א מ"ב) שתנא דמידות הוא ראב"י, ושפיר הוא שנה הכל וכשהגיע ללשכה זו אמר ששכח עניינה.

ואגב אבא שאול שאמר שהיתה משמשת לשמן ונקראת בית שמניא, מצינו לו בכמה מקומות שמוכר שמן היה.","199","","4364","True","True","False","","1039","85.130.221.217","0","0","מדות|לה ע"א",""),new Message("19272","19270","אם מעלות חולדה גם כן כלולות בכלל הזה?","21/05/12 03:47","כט אייר","תשע"ב","03:47","קותי","אז אפשר למדוד ונקבל מבט נוסף על נושא השיעורים.
אולי למישהו יש תעוד ארכאולוגי מדויק כדי שנבדוק את גובה המעלות?
חיפשתי בויקי ולא מצאתי

אולי המדרגות היו גבוהות כדי שלא יוכלו לרוץ כלפי מעלה כמו שעשו אחת ארוכה ואחת קצרה כדי שלא יוכלו לרוץ כלפי מטה.

אולי זה מסביר את המשנה
כל שאינו יכול לאחוז בידו של אביו ולעלות מירושלם להר הבית שנאמר שלש רגלים: משנה מסכת חגיגה פרק א
כלומר צריך להיות ילד בן 6 7 כדי שיוכל לעלות במדגות כאלו אוחז ביד אביו

בכל מקרה העליה בהר ה' אינה תלויה ברגלים
נקי כפים ובר לבב
הכפים האבר הכי חשוף והלב האבר הכי סמוי
מי שתוכו כברו הרי הוא כבר שם
והפסוק גם אומר מה צריך לעשות כדי להשאר שם","217","","4364","True","True","False","","212","85.250.185.244","0","19270","מדות|לה ע"א",""),new Message("19281","19270","הערה לגבי המדרגות","21/05/12 11:26","כט אייר","תשע"ב","11:26","Almuaddib","בתקני הבניה היום מקובלת הנוסחה שפעמיים גובה הרום ועוד השלח, בסנטימטרים, צריך להיות כ-62 ס"מ.
ברוב המדרגות בניינים כיום, מדובר ברום של 17-18 ס"מ, ובשלח של כ-26 ס"מ.

הסיבה קשורה לנוחות העליה, ולכן השלח חייב להיות, תמיד, יותר מאשר הרום.

דיברתי עם ארכיטקטית לגבי המדרגות בבית המקדש, והיא העירה שתי הערות:

הראשונה - "הם העדיפו את האסתטיקה על הנוחות". כלומר - הוד וההדר היו חשובים יותר, בתקן המדרגות הקיים היום - הנוחות בראש המעלה (תרתי משמע).

השניה - בעולם עד לפני כמאה שנים, היו מקובלות מדרגות תלולות יותר מהתקן הנוכחי, מסיבות שונות. יש מקומות בהן המדרגות הו אף ממש גבוהות עד כדי חוסר נוחות, מטעמי מיסוי - כמו בהולנד.


הערה שלי בעניין גובה האנשים - מכמה וכמה עדויות וממצאים שיש בידינו, הם היו נמוכים יותר, ולא ההיפך.","107","","4364","True","True","False","","186","212.25.82.194","0","19270","מדות|לה ע"א",""),new Message("19296","19270","אודות רבי אליעזר בן יעקב ואבא שאול","22/05/12 00:55","א סיון","תשע"ב","00:55","המכריע","העירוני אודות ראב"י שזו באמת הוכחת הגמרא ביומא טז. דסתם תמיד ראב"י היא. ואין כאן "לפי זה" אלא רק "זה".

אבא שאול נזכר כנראה רק בביצה כט. ושם הוא נזכר בנושא הזה לגבי כמה נקודות עי"ש בירורי המידות, מיצוי המידות, עיו"ט, במועד וכו'. ובאותו מקום בתוספתא שהיה חנווני בירושלים כל ימיו.
אולם יל"ע היטב כי כנראה הכל זה על אבא שאול בן בטנית שאינו אבא שאול סתמא כדמוכח שם בסוגיא עצמה.","199","","4363","True","True","False","","272","212.179.87.186","0","19270","מדות|לה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);