var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19223;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19223","0","עין רעה","17/05/12 09:19","כה אייר","תשע"ב","09:19","דוד כוכב","מהו הגורם לרוב המחלות?

על כך כאן.","125","","4364","True","True","False","","1123","213.151.42.143","0","0","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19226","19223","יש עוד סבה לפי הרמבם","17/05/12 22:24","כה אייר","תשע"ב","22:24","עם הארץ","ראה הלכות דעות פרק ד׳ הלכה יט","248","","4364","True","True","False","","231","108.132.146.77","0","19223","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19305","19223","עוד בעניין זה","22/05/12 10:38","א סיון","תשע"ב","10:38","כדי","אגב הדברים ראיתי להביא תיקון נחמד בשם הגאון המבעית מהרי"ז שטרן במאמר תהלוכת האגדות (פרק ו), דבחלק (צג.) שאלה הגמ' היכן היו חמ"ו לאחר שנעשה להם הנס, ואמר רב בעין הרע מתו, ושמואל אמר ברוק טבעו. ורש"י שם נדחק לפרש מהו אותו רוק. והוא ז"ל אמר שיש כאן ט"ס וצ"ל "ברוח טבעו", ולפ"ז כל אחד אזיל לטעמיה בב"מ (קז:) שהוזכר.
ובעניין זה של סיוע הרוח למיתה, עי' בגיטין (ע:) שמא הרוח בילבלתו, ועי' בחולין (מו:) שליט ביה זיקא לא הדר בריא, וברש"י שם בד"ה ר' יוסי כתב: רוח ואויר מבאיש ומקלקל המכה. ע"כ.","249","","4359","True","True","False","","239","46.116.139.11","0","19223","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19227","19226","אכן","17/05/12 22:26","כה אייר","תשע"ב","22:26","דוד כוכב","תודה רבה.","125","","4364","True","True","False","","148","213.151.42.143","0","19223","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19307","19305","כלומר לא יכלו לסבול שהם צדיקים?","22/05/12 11:46","א סיון","תשע"ב","11:46","קותי","האם זה נחשב לעון למי שהטילו עין הרע?
ועוד מקרה שקשה להולמו מה היה עליו לעשות?
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף יד עמוד א

ת"ר: אין עושין ספר תורה לא ארכו יותר על הקיפו ולא הקיפו יותר על ארכו. שאלו את רבי: שיעור ס"ת בכמה? אמר להן: בגויל - ששה. בקלף בכמה? איני יודע. רב הונא כתב שבעין ספרי דאורייתא, ולא איתרמי ליה אלא חד. רב אחא בר יעקב כתב חד אמשכיה דעיגלי ואיתרמי ליה, יהבו ביה רבנן עינייהו ונח נפשיה.","217","","4359","True","True","False","","240","85.250.185.244","0","19223","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19323","19305","עוד דברי רעות רוח / ניתוחים סטריליים","23/05/12 03:06","ב סיון","תשע"ב","03:06","דוד כוכב","כלומר רָעוֹת הבאות מהרוח.

מסכת יבמות דף קכ ע"ב:
"חיישינן שמא הרוח בלבלתו... מאי בינייהו, דשחטיה בביתא דשישא (רש"י: שאין שם רוח)".

מסכת כתובות דף עז ע"ב:
"ומעייל ליה לביתא דשישא (רש"י: שאין רוח שולט שם), ואי לא איכא ביתא דשישא מעייל ליה לביתא דשב לבני ואריחא, ונטיל ליה תלת מאה כסי על רישיה עד דרפיא ארעיתא דמוחיה, וקרע למוחיה".

מסכת בבא מציעא דף פג ע"ב:
"ועיילוהו לביתא דשישא, וקרעו לכריסיה".","125","","4358","True","True","False","","284","95.86.90.20","0","19223","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19311","19307","לא בדיוק","22/05/12 17:26","א סיון","תשע"ב","17:26","כדי","ראשית, פשוט שכאן כוונת הביטוי "יהבו ביה רבנן עיינייהו" אינה כבכמה מקומות בש"ס שנתנו עינם בכוונה להזיק, כמו שאמרו כ"מ שנתנו חכמים עיניהם או מיתה או עוני. שכאן רק שמו ליבם לאותו מילתא דתמיהא וע"י כך שלטה בו עיה"ר. וכמדומני שיש בפרקי דר"א שאפילו בענייני יראת שמים, אסור לקנא.

וכעי"ז איתא נמי בחגיגה (ה:) שנתנו חכמים עיניהם ברבא משום שלא היה בהסתר פנים, וגרם הדבר שגזלוהו. וכתב שם הגרי"ח בבן יהודיע: הא דקאמר יהבי ביה רבנן עינייהו. אין הכונה שהיה ברבנן קוין של עיה״ר כדרך בני אדם המעילים עיה״ר, אלא מכת דיבורם זה נתקנאו הקליפות והחיצונים, והם העילו עיה״ר, אך מחמח דהעילו עיה״ר מכח דברים אלו שדברו רבנן לרבא, לכך מייחס העלת העין להם, ואמר יהבו ביה רבנן עינייהו, וכן הענין בכל מקום שתמצא בתלמוד דברים כיוצא באלו. עכ"ל.
ובב"ב שם נרשם אצלי בגליון: ב"מ (פה.) ברכות (כז:) תענית (טז.) סנהדרין (יא.) ושם (פח:) סוטה (מח:) יבמות (קו.). ע"כ. ובכל אלו כמו כאן לא הייתה נתינת עין ע"מ להזיק, ואעפ"כ בחלקם נמצאו ניזוקים ממילא, והוא ע"ד שכתב הבן יהוידע הנ"ל.

ומה ששאלת מצד זה שלא אשם, כמדומני שכבר רווח ההסבר למהות עיה"ר שאופן הזקתו הוא שמכיוון שנגרם על-ידו קינאה וצער אצל האחר, נזקף הדבר לחובתו, ואע"פ שכלל לא כיוון לצערו. ועי' תוס' ב"ב (כב.) דמשמע נמי מדבריהם שאם נענש חבירו על ידו אף בלי כוונה, יענש על זה. וכבר הביאו בשם הגר"ח שמואלביץ שהסביר שעל כן נענשה פנינה, אע"פ שכוונתה הייתה לש"ש (ב"ב טז.) מכיוון שבין אדם לחבירו זה כמו אש, ואש שורפת גם אם אינך מתכווין להיכוות.

ומיהו בחידושי חת"ס שם על ב"ב כתב שבכוונה תחילה נתנו עיניהם להזיקו, מכיוון שחשדוהו שעשה דבר זה ע"י השבעת השם (ומסופר גם על הגאון ר' חיים פלאג'י שפוריותו הספרותית הייתה יוצאת דופן בכל קנה מידה, וקצת מחכמי האשכנזים היו משוכנעים שזה לא בכוחו האנושי אלא ע"י השבעת קולמוס), ואמרו ודאישתמש בתגא חלף. וזה דלא כמ"ש לעיל. ונראה שנטה לפרש כן ולא רצה לפרש משום עיה"ר כבל מקום, דהא אמרו בעירובין (סד.) המחזיק בנכסי הגר מה יעשה ויתקיימו בידו? יקח בהן ספר תורה. ופירש"י: המחזיק בנכסי הגר - מידי דתמיהה היא ותווהי בה אינשי לפי שבאו לו בלא יגיעה לפיכך אין מתקיימין אם לא על ידי מצוה. ע"כ. (ועי' בפסחים נ: תגרי סימטא ומגדלי בהמה דקה וקוצצי אילנות טובות ונותנין עיניהן בחלק יפה, אינו רואה סימן ברכה לעולם מאי טעמא דתהו ביה אינשי). ואם קניית ס"ת מועילה להציל מעיה"ר, כ"ש שכתיבתו ממש שהיא עיקר המצווה הייתה מועילה.","249","","4359","True","True","False","","272","46.116.163.121","0","19223","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19325","19311","מקורות עלי עין","23/05/12 03:38","ב סיון","תשע"ב","03:38","דוד כוכב","לא באותו לשון, אך נראה שהעניין קרוב.

מסכת בבא קמא דף קיז ע"א:
"אמר להו: דלו לי עיני ואחזייה, דלו ליה במכחלתא דכספא, חזא דפרטיה שפוותיה, סבר אחוך קמחייך ביה, חלש דעתיה ונח נפשיה".

מסכת שבת דף קנו ע"א:
"אמר רבה: אנא במאדים הואי! - אמר אביי מר נמי עניש וקטיל".
פירש"י: "עניש - בני אדם העוברין על דבריו".

הני דהואי כִּשְׁגָגָה שֶׁיֹּצָא מִלִּפְנֵי הַשַּׁלִּיט, פתיחת פה לשטן, קללת חכם, קללת הדיוט (וב"ב קנג.). תמיה אני אם. אקפח את בני. בשמתיה, ע"ז דף כה ע"ב; מו"ק דף יז ע"א.

עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת אֱלֹהֶיךָ לֹא יִחְיֶה. בראשית לא, לב. מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ. שמות לב, לב.

מסכת סוטה דף י ע"ב:
"(שמואל ב' יח) ואבשלום לקח ויצב לו בחייו - מאי לקח? אמר ריש לקיש: שלקח מקח רע לעצמו".

מסכת גיטין דף ז ע"א: "הדבר יצא מפי ר"א, ונתנוהו לגניבא בקולר".

מסכת ברכות דף ס ע"א: כִּי פַחַד פָּחַדְתִּי וַיֶּאֱתָיֵנִי וַאֲשֶׁר יָגֹרְתִּי יָבֹא לִי.

ב"ב כב.","125","","4358","True","True","False","","140","95.86.90.20","0","19223","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19329","19311","יהבו ביה רבנן עינייהו","23/05/12 04:52","ב סיון","תשע"ב","04:52","קותי","לא כל הדוגמאות בגליון שוות למקרה בבא בתרא

לעצם העניין של עין הרע יוצא שסיבה ומסובב באים כאחד

ברשותך אציע הסבר שונה
עולמו של רב אחא בר יעקב התמוטט עליו כאשר ראה את מבטי הקנאה בעיני חבריו
הוא פשוט איבד את טעם החיים הוא לא האמין שזה העולם בו הוא חי. הוא הרגיש נבגד
שחבריו אינם שמחים בהצלחתו
לא לחינם תקנו תפילה מיוחדת בכניסתו לבית במדרש.
בעקבות השואה אנשים התאבדו בגלל שאם זה העולם אין טעם לחיות (פרימו לוי?)
זאת גם הסיבה שאנשים גזרו על עצמם שתיקה בעקבות השואה כי חששו שאם יספרו את מה שראו עיניהם ילדיהם לא ירצו לחיות כי אין בשביל מה.

כנראה שצריך לחזור ולשנות ביתר שאת את המשנה
משנה מסכת אבות פרק ב

[י] רבי יהושע אומר עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין את האדם מן העולם:","217","","4358","True","True","False","","215","85.250.185.244","0","19223","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19326","19325","ויש להוסיף:","23/05/12 03:49","ב סיון","תשע"ב","03:49","כדי","נזיר (נז:) כולהו שני דרב אדא בר אהבה לא אקיים ליה זרעא לרב הונא.
וכתובות (קג:) ותגזר אומר ויקם לך. ועי' סוטה (יב.) ותענית (כג.). ועי' ב"מ (קו.) אפילו בסתם אינשי.
וסוכה (לב:) הואיל ונפק מפומיה דרב כהנא.
ועי' ב"מ (נט:) ובמנחות (סח:) וביבמות (צו:).

ואם תרצה, יוסיפו לך עוד כהנה וכהנה","249","","4358","True","True","False","","234","46.116.163.121","0","19223","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19328","19326","כהנה","23/05/12 04:46","ב סיון","תשע"ב","04:46","דוד כוכב","מסכת בבא מציעא דף קח ע"א:
"כולהו שני דרבה בר רב הונא לא אקיים ליה זרעא לרבה בר רב נחמן".","125","","4358","True","True","False","","113","95.86.90.20","0","19223","תמיד|לב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);